Raksts

Kopīgs eksāmens skolai un augstskolai


Datums:
10. aprīlis, 2002


Autori

Jānis Saulītis


Foto: A.Maltsev © EPA/AFI

Sabiedrība pastiprināti jāinformē par jaunajiem uzņemšanas principiem, jo līdz šim brīvā studiju izvēle turpmāk būs ierobežota ar to vidusskolas centralizēto eksāmenu komplektu, kurus reflektants būs nokārtojis.

Jau vairākus gadus Latvijā vidējo mācību iestāžu beidzējiem notiek centralizētie eksāmeni, un katru pavasari ap šo jautājumu uzvirmo kaislības – runā par kvalitāti, informācijas noplūdēm, augstskolu neatsaucību un citām problēmām, bet aiz tā visa paliek skolu absolventi starp neskaidrības dzirnakmeņiem.

Kāpēc šāda situācija? Kāpēc brīdī, kad pēc dažiem gadiem, kā nosaka likums, augstskolās uzņemšana jāveic, pamatojoties uz centralizēto eksāmenu rezultātiem, valstī nav skaidru principu, kā realizēt šo procedūru?

Neuzticēšanās centralizētajiem eksāmeniem

Centralizēto eksāmenu ieviešanu Latvijā pavadīja skepse un noraidoša attieksme no daudzām pusēm, tajā skaitā no augstskolām, un tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, informācijas noplūde centralizēto eksāmenu laikā un ar to saistītā apšaubāmā rezultātu kvalitāte. Augstskolām ir jābūt pārliecinātām par to, kāda ir uzņemto studentu izglītības kvalitāte. Otrkārt – vājā sadarbība starp iesaistītajām institūcijām. Tad sekoja grozījumi Augstskolu likumā, kas noteica, ka uzņemšanai augstskolās jānotiek, pamatojoties uz centralizēto eksāmenu rezultātiem. Augstskolu reakcijā uz šiem grozījumiem bija manāma neatsaucība. Problēmas radīja, piemēram, centralizēto eksāmenu rezultātu saņemšanas brīdis vidusskolu beidzējiem – jūlija otra puse. Neskaidrs bija jautājums, kā nodrošināt pārējo reflektantu pārbaudi un piedalīšanos konkursā. Latvijas Universitātē (LU), kura tradicionāli ir pirmā augstskola, kas uzsāk pieteikumu pieņemšanu uz pamatstudiju programmām, šie apstākļi būtiski ietekmē vairāku gadu gaitā “noslīpētu” uzņemšanas procedūru, kurai īsā laikā cauri jāiziet vairāk kā desmit tūkstošiem reflektantu.

Neskatoties uz problēmām, LU ir atbalstījusi ierosinājumu apvienot iestājpārbaudījumus ar centralizētajiem eksāmeniem, tādējādi, atslogojot skolu absolventus. LU ir veikusi pētījumu par iestājpārbaudījumu rezultātu korelāciju ar vidējās izglītības atestāta atzīmēm, lai iegūtu papildus informāciju par esošo stāvokli.

Aizvadītā gada laikā Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības satura un eksaminācijas centrs (ISEC) veica virkni pasākumu, lai veicinātu sadarbību ar augstskolām. Augstskolu pārstāvji tika iepazīstināti ar centralizēto eksāmenu veidošanas principiem, kārtošanas mehānismu, rezultātu struktūru. Tika izveidotas darba grupas, kurās augstskolu pārstāvji kopā ar ISEC strādā pie centralizēto eksāmenu satura pilnveidošanas. Notikušas pārrunas ar ministriju, skolu un augstskolu pārstāvjiem par uzņemšanas procedūru augstskolās un par informācijas apmaiņu.

Augstskolu skepse pārvarēta

Sadarbības rezultātā no augstskolu puses šogad redzama daudz lielāka uzticēšanās centralizētajiem eksāmeniem, un vairākās augstskolās šī gada vidējo mācību iestāžu absolventi augstskolas iestājpārbaudījuma vietā varēs startēt ar savu atbilstošā centralizētā eksāmena rezultātu. LU eksperimentālā kārtā iestāšanās vēstures bakalaura studiju programmā norisināsies, pamatojoties uz centralizētā vēstures eksāmena rezultātu. Tas nozīmē, ka, ierodoties pieteikties studijām, reflektantam jau jābūt nokārtojušam centralizēto eksāmenu (reflektantiem, kuri eksāmenu nebūs kārtojuši skolā, būs iespējams to izdarīt LU). Šeit saskatāma arī lielākā problēma centralizēto eksāmenu un iestājpārbaudījumu apvienošanā. Ja līdz šim reflektants lēmumu, kādās studiju programmās pretendēt, varēja brīvi pieņemt brīdī, kad LU Lielajā Aulā turēja rokā pieteikuma veidlapu, tad tagad viņa izvēle būs ierobežota ar to centralizēto eksāmenu komplektu, kurus viņš būs nokārtojis. Veicot pāreju uz centralizētajiem eksāmeniem kā iestājpārbaudījumiem, nepieciešama pastiprināta sabiedrības informēšana par jauniem principiem un kārtību. Ja eksperiments LU vēstures bakalaura programmā būs sekmīgs, 2003.gada uzņemšanā varēs izmantot centralizēto eksāmenu rezultātus, stājoties aptuveni 20 dažādās LU pamatstudiju programmās.

Kā taupīt naudu?

Šī gada uzņemšana LU, kā arī citām Latvijas augstskolām sniegs pieredzi un iezīmēs uzņemšanas procedūru 2004.gadā. Kā iespējams uzlabot un pilnveidot centralizēto eksāmenu un iestājpārbaudījumu apvienošanu? Pavērojot pasaules pieredzi un skatoties kā attīstās tehnoloģijas, paveras dažādas iespējas. Lūk, viens no variantiem, kas apmierinātu LU intereses, un ļautu atslogot ne tikai absolventus, bet arī augstskolu personālu no stresa pārpilnā darba vasarā. Centralizēta pieteikšanās un konkursa administrēšana uz visām vai pēc iespējas vairākām augstskolām. Ņemot vērā, ka centralizēto eksāmenu rezultāti tiek uzkrāti ISEC, iespējams realizēt LU ieviesto uzņemšanas modeli, izvēršot iespēju pieteikties uz daudzu augstskolu studiju programmām. Apkopojot iesniegtos pieteikumus un eksāmenu rezultātus, tiek noteikta katra reflektanta iegūtā studiju vieta, un viņš saņem uzaicinājumu reģistrēties studijām. Šāda pieeja samazinātu reflektantu izdevumus, piesakoties daudzās augstskolās uz daudzām programmām. Tas atbrīvotu augstskolas no pieteikumu pieņemšanas un konkursa organizēšanas darba, tādējādi ļautu samazināt reģistrācijas maksu, vai novirzīt to studentu infrastruktūras attīstīšanai. Taupīsim mūsu līdzekļus!


Augstskolu likums

Latvijas Universitātes Studiju informācijas centrs


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!