Raksts

Komentāri par Regulas projektu par Pilsoņu iniciatīvu


Datums:
15. aprīlis, 2010


Rīgā, 2010. gada 15. aprīlī

LR Tieslietu ministrijai


Komentāri par Regulas projektu par Pilsoņu iniciatīvu

Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS ir iepazinies ar Regulas projektu par Pilsoņu iniciatīvu, un vērš uzmanību uz sekojošajiem punktiem:

1. Komentārs pie 3.panta 1.apakšpunkta: PROVIDUS pozitīvi vērtē priekšlikumu, ka iniciatīvu varēs organizēt privātpersona, ne tikai reģistrētas organizācijas, jo tas atbilst iniciatīvas pilsoniskā aktīvisma raksturam. Tomēr gadījumos, kad ar iniciatīvu strādā kāda organizācija, būtu nepieciešams apsvērt iespēju pieprasīt organizatoram norādīt arī līdzorganizatorus – ne tikai centrālo atbildīgo, bet arī citas organizācijas, kas atbalsta un līdzorganizē parakstu vākšanu, piemēram, ja tā ir organizāciju apvienība (par centrālo atzīst vienu organizāciju, bet sava atbildība ir arī pārējām apvienības organizācijām). Tas nodrošinātu labāku caurskatāmību par iniciatīvas organiztoriem, kā arī ļautu pārliecināties, vai konkrētā iniciatīva ir viena indivīda, vienas organizācijas, vai veselas organizācijas apvienības iniciēta, kas var ietekmēt iniciatīvas izredzes iegūt nepieciešamo sabiedrības atbalstu.

2. Komentārs pie 5.panta 2.apakšpunkta: PROVIDUS aicina apsvērt nepieciešamību šo punktu papildināt, nosakot, ka nepastāv ierobežojumi vietām, kur organizators var vākt parakstus fiziskā formā (nevis elektroniski). Tas būtu nepieciešams, lai nodrošinātu, ka dalībvalstis nevar atstāt spēkā savu likumdošanu, kas dažos gadījumos aizliedz vai ierobežo parakstu vākšanu publiskās vietās. Aicinām šo punktu papildināt, skaidri nosakot, ka nepastāv ierobežojumi vietām, kur organizatori var vākt parakstus Eiropas pilsoņu iniciatīvai.

3. Komentārs pie 6.panta 4.b apakšpunkta: PROVIDUS uzskata, ka patreizējā redakcija „the identity of the person can be verified” ir interpretējama kā prasība izmantot elektronisko parakstu. Tā kā Latvijā elektroniskā paraksta ieviešana ir sākuma stadijā un to izmanto ļoti maz iedzīvotāju, uzskatām, ka šī prasība būtiski ierobežotu Latvijas iedzīvotāju iespējas atbalstīt Eiropas pilsoņu iniciatīvu elektroniskā formā. Tāpat vēršam uzmanību uz faktu, ka elektroniskās sistēmas izveidošana tiek atstāta paša organizatora atbildībā, bet prasība izmantot elektronisko parakstu vai citas personas identifikācijas instrumentus (piemēram, interneta banku) nozīmē, ka organizatoriem būs jāsedz augsti administratīvie izdevumi šādas sistēmas izveidei un uzturēšanai. PROVIDUS ierosina šo punktu aizstāt ar precīzāku skaidrojumu, ar kādiem instrumentiem tiek domāts pārliecināties par personas identitāti. Ierosinām apsvērt, vai ir nepieciešams elektroniskais paraksts vai citi dārgi instrumenti, vai nepietiktu ar personas sniegto informāciju – vārds, uzvārds, deklarētā dzīves vieta, personas kods, pases/ identifikācijas kartes nummurs, kas ļautu personas identitāti pārbaudīt ES dalībvalsts atbilstošajiem dienestiem.

4. Komentārs pie 9.panta 1.apakšpunkta: PROVIDUS aicina paskaidrot, kādā veidā praktiski organizatoram būs jāiesniedz ES dalībvalstij tās pilsoņu parakstītie atbalsta paziņojumi – vai paziņojumi jāiesniedz drukātā vai elektroniskā formā.

5. Komentārs pie Pielikuma II: PROVIDUS apšauba prasību, ka Eiropas pilsoņu iniciatīvas organizatoram būtu jānorāda ES pamatlīguma punkti, kas ļautu Eiropas Komisijai īstenot iesniegto iniciatīvu (pielikuma 4.punkts). Uzskatām, ka tā nav samērīga prasība, jo ES uzbūve un līgumi ir komplicēti. Mūsuprāt, Eiropas pilsoņu iniciatīvas regulas projekts jau paredz pietiekami daudz soļus, lai atsijātu nenopietnas vai neadekvātas iniciatīvas:

a) ja iniciatīva ir pret ES vērtībām, ja tā nav nopietna (regulas projekta 4.panta 3., 4.apakšpunkti),

b) Komisijas veiktā pārbaude par iniciatīvas atbilstību pēc 300.000 parakstu savākšanas (8.panta 1.apakšpunkts)

c) Komisijas atbilde par rīcību iniciatīvas jomā (11.pants)

Tāpēc aicinām šo prasību pārvērst ieteikumā – ka organizators var savas iniciatīvas aprakstā iekļaut ES pamatlīguma punktus, kas ļauj Komisijai rīkoties (tāpat kā organizators var iniciatīvai pievienot likumdošanas teksta projektu).

5. Komentārs pie Pielikuma II 7.punkta: PROVIDUS aicina precizēt, kas tiek saprasts ar prasību organizatoram norādīt visus atbalsta avotus – vai runa ir par finansiālu,  informatīvu vai morālu atbalstu.

6. Komentārs pie Pielikuma III: PROVIDUS aicina formu papildināt ar prasību personai apliecināt, ka viņš/ viņa ir ES dalībvalsts pilsonis un ir tiesīgs parakstīt Eiropas pilsoņu iniciatīvu. Tāpat vēršam uzmanību uz vārda „nationality” lietojumu, kas latviešu valodā var arī nozīmēt tautību, tāpēc aicinām to aizstāt ar „citizenship”, lai izbēgtu neskaidrības (ka cilvēki raksta savu tautību, nevis pilsonību). PROVIDUS arī aicina iekļaut formā atļauju iniciatīvas organizatoram e-pastiski informēt atbalsta paziņojuma parakstītāju par turpmāko rīcību un iniciatīvas iznākumu, ja parakstītājs tam piekrīt. Formu varētu papildināt ar „Es piekrītu, ka iniciatīvas organizators izmanto manu e-pastu, lai mani informētu par iniciatīvas attīstību un iznākumu.” Tas palīdzētu nodrošināt atgriezenisko saiti starp iniciatīvas organizatoriem un parakstītājiem.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!