Raksts

Ko reklāmās cenšas noslēpt politiķi?


Datums:
24. septembris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Klāt kārtējā nedēļas nogale, kad blogā apskatām, kā mediji un politiķi uzvedušies pagājušo sestdien un svētdien ( 18. un 19. septembrī). Neskatoties uz to, ka straujiem soļiem tuvojas Saeimas vēlēšanas, nedēļas nogales parasti ir tā sauktās klusās dienas, kad atlasīto publikāciju skaits, kurā, iespējams, varētu būt slēptā reklāma, ir gaužām mazs.

Tā augstāk minētajos datumos kopumā tika atlasītas 16 publikācijas, no kurām septiņos gadījumos saskatījām iespējamās slēptās reklāmas pazīmes, kas atbilst izvirzītajiem kritērijiem, četri gadījumi bija šaubīgi, pārējos neko aizdomīgu nesaskatītājām. Taču, atbildot uz bloga sākumā uzdoto jautājumu – ko reklāmās cenšas noslēpt politiķi? – atbilde ir skaidra. Šajās apskatītajās dienās grēkojuši tie, kuri pie savām reklāmām ar maziem burtiņiem ir norādījuši, ka to apmaksā. No kā viņi baidās? To lai katrs atbild pats. Skaidrs ir viens, ja ir kauns vai nevēlies lasītājam pateikt, ka par publikāciju esi samaksājis, nereklamējies vispār. Jābūt taču godīgiem…

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi 2010. gada 18. un 19. septembris.

Kritērijs

Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai nemanāmāks.

Šim kritērijam, pēc mūsu domām, atbilst četri gadījumi:

1. Мы не должны становиться в конец очереди! (Новая Газета (Елгава)

Jevgenija Kisiela (ZZS) politiskā reklāma. Uzraksts, ka tā ir apmaksāta politiskā reklāma, ir grūti saskatāms.

2. Jānis Urbanovičs: mums vajag ne varu, bet iespēju izglābt valsti (Rēzeknes Vēstis)

Apmaksāta intervija ar “Saskaņas centra” premjera amata kandidātu Jāni Urbanoviču. Uzraksts, ka tā ir apmaksāta politiskā reklāma, ir grūti saskatāms.

3. «Tēvzemei un Brīvībai»/LNNK un «Visu Latvijai!» (Zemgales Ziņas (Jelgava))

Politiksā reklāma ko apmaksājis «Tēvzemei un Brīvībai»/LNNK un «Visu Latvijai!» deputāta kandidāts Juris Dobelis. Uzraksts, ka tā ir apmaksāta politiskā reklāma, grūti saskatāms.

4. Ekonomikas attīstībai jārada jauni neprivatizējami uzņēmumi un rokas nost no esošajiem! (Druva)

“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” deputāta kandidāts Gints Lazdiņš apmaksātā intervijā stāsta, kas darāms, lai Latviju izvestu no krīzes un attīstītos ekonomika.

Uzraksts, ka tā ir apmaksāta politiskā reklāma, grūti saskatāms.

Kritērijs

Pseidonotikums. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputātu kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Pagājušajā nedēļā šim kritērijam, mūsuprāt, atbilst divi gadījumi:

1. Встреча в Саласпилсе (Вести Сегодня)

Kārtējā „Saskaņas centra” tikšanās ar vēlētājiem, šoreiz Salaspilī.

2. «AMO Plant» goda aplī laiž pirmo Jelgavā salikto autobusu (Zemgales Ziņas (Jelgava)

Viss jau būtu jauki, ja ziņa būtu, ka Jelgavā savu pirmo izbraucienu piedzīvo tur saliktais autobuss, nevis atspoguļots, cik apmierināts ir Ministru prezidents Valdis Dombrovskis.

Kritērijs

Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

1. Вся Европа в Риге (Вести Сегодня)

Pagājušajā nedēļā dažādu Eiropas pilsētu mēri diskutēja par tranzīta attīstību, viņu vidū bija arī Rīgas vicemērs Ainārs Šlesers. Tuvojoties vēlēšanām un skatot atlasītos materiālus, kur dažādos pasākumos piedalās Šlesera kungs, brīžiem rodas sajūta, ka Nils Ušakovs (Rīgas mērs) domē vairs nestrādā.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!