Raksts

Kandidātu stiprās vai tomēr vājās puses!


Datums:
13. septembris, 2011


Autori

Reklāmu novērotāji


Ikvienam ir savas stiprās un vājās puses, bet priekšvēlēšanu periodā deputātu kandidāti cenšas atrast visas un vēl vairāk savas stiprās puses, kamēr viņu pretinieki cītīgi rok vienu pēc otras kandidātu vājības, netikumus un citus dzīves melnos plankumus!

Par konkrēto situāciju ik dienas varam pārliecināties, analizējot medijos esošos aizdomīgos gadījumus.

Pagājušajā otrdienā, 6.septembrī, pavisam apskatījām 35 potenciāli iespējamās slēptās reklāmas, un diemžēl tikai 8 no tiem pārliecinoši nesaskatījām slēptu aģitāciju. Par nelielu daļu materiālu šaubījāmies vai bijām pilnīgi atšķirīgās domās.

Galu galā lielāko daļu materiālu, tas ir, 18 atzinām par iespējamajām slēptajām reklāmām. Kā vienmēr dominē Вести Сегодня ar saviem rakstiem (4 turklāt atkārtojas portālā), kuras piemēram cenšas sekot arī Ventas Balss.

1. Вести Сегодня „Двойной капкан” Kandidāts: Irina Cvetkova un Jānis Urbanovičs (abi SC)

2. ves.lv „Двойной капкан”

Prozaisks nosaukums atbilstošam rakstam. Savos slazdos cenšas ievilināt Saskaņas Centrs ar veseliem diviem savu pārstāvju izteikumiem. SC izmanto jaunu pieeju – viena kandidāta idejas pamato un atbalsta cits kandidāts. Cvetkovas domas pierakstīšanai tomēr bijis nepieciešams arī žurnālists.

Kritērijs:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

3. Вести Сегодня „Неподражаемый идиот” Kandidāts: Ģirts Valdis Kristovskis (Vienotība)

4. ves.lv „Неподражаемый идиот”

Žurnālists publicējis reti apņirgājošu un pazemojošu sacerējumu par iespaidiem Kristovska preses konferencē. Kā komentētājs pieaicināts Bendiks, kas nav sekojis ministra darbībai, tomēr koši to izlamā. Raksts ir tik negatīvs, ka naids dzirksteļo pat no karikatūrām.

Kritērijs:

Antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana.


5. Вести Сегодня „Дайте права негражданам!” Kandidāts: Sergejs Mirskis (SC)

6. ves.lv „Дайте права негражданам!

Todien svarīgu ziņu kā vienīgais un svarīgākais komentētājs pieaicināts Mirskis, un šī ziņa ir labs pamats, lai Mirskis un SC varētu izpausties savas ierastās retorikas robežās. Mirskis rakstā savai auditorijai atgādina, ka SC ir vienīgie, kas var mainīt nepilsoņu situāciju.

Kritērijs:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

7. Вести Сегодня „Инспекция на оба ваших дома” Kandidāts: Elena Bačinska un Valērijs Agešins (SC)

8. ves.lv „Инспекция на оба ваших дома

Nevar SC rimties ar to stāstu par to, kā PCTVL pārstāvji pasūdzējās par SC valodas zināšanām Valsts valodas centram! Elena Bačinska tiek intervēta kā kompetenta un nesaistīta persona, bet vēlēšanās startē no SC saraksta, tāpat arī situāciju vērtējošais Agešins, kurš gan neslēpj raksta mērķi – paziņot vēlētājiem, ka balsojot par SC, parūpēsieties, lai par SC neviens vairs nesūdzētos bez pamata!

Kritērijs:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

Antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana.

9. Radio Baltkom „Razvarot: Intervija ar Saeimas deputātu Sergeju Dolgopolovu” Kandidāts: Sergejs Dolgopolovs (SC)

Pieaicināts Dolgopolovs visās viņa kapacitātēs – gan kā deputāts, gan kā kandidāts, gan kā Saeimas apakškomisijas dzīvokļu jautājumos pārstāvis. Joprojām pārsteidz, cik reizē masveidīgi un bezkaunīgi šie politiķi var darboties tādos medijos. Pilnīgi bez jebkāda pamatojuma nāk, spriež, runā par visu, ko vien grib un dara to, kā vien grib.

Kritērijs:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

10. Radio Baltkom „Raidījums “Akadēmiskā stunda” 6.septembrī” Kandidāts: Jevgēņijs Kopitovs (SC)

Raidījuma veidotāji laikam piemirsuši, ka Kopitovs ir deputātu kandidāts, tāpēc aicinājuši viņu izteikties speciālājā izglītības raidījumā. Tas gan viņam netraucē izteikties un slavēt sevi bez mitas, nesatraucoties, ka raidījums pārvēršas garlaicīgumā.

Kritērijs:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

11. Pirmais Baltijas Kanāls „SC pārstāvji sola iedzīvotājus ātrāk atbrīvot no parādu nastas” Kandidāti: Jānis Āboliņš, Andrejs Elksniņš, Ivars Zariņš (SC)

SC pārstāvji gluži kā trīs bruņinieki, kuri dodas cīņā ar privātpersonu maksātnespējas problēmām. Sižets ir ārkārtīgi spēcīga propaganda, kas var atstāt iespaidu uz auditorijas balsojumu vēlēšanās.

Kritērijs:

Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

12. Pirmais Baltijas Kanāls „PBK: Saruna ar Saeimas deputātu Valēriju Agešinu” Kandidāts: Valērijs Agešins (SC)

Kā rādās, Agešins ir noteikti labākais eksperts, lai nokomentētu, kādēļ Saeima kriminalizējusi partiju finanšu noziegumus. Daži jautājumi un atbildes uz tiem ir pat līdz smieklīgumam banāli, piemēram, par mājdzīvniekiem!

Kritērijs:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

13. Jaunais Vēstnesis (Jēkabpils) „Mūsu prioritāte – stabils sociālais budžets” Kandidāts: Augusts Brigmanis (ZZS)

Milzīga, daiļrunīga intervija ar Brigmaņa kungu. Atzīst, ka pašu apmaksāta, bet to noslēpuši tā, ka lielākā daļa lasītāju pat nepamanīs.

Kritērijs:

Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).

14. Kurzemnieks (Kuldīga) „Aktrise pārspēj juristi” Kandidāts: Vineta Ķine (ZZS)

Vietējo novada ļaužu balsis ar slavinošiem vārdiem cenšas zvejot Vineta Ķine. Spilgti glaimojoši izteikumi ar viņas draugu komentāriem, par to cik Vineta Ķine ir lieliska persona. Kāpēc nav ietverts neviens kritisks jautājums “par lietu” – par to, kā ZZS strādājusi līdz šim? Un kā izsakās kolēģis: „Pārfrāzējot teicienu par draugiem un ienaidniekiem, varētu teikt – ja tādi ir žurnālistu raksti, tad reklāmas partijām nav vajadzīgas!”

Kritērijs:

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

15. Ventas Balss (Ventspils) „Jāizmanto savas stiprās puses” Kandidāts: Dana Reizniece-Ozola (ZZS)

Intervijas ievads ir tik pozitīvisma pārpilns, glaimojošs – it kā Dana Reizniece-Ozola būtu vienīgā politiķe pasaulē ar trim bērniem. Beigās bilde tik prasmīgi izvēlēta, lai piesaistītu atbalstītājus. Bet jautājumi nerodas, jo intervija ir Ventas Balsī. Var izmežģīt acis, meklējot kādu norādi par apmaksātu publikāciju.

16. Ventas Balss (Ventspils) „Skolotāji viļas Zatlera pieejā” Kandidāts: ZRP

Kārtējais Ventas Balss uzbrukums ZRP. Šoreiz aiz Latvijas Nacionālās Skolotāju savienības muguras ticis izveidots vienpusīgs materiāls ar atklātu naidīgumu pret Zatlera partijas izglītības programmu. Kā zinošākais un labākais programmas komentētājs, protams, pieaicināts ZZS pārstāvis A. Slavinskis.

Kritērijs:

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

17. Вентас Балсс (Вентспилс) „Под лежачий камень вода не течет” Kandidāts: Jānis Vucāns (ZZS)

Raksta, kurš jau tika atzīts par slēpto reklāmu un piedevām kā šī žanra klasika, krievu versija. Ko tur daudz piebilst – milzīgi gara intervija ar kandidātam patīkamiem jautājumiem, jautājumos jau paslēptiem apgalvojumiem par konkurentiem. Vai tik grūti pielikt to piebildi par apmaksātu publikāciju!

18. LNT „O!Kartes skatuves dalībniece rakstījusi vēstuli Lembergam”

Šova dalībniece tik sirsnīgi stāsta par labo Lembergu, kurš palīdzējis. Īsts propagandas gabals, gluži kā no padomjlaikiem. Un ir pat vienalga, vai šeit tas primāri domāts paša šova vai Lemberga reitingu celšanai – jo šī viņam ir spilgta reklāma – lūk, atbalstījis Jūras akmentiņus, lūk, jaunieši viņu mīl, lūk, cik labs, ka pat atbildējis uz vēstuli… Atbildīgs medijs pirmsvēlēšanu laikā būtu šo nelicis, nu būtu pacietušies līdz 18. septembrim un laiduši gaisā…

Diez kā šova veidotāji uzzināja par to, ka dalībniece ir rakstījusi Lembergam uz cietumu vēstuli, varbūt pats Lembergs par to ieminējās?

Kritērijs:

Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu vai ar partiju cieši saistītu personu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.

Parādīšanās, kam nav sakara ar atspoguļojamo notikumu.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!