Raksts

kam pieder twitter?


Datums:
02. novembris, 2009


Autori

Linda Curika


Nē, šis nebūs blogs par amerikāņu/sorosiešu/ebreju konspirāciju, pārņemot varu sociālajos tīklos un twitterī. Kāds populārs angļu DJ savā intervijā pavisam nesen teica, ka twitter ir lieliska iespēja izlikties gudrākam, nekā tu patiesībā esi - uzraksti 2 rindiņas ar savu gudro domu un visi domā, ka tev ir daudz vairāk ko teikt, lai gan patiesībā tas ir bijis maksimums, ko tu no sevis esi varējis izspiest.

Nesen izlasīju ierakstu twitterī, kas paziņoja, ka 40% visu tekstu ir muļķības. Šajā gadījumā tas bija mājiens uz ierakstiem, kas nesatur sabiedriski politiskas nozīmes replikas.

Pilnīgi tipisks viedoklis mūsu sabiedrības intelektuālā krējuma attieksmē, kas brīžiem ne ar ko neatšķiras no politiķu attieksmes. Abi sabiedrības vairākumu uzskata par aprobežotiem, un vienīgā atšķirība ir tajā, ka inteliģence par savu virsmērķi uzliek aprobežotās tautas izglītošanu. Jo viņi visi zina, kā ir labāk. Un viņi zina, kā ir labāk twiterot. Inteliģencei vispār piemīt lieliskas spējas atrast un ieņemt attīstītas vietnes internetā, kuras radītas izklaidei, tad tās defunalizēt un reintelektualizēt. Latvijā ir jaušama augstprātīga attieksme, it kā twitterī dzīvotu tikai augstas raudzes inteliģenti, kas savā starpā mētājas ar replikām par apmeklētajām konferencēm, linkiem un rakstiem The New York Times un jaunākajām politiskajām norisēm.

Nu lūk man ir jaunumi: atļaušos apgalvot, ka 90% twitter lietotāju uzskatītu šos inteliģentos ierakstus par pilnīgām, neinteresantām muļķībām. Kas man ļauj to apgalvot? Reālā statistika. Kuri tad ir vislielākie un ietekmīgākie twittera cilvēki (tweeple)? Jo, ja man nav taisnība un twitteris ir radīts sabiedriski politisko norišu intelektuālai pārrunāšanai, tad tam ir jāatspoguļojas statistikā.

Lūk – TOP 10 twitter lietotāji pēc sekotāju statistikas (no http://twitterholic.com/):
1. Ashton Kucher
2. Britney Spears
3. Ellen DeGeneres (TheEllenShow)
4. CNN Breaking news
5. Twitter
6. Kim Kardashian
7. Barack Obama
8. Ryan Seacrest
9. Oprah Winfrey
10. John Mayer

Nav jābūt izklaides industrijas fanam, lai ievērotu, ka no 10 lietotājiem tikai 2 ir saistīti ir politiku. Kas ir vēl interesantāk, ir ietekmīgāko cilvēku twitterī liste (šeit: http://www.twitalyzer.com/twitalyzer/list.asp). Jūs laikam domājiet redzēt tur Obamu, vai Larry King? Pirmo desmitnieku aizņem ar tehnoloģiju un sociālo tīklu gīki, interneta un realitātes šovu zvaigznes, un no 50 tikai 3 ir saistīti ar sabiedriski politiskiem notikumiem. Piemēram, 11.vietā ir interneta un realitātes šovu zvaigzne Tila Tequila (@oficialtila), kas savu popularitāti ieguva, pateicoties Facebook un visnotaļ divdomīgam realitātes šovam MTV, ko varēja rādīt tikai pēc bērnu laika TV. 12.vietā ir uz jauniešu auditoriju orientētā filma Twilight (@twilight), un tikai 14.vietā kā pirmais intelektuālais resurss parādās Baltais Nams (@whitehouse).

Jūs teiksiet – tas tāpēc, ka twitter ir pilns ar tīņiem? Nekā, vidējais lietotājs ir 18-34 gadus vecs, jo tīņiem pirmajā vietā tomēr ir facebook. Viņus interesē nevis pilsoņu tiesību pārkāpumi pēdējās Irānas prezidenta vēlēšanās, bet draugi, foto un spēles un twitter nespēj nodrošināt tādu diskusiju, kā to nodrošina facebook.

Psychology Today runā par to, ka cilvēku smadzenes mīl twiteri…nē, nevis tāpēc, ka var par 20 minūtēm ātrāk uzzināt, par ko runās 100.pantā! Tāpēc, ka var uzzināt tenkas, un dalīties tajās ar pārējiem. Var paklačot par to, kura slavenība ar kuru tagad ir kopā, kura ir uztaisījusi jaunu plastisko operāciju vai izgājusi no mājām neuzkrāsojusies. Es nenoliedzu, ka lokālā līmenī nedemokrātiskās valstīs Twitter ir realizējis sociālās un politiskās pārmaiņas. Tomēr gribu aicināt nebūt augstprātīgiem – visas ziņas ir ziņas, pat tās, kuras kāds par tādām neuzskata.

Tātad, morāle ir sekojoša: lai kā kādam gribētos to mainīt, vairākums twitter lietotāju grib lasīt par slavenībām, tenkām un muļķībām. Un nelielai daļai – par politiku.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!