Raksts

Kā sēnes pēc lietus


Datums:
16. septembris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


"Klusums pirms vētras" būtu atbilstošs apzīmējums tam, ko varēja pamanīt divos pēdējos ceturtdienu aprakstos.

No kopumā 50 atlasītajiem aizdomīgajiem gadījumiem par 9.septembri 28 (!) konstatējām slēptās reklāmas pazīmes; 7 atzīmējām kā šaubīgus, bet pārējos 15 gadījumos slēptās reklāmas pazīmes netika konstatētas.

Ņemot vērā “ražīgo” materiālu apjomu, tie tālāk sagrupēti atbilstoši kritērijiem, sākot ar to, ko kritēriju aprakstā sadaļā “Par autoru” var atrast pie “2)” un beidzot ar “7)”.

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi 2010. gada 9. septembris.

Kritērijs:

Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

1. «Честность – лучшая политика» (Вести Сегодня)

Par šī raksta vienīgo mērķi var uzskatīt iespēju kadnidāta Aivara Bergera (SC) “popularizēšanu”.

Nākamie divi materiāli no jau regulārās “sadarbības sērijas”, kuru saturu var vienīgi novērtēt kā tādu, ar kura palīdzību partijai tiek dota iespēja papildus publicitātei.

2. “Par Labu Latviju!” rosinās daļu PTAC funkciju nodot nevalstiskajam sektoram (Radio Baltkom)

3. “Par Labu Latviju!” rosinās daļu PTAC funkciju nodot nevalstiskajam sektoram (Mix FM)

4. Oktobrī darbu sāks atjaunotais Centrāltirgus sakņu paviljons (PBK)

Tā kā centrāltirgū notiek remondarbu rosība, un tā kā to noteikti jānovērtē arī RD amatpersonām, tad šī ir lieka reize lai A.Šlesers (PLL), izmantojot mediju klātbūtni, atkārtotu vispārējus politiskos vēstījumus.

5. Nacionālisma kods (Latvijas Avīze)

Ļoti vienkārši – R.Dzintars (VL-TB/LNNK) izdevis grāmatu. No šī fakta radīta vienpusīga publikācija, kas palīdz gūt paplidus publicitāti.

6. Vilis Krištopans neizslēdz, ka varētu strādāt Šlesera vadītā valdībā (LNT)

Kārtējo reizi, pirmkārt, īsti nav skaidrs intervējumā aicinājuma iemesls. Otrkārt, gan ļaujoties izteikties pašam, gan uzvedinot ar jautājumiem tiek sniegta iespēja izteikt viedokli par A.Šleseru un PLL.

7. “Par Labu Latviju!” parakstīja saprašanās memorandu ar Latvijas Makšķernieku apvienību (SWH)

Kārtējā sadarbība.

Kritēriji:

Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: Parādīšanās, kam nav sakara ar atspoguļojamo notikumu

8. Oktobrī darbu sāks atjaunotais Centrāltirgus sakņu paviljons (LNT)

Otrs sižets par remontdarbiem tirgus laukumā.

Kritēriji:

Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju)

Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu

9. Актуальный вопрос компетентной персоне (Час)

Neiztrūkstošā “klasika”.

Kritērijs:

Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu

10. НАГРАДЫ НАШЛИ ЛУЧШИХ (Динабург Вести)

Nepieminēt to, ka sacensību apbalvošanā piedalās arī deputāta kandidāts (Dmitrijs Rodionovs,SC) laikam vienkārši nav iespējams.

11. Миллионный проект (Вести)

Te vēl aizķēries materiāls par nedēļas sākumā lielā vairumā aprakstīto teātra epopeju. Īpašs drukas izcēlums veltīts galvenajām iesaistītajām personām.

Kritēriji:

Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

12. Шанс КРИЗИСНОГО МЕНЕДЖЕРА (Вести)

Kārtējā vienpusīgā, konkrētai personai (šoreiz – A.Sakovskim, SC) veltītā publikācija.

Kritēriji:

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju)

13. ОстоновитьСТИХИЙНОЕ БЕДСТВИЕ! (Вести)

Ar partijas Tautas kontroles parādīšanos presē ir līdzīgi kā radio – no vienas puses vienpusīgs materiāls, no otras – kaut kā šķiet, ka iztrūkst norādes par reklāmu.

Kritērijs:

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

14. ВОТ ТАК, ЗЕМЛЯКИ! (Вести)

Lūk, var gadīties arī tā – jautājumus atsūta viena avīze, bet atbildes uz tiem lasāmas citā. Tieši tā rīkojies N.Kabanovs šajā publikācijā.

15. Страшную тайну узнаем… 3 октября (Вести Сегодня)

Lai arī attēlā “galvenie varoņi” ir divi un arī rakstā abi pieminēti, tajā atspoguļots tikai viena viedoklis. Tas lūgts J.Urbanovičam (SC).

16. Cīņas bez noteikumiem (Час)

Trīs viedoķļi par skandālu ap A.Šleseru. Divi no aptaujātajiem iepriekš pauduši atbalstu PLL.

17. Šlesers: Ziemeļu transporta koridora būvniecību sāks 2013. gadā (Mix FM)

18. Šlesers: Ziemeļu transporta koridora būvniecību sāks 2013. gadā (Radio Baltkom)

Kritērijs:

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

Nākamie divi gadījumi ar jau ierastajām nekritiskajām intervijām. Šoreiz tās bija ar J.Urbanoviču (SC) un A.Lembergu (ZZS Ministru prezidenta kandidāts).

19. Intervija ar Urbanoviču (PBK)

20. “Tev nebūs sulainim būt!” (NRA)

Kritērijs:

Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju)

Nākamajos materiālos, ja cītīgi ieskatās vai ieklausās, var pamanīt norādi par tā piederību apmaksātai reklāmai.

21. Сармите Кикусте (Наша Газета)

22. Голосуем «За Лучшую Латвию»! (Миллион)

23. СТАНИСЛАВ ШКЕСТЕРС – ЛИДЕР ИЗ МАКОНЬКАЛНСА (Резекненские Вести)

24. Brīnumi nemēdz būt: “tie” jāmaina (Динабург Вести)

25. Labāko astotnieks (Динабург Вести)

26. Raidījums “Tautas kontrole” 9.septembrī (Pik FM)

27. Latvijas spēks ir laukos (Ziemeļlatvija)

28. DARBS VIDZEMES LABĀ (Dzirkstele)


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!