Raksts

Grigule dzemdību nodaļā


Datums:
10. septembris, 2011


Autori

Reklāmu novērotāji


Neraksturīgi nedēļas nogalēm, pārbaudei mums šoreiz bija atsūtīti pat 37 materiāli. 10 rakstos un sižetos slēptās politiskās reklāmas pazīmes nesaskatījām, 20 mums šķita šaubīgi.

Galvenokārt tās bija interneta portālos gandrīz vārds vārdā nodrukātās politiķu preses relīzes vai paziņojumi tradicionālajos medijos. Pagaidām diskutējam, ko ar šo interneta drazu darīt. Skaidrs, ka tradicionālajiem medijiem šādu materiālu publicēšana, nepievienojot analīzi vai viedokļus, būtu nepiedodama. Internetā informācijas aprite notiek dinamiskāk (viena ziņa pēc stundas jau var būt teju nemanāma), turklāt nav vietas ierobežojumu. Bet vai tas ir attaisnojums sliktai žurnālistikai?

Pagaidām par mūsu monitoringa kritērijiem atbilstošiem esam gatavi uzskatīt tikai pašus ciniskākos gadījumus – kad, teiksim, tiek publicēta informācija tikai par vienu partiju. Vai tā ir vienkārši indīgi slavinoša. Vai acīmredzams pseidonotikums. Ja Tev ir viedoklis, ko ar šādiem rakstiem darīt – lūdzu saki!

Tātad – ja no 37 atņem 10 un vēl 20, tad pāri paliek 7. Tieši tik gadījumu esam gatavi uzskatīt par iespējamām slēptām reklāmām. Pagājušajā nedēļas nogalē (3.un4.septembris) tādu visvairāk bija latviešu valodā iznākošajos medijos.

1) Jūrmalas pašvaldības informācijas biļetens. Jūrmalas slimnīca strādā pilnā apjomā. Kandidāte I. Grigule. ZZS.

Lūk, ar ko (par pašu pašvaldības līdzekļiem!) pirms nedēļas tika aplaimoti jūrmalnieki:

Prasti. Prasti. Prasti. Bez komentāriem prasti. Iveta Grigule tiek pieteikta kā deputāte, kas aktīvi aizstāvējusi slimnīcu intereses. Ja vēlies izlasīt visu “rakstu” (autors: sabiedrisko attiecību nodaļa), tas ir pieejams Jūrmalas pilsētas domes mājas lapā.

Kritērijs: 2a Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

2) Фото: первая пара Риги — Нил и Елена. Lifenews.lv. Kandidāts (uz premejera amatu): Nils Ušakovs.

Par šo nedaudz šaubījos, jo galu galā lifestyle interneta portāls, salīdzinoši maz apmeklēts, bet pievienojos kolēģu argumentiem, ka šāds materiāls atbilst monitoringa kritērijiem. Lūk, argumentācija: “Portāls ir telegraf.lv sadaļa, kaut kas līdzīgs “dzeltenajai presei”, raksti no šīs sadaļas parādās arī laikraksta versijā. Un šajā gadījumā nav skaidrs, kāpēc vispār Ušakovs tiek pieminēts: precējies jau sen, nav kāda pasākuma atklāšana. Domāju, ka slēpti lasītājiem atgādina, ka Ušakovs ir kārtīgs vīrietis un dzīvo ikdienišķu dzīvi.”

Kritērijs: 2e Nenozīmīgu kandidāta vai ar partiju cieši saistītas personas privātās dzīves notikumu, dzīvesbiedra, tuvinieku izmantojums, lai palielinātu konkrētā kandidāta publicitātes apjomu

3) Ventas Balss, Ūdens pret kalnu netek. Kandidāts: Vucāns, ZZS.

    “Intervija, ko piedāvājam apzīmēt kā slēpto reklāmu žanra klasiku. Mūsu viedokļi:

    Kam gan šāda kandidāta intervija pirms vēlēšanām, ja ne viņa popularizēšanai? Par citu partiju kandidātiem Ventas Balsī tādas nav bijušas. Vislabākais ir “jautājums” par Dombrovski: “dažreiz šķiet, ka valdības vadītājs ir angažēts iznīcināt latviešu tautu!”, uz ko kandidāts tad var patēlot labo, saprātīgo, sakot, ka tā jau gluži nav, ka Dombrovskis un Vilks jau domājot labu, tikai viņiem pietrūkstot sapratnes.”

    “Ventas avīze un raksts par ZZS kandidātu, cik tipiski. Jautājumi ļoti labvēlīgi Vucānam, piemēram, “Jums pašam ir meitas. Viņas ir Latvijā?” Pēc šāda jautājuma intervējamajam ir iespējas plaši izteikties par imigrācijas jautājumiem.”

    “Vienīgais, kas pietrūkst šai intervijai, norāde „Apmaksāta politiskā reklāma”. Pat virsraksts tāds, kā no reklāmmateriāla.”

Kritēriji: 2d Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu vai ar partiju cieši saistītu personu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

5) LTV7, “TV Mozaīka”: Saruna ar SIA “GTG 1” valdes priekšsēdētāju Einaru Grigoru. Kandidāts: E.Grigors. Par prezidentālu republiku.

Vēl viens sižets, kas ļoti, ļoti, ļoti atgādina apmaksātu reklāminterviju. Visticamāk, tāda arī ir. Šoreiz ar vienas no mazo partiju pārstāvjiem. Komentārs: “Sāka ar runāšanu par izglītību, beidza ar ekonomisko problēmu pārskatu. Visa saruna – viena vienīga priekšvēlēšanu reklāmruna. Toties vienīgais, kas parādās raidījuma sākumā un beigās, ir nevis norāde par apmaksātu politisko reklāmu, ir uzraksts „TV mozaīka” + norāde „Televeikala skatlogs” pārraides laikā. Godīgi sakot, sāk kaitināt tas, ka sabiedriskajā televīzijā neviens nepievērš uzmanību tam, ko un kā pārraida šajā priekšvēlēšanu periodā.”

Kritērijs:

Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā
Sižets ar partijas vai deputāta kandidāta piedalīšanos parādās laikā, kas programmā nav paredzēts, vai programmās, kuru saturs nav precīzi definēts, vai drukātajos medijos tiek izveidota jauna rubrika tikai vienas partijas, tās kandidātu vajadzībām

6. “Nedēļa novados”: Saruna ar Ventspils domes priekšsēdētāju Aivaru Lembergu. LNT. Kandidāts (uz premjera amatu): Lembergs. ZZS.

Spilgtākais monitorētāju komentārs: “Pagājušā gadā arī bija šādas intervijas – uz sarunu aicina pašvaldības vadītāju, bet tā vietā saruna ir par visu ko, tikai ne par pašvaldības jautājumiem. T.i. – visi jautājumi tiek tverti plašāk, tā, ka skar visu valsts politikas jautājumu kopumu, kas attiecīgi konkrētajā gadījumā A.L. kā (ZZS) PM kandidātam ļauj izklāstīt savu redzējumu par to, kā LV varētu attīstīties. Intervija pēc stila apmēram tāda, kādas ir PBK, vienīgi varbūt saturīgāka gan (pareizāk sakot, politiķa monologs ir saturīgāks :), jo intervētājs studijā vairāk ir skata pēc).”

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku

7. Gulbenes mazbānītim 110 gadu jubileja! LNT. Kandidāts: Uldis Augulis. ZZS.

Ziņu sižets par Gulbenes mazbānīti, kur satiksmes ministram tiek jautāts par mazbānīša nākotni. Vai tad tas nav no LDZ atkarīgs? Būtu pilnīgi pieticis ar LDZ pārstāvja komentāru.

Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā (ne attiecībā uz Gulbenes mazbānīša 110.dzimšanas dienu, bet gan uz viena kandidāta parādīšanos sižetā).


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!