Raksts

Cinisma smagā artilērija


Datums:
18. augusts, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Tuvojoties vēlēšanām, pārbaudāmo un aizdomīgo materiālu skaits sāk augt ģeometriskā progresijā, tomēr pagājušajā trešdienā, lai gan kopumā izanalizēti tika 26 materiāli, pilnīgu vienprātību par slēptās reklāmas gadījumiem atradām vien par diviem.

Tas gan ir tikai klusums pirms vētras – varu jau pačukstēt, ka rītdien šajā blogā tiks uzstādīts aizdomīgo slēptās reklāmas gadījumu līdzšinējais rekordskaits. Tomēr šodien apskatāmie gadījumi izceļas ja ne ar kvantitāti, tad ar “kvalitāti” gan – diezin vai kādam no bloga lasītājiem šoreiz radīsies vēlme iebilst pret to, ka šie pavisam droši ir vērtējami kā iespējami apmaksāti materiāli.

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi. 2010.gada 11.augusts:

1. “Подарок к 1 сентября” (“Суббота”).

Šis raksts avīzē “Subbota” iezīmē jaunu cinisma virsotni šāgada iespējamo slēpto reklāmu klāstā – polittehnologi darbā laiduši manipulatīvās informācijas “smago artilēriju” jeb, vienkārši sakot – sākuši spēlēt uz cilvēku līdzcietības jūtām, izmantojot bērnus. Šajā rakstā lasītāji tiek informēti par “Subbota” rīkoto labdarības akciju par godu 1.septembrim un aicināti iesūtīt stāstus par bērnu grūto likteni – laikraksts apsola šiem bērniem nopirkt skolas piederumus. Tiktāl viss būtu cēli un skaisti. Raksta patiesā seja atklājas tā apakšējā kreisajā stūrī, kur publicēts apakšvirsraksts “Labestīgo cerību birojs pašā Rīgas centrā”. “Labestīgo cerību birojs” izrādās nekas cits kā partijas “Par Labu Latviju” birojs, uz kuru lasītāji arī varot nest savus stāstus. Klāt pievienota fotogrāfija ar skatlogu no PLL biroja, uz kura redzams arī partijas logo. Grūti gan pateikt, vai tik ciniska metode ir patiešām gudrs gājiens no sabiedrisko attiecību viedokļa. Tā var arī atspēlēties – cilvēkus, kuri kaut mazliet domā, manipulēšana ar nelaimīgiem bērniem politiskās reklāmas mērķiem var tikai sakaitināt un atbaidīt. Vēl jo vairāk, ja to dara partiju apvienība, ar kuras sastāvā esošas partijas vārdu saistīts Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas apzagšanas skandāls.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA – Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.

2. “По рецептам предков…” (“Вести Сегодня”).

Žurnālists analizē partiju programmas. Pavisam normāla, pat vērtīga un vēlama mediju priekšvēlēšanu prakse. Šajā gadījumā gan ir “mazliet savādi”, ka žurnālists pats ir arī kādas partijas deputāta kandidāts, proti – Nikolajs Kabanovs no SC. Vispār jau gadījums ir makten jautrs. Varbūt, ka pārējiem medijiem vajadzētu sekot šim piemēram un žurnālistus laist atvaļinājumā – lai politiķi paši ne tikai analizē partiju programmas, bet arī intervē viens otru, vada priekšvēlēšanu diskusijas utt. Bet, ja nopietni – Kabanova uzmanības fokuss šajā amizantajā labējo partiju “analīzē” ir bijis vērsts arī uz šo partiju kandidātu etniskajiem sastāviem un, kas interesanti – izdarīts reveranss arī “Par Labu Latviju” virzienā, uzsverot, ka tikai tur esot krievu tautības kandidāti.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA – Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!