Pirms nedēļas, kad līdz vēlēšanām bija atlikušas divas dienas, mums nācās izskatīt 107 (!!!) iespējamās slēptās reklāmas gadījumus.
Līdz ar to trešo nedēļu pēc kārtas, par laimi gan pēdējo, uzstādīts savdabīgs rekords tajā, kā partijas pūlējušās sasniegt vēlētājus ar mediju starpniecību. Ne tikai kopējais gadījumu skaits, bet arī šajā bloga ierakstā aplūkoto iespējamo slēpto reklāmas gadījumu skaits ir paliels – kopumā 44 materiāli. 48 gadījumi atstāti vēlākai diskusijai kā šaubīgi, bet 15 gadījumos neko aizdomīgu nesaskatījām.
Kā jau ierasts, lielākoties iespējamo slēpto reklāmu saturu nodrošina krievu valodā rakstošie/raidošie mediji – šādu gadījumu kopskaits, ja neskaita vienkārši slikti apzīmētas reklāmas, ir 27.
1. Spilgts citāts (Latvijas Avīze)
Ne tikai žurnālista aicinājums kādā materiālā (neskaitot, protams, komentārus) balsot par konkrētu politisku spēku ir tendenciozs – arī šāds materiāls, kurā izcelts tikai vienas personas viedoklis par atbalstu konkrētai partijai vēlēšanās, neliecina neko labu par redakcijas neitralitāti politisko procesu atspoguļošanā.
Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā
2. Lembergs: tautai ir apnikusi nemākulīga valsts pārvalde (NRA)
3. Lembergs: tautai ir apnikusi nemākulīga valsts pārvalde (nra.lv) (dublējas)
Ļoti izdevīgi intervētājam pieskaņoti jautājumi, jo vairāk – tie sniedz lielisku iespēju teju vēlēšanu priekšvakarā izteikties par politiskajiem oponentiem, kas pretvārds vairs netiks dots.
Materiālu var izlasīt šeit: http://zinas.nra.lv/latvija/politika/55735-lembergs-tautai-ir-apnikusi-nemakuliga-valsts-parvalde.htm
Kritērijs: 9 – antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana (kas nav skaidri apzīmēta kā komentārs)
4. Saruna ar satiksmes ministra padomnieku Arti Stucku (Radio 101)
Pēc tam, kad vairākās politiķu priekšvēlēšanu diskusijās Radio 101 ēterā lielākoties parādījās ZZS pārstāvji, pāris dienas pirms vēlēšanām nav neviena cita, ko uzaicināt uz rīta interviju kā ZZS deputāta kandidātu A.Stucku.
Kritērijs: 5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
5. Saruna ar deputātu, kādreizējo Satiksmes ministru Aināru Šleseru (SWH)
Turpinot iztirzāt jautājumu par airBaltic, ko aizsāka kandidāts iepriekšējā materiālā, arī šajā gadījumā atrasts piemērotākais komentētājs – A.Šlesers (ŠRP-LPP/LC) – kurš attiecīgi izmanto iespēju atskatīties pagātnē un sniegt klausītājiem pareizo versiju, kāpēc viss šobrīd ir tieši tā, kā tas ir.
Kritērijs: 5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
6. PAR CEĻIEM, BŪVNIECĪBU, PABALSTIEM UN PERSPEKTĪVĀM (Rēzeknes Vēstis)
7. О ДОРОГАХ, СТРОЙКАХ, ПОСОБИЯХ И ПЕРСПЕКТИВАХ (Резекненские Вести)
Šis ir tikai pirmais materiāls sērijā par to, kā N.Ušakovs (SC) viesojās Latgalē. Preses konferences atreferējumu tiešām ļoti labi raksturo materiālam piešķirtais virsraksts – ne par ko citu, kā par būvju vērtēšanu, sociālo sfēru RD, atbalstu Tiskādu vecticībnieku namam, ieguvumiem no kravu transporta un, galu galā, Ušakova pirmo darbu kā premjeram, tajā neparādās.
7._RV.jpg
Kritērijs: 5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
8. Кто целился в «Центр»? (7 Секретов)
Tā kā šī raksta autors ir N.Kabanovs, kas vienlaikus ir arī SC deputāta kandidāts, tad šis raksts akurāt divas dienas pirms vēlēšanām sniedz vēl vienu no pēdējām iespējām izklāstīt savus uzskatus un pie viena veltīt kritiku politiskajiem oponentiem. Lai arī materiāls nav publicēts komentārus sadaļā, lieki cerēt, ka tajā parādās citu viedokļu atspoguļojums.
Kritērijs: 4 – publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies
9. Янис Урбанович: «ЕС научил нас только одному – эгоизму» (Час)
10. Янис Урбанович: «ЕС научил нас только одному – эгоизму» (chas-daily.com)
Likās jau, ka pagājušajā nedēļā Urbanoviča parādīšanās presē bijusi daudz par daudz, tajā skaitā, atspoguļojumos par viņa dalību Pasaules politikas forumā. Tomēr, tā kā viņš pirms vēlēšanām atgriezies Latvijā, tad attiecīgi tā ir iespēja viņu iztaujāt intervijā. Rezultātā, kā norāda kolēģi, sanāk „papļāpāšana par visu ko, tikai ne par to, kā SC domā izpildīt savus pirmsvēlēšanu solījumus”.
Interviju var izlasīt šeit:
http://www.chas-daily.com/win/2011/09/15/l_006.html?r=30
Kritērijs: 5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
11. Вопрос депутату от «Центра согласия» Виталию Орлову (chas-daily.com)
Jautrāka atkāpe no ikdienā ar nopietnību un šķietamo atbildību pārsātināto politikas materiālu jūkļa. Vienīgi – kāpēc jautājumi tiek uzdoti tikai SC un ne citu politisko partiju pārstāvjiem?
Materiālu var izlasīt šeit: http://www.chas-daily.com/win/2011/09/15/l_048.html?r=30
Kritērijs: 3 – sižets ar partijas vai deputāta kandidāta piedalīšanos parādās laikā, kas programmā nav paredzēts, vai programmās, kuru saturs nav precīzi definēts, vai drukātajos medijos tiek izveidota jauna rubrika tikai vienas partijas, tās kandidātu vajadzībām
12. Saruna ar Saeimas deputāta kandidātu Andri Bērziņu (PBK)
Kā norāda kolēģi, „Bērziņa politiskās pieredzes un ģimenes apspēlēšana, lai Bērziņš skatītāju acīs izskatītos pēc iespējas labāk. It kā politiķiem nebūtu nekā cita ko pajautāt”.
Kritērijs: 5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
13. Šlesers: Vienmēr esmu domājis par to, kā visas nacionalitātes Latvijā varētu dzīvot vienoti (Radio Baltkom)
Ziņa, kas faktiski sastāv no tā, lai Šlesers norunātu politiskās reklāmas cienīgu tekstu un paziņotu, kāds viņaprāt ir ideālais tandēms pēc vēlēšanām. Tas, protams, ietver viņu, Ušakovu un Urbanoviču.
Kritērijs: 2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)
14. Intervija ar LPP/LC deputātu Aināru Šleseru (Radio Baltkom)
Kārtējā politiķim draudzīgā intervija, pareizāk sakot, politiķa monologs. A.Šleseram (ŠRP-LPP/LC) jau atbildē uz pirmo jautājumu iespēja kritizēt politiskos oponentus un pievērsties partijas programmai.
Kritērijs: 5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
15. “Tiešā runa”: Saruna ar SC Saeimas deputātu Ņikitu Ņikiforovu (Radio Baltkom)
Draudzīgo interviju turpinājums, jāteic gan, ka diezgan neizteiksmīgs, jo jūtams, ka vēlēšanas ir tuvu un šādu interviju bijis tik daudz, ka nav vairs īsti pat ko pajautāt.
Kritērijs: 5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
16. “Pie mums viesos”: Saruna ar SC premjera amata kandidātu Jāni Urbanoviču (Radio Baltkom)
J.Urbanovičs (SC) uzaicināts priekšvēlēšanu maratona noslēguma intervijai, kas ļaus apkopot visas iepriekšējās šī radio ēterā izskanējušās SC intervijas un tajās apspriestos tematus.
Kritēriji:
2c – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)
5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
17. А мы — другие (Вести Сегодня)
18. А мы – другие (ves.lv) (Dublējas)
17(1)._VS.jpg
Intervija, kas līdzīga elektroniskajos medijos klausītajām, jo sastāv vairāk no intervējamā monologa. Tā ietver tikai divus jautājumus, toties uz tiem sniegtas gana paplašinātas atbildes, lai aizpildītu pat pusotru lapu. Lai arī intervējamais nav deputāta kandidāts, vienlaikus, pārstāvot SC, intervija sniedz lielisku iespēju izklāstīt partijas uzskatiem atbilstošas idejas.
Materiālu var izlasīt šeit: http://www.ves.lv/rubric/62/187129
Kritērijs: 2c – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)
19. Из тупика (Вести Сегодня)
20. Из тупика (ves.lv)
Materiāls, kurā iespēja savu pozīciju izteikt A.Sakovskim, kurš sagadīšanās pēc ir arī materiāla autora sens paziņa. Materiāls kopā ar visu bildi labāk nudien iederētos partijas priekšvēlēšanu avīzē.
Materiālu var izlasīt šeit: http://www.ves.lv/rubric/62/187123
Kritērijs: 2c – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)
21. Остановить гибель Латвии (Вести Сегодня)
22. Остановить гибель Латвии (ves.lv)
Raksts, kurā iespējams noskaidrot, par ko vislabāk balsot vēlēšanās. Pareizā izvēle būtu SC; šīs idejas paudējs ir A.Rubiks, kurš pārstāv SC.
Rasktu var izlasīt šeit: http://www.ves.lv/rubric/62/187148
Kritērijs: 2c – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)
23. Элксниньш обезвредил лес (Вести Сегодня)
24. Элксниньш обезвредил лес (ves.lv) (Dublējas)
Arī mežu atmīnēšana palīdz nokļūt laikraksta uzmanības lokā – tieši to ir paveicis A.Elksniņš (SC).
Materiālu var izlasīt šeit: http://www.ves.lv/rubric/62/187164
Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā
25. Верим в своих избирателей (ves.lv)
Sērijas turpinājums ērtajām un draudzīgajām intervijām – šoreiz saruna ar N.Ušakovu (SC).
Interviju var izlasīt šeit: http://www.ves.lv/rubric/62/187128
Kritērijs: 2c – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)
26. Урбанович: люди в Латвии, пусть и говорят на разных языках, но хотят одного (ves.lv)
Kārtējā intervija ar J.Urbanoviču, kas kārtējo reizi ļauj atspoguļot pirmsvēlēšanu posmā svarīgās idejas. Visjaukākais, kā norāda kolēģe, ir pirmais jautājums: „Šodien ir pēdējā aģitācijas diena. Jums noteikti ir kaut kas, ko vēl neesat paspējis pateikt vēlētājiem?”
Interviju var izlasīt šeit: http://www.ves.lv/rubric/11/187153
Kritērijs: 5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
27. Взятие власти — первично (Вести Сегодня)
28. Взятие власти – первично (ves.lv) (Dublējas)
Vēl viens deputāta kandidāta N.Kbanova (SC) darbs. Līdz ar to, protams, kārtējā iespēja rakstīt labas lietas tieši par SC.
Rakstu var izlasīt šeit: http://www.ves.lv/rubric/62/187122
Kritērijs: 2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)
29. Рука Дяди Сэма (Вести)
29._Vesti.jpg
Un vēl viens materiāls, kura autors ir N.Kabanovs (SC). Šajā gadījumā uzmanība veltīta ASV vēstniecībai un tās savulaik izteiktajām bažām par SC ieteikmi, kas tika publiskotas wikileaks.
Kritērijs: 2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)
30. Нил Ушаков о патриотизме, избирателях и правительстве (Динабург Вести)
Turpinājums rakstu sērijai par N.Ušakova (SC) gaitām Latgalē, konkrētāk – Daugavpilī. Interesanti, ka raksta ievadā ir liela bilde ar Ušakova portretu, uz kuras gozējas virsraksts „Atnāc un izdari savu izvēli!”. Materiālā apkopots fakts, ka Ušakovs ticies ar vietējiem SC pārstāvjiem un vēlētājiem. Īsta priekšvēlēšanu pseidoaktivitāte.
Kritēriji:
2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā
4 – Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies
31. Встреча с мэром Риги (Миллион)
Vēl viens atreferējums par N.Ušakova viesošanos Daugavpilī, kurā vairāk uzmanības pievērsts tādiem valstiskiem jautājumiem kā krīzes pārvarēšana, airBaltic, kas līdz ar to ļauj plašāk izklāstīt SC tuvus uzskatus par to, kā valstī lietas mainīt, ne tikai šauri iepazīstināt ar darbu RD, kā galu galā norādīts virsrakstā.
Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā
32. Нил Ушаков в Даугавпилсе (Наша Газета)
Jā, to ko pagājušajā nedēļā ar braucienu uz Pasaules politikas forumu paveica J.Urbanovičš, to šonedēļ N.Ušakovs, t.i., izteiksmīgi pārstāvēties medijos. Pārmaiņas pēc šis ir vairāk vizuāls materiāls, kas atspoguļo teju katru N.Ušakova soli Daugavpilī bildēs. Kā nekā raksts rubrikā „Nedēļas vizīte”. Un vēl noslēgumā pievienots N.Ušakova citāts, kurā viņš aicina ierasties uz vēlēšanām.
Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā
33. СТАНИСЛАВ ШКЕСТЕРС: «ДЛЯ МЕНЯ ФЕРМЕРСТВО — ЭТО НЕ БИЗНЕС, А ОБРАЗ ЖИЗНИ» (Панорама Резекне)
Viena no tām intervijām, kad liekas, ka norādi par apmaksu ir vienkārši aizmirsta maketēšanas procesā. Jautājumi vien par ģimeni un darbaspēka noturēšanu Latvijā.
Kritērijs: 5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
34. РЕЗЕКНЕ ПОСЕТИЛ МЭР РИГИ НИЛ УШАКОВ (Панорама Резекне)
34._PR.jpg
Latgales vizītes ietvaros N.Ušakovs (SC) paviesojies arī Rēzeknē. Viss materiāls praktiski sastāv no Ušakova viedokļa atspoguļojuma.
Kritēriji:
2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā
2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)
Tālāk apkopoti gadījumi, kas attiecināmi uz slikti maketētām reklāmām – tātad uz reklāmām, kurās neparādās vai ievietotas slikti saskatāmas norādes.
35. ZRP (Brīvā Daugava)
36. Vienotība (Brīvā Daugava)
37. ZZS (Kurzemes Vārds)
38. “Visu Latvijai!”-“Tēvzemei un Brīvībai/LNNK” (Kurzemes Vārds)
39. ZZS (Malienas Ziņas)
40. Saskaņas centrs (Staburags)
41. ZRP (Staburags)
42. Saskaņas centrs (Динабург Вести)
43. Saskaņas centrs (Наша Газета)
44. ZRP (Брива Даугава)
Kritērijs: 7 – apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju)