Raksts

Ar ko reklāmžurnāls atšķiras no žurnāla?


Datums:
14. decembris, 2011


Autori

Linda Curika


Mūsu birojs pasūta vairākus laikrakstus, kuriem līdzi nāk arī pielikumi. Šajā ziņā žurnāls Māja - NRA pielikums ir viens no tiem, kuru vienmēr izpētu, jo atrodu žurnālistiskās ētikas kontekstā diskutablus materiālus.

Parunāju par to virtuvē ar kolēģiem, kas nodarbojas ar politisko partiju monitoringu, parunāju ar tiem, kuri darbojušies PR jomā un nolieku. Tomēr pagājušās nedēļas MĀJA mani patiešām teju nogāza no kājām. Piebildīšu vien tiem, kas nezina – žurnāls MĀJA nav bezmaksas pielikums, to var abonēt vai nu kopā ar NRA, vai atsevišķi, gadā maksājot 21 latu.

Šīs nedēļas žurnālā no satura rādītājā minētajiem 19 rakstiem (ieskaitot horoskopu un bilžu mīklu) 9 identificēju kā reklāmrakstus vai reklāmas materiālus. Dažreiz tie bija identificējami, bet dažreiz nē un par to tad arī tālāk parunāsim.

Pirmkārt, es neapgalvoju, ka reklāmrakstiem nav jābūt. Tiem ir jābūt, jo palīdz uzzināt par jaunām precēm un pakalpojumiem. Tomēr tiem ir jābūt lasītājam skaidri redzamā vietā identificētiem kā reklāmrakstiem vai reklāmai. Vai arī vēl labāka doma ir uzrakstīt par jauno produktu, bet pieminēt arī citus šajā jomā esošos.

Es saprotu, ka laiki nav viegli un runā, ka žurnālistikas studenti, kurus rada universitāte, lielākoties neesot nekādi spīdekļi. Tāpēc labs risinājums ir ļaut pusi žurnāla uzrakstīt PR aģentūrām – i naudiņa ienāk, i žurnālā vairāk kā 5 lapas, i žurnālistiem nav jāmaksā. Abzolūts, kā tagad reklāmās saka – WIN WIN.

Nu ko – tagad ejam cauri žurnālam.

Pēc pirmā raksta par mājokli ir šis raksts zem sadaļas Būvniecība – par Botāniskajā dārzā realizētu projektu. Sabiedrība tiek informēta par patiešām lielisku projektu, tomēr zinot, kā tas notiek ar publicitātes materiāliem ES finansētos projektos, esmu gatava likt galvu ķīlā, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ne tikai radīja šo interviju, bet arī apmaksāja tās izvietošanu žurnālā. Interesanti, noderīgi, bet kur rakstīts, ka tas ir reklāmraksts?

Tad pa vidu intervija un nākamais ir raksts, kurš (lasīt sīkā drukā stūrītī esošo paskaidrojumu) sagatavots sadarbībā ar KGK. Sadarbība laikam nozīmē – viņi uzrakstīja un apmaksāja 2 lapas žurnālā, vai ne? Jo rakstā ir tikai par lielisko Defa WarmUp auto apsildi, ko sakritības pēc arī piedāvā KGK.

Nākamais raksts zem sadaļas Būvniecība ir par instrumentu komplektiem. Fotogrāfijā ir tikai BOSCH instrumenti kā piemērs, pie ekspertiem intervēts Robert Bosch SIA speciālists. Rakstu papildina BOSCH reklāma. Zem raksta sīkā drukā – raksts sagatavots sadarbībā ar Robert Bosch SIA.

Tad seko materiāls zem sadaļas ‘Nekustamais īpašums. Drošība’, sīkiem burtiem zem raksta lasu, ka ‘reklāmraksts tapis sadarbībā ar SIA Koblenz drošība’. Rakstu papildina Koblenz reklāma.

Dzīvesstila sadaļā visi 7 (!!!) raksti ir reklāmaraksti. Šis ir par piena kosmētiku, zem raksta sīkiem burtiem rakstīts, ka ‘reklāmraksts tapis sadarbībā ar SIA Cita lieta’. Rakstu papildina Dairy Spa reklāma.

Nākamais – par Dzintara smaržām. Nekur uz lapas neatradu identifikāciju, ka šis ir reklāmraksts, lai gan … spriediet paši.

Šis atvērums ir viens no filigrānākajiem. Tajā ir raksts, kurā konstatēta nervozitātes problēma ziemas periodā. To papildina Silvanola reklāma un eksperta (pārsteigums – arī no Silvanola) viedoklis, kas identificēts kā reklāmraksts.

Arī nākamais ir identificējams kā reklāmraksts, jo Vita noteikti nav vienīgā vieta, kas nodrošina, ka sieviete uz dzemdībām dosies droši.

Reklāmraksts, kurā aptautāti jūsmīgi kursu apmeklētāji.

Jautājums ir – vai ir pieņemami, ka cilvēki maksā par žurnālu tā tradicionālajā izpratnē (informācija, žurnālistu darbs), bet saņem reklāmas materiālus, 2 intervijas un horoskopu? Vai lasītāji vispār pamana to, ka tie ir reklāmraksti (jo norādes ir sīkākajā iespējamajā fontā)? Vai pie reklāmraksta ir ētiski norādīt, ka ‘raksts tapis sadarbībā ar…’?

Un visbeidzot – vai žurnāls Māja savus lasītājus uzskata par muļķiem?

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!