Sabiedriskais transports noteikti ir labākā vides izvēle. Bet izskatās, ka Latvijā tas neiekaros sabiedrības uzticību un ikviens valsts vai pašvaldības solis tikai vēl vairāk palielina Rīdzinieku kāri uz privāto auto.
Delfu komentāri ir diezgan vienoti: vai nu mūs neinteresē biļešu cena, jo mēs jau sabiedrisko transportu neizmantojam; vai arī jāpāriet uz savu auto, jo cenas kāpj, bet transporta pakalpojumu kvalitāte neuzlabojas. Privātais transports ir viens no galvenajiem slogiem videi (arī mūsu veselībai) un, ja mēs nemainīsim mūsu transporta paradumus, tad visi centieni ar atkritumu šķirošanu, videi draudzīgas sadzīves ķīmijas izvēli un energoefektīvu elektroiekārtu izmantošanu neko nemainīs.
Nesen biju vienā starptautiskā pasākumā, kur runa bija arī par transportu. Varēja noprast, ka Eiropā notiek virzība uz to, lai pilsētu sabiedriskais transports būtu par velti. Vairākas Skandināvu pilsētas to jau veiksmīgi praktizē. Es gan šādu ideju neatbalstu, jo domāju, ka par katru pakalpojumu ir jāsamaksā tik cik tas maksā (princips – piesārņotājs maksā). Bet transporta gadījumā noteikti ir jāsabalansē sabiedriskā un privātā transporta izmantošanas izmaksas. Un te ir jāiekļauj, gan degvielas un auto stāvvietas izmaksas, gan cilvēku gatavību maksāt par noteiktu komfortu.
Diskusijas Latvijā sakrīt ar Eiropas Komisijas uzsākto sabiedrisko apspriešanu par transporta ārējo izmaksu (izmaksas, kuras nav iekļautas pakalpojuma cenā, bet par kurām maksā visa sabiedrība) iekļaušanu pakalpojuma cenā (http://ec.europa.eu/transport/white_paper/consultations/index_en.htm). Transporta ārējās izmaksas Eiropā rada 8% IKP samazinājumu gadā. Un šīs izmaksas veidojas no ceļu sastrēgumiem, negadījumiem, vides piesārņojuma (troksnis, gaisa piesārņojumus), infrastruktūras izmaksām un zemes izmantošanas. Tieši privātais transports ir vainojams pie lielākās daļas šo izmaksu (58%).
Taču liela daļa no atbildības par ārējo izmaksu ignorēšanu ir jāuzņemas valdībai, kas tā arī nav spējusi ierobežot privātā transporta izmantošanu un Satiksmes ministrijas darbība pamatā ir vērsta uz pretējo – privātā transporta subsidēšanu (arī aviācija Latvijā tiek ļoti subsidēta – nav akcīzes nodokļa degvielai, PVN par biļetēm netiek maksāts, valsts subsidē arī lidostas izmaksas) ar zemiem nodokļiem.