Pētījums

Krievijas informācijas kampaņa pret Ukrainu: no Viļņas samita līdz Krimas referendumam


Gads:
2014
Organizācija:
Austrumeiropas politikas pētījumu centrs


Autori

Andis Kudors


Krievijas informācijas kampaņas pret Ukrainu mērķis 2013. gada nogalē – 2014. gada sākumā bija kavēt tās integrāciju ar Eiropas Savienību, graujot Ukrainas teritoriālo integritāti un unitāru valsts uzbūvi.

Šāda kampaņa nebūtu iespējama bez Krievijas varas kontroles pār vadošajiem Krievijas medijiem un noteiktu naratīvu par Ukrainu popularizēšanu lielākajos Krievijas TV kanālos vairāku gadu laikā, uzskata pētnieki. Krievijas kampaņa bija vērsta gan uz savu iekšējo auditoriju, gan uz Ukrainas un citu post-padomju valstu auditorijām. Neskatoties uz ievērojamiem preses brīvības pārkāpumiem, Krievijā televīzija ir iedzīvotāju primārais aktuālās informācijas avots ar augstu sabiedrības uzticēšanās līmeni. Plašā auditorija, augstā sabiedrības uzticēšanās, tieši un netieši valsts kontroles mehānismi padara TV par piemērotāko kanālu valsts vēstījumu izplatīšanai.

Krievijas mediju kampaņa pret Ukrainu tika īstenota sinhroni izplatot saskaņotus vēstījumus visos iesaistītajos TV kanālos. Kampaņu īstenota ar augstu intensitāti un adaptīvi mainot galvenos vēstījumus atkarībā no katra laika posma taktiskajiem politiskajiem un militārajiem mērķiem.

Atainojot Ukrainas notikumus, Krievijas TV ziņu žurnālisti sistemātiski kultivēja baiļu sajūtu. Ukrainas konflikta sākotnējā fāzē tika vairota nedrošības apziņa par nākotni un Ukrainas ekonomisko stabilitāti, kam par mērķauditoriju kalpoja visa Ukrainas sabiedrība. Savukārt, eskalējoties Maidana protestiem, ziņu sižetu priekšplānā tika izvirzīti ukraiņu nacionālie radikāļi un fiziskā apdraudējuma tēma, kas vispirms tiek adresētas Austrumukrainas krievvalodīgajai daļai.

Autori uzsver, ka Krievijas žurnālisti, ziņojot par Ukrainas notikumiem, ir metodiski manipulējuši ar videomateriāliem. Ziņu vizualitātes radīšanā bieži izmantoti inscenējumi, montāžas efekti, amatieru videomateriāli. Šādu komunikācijas paņēmienu izmantošana ir būtiski pastiprinājusi Krievijas ziņu centrālo uzdevumu – politiskās opozīcijas radikalizēšana un Rietumu valstu (ASV, ES) diskreditēšana.

(Krievijas informācijas kampaņa pret Ukrainu: no Viļņas samita līdz Krimas referendumampdf)

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!