Dienā, kad šīs reklāmas parādījās Rīgas ielās, sociālajos medijos varēja manīt vairākus komentārus par to, ka tā ir sociāli beazatbildīga. Cilvēki parunāja un norima, tomēr es nevēlos, lai šis fakts nogrimtu aizmirstībā. Tā kā laipni lūgti inbox.lv pasaulē!
Šajā pasaulē ir absolūti normalizēta prakse, ka vecāki, kuri netiek galā ar saviem bērniem, pat mazuļiem, viņus pieliek pie inbox.lv spēlīšu spēlēšanas. Kamēr sīkie spēlē spēlītes pie datora, mamma var mierīgi ‘čilot’, piemēram, pie TV. Absolūta idille. Pētnieku balsis, kuras kliedz, ka bērniem līdz 2 gadu vecumam ir absolūti jāizslēdz pie ekrāna pavadītais laiks, pazūd kaut kur fonā, neviena nesadzirdētas.
Šajā pasaulē mammas aprūpē bērnus vienas, jo vīri strādā, dzer bāriņā alu, spēlē futbolu vai skatās hokeja spēli pa TV. Viņi nevēlas tapt traucēti ar tādām sīkām problēmām, kā bērni.
Šajā pasaulē mammas nestrādā, nav bērnudārzu un auklīšu. Viņas savas dienas vada gluži kā Instrumentu dziesmā ‘Pilnīgi viens’.
Es saprotu, ko domāja tie radošie prāti, kuri radīja reklāmas kampaņu. Cilvēki ir noguruši. Un kuri gan vairāk nekā mammas! Nu, jo mammas taču visas sēž mājās, kamēr vīri strādā. Un vispār, bērni ir viena riebīga, kaitinoša padarīšana. Vienīgais veids, kā viņus var paciest, ir, kamēr viņi guļ vai pie datora spēlē spēlītes. Un, jo agrāk viņi iemācās spēlēt datorspēlītes, jo labāk.
[1]
Ziniet ko? Reklāmas sauklis ‘ir grūti būt ideālai mātei un mājsaimniecei’ īstenībā ir taisnība. Jā, ir grūti, ir ellīgi grūti. Turklāt, ņemot vērā to, ka lielākā daļa no mums arī strādā, ir vēl grūtāk. Jā, jā, cienītie inbox.lv reklāmas radītāji, sievietes mēdz arī strādāt! Bet tad, ja mums ir uzticams vīrs un atbalsts no paplašinātās ģimenes, kā arī cilvēcīgs darba devējs, to lietu var kaut kā pārdzīvot bez mazuļa pielikšanas pie datora. Tā kā, manuprāt, šis ir ziņojuma fail.
Es saprotu, ka inbox.lv spēles ir atpūtas mirklis. Bet vai tiešām lielākā daļa auditorijas ir mammas, kuras savus bērnus pieliek pie ekrāna? Man it kā liktos, ka tas ir jebkurš garlaikots cilvēks, kuram patīk dažreiz šajā vai kādā citā lapā uzspēlēt spēlītes. Viņš var būt abu dzimumu un ar plašu vecuma dizpozonu un, tikpat labi strādājošs, kā nestrādājošs. Bet tās ir tikai manas domas un, iespējams, inbox.lv šo reklāmas kampaņu balstīja uz kādu lietotāju pētījumu.
Un pat tad, ja inbox.lv mērķauditorija patiešām ir mammas ar maziem bērniem, ir tāda lieta kā sociālā atbildība. Piemēram, ja tava mērķa grupa ir izvarotāji, tu nepublisko reklāmas, kurās šāda rīcība tiek normalizēta. Pat tad, ja visi tavas lapas apmeklētāji sapņo par marihuānas legalizēšanu un ir nepilngadīgi, tu savas popularitātes celšanai neizmantosi marihuānas legalizēšanas propagandu. Es saprotu, ka mūsdienās ir jāšokē, ja vēlies tikt pamanīts. Bet man tomēr šķiet, ka ētikas standartus neviens nav atcēlis.
Es arī saprotu, ka šodien bērni jau pat 2 gadu vecumā pavada laiku pie iPadiem vai liek sev multfilmas YouTube kanālā. Ko tur liegties, arī mana 3 gadīgā meita ir spēlējusi attīsošās spēlītes uz mana iPada, pavadot pie tā ne vairāk kā 20 minūtes dienā, jo viņai tomēr aizraujošāk šķiet spēlēties ar lellēm un man šķiet nepieņemami veicināt datoratkarību jau tik mazā vecumā. inbox.lv mājaslapā mēs neredzam atsevišķu sadaļu bērnu spēlēm, atbilstoši viņu vecumam. Nav sadaļas attīstošām spēlēm, kas varētu būt aktuālas mazākiem bērniem, kuri, piemēram, vēlētos mācīties burtus, dārzeņu vai dzīvnieku nosaukumus. Vai nu inbox.lv spēles nav paredzētas maziem bērniem, vai arī apakšsadaļas struktūra nav veidota tā, lai vecāki varētu izvēlēties tās spēles, kuras viņiem šķiet atbilstošas.
[2]
Es zinu, ka bērni un datori ar katru mirkli saaug arvien ciešāk un tas notiek arvien jaunākā vecumā. Un tā pirmkārt ir katra vecāka atbildība, ne tikai runājot par izvēlēm attiecībā uz to laiku, ko bērns pavada pie ekrāna. Tā ir arī atbildība, vai viņš pats spēj atrast laiku, lai atrautos no telefona, datora vai TV, lai pabūtu kopā. Inbox.lv spēles vispār ir sensitīva lieta, ko reklamēt un es saprotu izaicinājumu, kuru pieņēma reklāmas veidotāji. Tomēr man gribas aicināt izvēlēties citus ziņojumus, tādus, kuri nenormalizē bērniem kaitīgas nodarbes un nemāca vecākiem palielināt laiku, ko ļoti mazi bērni pavada pie ekrāna, jo vecāki var nebūt informēti par ekrānlaika nodarīto ļaunumu bērnu garīgajai un fiziskajai veselībai.
Un tagad jautājums Jums, lasītāji – vai Jūsu skatījumā šī ir sociāli bezatbildīga reklāma?
Papildināts 12.07.2012 ar inbox.lv viedokli, par ko viņiem liels paldies:
“Tātad, kā esam runājuši, izmantoju iespēju paust mūsu viedokli attiecībā uz Inbox Games reklāmas kampaņu, par ko pateicos. Sāksim ar to, ka TV klipa dotais – ir ļoti ierobežotais laiks. 15 sekundēs pat ļoti gribēdams, nav iespējams parādīt mammas sadzīvi pilnībā, līdz ar to, ir jākoncentrē uzmanība uz noteiktierm momentiem, kas parāda konkrētu problēmu. Nevis problēmu mammas sadzīvē vispār, bet konkrētajā brīdī. Mēs nedomājam, ka mammas principā netiek galā ar bērniem un mājsaimniecību, bet, gan, ka dažreiz šādi momenti var gadīties.
“Šajā pasaulē mammas aprūpē bērnus vienas, jo vīri strādā, dzer bāriņā alu, spēlē futbolu vai skatās hokeja spēli pa TV” -protams, laba reklāma ir prāta teātris, bet mēs nevaram būt atbildīgi par to, ko tieši katrs cilvēks ir iedomājies, reklāmu apskatot. Pilnīgi noteikti, šī reklāma nepatīk visiem, ir kādi, kam tā kaitina – bet tā ir viņu brīvā izvēle. Taču – nekur reklāmā vispār nav nekas teikts par tēti. Ne jau tāpēc, ka viņa vispār nav, bet ka viņa nav šobrīd, uzmanība uz viņu nav akcentēta. Piekritīsiet, ka pat ideāliem vīriešiem gadās atstāt mammu vienatnē ar bērnu?
Par atkarības veicināšanu. Mums tomēr liktos, ka mammas, kam ir galva uz pleciem, redz starpību starp “atpūtas mirkli” un “bērna pielikšanu pie datora uz visu dienu”. Tad jau McDonalds ir atbildīgs par cilvēku aptaukošanos, solāriji – par ādas novecošanos, notievēšanas preparāti – par bulīmiju utt. Un vispār, ar nazi var sagriezt dārzeņus un var nogalināt cilvēku. Es vēl saprastu, ja mūsu reklāmas mērķauditorija būtu mazie bērni, bet ja tās ir mammas, pieaugušie, gudrie cilvēki – tad, mēs domājam, ka viņi sapratīs starpību. Vismaz, tieši tādu mēs redzam savu auditoriju, nevis kā baru, kas nespēj atšķirt šīs divas lietas.
Tieši tāpēc kampaņas slogans bija “Dāvā sev atpūtas mirkli”. Kopējais reklāmas mērķis bija parādīt mērķauditorijai, ka brīžos, kad patiešām ir nepieciešama atpūta, Inbox spēles ir laba alternatīva, piemērām, multenēm. Un, ja mamma pārējā laikā velta bērnam pietiekoši daudz uzmanības, 20 min pie datora nespēs nodarīt bērnam nekādu kaitējumu. Visbeidzot, par attīstošām spēlēm – Inbox spēļu topā ir visai mierīgas un pat pamācošas spēles (kā, piemēram, Fruits & Vegetables), nekādas šaušanas vai agresivitātes – varat pārliecināties paši. Protams, nenoliegsim, reklāmā ir izmantots pārspīlējuma moments, bet, atkal, pie tik liela ziņojumu apjomja parastajam, “mierīgajam” vēstījumam, praktiski nav variantu izlauzties cauri.”
______________
[1] http://www.reuters.com/article/2010/10/11/us-mental-idUSTRE69A0GD20101011
[2] http://www.thedailybeast.com/newsweek/2012/07/08/is-the-internet-making-us-crazy-what-the-new-research-says.html
Mental problems rise with kids' screen time: study