Foto: Library of Congress
Kļūt par savas darbības jomas ekspertu ir mērķis, kas ir ierakstīts ja ne katras NVO stratēģiskajā plānā, tad vismaz tajā plānā, kas dzīvo organizācijas vadītāja galvā. Jomas eksperti sniedz intervijas, izsaka viedokļus un regulāri popularizē savu organizāciju caur masu medijiem un ārvalstu konferencēs. Bet kā organizācijai izveidot jomas ekspertus no parastiem darbiniekiem?
Eksperta loma nodrošinās, ka:
1. Tad, kad attiecīgajā jomā būs pārmaiņas vai satricinājumi, tieši pie jūsu organizācijas mediji griezīsies pēc komentāriem.
2. Tad, kad valdība vai likumdevējs strādās pie jauniem noteikumiem vai likumprojekta, Jūs tiksiet aicināti uz darba grupu sēdēm. Tas savukārt ļaus veiksmīgāk lobēt attiecīgās jomas intereses.
3. Tad, kad kāda organizācija Latvijā vai ārvalstīs rakstīs projektu attiecīgajā jomā un vēlēsies pārstāvi no Latvijas, tiks aicināta Jūsu NVO.
4. Tad, kad notiks starptautiska konference un būs vajadzīgs attiecīgās jomas eksperts no Latvijas, tiks uzaicināts pārstāvis no Jūsu NVO.
Tas viss noteikti izklausās lieliski, tomēr Jums noteikti vēl joprojām aktuāls paliek jautājums – kā līdz tam nonākt?
Sāciet ar prāta vētru savā organizācijā – kas varētu kļūt par Jūsu ekspertīzes jomu? Piemēram, ja Jūs esiet NVO, kas piedāvā bezmaksas pusdienas Valmieras mazturīgajiem, Jūsu rokās ir informācija par to, kādas ir mazturīgo iedzīvotāju vajadzības, reālā ikdienas dzīves situācija un to, kā tā atšķiras no situācijas citur Eiropā un pasaulē. Jūs variet pastāstīt par labās (un sliktās) prakses piemēriem.
Šeit ir nozīmīgi stāstīt ne tikai caur organizācijas sociālo mediju kontiem, bet arī no darbinieku-ekspertu twitter, Facebook kontiem. Esiet konsekventi, nemētājieties starp tēmām, turieties pie savas ekspertīzes jomas.
Jūs nez vai arī varēsiet radīt smieklīgas, aizraujošas aplikācijas Facebook, kas piesaistīs tūkstošus. Jūs nedalīsieties ar smieklīgiem kaķīšu video, kas varētu radīt daudzus sekotājus. Un, visbeidzot, Jūs sekotājiem visdrīzāk nedalīsiet dāvanas par sekošanu. Tad jautāsiet – ko mēs varam piedāvāt? Atbilde ir vienkārša – oriģinālu, noderīgu saturu un iespēju izteikt viedokli par attiecīgo jomu. Vai atcerieties iepriekšējo blogu par NVO zīmolu un treniņu misijas formulēšanai? Tagad vēlreiz atcerieties – kas būtu Jūsu NVO, ja tā būtu cilvēks? Un tagad pajautājiet – kādi materiāli šo personu interesētu? Galvenais šeit ir nebūt skopiem un skaudīgiem – dalieties ar rakstiem, kurus neesiet rakstījuši Jūs, bet kas ir nozīmīgi attiecīgajā jomā; ar saitēm uz citu organizāciju pētījumiem; uzdodiet saviem sekotājiem jautājumus un atļaujiet viņiem kļūt par daļu no savas organizācijas.
Vēl viena iespēja, kā veidot savu eksperta tēlu – rakstīt blogu. Es saprotu, šis var šķist šausminoši. Blogošana nozīmē noņemt profesionāļa masku un runāt visiem saprotamā valodā. Blogošana nozīmē rakstīt regulāri. Blogošana nozīmē milzīga daudzgadīga pētījuma datus izteikt 6000 zīmēs un ne vairāk. Tomēr blogošana arī nozīmē parādīt, kas ir paveikts un aktualizēt tēmas, kurām pagaidām nav vietas medijos. Tas ir arī viens no veidiem, kā cilvēciskot organizāciju (par to vairāk kādā no nākošajiem rakstiem).
Visbeidzot, kad ir izveidots vismaz pamats tam, lai kļūtu par jomas ekspertu, ir īstais laiks uzsākt rakstīt rakstus. Tikai negaidiet, ka kāds Jums par tiem maksās, vismaz ne sākumā. Vai ir aktualizējies kāds jautājums? Sasāpējusi tēma? Atrodiet ziņu redaktorus, uzrunājiet viņus un piedāvājiet uzrakstīt rakstu. Neaizmirsiet palūgt, lai norāda ne tikai jūsu vārdu un uzvārdu, bet arī organizācijas nosaukumu. Atkārtojiet to vairākas reizes un iedodiet savu vizītkarti – žurnālistiem ir tendence minēt tikai nosaukumu ‘eksperts’, nenorādot organizāciju. Ņemiet vērā, ka ziņu portāli un reģionālā prese ir tie, kas visvairāk izslāpuši pēc jaunām ziņām, tā būs vispateicīgākā augsne.
Jau atkal vēlētos aicināt – izsakiet komentārus tepat, pastāstiet par to, kādas NVO zīmolvedības kļūdas pēdējā laikā esiet pamanījuši!