Raksts

Reklāmu slēpšana turpinās


Datums:
21. septembris, 2011


Autori

Reklāmu novērotāji


Iepriekšējā trešdienā, 14.septembrī, mūsu apskatei tika piedāvāti 61 iespējamie slēpto reklāmu gadījumi, no kuriem par mūsu monitoringa kritērijiem atbilstošiem tika atzīti 35 gadījumi (8 gadījumos materiāli dublējās), savukārt 21 gadījums tika atzīts par šaubīgo un atstāts tālākai izpētei

Lai gan gadījumu skaits ir vērā ņemams, tomēr to izskaidro vēlēšanu tuvošanās.

Biežāk sastopamie kritēriji aizdomām par slēptajām reklāmām: deputāta kandidātu kā galveno kāda notikuma, procesa vai problēmas galveno komentētāju izcelšana (pie tam bez vērā ņemama pamatojuma), kā arī vāji izcelti apmaksātas politiskās reklāmas apzīmējumi.

1. Бизнес&Балтия, „Янис Урбанович: “Евросоюз преподал нам урок и научил эгоизму — каждый за себя”. Kandidāts: Jānis Urbanovičs (SC).

Plaša intervija ar Jāni Urbanoviču no SC, bet šajā intervijā jautājumi uzdoti tādi, kas ir ērti deputāta kandidātam. Ļoti precīzi to raksturo kolēģe: “Jautājumi vispār tādi, ka varētu padomāt, ka Urbanovičs nav 20 gadus nosēdējis Saeimā un viņam nav par ko atskaitīties.”

Kritērijs – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

2. Вести Сегодня, „Раскрыть все аферы!”. Kandidāts: Mihails Černousovs (SC). Materiāls pieejams šeit: http://www.ves.lv/rubric/62/187003

Kārtējā reize, kad deputāta kandidāts var paust savu viedokli kādā jautājumā bez jebkādām citām (citu viedokļu) piebildēm.
Kritērijs – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

3. PBK, Saruna ar Saeimas deputāta kandidātu Andreju Klementjevu. Kandidāts: Andrejs Klementjevs (SC).

Intervijai ar deputāta kandidātu Andreju Klementjevu raksturīgi jautājumi, kuros notiek kandidāta slavēšana vai tādi, kuri ļauj pārstāstīt savus un pārstāvētās politiskās partijas uzskatus.

Kritērijs – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

4. Час, Пенсии – в наследство новым депутатам. Kandidāts: Andrejs Klementjevs (SC). Materiāls pieejams šeit: http://www.chas-daily.com/win/2011/09/14/l_002.html?r=30

Andrejs Klementjevs šajā dienā bijis vairāku aizdomīgo gadījumu saturā. Šoreiz atspoguļoti viņa uzskati pensiju jautājumos.

Kritērijs – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).
5. Вести Сегодня, „Людям нужна социальная стабильность”. Kandidāts: Andrejs Klementjevs (SC). Pieejams arī šeit: http://www.ves.lv/article/186976

Atkal parādās Andrejs Klementjevs – šoreiz sociālo lietu jautājumos kopumā.
Kritērijs – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

6. NRA, „Zatlera partijas premjera kandidāta bizness – neveiksmīgs”. Materiāls pieejams šeit: http://zinas.nra.lv/latvija/politika/55677-zatlera-partijas-premjera-kandidata-bizness-neveiksmigs.htm

Spilgti un īsi šo materiālu raksturo kolēģe: “Nu joprojām vecais niķis rakstīt par ZRP, netaujājot viņiem ne mazāko viedokli.” Tiešām raksts ir par ZRP deputāta kandidātu, bet bez viņa paša viedokļa. Kritērijs – antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana.

7. Вести Сегодня, «Красивыми словами страну из кризиса не вывести…». Kandidāts: Sergejs Dolgopolovs (SC). Materiāls pieejams šeit: http://www.ves.lv/article/186975

Ļoti precīzi šo materiālu raksturo kolēģe: “Intervija, kur SC kandidātam tiek dota iespēja novērtēt visus savus politiskos konkurentus, tomēr jautājumi par paša SC kandidātu piemērotību amatam netiek uzdoti.”

Kritērijs – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

8. Вести Сегодня, «Нашу силу видят даже оппоненты. И стараются нам помешать». Kandidāts: Vitālijs Orlovs (SC). Materiāls pieejams šeit: http://www.ves.lv/article/186970

Šis gadījums ir līdzīgs iepriekšējam – atkal SC kandidātam izteikties par saviem politiskajiem oponentiem.

Kritērijs – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

9. Вести Сегодня, „Мобильность – ключ к развитию”. Kandidāts: Jevgēnijs Kopitovs (SC). Materiāls pieejams šeit: http://www.ves.lv/rubric/62/187000

SC deputātu kandidāti turpina būt eksperti visdažādākajās jomās – to parāda arī šis materiāls. Tiesa, nekas nenorāda uz to, kāpēc šie cilvēki ir atbilstošākie komentētāji.

Kritērijs – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

10. Вести Сегодня, „Это вопрос национальной безопасности!” Kandidāts: Sergejs Mirskis (SC). Materiāls pieejams šeit: http://www.ves.lv/article/186979

Sergejs Mirskis no SC pozicionēts kā nozīmīgs eksperts AirBaltic jautājumos, lai gan netiek sniegts pietiekams pamatojums, kāpēc viņš ir atbilstošākais komentētājs.

Kritērijs – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

11. Вентас Балсс, „В образовании нужна мужская рука”. Kandidāts: Aldis Slavinskis (ZZS).

Kārtējais piemērs, kā deputāta kandidāts var izpausties intervijas laikā. Šoreiz – Aldis Slavinskis no ZZS.

Kritērijs – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

12. Radio Baltkom, “Razvorot”: Intervija ar Šlesera reformu partijas pārstāvi Jāni Jurkānu. Kandidāts: Jānis Jurkāns (ŠRP – LPP/LC).

Situāciju ar interviju labi raksturo kolēģe: “Pārmaiņas pēc radio paaicinājis nevis SC, bet ŠRP pārstāvi, tomēr ideja jau nav mainījusies – Jurkāns runā viens pats, kritizē un vērtē citu partiju darbību, liela Šleseru un savas partijas nodomus. Daži žurnālistes jautājumi piešķir intervijai dzirkstīti, bet tos ir tik maz, ka izklausās pēc Jurkāna monologa.”

Kritērijs – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

13. Radio 101, “Politiskās debates”: Vējonis pret Klementjevu.

Lai gan politisko debašu formāts kopumā ir pieņemams, tomēr šajā konkrētajā gadījumā ZZS pārstāvis Vējonis varēja izpausties nesalīdzināmi vairāk par SC pārstāvi.

Kritērijs – mediju formāts, kura saturā nepārprotami tiek iekļautas viena politiskā spēka pirms vēlēšanām popularizētās idejas, kuras pārstāv ar konkrēto politisko spēku cieši saistītas personas, bet netiek pieļauta vai ierobežotā apjomā pieļauta atšķirīgu viedokļu vai citu partiju atbalstītāju klātbūtne, piedāvājot auditorijai vienpusīgu un vienam politiskajam spēkam izdevīgu, vienu politisko spēku atbalstošu saturu.

14. Radio Baltkom, Intervija ar deputātu, “Saskaņas centra” pārstāvi Andreju Klementjevu. Kandidāts: Andrejs Klementjevs (SC).

Kārtējā, savā ziņā ērtā intervija ar SC kandidātu Radio Baltkom. Šoreiz tas ir Andrejs Klementjevs.

Kritēriji:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

15. Radio Baltkom, Saruna ar Rīgas mēru Nilu Ušakovu. Kandidāts: Nils Ušakovs (SC).

Intervija ar Rīgas mēru Nilu Ušakovu (SC), kurā ne tikai tiek pārrunāti ar Rīgu saistīti jautājumi, bet arī valsts nozīmes lietas, tādējādi līdzīgi arī citiem interviju gadījumiem, atbilstoši šim kritērijam.

Kritērijs – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

16. Mix FM, „Klementjevs: “airBaltic” ir vienīgais, ar ko varam palielīties igauņiem un lietuviešiem”. Kandidāts: Andrejs Klementjevs (SC).
17. Radio Baltkom, „Klementjevs: “airBaltic” ir vienīgais, ar ko varam palielīties igauņiem un lietuviešiem”. Kandidāts: Andrejs Klementjevs (SC).

Kārtējo reizi Andrejs Klementjevs no SC nokļūst galvenā komentētāja lomā, šoreiz par AirBaltic jautājumiem.

Kritērijs – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

18. nra.lv, „Pēteris Apinis: ceru, ka arī nākamo valdību veidos ZZS un Vienotība”. Kandidāts: ZRP. Materiāls pieejams šeit: http://zinas.nra.lv/latvija/politika/55659-peteris-apinis-ceru-ka-ari-nakamo-valdibu-veidos-zzs-un-vienotiba.htm

Pēteris Apinis atklāti pauž savu atbalstu ZZS, savukārt ne pārāk glaimojoši izsakās par ZRP – materiāls tā arī veidots, lai uzskati parādītos tādā veidā.

Kritērijs – antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana.

19. ves.lv, „Пешеходный мост открыт”. Kandidāts: Nils Ušakovs (SC). Materiāls pieejams šeit: http://www.ves.lv/article/186968

Lai gan šī ir diezgan nozīmīga ziņa par jauna tilta atklāšanu, tomēr tajā dominē Ušakova viedokļa izklāsts.

Kritērijs – Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

20. МК-Латвия, „Айнарс Шлесерс: Я знаю, как заработать для страны миллионы”. Kandidāts: Ainārs Šlesers (ŠRP – LPP/LC).
21. Bauskas Dzīve. Kandidāts: ZRP.
22. Bauskas Dzīve, „Valda Zatlera profesionāļu komanda Zemgalē”. Kandidāts: ZRP.
23. Druva. Kandidāts: ZZS.
24. Liesma. Kandidāts: ZZS.
25. Bauskas Dzīve, „Zatlera reformu partijas Zemgales līderis”. Kandidāts: Klāvs Olšteins (ZRP).
26. Latvijas Avīze. Kandidāts: ZZS.
27. Люблю. Kandidāts: ŠRP – LPP/LC.

20. līdz 27. gadījumi ir ļoti līdzīgi gadījumi par apmaksātas politiskās reklāmas apzīmējuma grūti identificējamu noformējumu.

Kritērijs – Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!