Foto: Iveta Kažoka, Nataliia Soldatova
Sabiedriskās politikas centrs “Providus” veica praktisku testu četrās platformās – Telegram, TikTok, YouTube un Facebook –, pārbaudot to reakciju uz ziņojumiem par naida runu un vardarbību krievu valodas saturā. Pētījums atklāj, ka par spīti Digitālo pakalpojumu akta prasībām, platformas ziņojumus vai nu ignorē, vai noraida automatizētā procesā, atstājot bīstamu saturu publiski pieejamu.
No 2025. gada augusta līdz oktobrim veiktajā pētījumā analizēts, kā lielākās platformas reaģē uz lietotāju sūdzībām par Latvijā pieejamu, naidīgu un dezinformējošu saturu krievu valodā. Analizējot 21 gadījumu, tika secināts, ka Digitālo pakalpojumu akta (DPA) 16. panta mehānismi nelikumīga satura ziņošanai parastam lietotājam ir tehniski nefunkcionējoši, grūti atrodami vai apzināti sarežģīti. Arī platformu standarta ziņošanas rīki izrādījās neefektīvi: Telegram un YouTube pamatotus ziņojumus ignorēja, nesniedzot nekādu lēmumu, savukārt TikTok un Facebook sniedza ātras, automatizētas noraidošas atbildes, bieži liedzot iespēju iesniegt paskaidrojumus pat par acīmredzamiem pārkāpumiem.
Monitoringa rezultātā platformās palika pieejams sabiedrisko drošību apdraudošs saturs, tostarp aicinājumi uz fizisku izrēķināšanos, dziļviltojumi un kara noziegumu slavināšana, kas norāda uz platformu sistemātisku nespēju moderēt saturu krievu valodā. Balstoties uz iegūtajiem datiem, ziņojumā izteiktas rekomendācijas Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC) izmantot pētījumu kā pierādījumu bāzi sūdzību eskalācijai Eiropas Komisijas līmenī, kā arī aicinājums Latvijas valdībai sadarbībā ar kaimiņvalstīm izveidot proaktīvu Baltijas informācijas telpas aizsardzības plānu pirms 2026. gada Saeimas vēlēšanām.
Pilns pētījuma teksts pieejams šeit (PDF fails).
