Foto: Jay Phagan
Pētījums par būvniecības procesu kontroles mehānismiem ES dalībvalstīs.
Pētījumā apskatīta 27 ES valstu prakse attiecībā uz būvniecības procesu uzraudzības sistēmām. Pētnieki norāda, ka būvniecības procesu uzraudzības sistēmas Eiropas valstīs ir līdzīgas. Ikvienā valstī publiskās iestādes nosaka teritorijas izmantošanas noteikumus, izdod būvatļaujas, uzrauga būvniecības procesus un izsniedz sertifikātus būvspeciālistiem.
Pētījumā konstatēts, ka pastāv trīs būvniecības procesu uzraudzības modeļi:
• tikai valsts iestādes uzrauga būvniecības procesus;
• būvniecības procesu kvalitāti vienlaicīgi uzrauga gan valsts iestādes, gan privātā sektora būvspeciālisti;
• būvniecības procesu kvalitāti uzrauga vai nu valsts iestādes vai privātā sektora būvspeciālisti.
Pētnieki norāda, ka būvniecības procesu uzraudzības sistēmā Eiropas Savienības valstīs ir novērojamas pārmaiņas.
Pētījumā konstatēts, ka gandrīz visās ES valstīs būvatļauju izdod tikai valsts vai pašvaldības iestādes (vietējās vai reģionālās iestādes), vienīgi Lielbritānijā arī īpaši atzīti būvspeciālisti var izdot būvatļaujas. Ungārijā, Īrijā un Slovākijā tikai valsts institūcijas veic būvdarbu kvalitātes kontroli, apsekojot ikvienu būvlaukumu, savukārt Somijā un Zviedrijā būvdarbu kontroli var veikt pašvaldības īpaši iecelts būvuzraugs.
Pētnieki konstatējuši, ka ikvienā ES dalībvalstī kaimiņi un citas personas var apstrīdēt būvatļauju, Francijā apstrīdēšanas iesniegumu jāiesniedz 2 mēnešu laikā no būvatļaujas izdošanas dienas. Lai informētu iedzīvotājus par izsniegto būvatļauju, pasūtītājam un/vai pašvaldībai ir jāizliek būvtāfele vai jāpaziņo presē vai internetā par saņemto būvatļauju.
(Comparison of tasks and responsibilities in the building control systems of European Union countriespdf)