Raksts

Viedokļu “plurālisms” krievu mediju gaumē


Datums:
02. septembris, 2011


Autori

Reklāmu novērotāji


Aizritot monitoringa pirmajai nedēļai, pirmie "ātrie secinājumi" varētu būt šādi - gluži tāpat kā pērn, daudz vairāk iespējami slēptās reklāmas materiālu sastopami krievu valodā rakstošajos/raidošajos medijos;

krietni vairāk nekā pērn izteikta antireklāmas klātbūtne – vairāk dominē princips nevis slavēt sevi, bet gan pelt konkurentu; mazāk ir konkrētu kandidātu individuālo “slēptās reklāmas kampaņu” (ir, protams, atsevišķus kandidātus popularizējoši materiāli, bet pagaidām grūti izcelt kādus konkrētus cilvēkus, kurus propagandētu sērijveidā, drīzāk politiķi parādās asortveidīgi). Bet, protams, tie ir tikai pirmie paviršie vērojumi, un vēl jau līdz 17. septembrim ir laika gana, lai tendences mainītos/papildinātos.

Pagājušajā piektdienā, 26. augustā kopumā izskatījām 24 aizdomīgos gadījumus, no kuriem 9 mums visiem atgādina slēpto reklāmu (visi – krievu medijos), no tiem 3 gan ir materiāli, kas dublējas laikraksta drukātajās un interneta portālu versijās. Starp šiem materiāliem izteikti dominē ļoti vienpusīga viedokļu izvēle, dodot iespēju runāt tikai vienas partijas pārstāvim. Dažos krievu medijos kļuvis tik pašsaprotami pārkāpt tik pašsaprotamo žurnālistikas principu nodrošināt vismaz pretējās puses viedokli…

1. Vesti Segodņa “«Крыша» Затлерса…” (SC; antireklāma ZRP)

2. Ves.lv (dublēts)

SC kandidāts Nikolajs Kabanovs “kārtējo reizi sper pa ZRP un kārtējo reizi neprasa viņiem pašiem komentāru. Fotogrāfija un raksta stilistika norāda uz klaju antireklāmu.” “Klaji uzbrūkošs un nomelnojošs raksts bez jebkādas konstruktivitātes. Īpaši patīk tas, ka autors ir no konkurējoša politiska spēka”.

Kritēriji:

NEATTAISNOTA PUBLICITĀTE – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);

ANTIREKLĀMA – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana (kas nav skaidri apzīmēta kā komentārs)

3. Vesti Segodņa “А после выборов мы вам покажем!” (SC)

4. Ves.lv (dublēts)

Cits “Saskaņas Centra” kandidāts Andrejs Klementjevs šeit izpaužas, klāstot, cik pašaizliedzīgi SC cīnās par pensionāriem. Tas lieliski sasaucas ar partijas oficiālo reklāmas kampaņu un ļoti izskatās pēc tās “slēptā” turpinājuma. Rakstā ir tikai Klementjeva viedoklis, tāpat arī nav nekādas žurnālistiskas analīzes.

Kritērijs:

NEATTAISNOTA PUBLICITĀTE – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);

5. Novonews.lv “Почему в Латвии ограбили… прокуратуру” (SC)

Šeit SC kandidāts Andrejs Elksniņš “izmanto aktuālu notikumu, lai kritizētu esošo sistēmu un iepazīstinātu plašāk sabiedrību ar sevi – potenciālo tieslietu ministru. Uzsvērts, ka tas ir Saskaņas centra viedoklis”; “klasiski nekaunīgs gadījums – partijas kandidāts tiek izmantots, lai skaidrotu vai komentētu zāles augšanas procesu un citus “svarīgus” notikumus”.

Kritērijs:

NEATTAISNOTA PUBLICITĀTE – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);

6. Ves.lv “Бывший капитан латвийских спецслужб нашел в Партии Затлерса криминал” (SC)

Vēl viens no “Nikolajs Kabanovs pret Zatlera Reformu partiju” rakstu sērijas. Nošauj divus zaķus reizē – izkritizē konkurentus un popularizē pats sevi. Acīmredzot ZRP ar saviem mājieniem uz etniski centrisko ievirzi tiešām ļoti satraukusi SC par savu vēlētāju iespējamo “migrāciju”. Kā raksta kolēģi: ” Kabanovs sen nav tik daudz rakstījis par politiskajiem konkurentiem, man liekas, tas parāda izbīļa stiprumu”; “Tikai otrā monitoringa nedēļa sākusies un jau man tas Kabanovs apnicis! Šajā rakstā atkal apcer politisko konkurentu (ZRP) skandālus, nedodot viņiem pat iespēju reaģēt”; “ZRP laikam saskata kā galveno SC konkurentu, ja tik daudz uzbrukumu”.

Kritēriji:

NEATTAISNOTA PUBLICITĀTE – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);

VIENPUSĪGUMS – Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi.Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies;

7. MIX FM “VeA lektors: Eirozona un ES ir uz sabrukuma sliekšņa” (ZZS)

8. Radio Baltkom “VeA lektors: Eirozona un ES ir uz sabrukuma sliekšņa” (ZZS)

Divas līdzīgas ziņas divās radiostacijās, kur kā eksperts pēkšņi uzstājas ZZS kandidāts Dmitrijs Smirnovs. Lai arī viņš nav pieteikts kā ZZS pārstāvis (tātad klaji partijas vārds reklamēts netiek), bet gan kā eksperts, tomēr viņam individuāli, tas, protams, var dot popularitātes plusus. Kolēģi raksta: “Dmitrijs Smirnovs parasti krievu medijos parādās tieši pirms vēlēšanām. Vienīgais komentē ziņu par starptautisko ekonomiku, pieteikts eksperta kapacitātē”; “Ļoti uzkrītošs piemērs, kā eksperti par tādiem kļūst vēlēšanu periodā. Nez, ja viņš nebūtu ZZS, viņš arī komentētu šos jautājumus?”

Kritērijs:

NEATTAISNOTA PUBLICITĀTE – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);

9. Radio Baltkom “Brigmanis: Situācija ar “airBaltic” kļuvusi par daļu no priekšvēlēšanu kampaņas” (ZZS)

“Plaši, minūtes garumā citēts ZZS Brigmanis par Airbaltic. Kā vienmēr – nekādu alternatīvu viedokļu – ne no ekspertiem, ne no politiskajiem konkurentiem”; “Lielisks paradokss – Brigmanis runā par to, ka politiķi izmantojot AirBaltic pirmsvēlēšanu kampaņā, bet ko viņš tagad pats izdarīja? Notēloja “vēso”? Te arī, protams, jautājums, kāpēc tieši Brigmanis ir tas, kurš vērtē šo situāciju, nevis, piemēram, kāds politologs.”

Kritērijs:

NEATTAISNOTA PUBLICITĀTE – Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!