Vai reklāmai ir jābūt sociāli atbildīgai? 7

Dienā, kad šīs reklāmas parādījās Rīgas ielās, sociālajos medijos varēja manīt vairākus komentārus par to, ka tā ir sociāli beazatbildīga. Cilvēki parunāja un norima, tomēr es nevēlos, lai šis fakts nogrimtu aizmirstībā. Tā kā laipni lūgti inbox.lv pasaulē!

Iesaki citiem:
Inbox0

Šajā pasaulē ir absolūti normalizēta prakse, ka vecāki, kuri netiek galā ar saviem bērniem, pat mazuļiem, viņus pieliek pie inbox.lv spēlīšu spēlēšanas. Kamēr sīkie spēlē spēlītes pie datora, mamma var mierīgi 'čilot', piemēram, pie TV. Absolūta idille. Pētnieku balsis, kuras kliedz, ka bērniem līdz 2 gadu vecumam ir absolūti jāizslēdz pie ekrāna pavadītais laiks, pazūd kaut kur fonā, neviena nesadzirdētas.

Šajā pasaulē mammas aprūpē bērnus vienas, jo vīri strādā, dzer bāriņā alu, spēlē futbolu vai skatās hokeja spēli pa TV. Viņi nevēlas tapt traucēti ar tādām sīkām problēmām, kā bērni.

Šajā pasaulē mammas nestrādā, nav bērnudārzu un auklīšu. Viņas savas dienas vada gluži kā Instrumentu dziesmā 'Pilnīgi viens'.

Es saprotu, ko domāja tie radošie prāti, kuri radīja reklāmas kampaņu. Cilvēki ir noguruši. Un kuri gan vairāk nekā mammas! Nu, jo mammas taču visas sēž mājās, kamēr vīri strādā. Un vispār, bērni ir viena riebīga, kaitinoša padarīšana. Vienīgais veids, kā viņus var paciest, ir, kamēr viņi guļ vai pie datora spēlē spēlītes. Un, jo agrāk viņi iemācās spēlēt datorspēlītes, jo labāk.

Pētījums: vairāk kā divas stundas dienā, kas tiek pavadītas, skatoties televīziju vai spēlējot datorspēles, rada bērnam lielāku risku saslimt ar garīga rakstura slimībām.

[1]

Ziniet ko? Reklāmas sauklis 'ir grūti būt ideālai mātei un mājsaimniecei' īstenībā ir taisnība. Jā, ir grūti, ir ellīgi grūti. Turklāt, ņemot vērā to, ka lielākā daļa no mums arī strādā, ir vēl grūtāk. Jā, jā, cienītie inbox.lv reklāmas radītāji, sievietes mēdz arī strādāt! Bet tad, ja mums ir uzticams vīrs un atbalsts no paplašinātās ģimenes, kā arī cilvēcīgs darba devējs, to lietu var kaut kā pārdzīvot bez mazuļa pielikšanas pie datora. Tā kā, manuprāt, šis ir ziņojuma fail.

Es saprotu, ka inbox.lv spēles ir atpūtas mirklis. Bet vai tiešām lielākā daļa auditorijas ir mammas, kuras savus bērnus pieliek pie ekrāna? Man it kā liktos, ka tas ir jebkurš garlaikots cilvēks, kuram patīk dažreiz šajā vai kādā citā lapā uzspēlēt spēlītes. Viņš var būt abu dzimumu un ar plašu vecuma dizpozonu un, tikpat labi strādājošs, kā nestrādājošs. Bet tās ir tikai manas domas un, iespējams, inbox.lv šo reklāmas kampaņu balstīja uz kādu lietotāju pētījumu.

Pētījums: Ļoti mazi bērni neko neiegūst, bet gan zaudē, pavadot laiku pie ekrāniem, nevis spēlējoties ar rotaļlietām, ģimeni un draugiem. Tas attiecas gan uz datoriem, gan TV, kuram nekad nevajadzētu atrasties bērna guļamistabā vai skanēt fonā.



Un pat tad, ja inbox.lv mērķauditorija patiešām ir mammas ar maziem bērniem, ir tāda lieta kā sociālā atbildība. Piemēram, ja tava mērķa grupa ir izvarotāji, tu nepublisko reklāmas, kurās šāda rīcība tiek normalizēta. Pat tad, ja visi tavas lapas apmeklētāji sapņo par marihuānas legalizēšanu un ir nepilngadīgi, tu savas popularitātes celšanai neizmantosi marihuānas legalizēšanas propagandu. Es saprotu, ka mūsdienās ir jāšokē, ja vēlies tikt pamanīts. Bet man tomēr šķiet, ka ētikas standartus neviens nav atcēlis.

Es arī saprotu, ka šodien bērni jau pat 2 gadu vecumā pavada laiku pie iPadiem vai liek sev multfilmas YouTube kanālā. Ko tur liegties, arī mana 3 gadīgā meita ir spēlējusi attīsošās spēlītes uz mana iPada, pavadot pie tā ne vairāk kā 20 minūtes dienā, jo viņai tomēr aizraujošāk šķiet spēlēties ar lellēm un man šķiet nepieņemami veicināt datoratkarību jau tik mazā vecumā. inbox.lv mājaslapā mēs neredzam atsevišķu sadaļu bērnu spēlēm, atbilstoši viņu vecumam. Nav sadaļas attīstošām spēlēm, kas varētu būt aktuālas mazākiem bērniem, kuri, piemēram, vēlētos mācīties burtus, dārzeņu vai dzīvnieku nosaukumus. Vai nu inbox.lv spēles nav paredzētas maziem bērniem, vai arī apakšsadaļas struktūra nav veidota tā, lai vecāki varētu izvēlēties tās spēles, kuras viņiem šķiet atbilstošas.

Šogad pirmo reizi Garīgo slimību Diagnostikas un Statistikas rokasgrāmatā tiks ievietota Interneta atkarība. Ja agrāk zinātnieki to neuzskatīja par problēmu, šodien diagnozi ir pieņēmušas vairākas pasaules valstis. Latvijā tā netiek uzskatīta par ārstējamu garīgu slimību. Pašreizējā situācija ir, ka pasaulē ir desmitiem miljonu cilvēku, kuri ir atkarīgi no interneta, sociālajiem medijiem, virtuālās realitātes, spēlēm. Kāds jauns pāris, aizrautīgi spēlējot spēles internetā, aizmirsa par savu bērnu un viņš nomira. Kāds jauns vīrietis nosita savu mammu, kura viņam norādīja, ka ir laiks atslēgties no interneta.


[2]

Es zinu, ka bērni un datori ar katru mirkli saaug arvien ciešāk un tas notiek arvien jaunākā vecumā. Un tā pirmkārt ir katra vecāka atbildība, ne tikai runājot par izvēlēm attiecībā uz to laiku, ko bērns pavada pie ekrāna. Tā ir arī atbildība, vai viņš pats spēj atrast laiku, lai atrautos no telefona, datora vai TV, lai pabūtu kopā. Inbox.lv spēles vispār ir sensitīva lieta, ko reklamēt un es saprotu izaicinājumu, kuru pieņēma reklāmas veidotāji. Tomēr man gribas aicināt izvēlēties citus ziņojumus, tādus, kuri nenormalizē bērniem kaitīgas nodarbes un nemāca vecākiem palielināt laiku, ko ļoti mazi bērni pavada pie ekrāna, jo vecāki var nebūt informēti par ekrānlaika nodarīto ļaunumu bērnu garīgajai un fiziskajai veselībai.

Un tagad jautājums Jums, lasītāji - vai Jūsu skatījumā šī ir sociāli bezatbildīga reklāma?

Papildināts 12.07.2012 ar inbox.lv viedokli, par ko viņiem liels paldies:
"Tātad, kā esam runājuši, izmantoju iespēju paust mūsu viedokli attiecībā uz Inbox Games reklāmas kampaņu, par ko pateicos. Sāksim ar to, ka TV klipa dotais - ir ļoti ierobežotais laiks. 15 sekundēs pat ļoti gribēdams, nav iespējams parādīt mammas sadzīvi pilnībā, līdz ar to, ir jākoncentrē uzmanība uz noteiktierm momentiem, kas parāda konkrētu problēmu. Nevis problēmu mammas sadzīvē vispār, bet konkrētajā brīdī. Mēs nedomājam, ka mammas principā netiek galā ar bērniem un mājsaimniecību, bet, gan, ka dažreiz šādi momenti var gadīties.
"Šajā pasaulē mammas aprūpē bērnus vienas, jo vīri strādā, dzer bāriņā alu, spēlē futbolu vai skatās hokeja spēli pa TV" -protams, laba reklāma ir prāta teātris, bet mēs nevaram būt atbildīgi par to, ko tieši katrs cilvēks ir iedomājies, reklāmu apskatot. Pilnīgi noteikti, šī reklāma nepatīk visiem, ir kādi, kam tā kaitina - bet tā ir viņu brīvā izvēle. Taču - nekur reklāmā vispār nav nekas teikts par tēti. Ne jau tāpēc, ka viņa vispār nav, bet ka viņa nav šobrīd, uzmanība uz viņu nav akcentēta. Piekritīsiet, ka pat ideāliem vīriešiem gadās atstāt mammu vienatnē ar bērnu?
Par atkarības veicināšanu. Mums tomēr liktos, ka mammas, kam ir galva uz pleciem, redz starpību starp "atpūtas mirkli" un "bērna pielikšanu pie datora uz visu dienu". Tad jau McDonalds ir atbildīgs par cilvēku aptaukošanos, solāriji - par ādas novecošanos, notievēšanas preparāti - par bulīmiju utt. Un vispār, ar nazi var sagriezt dārzeņus un var nogalināt cilvēku. Es vēl saprastu, ja mūsu reklāmas mērķauditorija būtu mazie bērni, bet ja tās ir mammas, pieaugušie, gudrie cilvēki - tad, mēs domājam, ka viņi sapratīs starpību. Vismaz, tieši tādu mēs redzam savu auditoriju, nevis kā baru, kas nespēj atšķirt šīs divas lietas.
Tieši tāpēc kampaņas slogans bija "Dāvā sev atpūtas mirkli". Kopējais reklāmas mērķis bija parādīt mērķauditorijai, ka brīžos, kad patiešām ir nepieciešama atpūta, Inbox spēles ir laba alternatīva, piemērām, multenēm. Un, ja mamma pārējā laikā velta bērnam pietiekoši daudz uzmanības, 20 min pie datora nespēs nodarīt bērnam nekādu kaitējumu. Visbeidzot, par attīstošām spēlēm - Inbox spēļu topā ir visai mierīgas un pat pamācošas spēles (kā, piemēram, Fruits & Vegetables), nekādas šaušanas vai agresivitātes - varat pārliecināties paši. Protams, nenoliegsim, reklāmā ir izmantots pārspīlējuma moments, bet, atkal, pie tik liela ziņojumu apjomja parastajam, "mierīgajam" vēstījumam, praktiski nav variantu izlauzties cauri."
______________
[1] http://www.reuters.com/article/2010/10/11/us-mental-idUSTRE69A0GD20101011
[2] http://www.thedailybeast.com/newsweek/2012/07/08/is-the-internet-making-us-crazy-what-the-new-research-says.html

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (7) secība: augoša / dilstoša

Curika
Linda Curika

Es saprotu, ka ir jāreklamē preces pat tad, ja tās kādam nešķiet ētiskas vai veselīgas. Tomēr domāju, ka inbox.lv parādītu ētisku rīcību ja
a) nomainītu mazuļus uz bērniem, kuriem ir vismaz 3 gadi reklāmas attēlos
b) pieliktu norādi, ka datorspēles rada atkarību un kur griezties, ja bērnam tāda ir jau radusies
c) mājas lapā ieviestu sadalījumu spēlēm pa bērnu vecuma grupām un iepriekšminēto norādījumu

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
KristineVS

Skaidrs, ka TV, dators ar visām spēlēm, mobilie tālruņi ar aplikācijām padara mūs un mūsu bērnus par "manipulējamiem dārzeņiem" (lai gan tādi ir bijuši arī laikos, kad nekas no šī visa nebija izgudrots,), bet ne jau viens pats inbox.lv ir par to atbildīgs. Viņš vnk nodarbojas ar biznesu, ko sen jau kāds cits ir izgudrojis un attīstījis un te mēs nonākam no sociāli atbildīgas reklāmas līdz saknei - sociāli atbildīga biznesa, kas patiesībā ir utopija.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
dzest kontu

Spontāns, neviena neatbalstīts sociāli atbildīgs bizness ir utopija.
Sociāli atbildīgs bizness nav utopija. Tomēr šādam biznesam ir jābūt pieprasījumam, jo citādi tādu uzturēt ir muļķīgi. Ja cilvēkiem neliksies, ka tāds vajadzīgs, tad tāds nebūs. Ja cilvēkiem liksies, ka tāds ir vajadzīgs, tad viņi sāks boikotēt sociāli neatbildīgos un pieprasījuma vakanci ātri vien aizpildīs sociāli atbildīgs uzņēmējs, kas vadīsies pēc labākajām sociāli atbildīgajām vadlīnijām, kas arī būs šī biznesa "odziņa". Tomēr tas var notikt tikai tad, ja pietiekami nozīmīgai cilvēku daļai liekas, ka vajag tādu biznesu.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Maruta Česnauska

a) būtu loģiski, ja šim rakstam sekotu raksts, kur tieši un precīzi cilvēki var uzzināt, kas notiks, kā izskatīsies un kā izturēsies mūsu bērni, JA mēs viņiem ļausim spēlēt spēles.
b) būtu loģiski cilvēkiem dot padomus, kā izvairīties no reklāmām - man ir uzlikta adblock funkcija un es neredzu ap 80 % proc. no visām reklāmām, kas parādās portālos.
c) ir labi retoriski jautāt, bet nedomāju, ka inbox.lv piemīt sirdsapziņa. Viņi apgalvo, ka neuzskata, ka cilvēki ir dumjš pūlis. Bet tieši to viņi uzskata. Es esmu pārliecināta, ka inbox.lv uzskata, ka cilvēki ir stulbi, kā arī esmu pārliecināta, ka ikviens, kurš uzlīmē savam produktam novelceni - "jaunums" un kurš lieto frāzi - "vēl tikai 3 dienas par šo cenu, pasteidzies!" - uzskata mani par stulbeni.
d) mums mājās nav TV un mans bērns skatās tikai kvalitatīvas multfilmas brīvdienās. Dariet tāpat vai arī jūsu bērni kļūs par manipulējamiem dārzeņiem!

Curika
Linda Curika

Zem bloga ir vairāki raksti, kuros gari un plaši diskutēts par sekām. Paldies par piebildi par AdBlock!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
KristineVS

Pati esmu izmantojusi datorspēles, lai iegūtu mieru un klusuma mājās, tāpēc sašutums nevietā. Tos, kas tā nedara, šī reklāma nespēs ietekmēt. Protams, slikti, bet videi kaitīgo mazgājamo līdzekļu reklāmas ir tikpat sliktas un to rādītā ģimenes dzīve nav labāka. Patiesībā ļoti maz reklāmas ir sociāli atbildīgas. Bet ir labi, ja kādam tas nav vienalga.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Mareks Matisons

Jau kopš masīvā komercsatura un neiespējami pārpildītā neadresētā (ja tā varu apzīmēt e-pasta drazas) sūtījumu viļņa atturos no inbox servisiem.
Šī reklāma vien pierāda, ka inbox koncepts ir absolūta necieņa pret lietotāju.

Saistītie raksti
Citi autora darbi