Vai partiju kontroles Ahilleja papēdis? 6

Nav prātīgi līdz šim veiksmīgi neitrālajai CVK uzkraut politisku lēmumu pieņemšanas nastu, efektīvāk partiju finansu kontroli būtu uzticēt institūcijai ar atbilstošām pilnvarām, kā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam.

Iesaki citiem:
0 pedas 255x203
Foto:AFI

Valdības komitejā apstiprinātais politisko organizāciju finansēšanas likumprojekts paredz partiju naudas kontroles kārtību, kas slēpj potenciālu klupšanas akmeni. Partiju finansiālās darbības atklātuma un likumības kontrolēšanu un uzraudzību iecerēts uzticēt Centrālajai vēlēšanu komisijai (CVK). Taču šis uzdevums neatbilst CVK līdzšinējai misijai un var nebūt tai pa spēkam.

Centrālajai vēlēšanu komisijai ir pienākums nodrošināt vēlēšanu likumu vienveidīgu un pareizu piemērošanu un kontrolēt šo likumu precīzu izpildi. Likuma vienveidīga piemērošana attiecībā pret visiem politiskajiem spēkiem ir CVK darbības stūrakmens. Aizdomas par kādas partijas īpašu atbalstīšanu vai “gremdēšanu” vēlēšanu laikā radītu lielu kaitējumu Latvijas demokrātijas reputācijai. Par laimi, līdz šim šādu kaut cik pamatotu aizdomu nav bijis. Politiskās partijas nav mēģinājušas pārkāpt vēlēšanu likumus, un CVK bez nopietniem traucējumiem ir pietiekami precīzi pildījusi savus pienākumus.

Nu ir paredzēts vēlēšanu komisijai uzlikt par pienākumu kontrolēt tādu jomu, kurā, domājams, gandrīz visām lielākajām partijām ir nopietni pārkāpumi. Tiklīdz CVK priekšsēdētājs paziņotu par nelikumībām kādas partijas finansēšanā, komisija labākajā gadījumā šķietami un ļaunākajā gadījumā pamatoti zaudētu uzticamību kā politiski bezkaislīgs vēlēšanu organizators. Šeit būtu fundamentāla pretruna, jo institūcijai ar misiju nodrošināt, cik iespējams, politiski vienlīdzīgu attieksmi būtu jāierosina vai jāpieņem lēmumi, kas varētu pamatīgi ietekmēt vēlēšanu rezultātus.

Jau Makss Vēbers novēroja, ka par politiskiem sauc tādus jautājumus, kuru atbildi nosaka varas sadalīšanas, saglabāšanas vai pārbīdīšanas intereses. Ietekmīgas politiskās partijas nelikumīgo finansu atklāšana pirms vēlēšanām ir jautājums, kuru visas partijas būtu ieinteresētas risināt, izejot no savām varas sagrābšanas, saglabāšanas vai pārbīdīšanas interesēm. Tāpēc nav prātīgi līdz šim veiksmīgi neitrālo CVK pakļaut šādu interešu spiedienam un uzkraut tai politisku lēmumu pieņemšanas nastu.

Situāciju vēl sarežģītu tas, ka gandrīz visi CVK locekļi ir partiju izvirzītas personas. Likumprojektā attiecībā uz partiju pieļautiem pārkāpumiem konkrēti pienākumi noteikti CVK priekšsēdētājam, un pārējo komisijas locekļu loma nav īsti skaidra. Šis jautājums būtu jāprecizē, jo ir skaidrs, ka partiju finansēšanas kontroles nodošana partiju pārstāvju komisijai labākajā gadījumā novestu pie šādas kontroles neesamības. Sliktākajā gadījumā tā varētu izaicināt nelabo, kā rezultātā dažu partiju pārstāvji veidotu koalīciju pretinieku finansiālo grēku kontrolēšanai un apkarošanai pirmsvēlēšanu laikā.

Turklāt, lai efektīvi izkontrolētu partiju finansiālo virtuvi, CVK resursu un organizatoriskajā ziņā ir jāpārtop pilnīgi jaunā institūcijā. Vēlēšanu komisijai ir jānosaka atbilstošas pilnvaras, piemēram, tiesības izprasīt informāciju no valsts un pašvaldību iestādēm un uzņēmumiem, iztaujāt partiju pārstāvjus un pieprasīt no tiem papildu informāciju. Citādāk kontrole būtu tāda pati kā tagad, proti, neesoša. Nav jēgas likumā deklaratīvi uzdot uzraudzīt un kontrolēt partiju finansēšanu, ja nav kārtīgi izstrādāti paņēmieni un kārtība, kā attiecīgā institūcija šo uzdevumu veiks. Redzēsim, vai šo problēmu adekvāti atrisinās gatavojamie grozījumi likumā “Par centrālo vēlēšanu komisiju”. Pagaidām Centrālās vēlēšanu komisijas un tās priekšsēdētāja konkrētās tiesības partiju finansēšanas likumprojektā ir tik ierobežotas, ka CVK varētu kalpot galvenokārt par partiju deklarāciju pieņemšanas un uzglabāšanas kantori. Tad kontroles uzvelšana CVK pleciem būtu Ahilleja papēža iebūvēšana partiju finansēšanas sistēmā.

Lai izvairītos no iepriekš aprakstītajām grūtībām, partiju finansu uzraudzību un kontroli visefektīvāk būtu uzticēt tādai institūcijai, kam “dabiski” piederētu attiecīgas pilnvaras. Tas varētu būt iecerētais Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, kuram turklāt vajadzētu būt neatkarīgam.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (6) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Bekere 21.01.2002 22:29
Nu milie. Loti neestetiski papezi. Seit vienkarsi nepieciesams labs pedikjuurs!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


klasters 21.01.2002 17:16
Maijai. Vai tieshaam juus nezinat ar kaadu prieku visu veidu mediji sagaida veeleeshanu gadus.Taa ir iespeeja nopelniit gan ar partiju reklaamaam,gan ar dazhaadaam publikaacijaam.Kaada nu te veelme kontroleet partiju finanses,nauda cik zinaams paartrauca smirdeet jau Vespastiaana laikos.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Maija 21.01.2002 14:47
Klasters: "Medijiem neticu nemaz,jo tie ir lielaakie partiju slauceeji un nebuut nav ieintereseeti sekot patiesiibai." Kas ta par patiesibu, vai ta, kas tur ara?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

klasters 17.01.2002 19:41
Domaaju,ka KNAB buus tikpat neatkariigs kaa jebkursh cits orgaans vai instituuts shajaa valstii.Tomeer no skepses labaak nepaliek,kaut kas jau ir jaadara.Varbuut sheit lielaaka loma ir jaapieshkjir NVO .Varbuut.Nezinu gan kaa tas raugaas no likuma un tradiiciju viedoklja.Medijiem neticu nemaz,jo tie ir lielaakie partiju slauceeji un nebuut nav ieintereseeti sekot patiesiibai.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Valts 17.01.2002 17:30
Nav runa par ideālismu. No partiju finansu kontroles viedokļa ir gandrīz vienalga, kādai institūcijai šo uzdevumu uzdos. No svara būs tas, cik lielā mērā pie varas esošā elite vēlēsies, lai kaut kāda kontrole šajā jomā notiek. Vienkārši negribu, lai samaitā tādu visai normāli strādājošu institūciju kā CVK. Uzdodot partiju finansu kontroli Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, vismaz nekas netiks kaitēts.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Maija 17.01.2002 13:18
Piekritu tev, Valt, tacu tava raksta slepjas viens skaists idealisms, proti, ka likumprojekta CVK paredzetas funkcijas varetu uzticet KNAB; tak nekas tads "nespid", va ne? KNAB bus Saeimas pasparne un, iespejams, to vadis Lieljuksis. Tatad no status quo pozicijam raugoties, nav principialas atsciribas, kurs bus partiju deklaraciju kuretajs.

Saistītie raksti
Citi autora darbi