Raksts

Spodrināsim spalvas vai meklēsim baļķus?


Datums:
30. augusts, 2011


Autori

Reklāmu novērotāji


Izskatās, ka deputātu kandidātiem nepatīk pielikt īpašas pūles, lai uzietu neierastus veidus, kā atgādināt sabiedrībai par savu esamību, vai arī viņi pieņem, ka tas nav nepieciešams, jo tauta „sagremos” visu.

22.augustā var novērot, ka ir viegli meklēt baļķi cita acī, spodrināt savas spalvas vai vienkārši atgādināt par savu eksistenci ziņu viducī, ja nu kāds ir piemirsis.

Pagājušajā otrdienā kopumā izskatījām 11 aizdomīgus gadījumus, tikai 2 no tiem likās šaubīgi un nevarējām vienoties, bet pārējos 9 atzinām par potenciālām slēptajām reklāmām, daļu gan labāk definēt nevis kā reklāmu, bet gan antireklāmu.

Aizdomīgo gadījumu skaits izteikti liels bija tieši krievu medijos: 8:3 krievu mediju labā.

1. Apollo.lv „Kuldīgas Galvenā bibliotēka sāk darbu bijušajā sinagogā”

Kandidāti: Roberts Vaitkus, Inese Šlesere (Šlesera Reformu partija LPP/LC)

It kā garām skrienot, Kuldīgas īpašam notikumam – Galvenās bibliotēkas Jurģu svētkiem – netiek piemirsts uzskaitīt ieradušos viesus, tai skaitā Šlesera Reformu partijas LPP/LC Saeimas deputāta kandidātu Robertu Vaitkusu, kurš nodod Ineses Šleseres dāvinājumu. Piebildīšu, ka plašāks atklāšanas pasākums tiks rīkots tikai rudenī, kad vēlēšanas jau būs aiz muguras.

Kolēģi par šo gadījumu izsakās: „ziņa no „politiķa labo darbu” sērijas”, „nav saprotams, kāpēc tie partiju cilvēki pieminēti, laikam tāpēc arī pasākums, lai būtu šāda izdevība”.

Kritēriji:

Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

2. Radio Baltkom „Jakāns: “Vienotība” visiem spēkiem cenšas ielikt savus cilvēkus valsts iestādēs un uzņēmumos„


3. MIX FM „Jakāns: “Vienotība” visiem spēkiem cenšas ielikt savus cilvēkus valsts iestādēs un uzņēmumos„

Neilgi pirms vēlēšanām medijos „uzpeldējis” Dzintars Jakāns, kura viedokli atskaņo Radio Baltkom un Mix FM. Nav skaidrs, par kādiem nopelniem vai darbiem Jakāns šobrīd to būtu iemantojis vai kāda saistība šim viedoklim ar aktuālajiem notikumiem.

No Jakāna personīgā viedokļa izveidota pseidoziņa, kurā viņš metas virsū politiskajai partijai „Vienotība”. Radio sižetu var uzskatīt par izteiktu antireklāmu, jo tam acīmredzami nav vērtības, un sižets veidots tikai konkrēta politiskā spēka nomelnošanai. „Nav saprotams, kāpēc jāveido šādas ziņas, tā ir tikai iespēja uzbrukt politiskam spēkam, nevis kaut ko jēdzīgu pateikt”. „Klaja “Vienotības” nomelnošana, kas gan nav baigais pārsteigums no Jakāna puses”.

Kritēriji:

Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana.

4. MIX FM „Valsts amatpersonām skaidras naudas iekrājumus būs jāpārskaita uz banku kontiem”


5. Radio Baltkom „Valsts amatpersonām skaidras naudas iekrājumus būs jāpārskaita uz banku kontiem”


Kandidāts: Andrejs Klementjevs (SC)

Kā kompetentākais deputāta kandidāts viennozīmīgi uzskatāms A.Klementjevs – var secināt pēc vairāku aizdomīgo materiālu caurskates. Arī amatpersonu ienākumu jautājumu radio žurnālisti dodas jautāt tikai Klementjevam, lai gan šādai rīcībai nav skaidrs pamatojums. Noklausoties sižetus, rodas domas, ka citu partiju pārstāvji vai nu neatbild uz zvaniem vai nesaprot, par ko tiek spriests. Ziņas sižets būtu pietiekošs arī bez Klementjeva viedokļa.

Manus kolēģus bažīgus darīja arī iemesli, kāpēc ierēdņu korupcija komentēt tiek uzticēta tieši Klementjevam, jo ikdienā ar šiem jautājumiem viņš nenodarbojas. Varbūt tomēr papildus atgādināt par sevi pirms vēlēšanām ir gana patīkami!

Kritēriji:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

6. Kas Jauns? „Edmunds Sprūdžs vēlas vadīt pārmaiņas valstī”

Kandidāts: Edmunds Sprūdžs (ZRP)

Vēl viens pārstāvis, kuram lieka publicitāte nekaitētu, ir Zatlera jaunatrastais premjera kandidāts Edmunds Sprūdžs. Lai sabiedrību iepazīstinātu, partija žurnālā izvietojusi iespaidīgu interviju, kurā Sprūdžs atklāj gan savus talantus, dzīves gaitu un ZRP ieceres, tomēr norāde par to, ka raksts nav gluži ikdienišķs žurnālistu sniegums, bet gan apmaksāta politiskā reklāma, ir grūti pamanāma. „Ciniski, ka vēl ievietots sadaļā “iepazīsimies tuvāk” “.

ritērijs:

Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).

7. Вести Сегодня „«Дорогие» наши радикалы”

8. ves.lv “Националы” Visu Latvijai и дня не могут прожить без борьбы с русским языком” (pārpublicēts no laikraksta)

Katra partija izvēlas sev tuvākos jautājumus un cenšas tos aizstāvēt, konkurenti savā starpā cīnās par tiem, bet žurnālistu pienākums ir ziņu sadaļā sniegt neitrālu informāciju. Šajā rakstā autors viennozīmīgi nostājies pret Nacionālo apvienību, un raksta retorika brīžiem atgādina antireklāmu nevis ikdienišķu politikas sadaļas rakstu. „Vēl viens žanru samaisījums – it kā Abika komentārs, it kā ziņa, kur pievienots Agešina viedoklis”.

Ja pagaidām Nacionālā apvienība pati nerada iemeslus trīt mēles, Abiks Elkins tos atrod pats: metoties uz vienu roku ar SC deputāta kandidātu Valēriju Agešinu, krievvalodīgo vidē tiek sēts uzskats par „Visu Latvija!/-Tēvzemei un Brīvībai/LNNK” kā nodokļu maksātāju naudas izšķērdētājiem un krievu valodas apspiedējiem.

Tā kā rakstā nekur neparādās informācija par mēģinājumu gūt pretējās puses viedokli, to var uzskatīt par ārkārtēji vienpusīgu, „izmanto Dzintara izteikumus, lai vienpusīgi viņu noniecinātu ar SC spēkiem”, bet par viedokļrakstu to arī nevar uzskatīt, jo „viedokļrakstiem komplektā gan parasti nenāk fotogrāfijas”.

Kritēriji:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

9. Līvānu novada vēstis „Par šprotmaizītēm, sauso atlikumu un bumeranga efektu politikā

Kandidāts: Jānis Klaužs (ZZS)

Noslēdzot šodienas aizdomīgo gadījumu uzskaitījumu, saldēdienam atstāju klaju visatļautības un nelietderīgu pašvaldības līdzekļu izmantošanas piemēru.

Savdabīgā formā pasniegtais raksts nedod skaidru atbildi, vai tā ir intervija vai paša kandidāta sarakstīta vēstule. Plašā publikācija ar viedajām atbildēm var aizkustināt ne vienu vien lasītāja sirdi, lai tas savu balsi vēlēšanās ziedotu tieši Klauža kungam.

Kā secina kolēģi, „intervija tāda it kā no debesīm būtu nolaidies pats Dieviņš, un klāstītu savu visgudro redzējumu par politiku un politiķiem Latvijā. Nelaime vien tā, ka Klaužs nav Dieviņš, bet pats ir kandidāts…„. „Tik jautri, ka pats sevi intervējis”. „Cik sirsnīgi didaktiska intervija un vēl bilde, noteikti neatstās vienaldzīgas Līvānu novada pensionāres”. “J.Klaužs intervijā pamanās ne tikai parunāt labu par sevi un ZZS, bet arī pamanās veikt antireklāmu”.

Kritērijs:

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.

Mediju formāts, kura saturā nepārprotami tiek iekļautas viena politiskā spēka pirms vēlēšanām popularizētās idejas, kuras pārstāv ar konkrēto politisko spēku cieši saistītas personas, bet netiek pieļauta vai ierobežotā apjomā pieļauta atšķirīgu viedokļu vai citu partiju atbalstītāju klātbūtne, piedāvājot auditorijai vienpusīgu un vienam politiskajam spēkam izdevīgu, vienu politisko spēku atbalstošu saturu.

Antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!