Sīkmanība 44

Labrīt, lasītāji!

Šorīt manu uzmanību piesaistīja kādā no mūsu valsts laikrakstiem publicēts materiāls, kurā valsts valodnieki pauž briesmīgu sašutumu par kādu tiesas spriedumu, proti -- par Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta galīgo un nepārsūdzamo spriedumu tā dēvētajā "ottogeitā." Runa ir par ģimeni, kurā pērn dzimis dēls. Ģimene nolēmusi puikam dot vārdu Otto. Nē, -- tā Dzimtsarakstu nodaļa, tā nedrīkst. "Pareizā" latviešu valodā rakstāms Oto, nevis Otto. Cilvēki lēmumu pārsūdzējuši, Augstākā tiesa piekritusi, ka "vārds ir viens no personas privātuma kodola elementiem un saistīts ar personas kā personības apzināšanos un valstij ir jābūt būtiskiem argumentiem, lai ierobežotu vecāku vārda došanas tiesības savam bērnam."

Iesaki citiem:

Atsevišķi lingvisti ar to nav mierā: "Šāds spriedums ir absurds pēc būtības, jo tiesa faktiski lēmusi par latviešu valodas pareizrakstības jautājumu, kas nav tās kompetencē" -- tā Valsts valodas centra pārstāvji. Viņi norāda, ka likumā ir teikts, ka vesela sērija burtu vārdu saknē nav dubultojami, tajā skaitā arī "t." "Uzskatām, ka šajā gadījumā tiesa nav pietiekami izvērtējusi ne problēmas lingvistisko pusi, nedz arī sekas, ko nākotnē varētu radīt latviešu valodas pareizrakstības jautājumu reducēšana līdz personai labvēlīga administratīvā akta izdošanai" -- tā valodnieki.

Man gan liekas, ka lielākā "problēma" šajā gadījumā ir tā, ka ļaudis minētajā situācijā saskata "problēmu." Gabals kādam nokritīs, ja puisis dzīves garumā nēsās vārdu Otto? Vēl jo vairāk, ja zinām, ka Latvijas personvārdu datubāzē patlaban ir piereģistrētas 159 personas ar vārdu Otto (177 vīrieši mūsu valstī ir Oto)? Un vēl jo vairāk vairāk, ja zinām, ka ārvalstu seriālu ietekmē mūsu valstī jaundzimušie ir nonākuši arī pie tādiem "latviskiem" vārdiem, kā Rauls un Mariella? Ja vien vecāki nevēlas likt visnotaļ kliedzoši absurdu vārdu (piemēram, presē minēti vecāki, kuri dēlu vēlējušies nosaukt Tarzāna vārdā), kura dēļ cilvēkbērnam vēlāk varētu nākties pieciest ņirgāšanos, nedomāju, ka te ir jautājums Temīdai. Neuzskatu, ka latviešu valoda ir apdraudēta tāpēc, ka divi cilvēki savu atvasi vēlas saukt Otto. Daudz svarīgāk būs tas, vai Otto skolā iemācīsies kārtīgu latviešu valodu.

Jauku visiem dienu!

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (44) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


stalins 18.01.2011 14:52
man jau sen ir radušās pat ne antipātijas,bet pat neiecietība pret lat.val filogiem un viņu ietekmi uz sabiedrību.cūkas.domāju lielā mērā pateicoties viņiem valsts valodu nezina liela daļa tās iedzīvotāju-ar tādu attieksmi citādi nebūs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

gasts 12.01.2011 16:14
tiem laulātajiem laikam dzīvē iet jauki jo jauki, ja ar šādiem niekiem nodarbojas.
Negribētu ar šādiem ļautiņiem ne kopā strādāt ne būt draugos.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Jaņdžs 12.01.2011 12:42
Latviešu valoda ir sen zem valsts kontroles. Iedzīvotājiem par to nav nekāda teikšana, lai to arī visu laiku lieto. Man vēl šodien ausīs nepatīkami skat valodnieku šaušalīgā iedomība, kad reklamējās ar vārdu: "Kļūda! Kļūda! Kļūda!"

Par to kā latviešu valodai draud demografiska iznīcība, tam gan valodnieki vērību nepiegriež.

Par to, ka par latviešu valodu rakstu un pārdomā arī citās valodās skat http://the4thawakening.blogspot.com/
un kādus divus trīb blogus secen.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


to Andris 2 12.01.2011 08:26
Interesanti Jūs te rakstiet par uzvārdu Kardi. Nestrīdos.Vai tas būtu tas pats kā Boiko (arī ukraiņu)u.t.t? Bet vai jaunajos priekšrakstos nebija teikts, ka uzvārdi jālatvisko? Arī manējais tapa pārtaisīts no tāda, kurš beidzas ar 2 s uz tādu, kutam sieviešu dzimtes lietvārda galotne.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


neskanīgais līdzskanis 12.01.2011 01:54
Kāda tad vaina Vinneram (ja nu vienīgi, ka fonētiski būtu Viners, taču dubulto n, kas ir skanīgs, vismaz izrunā var atšķirt)? Tas pats uzvarētājs/viktors citā valodā... Tak kaut vai Pobediteļs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Piekrītu autoram 12.01.2011 01:32
Pēc Īslandes gadījuma uz valodniekiem skatos ar aizdomām. Ja runājam par personu vārdiem, tad šobrīd, cik saprotams, katrs var savam bērnam likt tādu vārdu, kādu vien spēj izdomāt. Savā praksē sastapos ar gadījumu, kad puika bija nosaukts par Vinneru. Kad savā nesaprašanā mātei vēlreiz lūdzu nosaukt zēna vārdu, viņa smaidot man /ak, kāda stulbene!/ paskaidroja:"Vinners, t.i., uzvarētājs!" Godīgi sakot, paliku mēma. Knapi novaldījos, lai nepateiktu par vārda VIKTORS esamību. Un tā kā tiek reģistrēti ne tādi vien brīnumi kā manis pieminētais, tad varu tikai piekrist autoram - tā ir sīkmanība.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Meschwidd Andsch 11.01.2011 23:18
Jā , visiem jādod tiesības saukties tā, kā mūsu barons/mācītājs mūs pierakstīja savā grāmatā ! un ar gotu burtiem! Nepatīk man Mežvidu Andžs!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Richards 11.01.2011 21:15
Lai dzīvo Otto! Vārdam un uzvārdam būtu jābūt īpašumam, kur padomjlaiku sterilizētajai rakstībai būtu jāpiekāpjas. Valsts valodas komisijai būtu jāatvēl konsultatīvas funkcijas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 11.01.2011 19:23
Atkārtošu vēlreiz un uzstāšu, ko robežšķirtne ir nevis starp kārklu vai bambusu vāciešiem un pastalaiņauseklīšiem un pat konkrētam vārdam Otto vai Oto te nav nekāda nozīme, bet gan starp birokrātiski-totalitāro "Tautai to nevajag! aizliegt! Niecība pakļaujies!!!" un Cilvēktiesību respektēšanu. Ne mazāk, ne vairāk (!) - un, kā jau pieminēju, tā uz to skatās gan EU, gan LV tiesas.
Jums ir visas tiesības meklēt tur arī savu taisnību.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 18:21
Andri_2, no fonētikas viedokļa Otto ir tieši tāds pats pārspīlējums kā Jānnis. Tas, ka Otto kārklu vāciešiem patīk (atšķirībā no Jānnis), to nepadara pareizāku vai mazāk pārspīlētu :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 18:19
ateist, valoda mainās, bet fonētikas principi tāpēc nekur nepazūd.
mainās arī , piemēram, fizika, bet Arhimeda likums tāpēc nav pazudis :) un par fiziku tak' visi pēc kārtas nez kāpēc neizsakās, bet par valodu visi tik gudri, tik gudri :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ateists--> neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 17:30
redz, paražas, uzskati un dzīvestils mainās
un līdz ar to valoda
viedie valodnieki vienmēr būs konservatīvi un aizstāvēs pagātni.. jo tā bija mācīts
taču valoda atspoguļo dinamisko sabiedrības mainību

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Andris_2 11.01.2011 17:24
nepareiza rakstība 11.01.2011 16:02 ...Piemēram - KARDIS (no ukraiņu valodas)... ja būtu pasē ierakstīts ar 2 ss - tad viss būtu pareizi...
-------------------
Nekā nebija! Pareizi būtu, ja pasē būtu ierakstīts Kardi, kāds patiesībā arī ir šis uzvārds. Turklāt, kā rāda EU Tiesu prakse, ja vien god./cien. Kardi celtu prasību pret Latviju, tad iegūtu gan tiesības visur rakstītā veidā redzēt savu patieso uzvārdu, gan kompensāciju par birokrātu patvaļu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


kuš pele 11.01.2011 16:37
Kungi! Ttīttaru gvalttes!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

nepareiza rakstība 11.01.2011 16:02
Ir daudzi pasēs nepareizi ierakstīti uzvārdi. Piemēram - KARDIS (no ukraiņu valodas). Locot šo uzvārdu sieviešu dzimtē, jābūt Kardiai,Kardiu, bet dzīvē tā nav. Cilvēks pats latviski nezin neko, un visur raksta KARDISAI, KARDISU. ja būtu pasē ierakstīts ar 2 ss - tad viss būtu pareizi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Andris_2 11.01.2011 15:53
Indi no zālēm atšķir tikai koncentrācija!
Jebkurš pārspīlējums ir inde (pie kuras gan arī var pierast, ja ar pirmo reizi nenomirst).
Cilvēcīgs saprāts un samērība ir mērlente visam.

Aizliegt vārdu Otto ir tik pat nesamērīgi un indīgi, kā lietot vārdu Jānnnnis.
Un te nu būs galvenā atšķirība starp šiem abiem gadījumiem - ja nesamērīgi rīkojas birokrātiska institūcija pret personu, tad tas ir kategoriski nepieļaujami, bet privātas personas dīvaina rīcība, kas nevēršas pret citu cilvēku tiesībām, ir privātpersonas brīva izvēle.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 15:41
Tātad skaidrs. Es piekrītu nostājai, ka var "palaist" pilnīgu brīvību un saukt, kā vien ienāk prātā. Nevis, ka Otto ir kaut kāds dīvains, nepamatots vienīgais izņēmums. Fakts paliek tāds, ka pēc valodas principiem latviski būtu Oto, bet , ja ir pilnīga brīvība, tad var bērnam dot arī vārdu Otttttto, Jānnnnis, Guuuuntars, ta' kaut vai Zorx, Zgršņys utt. :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Andris_2 11.01.2011 15:07
Es esmu paudis tikai to, ka, ja vecāki vēlas saukt savu bērnu par Otto un saredz tam vai nu savas ģimenes tradīcijās balstītu vai savādāku pamatojumu, tad tas ir respektējami un paliek tikai uz viņu atbildību. Arī, ja viņiem kaut kādu iemeslu dēļ izvēle krīt uz vārdu Abc_123, arī tas ir respektējami, bet personīgi man nesaprotami - tomēr savu nesapratni vai nezināšanu es negrasos pārvērs par bomi, ar kuru visus noslānīt.
Iespējams, ka kaut kur pasaulē ir kāda kultūra vai tradīcija, kurā ir vel dīvainākas vārdu došanas tradīcijas un es - pilnīgi apriori, un pat nemēģinot tajā visā pat sākt iedziļināties - jau tagad jebkuram šādas kultūras un tradīcijas pārim šeit Latvijā novēlu nosaukt savu bērnu, kā vien viņi vēlas. Un šim bērnam šeit Latvijā būt piereģistrētam ar savu vecāku doto vārdu!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

anglosaxis 11.01.2011 15:05
Pagaidiet, pagaidiet, kā tad ir ar demokrātiju un cilvēktiesībām, kuras visiem tik ļoti patīk piesaukt? Ja es vēlos saukties "Otto", tad kāda tur darīšana lingvistiem? Bet savā pirmajā komentārā gribēju vien uzsvērt, ka cienījamie valodnieki nodarbijas ar matu skaldīšanu (gribētos teikt - muļķībām). Vai tad nekas svarīgāks nav darāms?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 15:04
Un, lūdzu, nepārprast. Man nav striktas nostājas, izņemot to, ka latviski svešvārds Otto (kur dubultais t norāda slēgtu zilbi, bet fonētiskā pierakstā angliski vai vāciski tāpat būs ar vienu t) saskaņā ar mūsu valodas uzbūvi un principiem nekādi nav atveidojams citādi kā Oto. (Starp citu, fonētiskā pierakstā arī vārds attēls ir jāraksta kā "atēls", attāls un atāls fonētiski tiks pierakstīts kā "atāls" - atšķirība ir morfoloģijā (!).)
Tādējādi, ja mēs uzskatām, ka tomēr vārdus var likt kādus vien grib, neskatoties uz valodas principiem, tad ir iespējams tikai viens atrisinājums - tas ir, atļaut likt arī tādus vārdus kā Sexy69 un A_b_c.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 14:52
Vai arī, ja ne, tad kāpēc Andris_2 uzskata, ka lieka t burta pielikšana rada unikālu kodu, bet abc_123 ir kaut kas smieklīgs?:)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 14:49
Principā Jūs pats atzināt, ka Otto ir pielīdzināms Abc_123. Jo abas ir fonētiski un loģiski dīvainas formas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 11.01.2011 14:45
neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 14:14 ...
un nē, vārds nav nekāds unikāls kods, kas maina cilvēka uzvedību ... vārds ir apzīmējums ērtības un administratīviem nolūkiem ....
--------------------------------
Lūk tikai tieši šādu uzskatu pārņemtiem arī ienāk prātā neadekvāti ķēmoties ar vārdiem - ja jau tikai "bukhaltērijas" ērtībai, tad patiesi - kāpēc ne Abc_123 ?!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


ateists 11.01.2011 14:19
Tiešām, vecākiem ir tiesības bērnu saukt kā grib
kā nekā vēlāk, ja nepatiks, bērns varēs mainīt savu vārdu

šķiet, aizliegumi, ierobežojumi, atrunas.. ir padomiska proletariāta tradīcija
jo mūsu valstī dzīvo dažādas tautības un tās var gribēt, lai vārds tiktu pierakstīts- tā un ne citādi
kāpēc gan ne?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 14:14
un nē, vārds nav nekāds unikāls kods, kas maina cilvēka uzvedību vai acu krāsu...
vārds ir apzīmējums ērtības un administratīviem nolūkiem (tāpat kā uzvārdi, kuru dažviet joprojām nav).

unikālie kodi lai paliek misticisma jomā, kurai nav nekāda sakara ar fonētiku :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 14:09
ā, tad skaidrs. nu tad tik uz priekšu, ja tā patīk. gaidu, kad beidzot būs pasēs vārdi Sandrinja_89, Sexy69, t_x_y un tā tālāk. Kodi ir svēta lieta...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Andris_2 11.01.2011 14:04
Es uzskatu ka Cilvēka vārds ir unikāls kods, kas gan atspoguļo gan nosaka visu, kas ir un būs ar Cilvēku. (Pievērsīšu Jūsu uzmanību, ka es nerakstu "kas notiek un notiks...", bet "kas ir un būs..." - ceru ka saprotat atšķirību.)
Pat ja vecāki sava bērna vārdā gribēs likt atstarpi aiz katra burta vai trīs garumzīmes burtam m, tad tā tam arī būt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Dzinttars 11.01.2011 13:48
Par mani aizmirsu :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 13:47
Labi, ja nerimstošajiem kārklu vāciešiem (tas ir, latviešu bauriem) tā vajadzīgs Otto, tad ierosinu ieviest arī Attis, Gattis, Anddis, Anddris, Jutta, Elitta. Kāpēc ta' ne?;)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 13:43
Vārdu sakot, vai Andris_2 uzskata, ka Oto un Otto ir morfoloģiski atšķirīgi vārdi? Diez vai :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 13:42
Andris_2

Jā, interesanti, kāpēc bērnu un cilvēki, kam ir problēmas ar morfoloģiju, nereti raksta šādi: Atālajā mazpilsētā atīsta ataukošanas lielrūpniecību? :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Andris_2 11.01.2011 13:32
> feja 11.01.2011 13:18 ...Hmmmmm. Atkal uzradusies feja ... Jocīgs "intelekts."...
------------------
Hmmm. Jeb nu Kāds kļuvis par anonīmiķi, jeb nu Širhanam uzradies šakālītis Tabakijs? Jocīgs "zvērs"!
Vārdu sakot jebnu, jebnu...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ES 11.01.2011 13:31
Domāju, ka mazie Otto no sava otrā 't' dārziņā un skolā cietīs daudz mazāk nekā Saulveži un Saulcerītes. Jā, ir iegājies Oto ar vienu 't'. Nu, un? Ja vecāki ir gatavi likt bērnam vārdu, kas viņam visu mūžu liks atgādināt: "Otto, ar diviem t". Lai gan, šāda atgādināšana būs aktuāla tika Latvijā un latviešu vidē. Un nav zvanīts, ka vecāki nav iecerējuši visu mūžu (un viņu bērna mūžu) pavadīt tikai Latvijā. Vai "Oto" uzspiešana vēlmi palikt Latvijā pavairos? Un vispār, pēc datorterminu ieviešanas, kuru izrunāšana ir kā dikcijas tests, runāt par fonētiku!?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


> feja 11.01.2011 13:18
Hmmmmm. Atkal uzradusies feja, kura neprot lasīt bloga ierakstu, bet prot lasīt ārzemju ziņas. Jocīgs "intelekts."

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


feja 11.01.2011 13:10
Hmmmmmm:
Nogalināts politiķis, kurš vēlējās atklāt patiesību par beigtajiem putniem ASV

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Andris_2 11.01.2011 13:08
neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 12:35 ...neizrunājamiem diviem t blakus...
--------------------------
Klajas muļķības vai arī mērķtiecīga demagoģija!
No izrunas viedokļa teikums "Jūsu dēls Otto rausta manu Džerīti aiz astes" nav ne par kripatu grūtāk pasakāms kā "Tajā attālajā mazpilsētā attīsta žurkādu attaukošanas lielrūpniecību".

Pašas gramatiskās normas definīcija - visādi citādi var, bet saknē nevar - jau ilustrē šis normas izzīstību no pirksta. Lai "bruņiniekiem" būtu par ko cīnīties un pēcāk pamatot savas cīņas un sevis pašu Svēto Vērtību Mūžīgi Mūžos Āmen.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 12:35
Adolfo, kāds sakars fonētikai (neizrunājamiem diviem t blakus) ar jancīgiem vārdiem, kas fonētiski ir pareizi?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Adolfo 11.01.2011 12:30
Ja jau esam tik konsekventi, tad atsakām reģistrēt LR iedzīvotājus, kuriem vecāki devuši tādus vārdus kā Vladlens, Nadirs, Ataols...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


citāts 11.01.2011 12:29
Pagājušajā gadsimtā darbojās vēsturnieks, romāņu valodu filologs, tulkotājs un diplomāts Arnolds Spekke, kurš, iepazīstoties, vienmēr uzsvēra - Spekke, ar divi "K". Un tad viņš uzrāvās uz, ja nemaldos, Endzelīnu, kurš noteicis: Var jau arī di*su rakstīt ar divi "R"...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 12:25
Vai Streipa kungs tiešām fonētiku uzskata par sīkmanību? Vai es drīkstu jūs dēvēt par Kārllis (kas atšķirībā no Oto un Otto izrunā - ar nelielu piepūli - tiešām būs atšķirīgs ), jo man tā labāk izklausās :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 12:21
tātad anglosaxis uzskata, ka par taisnību nav jārūpējas?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

neskanīgais līdzskanis 11.01.2011 12:20
bet tā ir tīrā fonētika, nevis valodnieku kaprīze. var jau likt arī vārdu Ottto, bet jēga kāda? varbūt tomēr, ja ir iespējams kaut ko sakārtot, tad to vajag izdarīt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

anglosaxis 11.01.2011 12:19
Manā jaunībā studenti tika sūtīti uz kolhoziem novākt ražu. Tad arī radās teiciens: "Sūtīt uz bietēm..." Pat ja cienījamajiem lingvistiem ir taisnība, rodas iespaids, ka viņiem nav nopietnākas nodarbes kā strīdēties par "Oto" vai "Otto". Tā vien gribētos daļu no viņiem "nosūtīt uz bietēm". Vismaz kāds labums būs...

Citi autora darbi
Streips 165x152

Skumja pašdarbība 16 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Grimstošais kuģis 3 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Privātpersona Nils 1 Autors:Kārlis Streips