Sabiedrības iesaiste valsts politikas veidošanā: pārmaiņas un problēmas. 2000. – 2003.

Prezentācija seminārā "Valsts pārvaldes, nevalstisko organizāciju un plašsaziņas līdzekļu loma sabiedrības iesaistīšanā lēmumu pieņemšanā" 2003. gada 12. februārī

Iesaki citiem:

Valsts kancelejas iniciatīvas sabiedrības iesaistīšanā
(Dokumenti)




Pārmaiņu būtība

  • Konsultāciju ar NVO atspoguļošana informācijā, kas iesniedzama kopā ar politikas dokumentiem

  • Konsultāciju ar NVO atspoguļošana normatīvo aktu anotācijās

  • Sabiedrības informēšanas pasākumu atspoguļošana anotācijās

  • NVO centra un pārstāvja līdzdalība valsts sekretāru sanāksmēs

  • Sabiedriskās apspriešanas pieprasījums valsts sekretāru sanāksmē




Īstenoto pārmaiņu pamatievirze

  • Radīt veicinošu iesaistīšanas sistēmu

  • Paaugstināt ministriju atbildību par sabiedrības iesaistīšanu

  • Nodrošināt kontroles elementus

  • Panākt sabiedrības iesaistīšanas regulējumu normatīvo aktu līmenī



Ieviešanas pirmā gada pieredze

  • Jautājumi par konsultācijām ar NVO un sabiedrības informēšanu anotācijas VI un VII sadaļā ir pievērsuši ministriju uzmanību komunikācijas nepieciešamībai

  • NVO līdzdalība un informācijas izplatīšana par VSS pieteiktajiem un izsludinātajiem projektiem ļauj sekot līdzi normatīvo aktu veidošanas procesam un iesaistīties

  • Anotācijās sniegtā informācija ļauj ierosināt konsultācijas ar NVO gadījumos, kad tās nav notikušas




Problēmas (anotāciju sistēma)

  • Pilnībā nav izdevies pārvarēt formālu pieeju anotāciju aizpildīšanai (sabiedrības informēšana tikai ministriju mājas lapās un Latvijas Vēstnesī)

  • Anotāciju izvērtēšana prasa ievērojamus papildus resursus Valsts kancelejas darbā (vairāk kā 400 atzinumi 2002.gadā)

  • Nav atgriezeniskās saites – sabiedrības informēšanas pasākumi, kas tiek plānoti un uzrādīti anotācijās, ir ministriju kompetence

  • Sabiedrības informēšanas nepieciešamību nav izdevies pacelt valsts pārvaldes institūciju darbības kultūras līmenī (ministrijām ir atšķirīga attieksme pret informēšanas pasākumu plānošanu)

  • Resursu trūkums ministrijās un NVO




Problēmas (līdzdalība VSS)

  • Neliels iesaistīto NVO skaits

  • Liels informācijas apjoms, ko NVO ir problemātiski apstrādāt

  • Līdzdalība projektu izstrādē un saskaņošanā negarantē iespēju NVO sekot projekta izmaiņām laikā līdz tā galīgai akceptēšanai

  • Visas līdzšinējās pārmaiņas ir saistītas ar politikas dokumentu un normatīvo aktu izstrādes procesu, bet trūkst saistības ar budžeta veidošanas procesu




Jaunas iniciatīvas, projekti sabiedrības līdzdalības veicināšanai

  • Valsts kancelejas un ANAP (UNDP) projekts “Politikas ietekmes novērtēšana”

  • Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts, PHARE projekts “Pilsoniskās sabiedrības attīstības veicināšana” (stratēģijas dokumentu izstrāde)




Politikas ietekmes izvērtēšana

  • Pētījums par NVO iesaisti politikas veidošana, ministriju un NVO sadarbību (Z.Miezaine)

  • NVO apmācības semināri par politikas veidošanas procesu, procedūrām, Ministru kabineta kārtības rulli, dokumentu veidiem, konsultāciju mehānismiem

  • Rokasgrāmata NVO, kā iesaistīties sadarbībā ar ministrijām

  • Rokasgrāmata ministrijām, kā iesaistīt sadarbībā NVO




Problēmas - kopsavilkums

  • Izpildvara darbojas tikai vienā politikas veidošanas posmā

  • Politikas plānošanas sasaiste ar valsts budžeta veidošanu ir sarežģīts daudzpakāpju process, kurā ir grūti iekļaut papildus procedūras

  • NVO pēc būtības nebūtu jākļūst par izpildvarai ērti lietojamu papildus resursu




Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!