Repšes “Friendly fire”* un korupcijas novēršanas stūrakmeņi 12

Latvijā parādījusies iespēja izcīnīt kauju par neatgriezeniskām pārmaiņām korupcijas jomā. Bet būs vajadzīga liela armija, daudz lielāka par KNAB. Repšem ir laba iespēja visus mobilizēt, tikai jāmācās tēmēt prasmīgāk, bez civilajiem upuriem.

Iesaki citiem:

Saliekot uz papīra faktus par to, kas Eināra Repšes valdības laikā izdarīts korupcijas novēršanas laukā, nākas secināt, ka šauts ir ar smago artilēriju un bieži vien nenotēmējot. Pagaidām nevar saprast, vai tie ir tikai atsevišķi šāvieni, vai arī karš patiesi ir sācies. Tikai daži objekti ir aplenkti, toties citi nav pat identificēti, un rīcības shēma – pagaidām pārāk sadrumstalota.

Digitālās televīzijas lietas izmeklēšana un vairāku amatpersonu aiziešana no darba VID, muitā un policijā ir spilgtākie šāvieni šīs valdības laikā pretkorupcijas laukā. Enerģiski rīkotais KNAB priekšnieka kandidātu konkurss būtu pieskaitāms pie labi izdarītiem darbiem, kas liecināja par E.Repšes patieso vēlmi sakārtot pretkorupcijas lietas, ja vien tā galarezultāts nebūtu aptumšots ar valdības krīzi.

Valsts uzņēmumu un Privatizācijas aģentūras padomju sastāva nomaiņa, izmaiņas ostu likumā un citos likumos, kuras sabiedrībai tiek pieteiktas kā “valsts izzagšanas novēršana”, šajā konkrētajā politiskajā konfigurācijā var kalpot minētajam mērķim, bet pie citiem valdītājiem tikpat labi var likumīgi aizsargāt koruptīvus nodomus. Par motīviem E.Repšes rīcībā vismaz man šaubu nav. Es ticu, ka viņš patiesi vēlas to, ko mums saka – sakārtot valsti, un šādu apņēmību nevajag novērtēt par zemu.

Taču, ja pie iepriekšējām valdībām katrā lēmumā bija jāmeklē iespējamas korumpētas intereses, tad pie E.Repšes vai ikkatra labi gribēta iecere kā raidīts šāviņš liek samiegt acis, ieraut galvu plecos un gaidīt – trāpīs vai netrāpīs, un kam. No pēdējā laika starptautiskajāms krīzēm zinām, ka gadījumos, kad “labie” trāpa tiem, ko nemaz nevajadzēja apšaudīt, jāsaka “friendly fire”.

Lietu skaits, kas ierosinātas kukuļošanas gadījumos, E.Repšes laikā nav audzis. Savukārt lietu kvalitāte būtu mērāma ne tikai pēc pieķerto augsta ranga politiķu skaita, bet sekām, ko kāda lieta atstāj sistēmā. Veselības ministra Āra Audera apsūdzēšana par krāpšanu ārstniecības praksē bija unikāla, jo līdz šim līdzīgos gadījumos tiesībsargājošās institūcijas meklēja pantus un iemeslus, kāpēc apsūdzību neizvirzīt. Taču vai pacientiem pēc A.Audera lietas ir drošība, ka līdzīgi ar viņu naudu neizrīkosies kāds viņa kolēģis? Un vai tiešām tikai A.Auders vienīgais tā darījis? Atsevišķu grēkāžu atrašana sapurina sistēmu, bet ja tas paliek vienīgais, pēc tam rada vēl lielāku cinismu un rafinētību korumpētajā cunftes daļā.

Par korumpētu aktivitāšu atjaunošanos dzird arī citās iestādēs, kurās pēc veco vadītāju nomaiņas bija iestājies neliels pieklusums. Ar karavadoni un komandieriem vien ir par maz, lai vestu karu ar labi organizētiem pretiniekiem, kas savas prasmes kaldinājuši gadu gadiem.

Lai panāktu neatgriezeniskas pārmaiņas situācijās, par kurām “dzird”, vajadzīga četri soļi. Pirmkārt, no KNAB mēs gaidām, lai tie, par kuriem “runā”, tiek atmaskoti un vesti pie tiesas. Otrkārt, lai pārējiem tiktu nogrieztas iespējas turpināt līdzīgā garā. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc mums ir kombinēts korupcijas novēršanas un korupcijas apkarošanas birojs.

Tālākie soļi vairs nav atkarīgi tikai no KNAB, bet jāveic sadarbībā ar attiecīgo iestādi, kuras iekšienē korupciju veicinošs perēklis atklāts. Iestādei jāveic savu funkciju un procedūru diagnosticēšana attiecībā uz korupciju un tad pēdējais solis – pretkorupcijas mehānismu ieviešana praksē.

Labā ziņa ir tā, ka savu procedūru apzināšanu un nostiprināšanu pret korupciju valsts institūcijas var veikt negaidot, kad pie viņiem atklāsies kāds korupcijas gadījums. Tieši to mēs kā sabiedrība gaidām no jaunās Valsts korupcijas novēršanas programmas, kuru, starp citu, izstrādājis KNAB. Mums būtu svarīgi, lai atšķirībā no vecās vēl 1998.gadā pieņemtās, programma atspoguļotu sistemātisku pieeju korupcijas novēršanai, neizlaižot nevienu jomu. Lai arī pašreizējā versijā programma tapusi vismaz astoņus mēnešus, un atrodas saskaņošanā Ministru Kabinetā, vēlmi aptvert pēc iespējas plašāku valsts pārvaldes daļu var ieraudzīt tikai starp rindām. Programma šobrīd ir kā studenta akadēmisks darbs – ar labu teorētisko daļu, bet diezgan samocītu praktisko. Lai arī darbi ir jauni un lielākai daļai uzdevumu norādīts pamatojums, programma neiezīmē dinamiku un neparāda prioritātes. Tas dokumentam ar 124 uzdevumiem ir absolūti nepieciešams. Ielūkošanās Jaunā laika partijas pretkorupcijas programmā ar paredzētajiem 14 prioritāriem darbiem varētu palīdzēt noteikt secību un atgādinātu par solīto.

Būtu labi uzskatīt programmu par uzmetumu un veikt pamatīgas konsultācijas ar iesaistītajām iestādēm (ne tikai formālo saskaņošanu), diskutēt sabiedrībā par strīdīgiem jautājumiem. Efektīvs veids, kā noteikt programmas prioritātes un dinamiku būtu izskatīt katram uzdevumam nepieciešamos resursus - gan cilvēciskos, gan finansiālos.

Svarīgi arī saprast, ka korupcijas novēršanai naudu vajadzēs ne tikai KNAB. Pilnīgi nepamatots teikums par šo lasāms Valsts pretkorupcijas stratēģijā, kuras veidošanā Delnas eksperti piedalījās 2002.gada beigās, bet Ministru Kabinetā tā izmainījusies gandrīz līdz nepazīšanai. Tur teikts “pamatnostādņu (…) ieviešanas pasākumi 2004.-2009. gadā nav saistīti ar tiešu valsts budžeta izdevumu palielināšanu”[1]. Šis teikums ir tapis KNAB sienās, un ja tas paliks nemainīgs, tad programma tiek rakstīta palikšanai uz papīra.

Uz papīra KNAB korupcijas apkarošanas mērķi paliks arī tad, ja ar jaunu kvalitāti un atbildību neiesaistīsies prokuratūra un tiesas. KNAB bez viņiem lietas līdz galam novest nevar. Kā liecina Lietuvas pieredze, svarīga ir ne tikai neatkarīga pretkorupcijas iestāde, bet arī attiecīgs politiskais klimats, jo tiesneši skatās uz politikas nerakstītajām vadlīnijām un vējiem. Tāpēc Lietuvā, lai arī nedaudz pieaudzis korupcijas lietu skaits, augstāk par vidusmēru amatpersonu lokā sešu pastāvēšanas gadu laikā Īpašais izmeklēšanas dienests nav ķēris[2].

Kā spilgtu izpausmi politiskai gribai cīnīties ar korupciju es saskatu Pretkorupcijas komisijas izveidi Saeimā. Tā šobrīd ir stiprs un sistēmisks balsts pārmaiņām, kas valstij nepieciešamas. Tai ir arī enerģisks vadītājs – Ainārs Latkovskis, kas vēlas panākt vismaz dažu Jaunā laika solījumu izpildi.

Vēl sistēmisku pārmaiņām nodrošināšanai ir vajadzīgs likumīgs KNAB vadītājs, kas varētu vadīt ne tikai programmas izpildi, bet arī veicināt iedzīvotāju uzticību un līdzdarbību korupcijas apkarošanā. Juta Strīķe, ko pat ar visiem mīnusiem (nav pieredzes lielas institūcijas vadīšanā un korupcijas novēršanā) KNAB komisija atzina par visstiprāko kandidāti, nezināmu iemeslu dēļ izbalsota Saeimā, šobrīd Ministru prezidenta nozīmēta par vietas izpildītāju nav droša šajā amatā. Ne pret iespējamām valdības maiņām (viņu pie esošās likumdošanas kāds var atcelt tāpat kā Repše iecēla), ne sabiedrības acīs (kāda KNAB neatkarība!, ja priekšnieks nav apstiprināts likumā noteiktā kārtībā).

7.oktobrī tiks publicēts kārtējais Transparency International Korupcijas uztveres indekss[3]. Gadu no gada šis mērījums, kas aptver ap 100 pasaules valstu, atgādina – Latvijā korupciju uzskata par nopietnu problēmu. Nav pamata domāt, ka šogad būs noticis brīnums un viedoklis būs uzlabojies. Apstākļi rāda, ka Latvijā parādījusies iespēja izcīnīt kauju par neatgriezeniskām pārmaiņām korupcijas jomā. Bet būs vajadzīga liela armija, daudz lielāka par KNAB. Einaram Repšem ir laba iespēja visus mobilizēt, tikai jāmācās tēmēt prasmīgāk, bez civilajiem upuriem.


* Friendly fire – sabiedroto uguns, angļu val.

______________

[1] ”Korupcijas novēršanas un apkarošanas valsts stratēģija 2004. – 2009. gadam”, uz 2003.gada septembri
[2] skat. Lietuvas Republikas Īpašais izmeklēšanas dienests

[3] skat. Korupcijas uztveres indekss

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (12) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


chaagons 26.07.2004 20:36
Laikam nav pareizi ja kaa chiinhu ar korupciju saprot korumpeetu amatpersonu apkaroshanu,bet nepieveersh veeriibu valsts kadru politikai ,pareizaak taas truukumam. ko dos tas ka 1 vai10 korumpantus atbriivos no amata,ja vinhu vietaas ienhems tik pat korumpeeti.Citiem vaardiem sakot, uudens smelshana no laivas ir laba lieta tikai tas caurums bortaa vispirms buutu jaaiztaisa ciet.Vai jaunais iereednis var buut nekorumpeets ja tas ir izgaajis pastaavosho kadru atlases sisteemu?labs kandidaats ir tas kas atbalsta priekshnieka(nereti korumpeeta )moraalo un eetisko veertiibu sisteemu un reizee ir pietiekami aprobezhots lai neradiitu konkurenci atbildiigaas personas karjerai.nav gruuti nonhemt nodarba zagli ,gruuti ielikt godiigu cilveeku.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

-ēteris 05.10.2003 09:43
Edim

Tā ir vitīrākā materiālistiskā dzīves izpratne un virzīna. Vai par to nebūtu jāpadomā?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


juzo 04.10.2003 22:20
Es nesaprotu mūsu valsts korupcijas apkarošanas darbības. Vai tas ir tikai kukuļņemšana? Man šķiet, ka arī citas valsts vai pašvaldības mantas nelikumīga izmantošana savām personīgām vajadzībām ir korupcija, ļaunprātīga dienesta stāvokļa izmantošana. Nesen, 2003.gada 5.septembrī Jelgavas rajonā Dobeles policijas pārvaldes priekšniece ar dienesta auto brauca vēlu vakarā personīgās lietās un uzbrauca virsū mežā kuilim. Mašīna sabojāta. Viņa pat uzdrošinās bravurēt Vakara Ziņas avīzē. Pēc neilga laika Skrundā Liepājas policijas pārvaldes priekšnieka vietnieks kriminālājos jautājumos brauc ar dienesta auto personīgās lietās un izraisa sadursmi ar citu automašīnu. Pie kam vēl būdams alkohoa reibumā. Un ne kādas atbildības, ne kāda nosodījuma no masu saziņas līdzekļiem. Ne kāda nosodījuma no sabiedrības.It kā tā tam vajadzētu būt. Bet tas, ka tiek izlietoti nodokļu maksātāju līdzekļi, ka nepamatoti tiek izmantota valsts manta un par to ne santīma neviens no minētiem priekšniekiem nemaksāja un nemaksā, par to ne čiku ne grabu!

Vai tad mūsu valsts ir tik bagāta, ka var atļauties visām valsts amatpersōnām izmantot valsts mantu bez maksas? Tad ir jājautā, kas būs tālāk? tad jau var sev pašiem paaugstināt algu, kā to nesen izdarija Civildienesta p.i. Knoks, piešķirt sev tiesības izmantot dienesta auto bez maksas braukšanai uz darbu un no darba, vadāšanai bērnus uz skolu, sievu uz tirgu. Tad jau nav brīnums, ka valstī korupcija zeļ un plaukst.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Staļins 03.10.2003 22:25
vēl viens komentārs:

Antirez, autorei, 03.10.2003 09:45
Man tavs raksts likās prātīgs un saturīgs. Repšem cīņa ir diezgan izmisīga un tāpēc arī trāpījumi nav vienmēr precīzi, kā jau korumpantu ielenkumā.
Ja cīņa neizdosies, Latvija vienkārši sapūs.
Tev ir jāpalīdz!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Staļins 03.10.2003 21:48
interesants komentārs Delfos par šo rakstu:

Picītis, Ofelija, 03.10.2003 09:25
Dzirdu,ka tiek ierosinātas lietas,tikai jautājums,cik lielā mērā to šobrīd var iepaidot premjers?
Mēs tak redzam,ka visu laiku notiek ar KNAB vadītājiem,lai gan jāsaka,ka normālā valstī pietiktu ar godīgu policiju,prokuratūru un tiesu un lietām pašām būtu jārit savu gaitu,bez tāda KNAB vai pat premjera iejaukšanos.
Tiem,kas cīnās ar bandītiem,zagļiem un korupciju ir nepieciešama politiskā aizmugure,jo cīņai ar korupciju vispirms ir jānotiek pašu cīnītāju rindās.Tur ir tas korupcijas sākums.
Vai tad jau ir aizmirsts,cik dauzd krimināllietas ir pazudušas,novestas līdz apsurdam,vai beigušās ar apšaubāmiem tiesas lēmumiem?
Kā viens cilvēks Repše,kuram sasien rokas,var cīnīties ar šo korupcijas(blatu) mašīnu,kas nāk mums mantojumā no padomju laikiem?
Rietrumi priecājās,kad korupcijas rezultātā sabruka padomju savienība,tikai pārrēķinājās,ka iedomājās šos pašus cilvēkus godīgi dzīvojam citā politiskajā sistēmā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

edis 02.10.2003 16:37
-eterim

vide, izstika nosaka apzinnu. plus veel dzimums, un ssis tas veel no biologgijas.

uz redzi. braucu uz laukiem ,peec nedeellas sameilosimies OK?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


-ēteris 02.10.2003 14:35
ēnu ekonomika tie ir nereģistrētie uzņēmumi, arī reģistrētie, kas pasūta kontrabandu, kas korumpē amatpersonas, kas nemaksā vai daļeji imitē nodokļu maksāšanu. Tie ir tie, kas paliek parādā valstij lielas naudas summas, lielākā, kas bija minēta presē - 42 miljoni latu, nolikvidēta tā, ka viņiem nekā nav. Dibina jaunus, atkal pasūta kontrabandu, korumpē ierēdņus un ratiņš ripo tālāk. Palasāt ASV vēstnieka vakardienas runu. Tā jums noderēs!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


edis 02.10.2003 13:50
Kas cīnīsies ar korupciju KNAB-ā ? Inese Voika n-to reizi piesmērējas varai.

(I. Voika:” Par motīviem E. Repšes rīcībā vismaz man šaubu nav. Es ticu, ka viņš patiesi vēlas to, ko mums saka – sakārtot valsti, un šādu apņēmību nevajag novērtēt par zemu.”)

Absolūti nekad neesmu dzirdējis no varas par korupcijas cēloņiem.

Būs kārtējā cīņas imitācija, īstenībā “svešos” nomainot ar “savējiem”.

Vai maz www.politika.lv ir iespējama diskusija par cēloņiem nevis “mūžīgo sakārtošanu”



ēterim- “ēnu ekonomiku, kas ir bāze visai pārējai virsbūvei – korupcija….”, nepiekrītu , - korupcijas cēloņi rada ēnu ekonomiku, kontrabandu …utt.

Jautājums : “Piemēram es Jums par salīgtā darba paveikšanu samaksāju Ls-100. Cik no Jūsu nopelnītajiem Ls aiziet nodokļos ? (uz tiem kas pārtiek no citu nodokļiem es šo uzdevumu gan neattiecinātu). Pēc tam kad Jūs aizŗēķinasieties līdz patiesajiem skaitļiem, visām ar to saistītajām birokrātiskajām peripetijām un patērēto laiku labprāt turpināšu diskusiju par korupciju, jo tas vēl nav viss…

lauki@e-apollo.lv

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


antris 01.10.2003 16:58
Kāpēc tādi pārspīlējumi - jebkuru bērnišķīgu vārdu apmaiņu dēvēt par valdības krīzi? Šāda attieksme ir provokatīva un iespējams, liecina, ka šo vārdu lietotājs ļoti ilgojas pēc krīzes.Varu saprast kāpēc to lieto daži "politologi", bet nevaru piekrist, ja to lieto it kā neitrālas organizācijas pārstāvis.

Par "friendly fire". Vai ir pierādījumi, ka kādam ir trāpīts? Ja nav, tad ar ko šie apgalvojumi atšķiras no valdības epitetiem? Nevienam nav pierādījumu, bet visi runā...

Arī "ētera" komentārs ir tikpat pareizs un vispārīgs kā jebkurš cits, tai skaitā varbūt arī mans. Teorētiski visi ir pret korupciju, pie tam tieši korumpētie var izrādīties paši aktīvākie demagogi un cīņas virzītāji "pareizajās" sliedēs. Pareizāk sakot, strupceļos. Viens no tādiem strupceļiem ir doties cīņā ar apšaubāmiem vai kompromitējamiem vadītājiem. Cits strupceļš ir priekšlaicīga publicitāte, kuru provocē asiņu kārie mēdiji, un kurai seko arī paši likumpārkāpēji. Šī cīņa ir pietiekoši rafinēta un bez uzticības kredīta viss var izgāzties. Ja mēs kaut cik uzticamies ER, tad piecietīsim viņa darbību, lai kā dažam tā nepatiktu. Ja nē, tad runāsim par to skaidri un konstruktīvi, bet ne ar mājieniem par "friendly fire". Jo beigās var izrādīties, ka iedomātais risinājums atkal ir iluzorisks, visi potenciālie kandidāti var atkal izrādīties korumpēti vai nespējīgi, bet "uguns" pārtraukšana tikai ļaus daudziem blēžiem noslēpt pēdas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


krista_b 01.10.2003 14:15
Brālim -- ļoti trāpīgi pateikts, kāpēc "valsts sakārtošanai" vajadzētu nozīmēt kaut kādu vienu konkrētu lietu? Atbilde, manuprāt ir vienkārša -- valsts sakārtošana ir tukša, daudzietilpīga frāze, kas nozīmē visu un neko. Manuprāt, to vajadzēt atturēties lietot, īpaši jau ekspertiem, jo tā tiešām katram var nozīmēt ko citu un tādējādi nevieš skaidrību. Savādāk tāda murkšķēšana vien sanāk :) Sakārtot var skapi vai savu rakstāmgaldu, bet attiecībā uz valsti vai korupciju šī "sakārtošana" skan vismaz divdomīgi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Bralis 01.10.2003 13:37
Kāds sakars korupcijas apkarošanai ar kadru nomaiņu svarīgos amatos? Vienkārši savu cilvēku saliekam.

Kādēļ "sakārtot valsti" vajadzētu nozīmē to pašu, ko "apkarot valstī korupciju"? Sakārtoju kā gribu, un dzīvoju, cepuri kuldams. Kārtība nav absolūta vērtība, bet subjektīva. Kas vienam ir kārtība, tas otram - murgs un korumpantu midzenis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


-ēteris 01.10.2003 11:37
1.Neviens vārds nav minēts pae ēnu ekonomiku, kas ir bāze visai pārējai virsbūvei - korupcijai kontrabandai, prostitūcijai (tsk.meiteņu tirdzniecībai uz ārzemēm) utt. Bet ēnu ekonomika visdažādākajās tās izpausmēs aptver visas ekonomiskās, politiskās un finanšu sfēras. Nav nevienas kaut cik nopietnas diskusijas par ēnu ekonomikas saaugšanu ar finanšu kapitālu un politisko eliti, par transnacionālā kapitāla ietekmi uz Lavijas politiskajām partijām.

2. Korupcija nav tikai, kas kam ko nelikumīgi iedeva, izkrāpa. Korupcijai Latvijā ir plaši izplatīts politiskais aspekts, proti ar valdošo partiju palīdzību izvietoti tiek vajadzīgajos valsts pārvaldes amatos vajadzgie cilvēki, kas superizdevīgi pārsūknē valsts līdzekļus privātajā biznesā, kas privātbiznesu izgroza no nodokļu maksājumiem, pārdalot budžetam paredzētos līdzekļus savām interesēm. JL pirms vēlēšanām skaļi trokšnoja par to, ka nav iekasēti n. odokļi 400 miljonu latu apmērā. Patiesībā 2002. gadā nodokļi nebija iekasēti 387 miljoni latu apmērā. Šogad, līdz 1. augustam nodokļi nav iekasēti 453,6 miljoni latu apmērā. E. Repše, Dombrovskis un & atbildes nedod. Delna arī klusē. Kāpēc?

3. Joprojām turpinās sponsorēšana, nemaksājot visus nodokļus Valsts budžetā. Bet tie daudzi simti miljoni latu. Kāpēc gan Delna nevarētu publiski ierosināt izmaiņas likumā, ka sponsorēt var tikai pēc visu nodokļu nomaksas. Tagad ar E. Repšes svētibu var līdz 5000 latiem sponsorēt arī pašvaldības no nodokļu maksātāju naudas. Vai tas nav absurds?

4. JL turpina sociālā dempinga politiku. Par to vispār neviens no masu mēdijiem neko neraksta. Tagad, kas jau gandrīz esam Eiropā, ir pienācis laiks uzsākt atklātu sarunu un reālu darbību nevis paaugstino minimālās algas līdz 80 latiem, bet vismaz nākamgad līdz simts latiem. Vlsts budžets no tā tikai iegūtu.

5. Par ēnu ekonomiku un tās uzturēto kontrabandu, korupciju utt, pašlaik vēl netiek šaut ne ar lielgabaliem bez mēķa, ne pat ar pīļu skrotīm no medību bisēm.Pagaidām ir tikai skaļa un neauglīga bļaustīšanās, vārdu izbēršana vējā un sev vajadzīgo cilvēku izvietošana vajadzīgos amatos ne viemēr valsts, bet tikai politiskās elites interesēs.

Saistītie raksti