Quod licet Bērziņam non licet Čeveram? * 5

Nebūsim naivi, uzskatot, ka mūsu sabiedrībai ksenofobija nemaz nav raksturīga. Čevers pateica to, ko pēkšņi “eiropeizējušies” politiķi baidās teikt.

Iesaki citiem:

Krievu valodnieks M.Bahtins karnevālu uzskatīja par īpašu varas attiecību uzturēšanas veidu. Karnevāls apgriež varas lomas – āksts apsmej karali, kas ļauj viņam domāt, ka valdnieks ir tautas kontrolēts. Priekšvēlēšanu laikā mēs kļūstam par tādiem ākstiem – kā reklāmisti veidojam stulbas afišas, kā garāmgājēji zīmējam uz afišām ūsas un ausis, aplīmējam ar konfidenciāla satura lapiņām. Kulturoloģiskā analīze spēj atrast priekšvēlēšanu kampaņas vēstījumu likumsakarības. Pēc G.Debora trāpīga izteikuma, mēs dzīvojam “izrādes sabiedrībā”, kur nevar nopietni izturēties pret politiķu publisku rīcību. No politiskā mārketinga “izpatikšanas” stratēģijas viedokļa, līdz šim brīdim veiksmīgas ir bijušas tikai dažas J.Jurkāna vizuālās reklāmas ar jauniešu un bērnu attēliem 5.Saeimas vēlēšanu kampaņā un viena Saimnieka vizuālā reklāma ar bērnu uz tēva pleciem. Citas partijas dod priekšroku agresivitātei un patmīlībai, tās neuzskata vēlētāju par līdzvērtīgu partneri un pat necenšas izpatikt, lai iegūtu viņa balsi. To diktē personiskās ambīcijas – nepieciešamība būt uzmanības centrā, un, ja tomēr vēlamies uzskatīt mūsu politiķus par racionālām sociālām būtnēm, naudas legalizācija. Creative advertising (no angļu val. - reklāmu radīšanas) un afišu stabu cenas pēc vienota cenrāža nav nosakāmas, kas ļauj manipulēt ar tāmēm.

Šā gada jūnijā parādījušās politiskās reklāmas neliecina par kvalitatīvu lēcienu, “produkta” atšķirība joprojām tiek radīta banāli – ar kliegšanu, patmīlību, vīrišķību. Par to sīkāk.

Z.Čevers ar pret-ES reklāmu centās aizpildīt brīvu nišu, kas ir ksenofobija. Pro-ES spēki asi un apjomīgi nosodīja Z.Čevera rasismu, kas nodrošināja viņam vietu mediju dienaskārtībā. Aizvadītās nedēļas notikumi liecina par divām lietām. Pirmkārt, konkurenti nobažījušies, ka kāds (un tas nav vienkārši Zīgerists vai Garda!) ir fiksi okupējis vienkāršu un saprotamu diskursu, kas efektīvi var sasniegt daudzu vēlētāju prātus. Nebūsim naivi, uzskatot, ka mūsu sabiedrībai ksenofobija nemaz nav raksturīga. Z.Čevers pateica to, ko pēkšņi “eiropeizējušies” politiķi baidās teikt. Otrkārt, konkurenti ir ieguvuši peramā zēna personāžu, ar ko mūs biedēs turpmākajās nedēļās. Līdz šim brīdim klusajā Latvijas priekšvēlēšanu kampaņā par lielāko bubuli varēja uzskatīt Latvijas ceļa tēla reklāmas maijā. Starp citu, šajā kampaņā premjers A.Bērziņš mūs uzrunāja ar visai nicinošiem un vīzdegunīgiem paziņojumiem, kas atgādināja padomju propagandas tieksmi salīdzināt ražošanas apjomus ar 1913.gadu. Tā, A.Bērziņš, droši cērtot ar roku, reklāmā paziņo, ka Latvijas ekonomika ir 3 pret 1 brangāka par Zviedrijas. Kāpēc tad medmāsas streiko?

Agresīvo reklāmu lietošana (tāpat kā streiki) ir izmisīgs mēģinājums iespraukties publiskajā sfērā. Latvijas politikā nepastāv vienlīdzīgas piekļūšanas tiesības un, lai tiktu pamanīta, kādai interešu grupai ir “jākliedz”, jāšokē. Kamēr publiskā sfēra būs slēgta, tikmēr būs pedofīlijas un līdzīgi skandāli.

Šādu secinājumu mani mudināja izdarīt Tautas partijas reklāma nupat iznākušajā žurnālā Santa. Pirms četriem gadiem A.Šķēles “es” kliedza no afišu stabiem, šodien viņš ir nobīdīts trešajā plānā un paslēpts zem vārda “komanda”. “Mesija” ir pazudis, vietā nākusi valdošās partijas mietpilsoniskā patmīlība. Laba ilustrācija tam, kas pēc kāda laika notiks ar E.Repši.

Tas, ka sieviešu žurnālā ir publicēta reklāma tikai ar vīriešiem, liecina par joprojām patriarhāliem uzskatiem. Taču, skatoties uz šīm Tautas partijas sastingušajām, labi barotajām figūrām, nevar noticēt, ka viņi būtu kompetenti vīri, kas strādā kopā. Tāpēc, lai nebūtu domstarpību, vārds “komanda” ir salikts ar lieliem burtiem. Lai gan, ja tās ir vaska figūras à la Mme Tussaud muzejā, tad, iespējams, ir cerība sagaidīt pārsteiguma reklāmu sēriju. Piemēram, varētu parādīt apkopēju, kas kustina politiķu ekstremitātes.

Visbeidzot, aizvadītajā nedēļā Pirmā partija aplaimoja mūs ar savu kristīgi seksisko lozungu “Vīrs un vārds”. Skaidrs, ka latviešu vīrietis visvairāk baidās dzirdēt viņam adresēto - “Tu esi čalis, vai nē?!”. Tāpēc skaidri jādeklarē. Pa visu Latviju tagad tiks izplatīti plakāti ar partijas līderiem un apliecinājumu: “Vīrs!”. A.Šķēle vairs nevarēs apsaukāt par “ļumīgu ļerpatu”.

Visbeidzot, gribu izteikt cerību, ka šogad reklāmistu vidē būs nākuši klāt kādi jauni radošie spēki, kuru zināšanu un prasmju apvārsnis sniegsies pāri rokasgrāmatām un vietējiem štampiem - obligāti vajagot lozungu, “trīssekciju lokomotīvi”, “komandu” un šokējošu pārsteigumu...

______________

* Kas atļauts Bērziņam, nav atļauts Čeveram? (latīņu val.)

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (5) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

liepnieks 23.07.2002 15:09
Sveicināti!

man ir daži jautājumi par šo rakstu!

pirmkārt, nav skaidrs, kas ir raksta būtība, kas ir galvenais - kādu ziņu autors ir vēlējies 'aiznest' lasītājam. tas nav saprotams!

otrkārt, vai 'labās' reklāmas ir tikai tās, kur ir bērni? (autors raksta sākumā min divus pozitīvo reklāmu piemērus, abās ir bērni).

vienīgais labi, ka nenodarbojoties ar slēpto politisko reklāmu, pieminat caurmērā visas kaut ne cik nozīmīgās politīskās partijas! paldies par to!

cieņā

ivars

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

MK 04.07.2002 19:58
Krievu valodnieks M.Bahtins karnevālu uzskatīja par īpašu varas attiecību uzturēšanas veidu. Karnevāls apgriež varas lomas – āksts apsmej karali, kas ļauj viņam domāt, ka valdnieks ir tautas kontrolēts.
Ai, ai, Sergej, ka tad ta - tik mulcigi - tu esi vienkarsi so skaisto Bahtina piemeru nospiedis no gramateles "Radical Media" :)

Tacu kopuma raksts ir gana saturigs, turklat ieskice to vajo Latvijas mediju ekspertu darbibas laucinu, kas saistits ar politisko reklamu (un ne tikai) kvalitates kontroli.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

diko 04.07.2002 13:13
Labākais ir tas,ka medijos tiek operēts ar terminiem,kuru izprašanai ir nepieciešama papildus info meklēšana.Es sevi neuzskatu par galīgi neizglītotu,bet kurš gan no mums var tā ātri atbildēt kas ir rasisms vai ksenofobija.Visi runā tā it kā sabiedrība būtu teicami izglītota un spētu adekvāti piedalīties šajās diskusijās.Es vienkārši gribu uzsvērt dažas lietas par ko visi gudrinieki klusē:

Mani daudz nežēlīgāk aizvaino un tracina reklāmas,kur viena nabadzīte gadu mocās lai nesabojātu savu labāko apakšveļu.Es pieņemu ka daudzus,nu tad lūdzu uzsākam visādu orgānu un amatpersonu analīzi vai dotā reklāma neaizvaino latviskās mentalitātes īpašniekus un t.t.Pieļauju,ka advokāts Mode pantus apakšā sameklēs.Un es pēc definīcijas saprotu,kamēr nekas tāds nenotiek,tad nevienam nav tiesības bļaut par BP rulli,jo var taču pārslēgt citu kanālu..
Gadu no gada dzirdu tikai vienu ES un NATO un viss johaidī!! LC siekalodamies atkārto šos mistiskos terminus,bet kaut reizi būtu nolobējuši kādu investīciju projektu.Skatos uz tiem ārvalstu valstsvīriem un nesaprotu,vai nu viņi ir visi nopirkti vai jukuši,ka cīnās par katras rūpnīciņas interesēm.Jā viņi ir nopirkti,par savas valsts savu pilsoņu naudu.Latvijā pa visām šuvēm lien ārā smagākā korupcija.Vai cien.finansu ministru kāda prokuratūra ir patraucējusi,lai viņš izskaidro savu vīziņu "manuprāt ir jāmaksā" uz tā papīra spirta lietā.Nu ko tad jums vēl vajag!!
Kamēr brīvi tirgo spirtu,kamēr tirgo pirātisku produkciju,kamēr jebkurā mārketā šnabi sakrautu kaudzē blakus kartupeļiem tuvāk kasei (?) tirgo un visiem nospļauties visu televīziju ēterus vajag piebāzt ar šokējošām ,pretīgām u.c. reklāmām.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Berzins 03.07.2002 22:38
Izmocījos cauri Sergeja Krukas rakstam kluptdams pāri krievu karnevāla specialistam Bahtinam, satiekoties ar sabiedrības (man nepazīstamo) analistu Deboru, cerēdams galu galā uzzināt, ko tad Čevers tik gudru nu pateicis? Bet, nu kā jau īstajā dzīvē, nekā! Čevers esot atradis kādu nīšu (vēl nepiegānītu kaktiņu) un kautko atklājis. Turpetīm Jurkāns rādot politikas marketingsa izpatikšanas bildes utt, utt! Lai kā nebūtu, viena lieta mani gan nobēdina: Latvija pilna cilvēkiem no kuriem nāktos bīties, bet atkal dīrā tiekai negerīšus - kā eiropā, pie kuras Latvija jau vienmēr piederējusi, kaut viens otrs to joprojām nesajēdz!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Hilarija 03.07.2002 11:58
Piekrītu autoram par izmisīgajām politiķu metodēm klaigājot un šokējot, un ar nepacietību gaidu, kādu sabiedrības slēpto vājumu/fobiju izmantos nākošo.... Tēvzemieši visticamāk kož sev (kāju) pirkstos par to, ka šiem šī izcilā ideja neienāca prātā pirmajiem. Kazi, noalgos Gardu vai tās studentes mundierīšos, lai uzkonstruē šiem kādu asu izgājienu un izvelk atkal virs ūdens jeb 5% barjeras :)

Nopietni runājot, šis ir viens sapuvis āmurs arī Latvijas dižo reklāmistu dārziņā.

Citi autora darbi
Kastes 255x203(2)

One more try* 10 Autors:Sergejs Kruks

Ciriki 255x203

Daudzes čuriki 3 Autors:Sergejs Kruks