Pusotra stunda pie Uzvaras pieminekļa 9.maijā 12

(Blogā: atskaite tviterotājiem par pusotru stundu pie Uzvaras pieminekļa)

Iesaki citiem:

8.maijā pa dienu iešāvās prātā doma, ka varētu pirmo reizi mūžā aiziet paskatīties, kā izskatās 9.maijs pie Uzvaras pieminekļa. Iemesls? Noskatoties vairākus klipus medijos un youtube par 16.martu un 4.maiju (kuros īpaši bija izcelti ksenofobiski izteicieni), aizdomājos par to, kā vispār veidojas cilvēku priekšstati par pasākumu, kurā viņi paši nav bijuši klāt.

Esmu diezgan daudz ceļojusi. Daudz fotogrāfējusi, filmējusi citās valstīs notiekošo. Tādēļ zinu, ka kamera ir selektīva. Varbūt tā ir cilvēka daba: fiksēt nevis parasto, vidējo, bet īpašo, eksotisko. Bet eksotika ir reta. Pat Indijā, Nepālā ikdiena, cilvēki daudz neatšķiras no citām sabiedrībām. Eksotika, neparastais ir īpaši "jāķer". Tā kļūst par problēmu tad, ja tevi interesē nevis eksotika, ekstrēms, bet gan kopējā noskaņa, gaisotne, vidējais aritmētiskais cilvēks.

Nav tā, ka man nebija priekšstata par to, kas notiek 9.maijā pie Uzvaras pieminekļa. Citu veidotas bildes, kadri, atstāsti salipināja kopā priekšstatu par kaut ko stipri politizētu, sovjetisku, agresīvu un iereibušu. Pieņēmu, ka būs kaut kas no 1.maija demonstrāciju patosa un noskaņas, ko atceros no agras, agras bērnības. Pieņēmu, ka būs daudz politikas - cilvēki, kas kavēsies nostaļģiskās atmiņās par to, kā reiz bija, un lamāsies par to, kā ir tagad. Papildus būs pamatīgs tusiņš, daudz piedzērušos cilvēku. Tik vēlējos to redzēt savām acīm, sajust šo noskaņu, saprast, kas ir cilvēki, kas tur nāk, kāpēc viņi tur nāk un ko viņi tur dara.

Par savu fikso ideju nedaudz sašaubījos 9.martā no rīta, tādēļ pajautāju padomu tviterim. Tviterotāju vairākums ieteica iet. Šeit tad jums, dārgie tviterotāji, būs atskaite par redzēto!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

9.maijs, aptuveni 18:00. Ar riteni braucu pāri Akmens tiltam. Uz ietves cilvēku nav ne daudz, ne maz, varbūt kādas divas reizes vairāk kā parasti ap šo laiku. Lielākoties visi dodas pārdaugavas virzienā. Uz ielas - sastrēgumstunda, sabiedriskais transports pārpildīts.

Nedaudz aiz tilta, kad jau skaidri redzams Uzvaras piemineklis, ietves ir pilnas. Jauni cilvēki. Vidēja vecuma cilvēki. Vecīši, kas knapi velk kājas. Katram trešajam rokās ziedi. Ar riteni braukt vairs nav iespējams, stumju to sev blakus. No trolejbusiem, autobusiem birst ārā vēl cilvēki. Parasti cilvēki - rīdzinieki, Rīgas nomaļu iedzīvotāju, tieši tādi paši, kādus parasti satiec uz ielām, sabiedriskajā transportā, tirgos, lielveikalos, kino.

Netālu no pieminekļa plaukst ziedu tirdzniecības bizness. Aptuveni 50 santīmi par ziedu. Ļaužu plūsma jau tāda, ka satiksmi regulē policisti.

Šķērsojot ielu, lai tiktu uz laukumu pie pieminekļa un memoriāla, uz mirkli aizraujas elpa. Šķiet, ka laukums ir pārblīvēts ar cilvēkiem. Iespaids gan ir mānīgs. Laukumu ir piepildījuši ne tikai cilvēki, bet arī tirgotavas, kara tehnikas izstāde. Ar visu riteni iziet cauri pasākumam var visai ērti. Nezinu, varbūt dienas laikā tur tiešām ir bijuši tie simti tūkstoši, bet tajā laikā, kad es tur biju, varbūt daži tūkstoši maksimums. No skatuves dzied bērnu ansamlis krievu valodā - šķiet, tika pieteikti kā Pumpuriņš vai Pumpurītis.

Gaisotne ir jocīga ar to, ka tajā nav daudz neparasta. Parasts liels pasākums. Ar dažiem eksotiskiem momentiem. Cilvēki ziedus atstāj pie memoriāla, tur ir īpašos kreklos tērpti jaunieši, kas tālāk šos ziedus sakārto. Kam īpaši paveicas, atrod kādu ordeņiem nokarinātu veterānu, kam iespiest rokās vēl vienu ziediņu.

Savādāk tur nav daudz, ko darīt. Ietves ap pieminekli ir šauras, varbūt vienā virzienā pa diviem var aiziet. Cilvēki klīst apkārt, skatās, kas notiek. Es arī. Daudz šašliku tirogotavu - ģimenes labprāt siltajā saulītē aizņem visus brīvos galdiņus.

Apkārt skan tikai krievu valoda. No acīmredzami "nepiederošām" personām manu dažus hipsterus ar riteņiem un fotoaparātiem, kas laikam atnākuši ķert kadrus.

Cilvēku straume mani iznes pie nedaudz tālāk izvietotās otrās, mazākās skatuves, kur spēlē cits ansamblis. Kad pienāku, beidz skanēta krievu tautas dziesma. Pasākuma vadītājs pajoko par festivālu "Jaunais vilnis", nodēvē par "Staraja volna" - ļaudis smejas. Seko jociņš par Lukašenko. Viens mans blakusstāvētājs ar draudzīgu ironiju nokliedz "Batjku netrogaj!" un pats smejas. Seko pēdējās frāzes par karu, pasākuma vadītājs domīgi pasaka, ka to gan viņš var teikt, ka Staļins bijis ļoti slikts cilvēks. Ļaudis neprotestē. Seko kāda dziesma no kara filmas. Sanākušie zināja vārdus un dziedāja līdzi. Kādu brīdi pakavējos, tad dodos tālāk. Vairs par politiku šī pasākuma ietvaros nedzirdēšu.

Soliņi pie ietvēm ir pārpildīti ar vecākiem cilvēkiem - parasti Rīgas pensionāri, apskatāmi ikdienā arī Vērmaņdārzā un jebkuras lielākas daudzzīvokļu mājas pagalmā. Ziņkārīgi, bet miermīlīgi pēta garāmplūstošo cilvēku straumi. Viens večuks draugu kompānijā taisās spēlēt garmošku, bet, mani ieraugot, pārdomā, bišku samulst.

Tajā brīdī mani atpazīst un noķer radio Baltkom žurnālists, prasa iespaidus par pasākumu, iemesliem, kādēļ te esmu. Tādā kā apziņas plūsmas stilā stāstu par izbrīnu, ka pasākums galīgi neatbilst tam, ko par to iepriekš domāju. Pēc intervijas jautāju žurnālistam, kas viņam ir 9.maijs. Viņam vectēvi ir karojuši, daudz stāstījuši par karu.

Vēl nedaudz pastaigājos, apmetos uz zālītes. Cilvēku parkā nav daudz - lieli parka fragmenti norobežoti ar īpašu lentu. Tie nedaudzie, kas ir, - draudzīgi, dalās viens ar otru ar pārtiku, alkoholu, runājas. Izplatītākais sasveicināšanās veids: "S pobedoij!"(Ar uzvaru!), tēma reti tiek turpināta. Divas reizes manu mēģinājumus parunāt par to, kā toreiz vāciešus sakāva, bet šīs sarunas ātri beidzas. Skaista, saulaina diena, varbūt runāt negribas. Tā arī visa parka teritorijā - daži sēž ne zālītē, bet uz apmalēm. Palīdz citiem nokāpt no apmalēm lejā, uz ietves.

Kopā Uzvaras parka dažādos stūros biju līdz 19:30. Šajā laikā redzēju divus Krievijas karogus. Nez kāpēc biju iedomājusies, ka to būs daudz. Georga lentīšu gan patiešām daudz. Pēc maniem aprēķiniem (jā, speciāli skaitīju) - katram ceturtajam vai katram piektajam. Tiem, kam to nav, nekas netiek jautāts vai pārmests.


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _


Esmu priecīga, ka ieteicāt man tomēr aiziet uz Uzvaras parku. Katra jauna pieredze nedaudz maina pasaules uztveri. Man šķiet, ka no šī pasākuma esmu guvusi trīs vērtīgas atziņas. Varbūt, ka tās šobrīd ir vairāk balstītas uz intuitīviem iespaidiem, bet vismaz būs par ko domāt tālāk:

1) Man nostiprinājās iespaids, ka latvieši un vietējie krievi (krievvalodīgie) ir ļoti, ļoti viens otram līdzīgi. Manieres, izpausmes veidi ir gandrīz tādi paši. Ja ne vēsturiskais konteksts, dominējošā valoda, tad tas pēc noskaņas tik pat labi varēja būt latviešu pasākums. Ja salīdzina ar daudzām citām sabiedrībām: civilizēti, kulturāli, pieklājīgi, diezgan klusi, izpalīdzīgi, labprāt ar dziesmām. Jā, ir alkohols. Bet nemanīju, ka alkohola būtu vairāk nekā pasākumos, kur dominē latvieši.

2) Pasākumā pavadītās pusotras stundas laikā nesajutu neko negatīvu, naidu, agresiju, vēlmi pēc padomiskā. Tas nebija pasākums "pret" kaut ko, bet drīzāk cilvēki nāca, lai būtu kopā - ar ģimeni, ar līdzcilvēkiem, parunātos krieviski. Emocionāli cilvēku sarunās sajutu nedaudz tādu kā apjukumu, varbūt pat bezmērķīgumu. Varbūt tādēļ, ka bija skaista, silta diena. Bet varbūt - ne tikai tādēļ....

Vēl pagājušā gada rudenī man bija bažas par Latvijas krievvalodīgo cilvēku noskaņojumu pēc referenduma - šķita, ka pēc pārliecinoši negatīvā rezultāta daudzi iekritīs apātijā un daži radikalizēsies. Apātiju šobrīd patiešām arī sajūtu. Varbūt, ka zināmā mērā tas ir labi, jo liecina, ka mūsu līdzcilvēki nav viegli uzkurināmi un sadusmojami. Bet apātija ir vienlaikus ļoti slikta parādība, jo Latvijas krievi var tik daudz ko labu paveikt labākas sabiedrības veidošanai, ja tikai būtu vairāk iespēju. Mēs taču esam viena tauta.

3) Ļoti lielai Latvijas sabiedrības daļai Otrais pasaules karš joprojām ir emocionāli dzīvs un svarīgs. Tādēļ tik svarīgi nevis dusmoties vienam uz otru, bet gan mēģināt izprast. Pēc sarunām, noskaņas pie Uzvaras pieminekļa nojaušu, ka sanākušo vairākums nebija ieradies, lai līksmotu par Latvijas okupāciju vai nožēlotu padomju laiku beigšanos. Karš ir daudzu, daudzu ģimeņu likteņos - joprojām dzīvs caur vectēvu stāstiem par to, kā viņi karoja ar vācu armiju un uzvarēja. Ierodoties pie pieminekļa, viņi izrāda cieņu šiem saviem vectēviem, apliecina, ka viņi nav dzīvojuši un cietuši velti. Domāju, ka lielākā daļa ir atvērti diskusijām un argumentiem gan par staļiniskā režīma, gan par padomju armijas noziegumiem.

Tādēļ man šķiet ļoti, ļoti pareizi tas, ko izdarīja prezidents Andris Bērziņš. Manuprāt, viņa paziņojumi un rīcība 8./9. maija sakarā ir otrā patiesi vērtīgā lieta, ko viņš savas prezidentūras laikā izdarījis (līdz ar Labas gribas manifestu).

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (12) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
janis

Tads iespaids ka kazokas kundze ir no citas dimensijas.
Tik pieglaimigs rakstins ja godigi es ari vienu gadu izdomaju dokumentet so pasakumu ko es ieraudziju.
Tatad dzersana visos sturos , cilveki ar saskanas centra krekliniem , karogiem , baloniem , darbojas dazadas antifa organizacijas mauc propagandu , tapat bija skinheadi no akm. http://en.wikipedia.org/wiki/Vanguard_of_Red_Youth
Taja gada tiesi saskanas centrs deklarativi izteicas ka nekadu propagandu ieks pasakuma nemauks ta nu es devu uzticiibas kreditu un vini mani piecakareja.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Konstantins Rudakovs

Интересный отчет - в некотором смысле взгляд с другой стороны общества. Что очень удивило - Вы ни разу раньше не были возле памятника в этот день. Для профессионального социолога и политолога это показалось очень странным. По моей инженерной профессии обязательна в период учебы производственная практика, и экскурсии на разные предприятия. Мне казалось - это мероприятие интересно хотя бы с точки зрения профессии. Или в социологии все несколько иначе? Вам самой это не показалось немного странным и возможной темой для социально-психологического анализа? Не обязательно темой для Вас конкретно, а скажем - студенту Вашей специализации, чтобы написать на этой основе курсовую или дипломную работу? Или такие темы уже использовались? Просто интересно. )

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
minkens

Un nobeigumā par Georga lentītēm un sv. Jura ordeni. Par to ir divi interesanti fakti, kas Latvijas sabiedrībā nez kāpēc nav pamanīti.

Pirmais - lai kāds būtu cariskās Krievijas vērtējums, bet Sv. Jura ordeņa pastāvēšana liecināja, ka tās sabiedrības pamatos tomēr ir arī zināmā apmērā egalitāras un meritokrātiskas sabiedrības vērtības. Proti, Sv. Jura ordeņa augstākās pakāpes netika valdošajiem monarhiem piešķirtas automātiski, lai gan tas monarhiskās sabiedrības būtu pašsaprotami ņemot vērā, ka valdnieks ir fons honorum. Krievijas cari tikai divas reizes saņēma ordeņa augstāko šķiru, bet pārējos gadījumos nesaņēma, vai samierinājās ar zemākām šķirām. Kā redzams, tad cariskā Krievija šajā ziņām bija soli priekšā Latvijas pašreizējai demokrātijai. Protams, runa nav par "tiesiskumu" vai par kādiem formāliem regulu vai konvenciju izpildīšanas faktiem, bet vienkārši par sabiedrības vērtībām, kas izpaužas, piem., tajā, kā valsts atzīst savu pilsoņu darbus un sasniegumus.

Un otrais - lai kā mums nepatiktu Georga lentītes, to dizains tomēr ir Lāčplēša Kara ordeņa lentītes dizaina pamatā. Pirmskara Latvijā cilvēki lepojās ar Sv. Jura krustu un dabiski bija veidot tā līdzinieku neatkarīgajā valstī.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
minkens

Bet šis kopumā ir ievērības cienīgs blogs, tāpat kā tāds bija arī I. K. blogs par to, vai formālā izglītības sistēma veicina panākumus dzīve - šeit visur ir tik daudz "es redzēju", "man liekas", "BET ES TĀ DOMĀJU" (par šādu pieeju uzslavu var dod piektās klases skolēna sacerējumam, bet no pieauguša cilvēka spriedumiem tomēr sagaida arī argumentāciju un pamatojumu) un pilnīgi nulles apjomā ir argumentācija, pamatojums pētījumos.

Tas ir fantastiski, cik daudz resursu "eksperti" izlieto, lai diskutētu par visām šīm lietām, bet cik maz tiek veiktu solīdu pētījumu - kaut vai socioloģiski pētījumi (pēc labākās akadēmiskās metodoloģijas un nevis pēc aptauju firmu prakses) par to, kāpēc tad tik liela daļa tomēr izvēlas nepieņemt Latvijas pilsonību. Manu paziņoju lokā iemesls ir viens - formālā zvēresta nodošana, kas tiem liekas pazemojoša un kura saturs nebūtu pieņemams arī ļoti lielai daļai visu tautību esošo pilsoņu, ja tiem to prasītu nodot. Un līdzīgu iemeslu var būt vairāk - kaut vai varas apsēstība ar meliem (piem., par ekonomiskiem datiem), absolūta nevērība par tik, cik tad lielas iespējas brīvība dod ikdienas cilvēkiem un cik lielu brīvības daļu likvidē nabadzība un materiālo iespēju trūkums. Daudzas lietas, kuras metodiski varētu atklāt, par tām diskutēt un arī atrast risinājumus. Bet tas traucētu labējiem saglabāt savu varu Latvijā un tā tas viss paliek.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
minkens

Vienkārši ir ļoti jocīgi prasīt, lai cilvēki atsakās no savām atmiņām, tiesībām pieminēt ciešanas un tiesībām būt lepniem par sasniegto. Ja kāds iedomājas, ka viņš ar valsts likumdošanu, politikas mehānismiem vai mēdiju satura kontroli var panākt kaut ko tādu, tad viņam pašam visticamāk trūkst šīs cilvēciskās pieredzes, savas dzīves gudrības un arī intelektuālās kultūras, lai stātos pretim neargumentētai zombēšanai.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
minkens

Turpinot iesākto - pretēja aina bija Austrumos, kur fašistu zvērību pamatā bija to rasu teorija, ka Austrumu tautas itkā esot mazāk vērtīgas nekā rietumvalstu tautas, dažas no kurām bija ģermāņu cilmes. Un protams, ka Austrumu valstis arī atbildēja fašistu zvērībām. Fašisma sagrāves smagumu uz saviem pleciem iznesa PSRS un tās tuvākās valstis. Rietumvalstis atklāja otro fronti Eiropā tikai tad, kad PSRS bija izdarījusi visu smagāko darbu fašistu armijas atsišanai, t.sk. uzvarējusi arī Staļingradas kaujā. PSRS tautām bija ko svinēt un viņi arī svinēja.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
minkens

Atbilde Maijai Deķei un visiem, kas iebilst pret Uzvaras svētkiem. Ir jāņem vērā, ka kontinentālā Eiropa šos svētkus nepazīst, jo viņiem nav ko svinēt - viņu valsts pēc minimālas pretestības dažu dienu vai mēnešu laikā padevāš fašistu okupācijai un to valdības vai nu bēga uz Londonu, lai tur uzsākt savu riešanas kampaņu (jo atdot savu manu vai dzīvību cīņai pret fašismu likās laikam pārāk neracionāli), vai arī itin labi sadarbojās ar fašistu okupācijas varu. Fakti, ko Tony Judth min savā grāmatā Postwar, ir apkaunojoši - kontinentālās Eiropas valstīs fašistiem bija nepieciešams ļoti niecīgs savējo skaits - daži simti vai tūkstoši - lai pārdvaldītu šīs valstis pēc sava prāta un kārtības. Pēckara gados visi centienu sodīt kolaboracionistus izgaisa, kad pēckara gadu valdības aptvēra, cik plašs bija kolaboracionisms un cik liela daļa no intelektuālās un profesionālās sabiedrības daļas tajā bija iesaistīta.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Miks Latvis

Esmu diezgan pārsteigts, jo aprakstītais neatbilst tam, ko redzēju pirms pāris gadiem apmetot līkumu ap parku. Mēs sēdējām auto un sajūta bija kā zoodārzā. Daudz aurojošu un iedzērušu jauniešu, padomju simbolika un tumsonīgi saukļi, var jau būt, ka laiks iet uz priekšu, var būt, ka bijām koncentrējušies uz negatīvo, bet palika iespaids, ka plaisa ir daudz platāka, kā to varētu iedomāties. Sapratu, ka negribu neko kopīgu ne ar vienu, kam ir svinības šajā datumā.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Denis Zhuravlev

Liels paldies par rakstu!
Mees neesam viena tauta, tachu tas nenozime, ka mees nevaram draudzigi dzivot viena valstii.
Vel reiz paldies par rakstu!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Maija Deķe

Vienīgais jautājums, ar kādu uzvaru viņi viens otru apsveica? Vai uzvaru pār savām ambīcijām- bet kāpēc tad Georgija lentītes? Vai uzvaru pār etnisko naidu? Bet kāpēc tad puikiņām tika doti karodzini ar uzrakstu- "na Berlin"?
Diemžēl es braucu garām tramvajā, kad divu pieturu garumā, atverot satiksmes līdzekļa durvis, skanēja rēcošs armijas vīru koris. Tas atsit velēšanos ienirt notikumā.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Ivars Čiekurs

Vajadzēja nākt vakarpusē, kad tauta jau bija uztankojusies, lai sāktos tanci i pļaski http://youtu.be/qD1KRjRrJyM

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Haris

Man nostiprinājās iespaids, ka latvieši un vietējie krievi (krievvalodīgie) ir ļoti, ļoti viens otram līdzīgi.
===========================
Kāda jēga meklēt "līdzīgo" vienkāršajos cilvēkos - tie praktiski visur ir līdzīgi. Arī Indijā, Kolumbijā, Islandē.
Tad nu gan pārsteigums!

Salīdziniet aktīvos, ambiciozos, viedokļu līderus, eliti!

Pārfrāzējot izplatīto teicienu "ir taču vienalga, kādā valodā runāt" - nu, ja reiz atšķirību tik maz, tad, lūdzu, "runāsim latviski"!
Nevis "mēģināsim izprast", bet "krievi, piemērojieties!". Un tas noteikti būs ļoti viegli izdarāms, jo mēs taču esot tik līdzīgi, ka dažām jaunkundzēm sentimenta uzplūdos pat sāk rēgoties, ka "mēs esam viena tauta".:)

Nē, Kažokas jaunkundz, neesam gan.

Citi autora darbi