Raksts

Pirmie kucēni: sabiedriskā pasūtījuma priekšvēlēšanu raidījumi (1.daļa)


Datums:
12. maijs, 2013


Autori

Mediji pirms vēlēšanām


Foto: squirmelia

Priekšvēlēšanu TV diskusijas katrā novadā: vai jāslīcina?

[Ieraksta autore: Iveta Kažoka]

Šīs būs priekšvēlēšanu diskusiju vēlēšanas. Tik daudz diskusiju, cik televīzijās par vēlēšanām diskutēs šogad, nebūs diskutēts nekad.

Iemesls? Jauns likums. Vairs ne tikai LTV un LR var pretendēt uz valsts finansējumu priekšvēlēšanu raidījumu veidošanai, bet šādus raidījumus par valsts budžeta līdzekļiem veidos arī komerciālās televīzijas, tai skaitā salīdzinoši nelielās reģionālās televīzijas. Mērķis: dot vēlētājiem pēc iespējas plašu un kvalitatīvu informāciju par kandidātiem, mēģinot sasniegt arī to auditorijas daļu, kuri sabiedriskos medijus nelieto. Manuprāt, ļoti pareizs virziens! Šīs vēlēšanas ir pirmais tests tam, vai šī iecere būs izrādījusies veiksmīgi.

Jau vienā no iepriekšējiem ierakstiem izteicu savu prieku par priekšvēlēšanu raidījumiem, ko veido LR1 – dažos no tiem žurnālistu darbs ir gandrīz neticami kvalitatīvs, it sevišķi ņemot vērā to, ka viņiem šādas reportāžas jāgatavo “vairumā”. Ja šie raidījumi ir tapuši, pateicoties 30 000 LR1 priekšvēlēšanu raidījumiem veltītajam finansējumam, tad tie ir ļoti labi ieguldīti līdzekļi!

Taču, gatavojot jauno likumu, pamatuzsvars priekšvēlēšanu raidījumos bija ne tik daudz uz radio, cik uz televīziju – apņemoties no valsts budžeta pašvaldību vēlēšanās finansēt:

1) (tāpat kā līdz šim) arī sabiedriskajās televīzijas (LTV1; LTV7) īpašos priekšvēlēšanu raidījumus (sabiedriskās televīzijas saņēmušas šim nolūkam papildus 63 000 latu finansējumu);

2) (jaunums) konkursa kārtībā vismaz dažus komerciālo televīziju priekšvēlēšanu raidījumus – kā liecina publiskā informācija, šos raidījumus par 35 000 latiem organizēs LNT un TV5;

3) (īpaši ambiciozais jaunums) iespēju katram vēlēšanās pieteiktajam sarakstam (tādu ir vairāk nekā 500!) piedalīties kādā no sabiedriskā pasūtījuma ietvaros rīkotajiem raidījumiem – problēma, ko NEPLP ir atrisinājusi, piešķirot 135 000 latus vietējiem un reģionālajiem medijiem.

Pagaidām neņemos vērtēt sabiedrisko televīziju panākumus – diskusiju ciklam Izvēlies nākotni! bijis tikai viens raidījums, un gribētos cerēt, ka turpmākie raidījumi pacels latiņu augstāk. Ar lielu interesi un cerībām gaidu LNT un TV5 valsts finansētos raidījumus – kaut vai tādēļ, lai saprastu, vai tie formas un satura ziņā spēs vai nespēs kaut vai “turēt līdzi” sabiedrisko mediju ražojumiem. Pirmie pieteikumi par formātiem izklausās cerīgi.

Taču nu jau var sākt vērtēt to, cik sekmīga ir bijusi likuma pati ambiciozākā iecere: proti, par nebijuši plaša apmēra pašvaldību vēlēšanu sarakstu diskusijām, izmantojot LTV7 reģionālos “logus”. Pierīgas un Kurzemes TVspektrs veidotās diskusijas (kas attiecīgi tiek raidītas arī LTV7) katrs var apskatīt Facebook un YouTube

Atzīšos, ka likuma tapšanas laikā es biju ļoti skeptiska par šādu iespēju – kad katram no daudziem simtiem kandidātu sarakstiem būtu iespēja šādos raidījumos/diskusijās piedalīties – pēc manām tā laika domām, šādus raidījumus nav iespējams izveidot kvalitatīvus, turklāt tā, lai tie nebūtu “jāpiecieš” arī citu pašvaldību iedzīvotājiem. Televīzija vienkārši tam nav piemērotākais medijs.

Realitāte pierādīja, ka man taisnība bija tikai daļēji. Esmu redzējusi 3 raidījumus: par Jūrmalu, Ikšķili un Ķekavas novadu. Tas, kas šobrīd šādi tiek “ražots”, tiešām arī izrādījusies kā žurnālistika ir kvalitātes ziņā apšaubāma: nu nav iespējams šādā formātā, šādos laika deficīta apstākļos, par šādiem līdzekļiem izveidot ko augstvērtīgu – tā ir raidījumu vadītāju, dalībnieku un auditorijas mocīšana! Objektīvi attaisnojamu iemeslu dēļ. Problēma ir pasūtījumā.

Bet vienlaikus atzīstu, ka šai idejai tomēr ir potenciāls, ko agrāk nebiju pietiekami novērtējusi. Precīzāk – divas labas lietas, ko var attīstīt arī uz nākamajām vēlēšanām:

1) lai arī cik šie raidījumi būtu sasteigti un virspusēji, tie tomēr informācijas ziņā sniedz vēlētājam vieglāk uztveramu un vērtīgāku informāciju nekā tas, kas redzams kā bezmaksas priekšvēlēšanu aģitācija (pēc būtības – pašu partiju veidotie reklāmas rullīšī, kas secīgi, viens pēc otra, tiek parādīti vēlētājiem). Parādiet man vēlētāju, kas būtu gatavs skatīties 20-30 minūtes ar propagandu! Manuprāt, tādu ir ļoti maz. Būtu godīgi jāatzīst, ka bezmaksas priekšvēlēšanu aģitācija eksistē tikai kā tradīcija, vairāk ķeksītim, nevis patiesai vēlētāju informēšanai. Iespējams, ka priekšdienās varētu vispār atteikties no bezmaksas priekšvēlēšanu aģitācijas, un fokusu pārcelt uz kvalitatīvu diskusiju/raidījumu veidošanu, kā arī plašākām iespējām kandidātiem pavēstīt par sevi citos veidos (skat.tālāk);

2) TVspektrs pieejā man ļoti patīk tas, ka visi raidījumi ne tikai tiek pārraidīti noteiktā laikā LTV7, bet ir brīvi pieejami internetā. Katrs, kam interesē sava novada debates, var tās sev izdevīgā laikā noskatīties. Manuprāt, tieši šajā virzienā ir meklējams labs veids, kā izglītot vēlētājus nākotnē: piemēram, uz nākamajām vēlēšanām vajadzētu padomāt par labu integrāciju starp CVK un sabiedrisko mediju lapām. Tā, lai CVK lapā, papildus citai informācijai, būtu redzami sabiedrisko mediju (un citi par publiskiem resursiem finansētie) raidījumi. Piemēram, ja mani interesē Jūrmala, es varu, aizejot uz CVK Jūrmalas vēlēšanām veltīto lapu, iepazīties ne tikai ar partiju programmām un pamatinformāciju par kandidātiem, bet arī ar visiem priekšvēlēšanu raidījumiem/debatēm (radio, televīzija), kas veltīti tieši Jūrmalai. Katram no kandidātiem tur vajadzētu būt arī iespējai pievienot saites uz saviem aģitācijas materiāliem – mājaslapās, YouTube, jebkur citur. Ideāla būtu iespēja CVK vai sabiedrisko mediju lapās (vai draugiem.lv) ar šiem kandidātiem arī diskutēt, piemēram, viņiem komentēt mājaslapā redzamos materiālus! Lūk, pie šāda modeļa tad valsts finansētajām diskusijām pat vissīkākajos novados vēlētājam būtu vislielākais labums: iepazīstoties ar vēlēšanu kandidātiem (tas nekas, ka internetā: internetu ikdienā jau šobrīd Latvijā izmanto vairāk cilvēku nekā caurmērā ES, turklāt 2017.gada vēlēšanās interneta lietotāju īpatsvars būs vēl lielāks!), viņš varētu turpat iegūt par šiem kandidātiem kvalitatīvu, par valsts resursiem veidotu informāciju.

Rezumējot pagaidu secinājumus par novadu priekšvēlēšanu raidījumiem: pagaidām saturiski un formas ziņā diez kas nav (objektīvu iemeslu dēļ!), bet pašai pieejai ir liels potenciāls.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!