Atslēgvārdi:

Par tēvzemiešiem un latviešu valodu 23

Labdien lasītāji!

Blakus Lindai Curikai portālā Politika.lv, arī es vēlos padalīties domās par tēvzemiešu ideju par referenduma rīkošanu, lai tauta varētu spriest par valodu lietošanu Latvijas skolās.

Iesaki citiem:

Sākšu ar to, ka es principā paustajai domai piekrītu. Man jau kopš 1991. gada augusta nav bijis skaidrs, kāpēc Latvijas Republikai būtu jāfinansē skolas, kurās mācības notiek svešvalodā. Ir pilnīgi vienalga, kura svešvaloda tā ir un kā tā mūsu valstī ir iesakņojusies.

Taču realitāte tomēr ir realitāte, un jādomā, ka paši tēvzemieši to pilnīgi labi saprot. Patlaban vēl nav kārtīgi izpētīti rezultāti bilingvālajai izglītības sistēmai, kāda Latvijā tika ieviesta pirms vairākiem gadiem. Otrkārt, viens speciālists pēc otra ziņo, ka arvien vairāk un vairāk tā dēvēto "krievvalodīgo" savus bērnus sūta uz latviešu pirmskolu un pamatskolu, jo nav jau tā, ka visi vai pat īpaši milzīga daļa mūsu valstī dzīvojošo nelatviešu valsts valodu uzskata par "suņa valodu," kura nevienam nekad nebūs vajadzīga. Vecāki jau nav apdauzīti -- viņi skaidri zina, ka bērns krievu valodu var iemācīties mājās, bet, ja bērns dzīvos Latvijā, te vēlēsies iegūt augstāko izglītību un konkurēt darba tirgū, tad latviešu valoda tomēr būs vajadzīga.

Tēvzemiešu mērķis ir klaji politisks. Tas ir mēģinājums, piesaistīt lētticīgāko letiņu elektorāta galu ar apmēram šādu paziņojumu: "Re, re, kā mēs rūpējamies par latviešu valodu. Lūdzu, varat aizmirst par visām mūsu bjatkām un par to, ka visu laiku, kamēr valsts tika ielaista bedrē, mēs bijām valdībā un pie teikšanas." Nožēlojami, bet ne to vien mēs noteikti redzēsim nākamo sešu mēnešu laikā. Patika man tas, ko šodien Latvijas radio pateica politikas apskatnieks Eduards Liniņš, kad es viņam puspajokam jautāju, vai arī viņš parakstīs tēvzemiešu papīrus: "Vai tad es tik stulbs izskatos?"

Un, starp citu, ja viens no akcijas galvenajiem aģitatoriem Dzintars Rasnačs patiešām ir tik ļoti norūpējies par latviešu valodas kvalitāti, tad viņam derētu vēlreiz aplūkot šo teikumu, kāds nācis no viņa mutes un nodrukāts Latvijas Avīzē: "Runa jau ir par to, ka skolu reforma tiek sašaurināta līdz tam, ka krievvalodīgos jāiemāca latviski runāt." Vajadzības izteiksmē mēs lietojam nominatīvu, Rasnača kungs. KrievvalodīgIE jāiemāca latviski runāt, ne krievvalodīgos. Trīs vārdi: acs, skabarga, baļķis.

Jauku visiem dienu!

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (23) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Edgars 06.02.2010 13:18
Gaidu referendumu kā Ungārijā-par bezmaksas veselības aprūpes un augstākās izglītības ieviešanu Latvijā!
Sk."Uģis Gruntmanis:Veselības obligātā apdrošināšana-vai par to jau nemaksājam",Diena,22.janvāris (2008)
"Ja lielākajā daļā ES valstu izglītība valsts augstskolās ir bezmaksas,tad,es uzskatu,mums būtu ejams šis pats ceļš",Sk."Godmanis: Valsts ražo bezdarbniekus",Jaunā Avīze,21.-27.novembris,2003.
Un bezmaksas augstākā izglītība tik tiešām ir lielākajā daļā ES valstu,t.sk.arī Rumānijā un Grieķijā!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


pamela>Kārlim 03.02.2010 16:08
Tencinu par skaidrojumu jūsu stilā,jo jūtu niknuma noti,ka netikāt slavēts.Ir jau bijušas reizes kad to arī daru.Nez kuru citu vārdu irliktu "",ja nebūtu tas ko izvēlējāties?Nez kamdēļ man būtu JUMS jāmelo par to zvanīšanu?Godīgi saku,ka esmu apmierināta,ka esat Tomsona vietā,BETVēlu sekmes,bet bez indes dzeloņiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


plūsma 03.02.2010 04:01
un tā tie skolēni plūst pa skolu un nemācās :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Astrīda 02.02.2010 19:46
Paldies, Kārli.
Vajadzības izteiksme kopā ar akuzativu tiešām tiek lietota pārāk bieži. Pat visaugstākajās aprindās. Paldies, ka to pieminēji. Ceru, ka līdzēs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Kalvis > Omei 02.02.2010 15:17
Margināls - tas, kas atrodas malā, neparasts, neiederīgs tipiskās situācijās, ekstrēms. Rakstīt šo vārdu ar mīkstinājumzīmi, manuprāt, nav pareizi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


ome 02.02.2010 14:10
Lūdzu, vai kāds varētu paskaidrot ko nozīmē vārds margināls? un ko nozīmē vārds marģināls?Liels Paldies!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Kārlis Streips > pamela 02.02.2010 10:50
Ceru, ka Jūsu "fibras" drīz jutīsies labāk, cienītā. Nezinu, cik ļoti Jūs vakar centāties vai necentāties vakar raidījumu sazvanīt, bet, pirmkārt, zvanu no klausītājiem bija krietni vairāk nekā trīs vai četru un, otrkārt, bija ļoti daudz brīžu, kad vismaz viena no telefona līnijām bija brīva. Jauku Jums un Jūsu "fibrām" šo dienu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


a 02.02.2010 10:39
Rīgā klasē būs 10 latvieši un 20 krievi.Latviešiem vāks.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

pamela>reality 02.02.2010 10:33
Jūs mani u.c. uzskatat par vakarējo jebšu pats tāds esat?Jūs salīdzinat Ņujorkas štatu/to vēl jāpārbauda!/ ar LATVIJU.Ņujorkas štats NEBIJA okupēts un diez' vai tur krievi atļaujas runāt TIKAI krievu val.apkalpojošā sfērā un pieprasīt krievu val.kā OTRO valsts val.utt.to,ko viņi atļaujas Latvijā.Es varu jums atkal pavēstīt,ka ir bijušās PSRS republ.,kur krieviem saka -- vācies uz savu Krieviju!Mani neinteresē kas notiek Ņujorkā,mani satrauc ATKĀRTOTA! rusifikācija savā valstī,NEATKARĪGĀ,kur es u.c. NEVAR iztikt bez okupantu val.,kas mani pazemo,jo esam 50 garus gadus zaudējuši SAVU valsti un savu "ES".Mūs turēja mucā un baroja pa spundi.TO Kārlim nesaprast,ka es nevarēju lasīt ko gribu,braukt kur gribu,runāt ko domāju utt.MAN IR NOZAGTA MANA DZĪVE un tapēc es ar visām fibrām neieredzu ne to 50 g.garo okupāciju,ne tos kas man to /un LATVIJAI/nodarīja,tagad par to nejūtot atbildību un vainas sajūtru.Jā bija letiņi koloboranti,bet viņu arī tagad ir ka biezs,BET te bija miljons komā karaspēks!Tagad karaspēka nav,BET VDK maisi IR un okupācija /morālā,ekonomiskā utt./turpinās.
ES NEJŪTU,ka LATVIJA ir NEATKARĪGA VALSTS un tas padziļinās ar Lesčinsku u.c. līdzdalību.Nenovēlu Ņujorkai 50 g.okupāciju no Kubas!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


ES 02.02.2010 10:08
Vēlēšanas nāk. Un savus 5% +/- viņi sazvejos. Un palīdzēs PCTVL dabūt savējos ar saukļiem par skolu kā Staļingradu. Šitais saldais pārītis viens bez otra nenodzīvotu ne gadu. Un tas, ka viņi par spīti visām izdarībām tomēr tiek ievēlēti, liecina par to, ka kādi 5 - 7% vēlēt tiesīgo vispār nedomā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Interesanti... 02.02.2010 02:06
...vai Vācijā ir valsts apmaksātas turku skolas?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Pēteris 02.02.2010 00:31
Ja bērna vecāki nav latvieši un viņu dzimtā valoda nav latviešu valoda, tad esmu par to, lai bērnam būtu tiesības mācīties kaut vai dažas stundas nedēļā savu dzimto valodu. Pie mums Zviedrijā irāņu bērniem ir tā saucamās dzimtās valodas stundas, kur viņi mācās ne tikai farsi valodu un literatūru, bet arī viņiem ir iespēja mācīties matemātiku farsi valodā, kas savukārt ir radījis citu pozitīvu tendenci, ka tieši tie bērni, kuriem ir bijusi iespēja mācīties to pašu matemātiku savā dzimtajā valodā, tagad mācās dabaszinātņu nozarēs universitātēs. Bet kas zin, varbūt, ka Latvijai tiešām vajag divu šķiru pilsoņus un izglītoti nelatvieši, dabaszinātņu speciālisti nudien nav vajadzīgi. Tad nu arī nebrīnīsimies, ka tautsaimniecībā ir pagrimums.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


reality 01.02.2010 22:28
PAMELA:''Krievu veča te nodzīvojusi 50/60 g. ir diskriminēta,ja ar viņu nekomunicē krievu val.,jo nav šai laikā spējusi iemācīties mītnes zemes val.,bet latvietim Pliners dod 1 gadu /ierēdnim/ iezubrīt krievu val.priekš šīs krievenes.'' - RUNA 'Krustpunktos' bija valsts pārvaldes IERĒDŅU kompetences līmeni - valodu prasmi (latviešu, angļu, krievu) un attieksmi pret saviem klientiem-nodokļu maksātājiem. Starp citu, Plinera kungs raidījuma laikā nepieminēja krievu medijos (vietne VES) rakstīto jaunumu Ņujorkas štatā - tur tagad vēlēšanu/valsts pārvaldes papīri (?) būšot 3 valodās - american english, spāņu un krievu?.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

PAMELA>Kārlim 01.02.2010 22:00
Ja Domburs Šķēli pārvērta par mumificētu ezi,tad āodien faktiski biju šokēta par Štreipa uzvedību "Krustpunktos",kur viņš praktiski ĻĀVA MELOT Plineram,ausīm nekustoties un vai nu nespēja ,vai NEGRIBĒJA neko iebilst.ARī par valodu!Krievu veča te nodzīvojusi 50/60 g. ir diskriminēta,ja ar viņu nekomunicē krievu val.,jo nav šai laikā spējusi iemācīties mītnes zemes val.,bet latvietim Pliners dod 1 gadu /ierēdnim/ iezubrīt krievu val.priekš šīs krievenes.Vēstures,šīsdienas faktu kropļošana.Mēģināju sazvanīt raidījumu,AIZŅEMTS telef.,bet klausītāju jautājumi bija tikai pāris vai trīs.Varu iedomāties Streipa k-ga aktivitāti,ja studijā būtu Kristovskis vai Repše!
Šoreiz Pliners SABRAUCA Streipu kopā ,vismaz,ar mani,domāju arī ne tikai ar mani ,latvieti.ES nekaunos un neslēpju,ka esmu pozitīva nacionāliste.Piekrītu Jankam,parakstīties par valodu un balsot par balsošanu ir divas dažādas lietas!Kārļa jautāj.par nepilsoņiem : "Ko ar viņiem darīt ,neko vai gaidīt lai nomirst"?!Nē,Kārli,lai likuma ceļā iegūst pilsonību!Pliners - 80 atšķirības starp pils.un nepils.NU MURGI un to Kārli jums vajadzēja zināt!Pie tam - NEVIENĀ! arī Krievijā! neļauj nepilsoņiem vēlēt un ieņemt daudzus amatus!Streipa k-gs,nedrīkst ļaut MELOT ēterā arī deputātam!Tā ir negodīga,nelietīga propoganda!Redzēsim kā jūs intervēsiet citus deput. no citām partijām!Sabiedr.masmēdijos žurnālists nedrīkst būt subjektīvs un klaji izrādīt simpāt.vai antipātijas pret intervējamo.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Andris_2 01.02.2010 21:22
jumors 01.02.2010 20:34 ...viena mums tā zemīte- atšķiras tikai lodziņi, no kuriem uz visu skatāmies...
-----------------------
Nu pilnīgi precīzi, godātais!
Jo tik pat labvēlīgi kā es skatos uz Pasauli un cilvēkiem, tā Pasaule un cilvēki atsaucas man. Un ne valdības ne partijas man nav ne pie kā īpaši vainīgas, jo visu, ko dzīvē es neesmu sasniedzis, to nesasniedzu tāpēc, ka pietekami nemācījos un par daudz laiskojos tieši es pats personīgi. Esmu pārliecināts, ka izcila valsts vara var par kādu nelielu dalu pavilkt tautu nedaudz ātrāk uz labklājību un izcili slikta - nedaudz pavilkt atpakaļ. Galveno virzību (vai apkakātu apstāju) nodrošinām mēs paši visi kopā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Zigis 01.02.2010 21:18
Protams ka tēvzemiešu mērķis ir klaji politisks. Kurš tad to nesaprata? Bet vai tas nozīmē, ka mums uzreiz jāpaziņo, ka viņu ierosinājums ir nekam nederīgs? Tā parasti rīkojas Saeimas deputāti, kad opozīcija piedāvā kādu priekšlikumu, tad pozīcija protams šo priekšlikumu pilnīgi noteikti neatbalsta, jo šis priekšlikums ir nācis no nepareizās partijas. Un nav svarīgi, ka tas varbūt bija ļoti labs priekšlikums. Tieši tā pat tagad rīkojas Kārlis, paziņojot, ka kopumā jau itkā priekšlikums labs, bet tā partija, kura to ir izteikusi ir slikta, tātad protams viņu ideja galarezutātā netiek atbalstīta.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 01.02.2010 20:34
Laiku pa laikam uzdodu sev jautājumu, kurā ziloņkaula tornī sēž Andris2? Vienmēr izlasot šķiet, ko mēs te, pasaules skudras saprotam- darbojas taču tikai Andrim zināmi likumi! Nu, jē, viena mums tā zemīte- atšķiras tikai lodziņi, no kuriem uz visu skatāmies. Man kaut kā tuvāks Kalvja stils - vienmēr saprātīgi argumentēts.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Kalvis 01.02.2010 18:42
>>> Aivars V.: Ar tēvzemiešiem piesardzīgi-93 un 94.gadā,kad vajadzēja doties prom krievu armijai,viņi tai armijai gribēja pieprasīt kompensāciju un tikai tad laist prom.Kopš tā laika man ir lielas šaubas par tēvzemiešu prāta spējām. Aprakstītajā situācijā pārāki bija Birkavs un ''Latvijas ceļš''.
=======
Nu bet tieši viņi jau noslēdza to vienošanos, kas atļāva Krievijas atvaļinātajām militārpersonām palikt Latvijā. Tā nebija liela māksla - 100% piekāpties, lai pēc tam vairākas paaudzes dabūtu izjust sekas.

>>> Andris_2: Es gūstu papildus labumu no tā, ka mani kolēģi ir beiguši krievu skolu. Viņi par visu - gan vienkārši skolā mācīto, gan par specialitāti - ir lasījuši literatūru, ko izdod krieviskajā pasaulē un kas manā redzeslokā nenonāktu bez viņiem. Visā pasaulē, jebkurā dzīves un zinātņu jomā viss visinteresantākais un nozīmīgākais norisinās tur, kur saskaras kaut kas atšķirīgs. Tur, kur mēs varētu gūt vislielākos ieguvumus, kāds grib pāriet pāri ar gludekli un visu izlīdzināt!
======
Ja ir elitāri apstākļi, tad skolas var veidot atšķirīgas un no tā visiem ir labums. Mums ir Š. Dubnova Ebreju vidusskola Rīgā, ir Franču licejs, ir Rīgas 40.vidusskola, ir Rīgas 21.vidusskola (abas ar krievu mācību valodu). Ir arī Rīgas 1.ģimnāzija ar starptautiskā bakalaureāta programmu - kur daudz ko māca angliski un no angļu grāmatām. Ir Krāslavā Varavīksnes Vidusskola ar interesantu multilingvālu programmu.

Bet ja ir runa par "run of the mill" krievvalodīgām skolām Imantā, Bolderājā, Kauguros, Salaspilī - tad es īsti nezinu, kāds ir tas jaunais labais pienesums, ko viņas dod Latvijas kultūrai un ko viņas var dot pašiem audzēkņiem. Šādu (akadēmiski vājāku) skolu absolventi iegūst nevis priekšrocības, ko dotu vairāku valodu apguve augstā līmenī, bet gan viņi tiek apdalīti darba tirgus konkurencē. T.i. ja absolventi nav riktīgi iemācījušies pat to valsts valodas un citu mācību priekšmetu standartu, kas vajadzīgs normāla, vidēji kvalificēta darba veikšanai un iestājai kādā bakalaura programmā. Sociālu iemeslu dēļ arī ģimenes viņiem nespēj palīdzēt - un tad var gadīties, ka talantīgi bērni tiek pamesti novārtā, jo visiem ir nospļauties par viņu nākotni.

Manuprāt, minoritāšu skolām ir jābūt vismaz ar kaut kādu savas darbības jomu labā vai pat izcilā līmenī. Ja viņas tādas nav, tad tur vienkārši atražo geto mentalitāti - "kaut kas atšķirīgs" viņi neapšaubāmi ir, bet ne jau ar krieviskās profesionālās literatūras apgūšanu viņi tad izceļas.

Būtu ideāli, ja TB/LNNK piedāvātajam "gludeklim" neļautu izlīdzināt tiešām labas mācību iestādes, kuru pedagogi labāk par jebkuru tēvzemietu (un jebkuru no mums) zina, kā skolojami bērni. No otras puses, ir pietiekami daudz skolu, kur tie paši ISEC nodefinētie standarti un centralizētie eksāmeni sagādā nopietnas galvassāpes. Un šie bērni arī ir pelnījuši - vismaz labu standarta izglītību, nevis kaut kādu postpadomju taupības apstākļos steigā sabrūvētu "parodiju par vidējās izglītības tēmu".

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 > Janka 01.02.2010 17:49
Vai Jums nav apnicis "karot"?
Manas profesijas specifika nosaka, ka kolēģi ir ar labu izglītību. Pēdējā laikā jaunpienākušie kolēģi, kuri ir krievi, latviešu valodu prot vienkārši izcili. Darba sanāksmes mums notiek TIKAI latviski. Savstarpējā saziņā visādi - bet drīzāk pat ar tendenci, kas apgriezta tai, ko varētu iedomāties. Krievi noteikti sarunu iesāk latviski, savukārt latvieši bieži krieviski - mums nākas braukāt ārpus Latvijas un arī krievu valoda "ierūsē" kā jebkura - ir tikai labi patrenēties tieši par savu darbu runāt valodā, kurā nāksies runāt ar klientu ārzemēs.
Es gūstu papildus labumu no tā, ka mani kolēģi ir beiguši krievu skolu. Viņi par visu - gan vienkārši skolā mācīto, gan par specialitāti - ir lasījuši literatūru, ko izdod krieviskajā pasaulē un kas manā redzeslokā nenonāktu bez viņiem. Tā ir papildus bagātība, ko ar karoti kāds atnes un ieliek mutē.
Visā pasaulē, jebkurā dzīves un zinātņu jomā viss visinteresantākais un nozīmīgākais norisinās tur, kur saskaras kaut kas atšķirīgs.
Tur, kur mēs varētu gūt vislielākos ieguvumus, kāds grib pāriet pāri ar gludekli un visu izlīdzināt!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aivars V. 01.02.2010 17:49
Ar tēvzemiešiem piesardzīgi-93 un 94.gadā,kad vajadzēja doties prom krievu armijai,viņi tai armijai gribēja pieprasīt kompensāciju un tikai tad laist prom.Kopš tā laika man ir lielas šaubas par tēvzemiešu prāta spējām.Aprakstītajā situācijā pārāki bija Birkavs un ''Latvijas ceļš''.Krievu teiciens ar atfiltrētām rupjībām-''karš ir štrunts,galvenais ir manevrs.''

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Adolfo 01.02.2010 17:27
Uz šī fona incanti izskatās Plinera paustais, ka neviens nelatvietis jau speciāli necenšas latviešu valodu iemācīties - darba tirgus to piespiež (un varu tikai piekrist - man ir diezgan daudz biznesa kontaktu ar cittautiešiem Latvijā un saziņai pārsvarā jau tiek izmantota latviešu valoda).

Tomēr man fascinē cita Plinera doma - tomēr ierēdņiem (un ārstiem) pašvaldībās, kur nelatviešu ir vairāk kā 20%, būtu jāuzliek par pienākumu runāt krieviski. Cik mums ir pašvaldību, kur nelatvieši ir mazāk par 20%? Un kāpēc tieši krievu valodu? Varbūt 20% cittautiešu ir romi?

Plinera kungs ar šo ierosinājumu varētu aizbraukt uz Slough UK - tikai grūti jau būtu tiešām definēt, cik un kuras valodas tad ierēdņiem, ārstiem un policistiem tur būtu jāzin...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Janka 01.02.2010 16:58
Kārlis pareizi raksta, ka ar vien vairāk cittautiešu vecāki sūta savus bērnus uz latviešu skolām. Bet problēma ir tajā apstāklī, ka visiem gribētājiem var nepietikt vietas latviešu skolās (ne tikai cittautiešiem, bet arī latviešiem). Vairāk latviešu skolu nepaliek. Reforma šo problēmu atrisinātu.
Bet kas attiecas uz TB/LNNK, tad neviens jau Jūs nespiež par viņiem balsot. Es starp citu arī par viņiem nebalsoju un nebalsošu. Bet par viņu reformu ogligāti parakstīšos. Skumji, ka Kārlis uzskata, ka atbalstot šo ideju par skolu reformu, automātsiki ir jābalso par TB/LNNK. Tās ir divas dažādas lietas, kuras domājošs cilvēks nodala.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Kalvis 01.02.2010 16:45
Kārlim Streipam, kurš ir reālajā dzīvē saskāries ar ASV vēstures realitātēm, droši ir konkrēts priekšstats par sekām, ko rada izglītības sistēmas segregācija, lozungs "separate but equal".

Manuprāt, segregācija tomēr ir strupceļš - arī jauniešu izglītībā. Var tādu turpināt 20 vai kaut 50 gadus, bet beigās visi no tās cieš. Civilizētai pilsoniskai sabiedrībai ir vajadzīga vienota izglītības sistēma, lai nenotiktu cilvēku dalīšanās "ciltīs", "savējos un svešos", visāda veida diskriminācija.

Vai mums kāds neļauj šeit Latvijā pamazām sākt veidot tādu skolu sistēmu, kur no 1.klases (vai arī - ja ar pirmskolas sistēmas reformu ir grūtības - tad no 5.klases) bērni mācītos kopīgā plūsmā, to pašu skolotāju vadībā pārsvarā valsts valodā apgūtu līdzīgu mācību saturu? Tas nenozīmē, ka vidējā izglītībā nevarētu izmantot arī bilingvisma elementus. Un līdzās latviešu valodai skolu beidzējiem būtu ļoti labi brīvi pārvaldīt arī angļu, vācu un/vai krievu valodas. Un nevienam nav vajadzīgs un arī nav iespējams panākt, lai krievu jaunieši piespiedu kārtā "asimilētos" - bet arī viņi var mācīties tajās pašās skolās, kur visi citi.

No šāda viedokļa raugoties, TB/LNNK priekšlikums šķiet interesants un atbalstāms - vismaz tad, ja par reformas mērķi uzskatām skolu segregācijas pakāpenisku pārvarēšanu. Un nevis šovinistisku skaudību - "kā mēs atkal tiem nelojālajiem krieviem parādīsim, kur vēži ziemo".

Citi autora darbi
Streips 165x152

Skumja pašdarbība 16 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Grimstošais kuģis 3 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Privātpersona Nils 1 Autors:Kārlis Streips