Atslēgvārdi:

Par Dienvidu tiltu un vainīgajiem -- rīdziniekiem ir par ko padomāt 19

Labrīt, lasītāji!

Ilgi nebija jāgaida. Rīgas domes tagadējās un bijušās amatpersonas no Valsts kontroles paziņojuma par naudas izšķērdēšanu Dienvidu tilta celtniecībā cenšas atkratīties, kā vien prot. Pašreizējais Rātsnama saimnieks Birks rāda ar pirkstu priekšteča Aivara Aksenoka virzienā -- re, re, viņš vainīgs. Savukārt cilvēks, kurš bija pie teikšanas tad, kad process sākās (un kura vadītā dome prātam neaptverami atteicās no Eiropas savienības līdzfinansējuma tilta būvēšanā, jo tas būtu pārāk "birokrātisks" process) ir kādreizējais "sociķis" un tagadējais "mācītājs" Gundars Bojārs. Viņa paziņojums par tiltu ir vienkārši kronis visam: "Valsts kontrole nekādu vērtību nav radījusi un tilta būvniecībā nepiedalījās, bet tagad mehāniski rēķina kaut kādus zaudējumus."

Iesaki citiem:

Šī deklarācija ir tik absolūti hrestomātisks piemērs valdošās "elites" attieksmei pret dzīvi, ka grūti spriest, kur ar to sākt. Bet pamēģināsim. Tātad: Valsts kontrole drīkst revidēt tikai tos procesus, kuros tā pati piedalījusies. Acīmredzot Valsts kontrolierei no darba brīvajā laikā bija jāņem rokā lāpsta un lodāmurs, jāmauc galvā drošības cepure, un aiziet -- tilta celtniece gatava. Valsts kontrole "mehāniski" rēķina zaudējumus. Interesanti, kā Bojāra kungs piedāvātu tos rēķināt citādi? Ak, jā -- Rīgas domei viņa laikā un arī kopš tam attiecībā uz cipariem šad tad bijusi visnotaļ radoša attieksme, kā šodien pareizi atzīmējis laikraksts Dienas Bizness, pārliekā saimnieciskumā galvaspilsētas "gudrās galvas" vainot nudien nevarētu. Bet īstajā pasaulē zaudējumi ir mērami ciparos, un ciparus mēs kalkulējam matemātiski. Ja Bojārs to nesaprot, tad tīri bail, ka viņš patlaban nodarbojas ar lielu nekustāmā īpašuma projektu -- ja nu arī tas tiek celts nevis uz matemātiska aprēķina, bet gan uz kaut kādas sasapņotas vīzijas pamata? Nesaku, ka tā tas ir, bet bijušā mēra attieksme ir labākajā gadījumā dīvaina, bet patiesībā, protams, raksturīga tiem, kuri bija pie šeptēšanas "treknajos gados."

Un vēl -- Valsts kontrole "nekādu vērtību nav radījusi"?! Atļaušos tomēr nepiekrist. VK rada milzīgu vērtību katru reizi, kad tā ar pirkstu parāda uz nebūšanām valsts un pašvaldību pārvaldē. Bojārs patlaban ir Šlesera politbiznesa projekta pārstāvis, un viņa saimnieks pats šajā ziņā ir rādījis priekšzīmi -- kad VK iemeta akmeni buldozera dārziņā, buldozers paziņoja, ka acīmredzot Valsts kontrolieres lēmumu pamatā ir kaut kādas viņas personīgās intereses. Ar VK radīto vērtību tā ir kā ir tikai un vienīgi tāpēc, ka valdošā "elite" ir ieradusi tās atzinumus vienkārši ignorēt. Jācer, ka šis nebūs tas gadījums. Vakar preses konferencē Valsts prezidentam par to bija lūk, kas sakāms: "Šī ir lieliska iespēja jaunajai valdībai pierādīt to, ka Valsts kontroles secinājumi un slēdzieni nav tikai pieņemami zināšanai, bet tam seko rīcība -- stāvokļa izvērtēšana un amatpersonu rīcības novērtēšana."

Es gribētu teikt vēl vairāk. Likumā ir noteiktas konkrētas sankcijas par valsts līdzekļu izšķērdēšanu un valsts vai pašvaldības amatpersonas pienākumu nepildīšanu. Dienvidu tilts netika celts kaut kur debesīs, tas ir fizisks objekts, kura pamatā ir konkrēti dokumenti. Vajag atrast tos cilvēkus, kuru paraksti ir uz dokumentiem, kuri apliecina izšķērdību, lai gan droši vien pēc tam vajadzēs pagaidīt, kamēr viņi izslimos visas iespējamās kaites pēc kārtas, jo pie mums jau ir ierasts, ka tie, kuriem Temīda nāk pakaļ, mēdz sasirgt tik ļoti, ka nevar piedalīties nekādos tiesu procesos ... bet pēc tam viņus izmeklēt, tiesāt un, ja izrādās, ka vainīgi, sodīt un sodīt pamatīgi. Kaut kādā brīdī tomēr valsts politiskās "elites" patvaļai ir jāpieliek punkts, un šis ir pavisam labs brīdis, kad to uzsākt.

Un starp citu. Tas ir ļoti, ļoti labs iemesls, kāpēc cerēt, ka buldozera plāni par iesēšanos Rīgas mēra krēslā ir tikai visļaunākais slima suņa murgs. Vēl jo vairāk ņemot vērā to, ko viņš šodien ir deklarējis Atkarīgajā Rīta Avīzē par saviem plāniem: "Protams, es likšu savus cilvēkus amatos! Kā jūs domājat, kā es varu realizēt pārvaldi, ja man nav savas uzticamas komandas?" Kā izpaužas šī buldozera "savu cilvēku" likšana amatos, to mēs visi labi zinām, un tas pilnīgi noteikti viens no iemesliem, kāpēc jaunā valdība buldozera politbiznesa projektam valdības veidošanā parādīja sētas durvis. Ceru, ka rīdzinieki būs tikpat gudri.

Jauku visiem dienu!

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (19) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sestdienis 20.03.2009 22:16
Kas zina. Vispār jau var arī būt homosexuāls un iecietīgs pret citu viedokli ;)
Bet šitā tēma ir baigi jūtīgā. Biežākais iemesls, kad Diena dzēš komentārus, ir, kad kāds kaut ko ne tā pateicis par gejiem. Arī manus komentārus par šo tēmu pāris reižu dzēsuši / apcirpuši, lai gan tie bija domāti ironiski / parodējoši. Vēl vienreiz izdzēsa, kad pēc Ernesta Gulbja uzvaras un ziņas, ka nākamais raunds būs ar Rafaelu Nadalu, es uzrakstīju "Nadalam pa d...u!" (tieši tā - ar daudzpunkti), laikam tika traktēts kā musinājums uz vardarbību :) Un pāris reižu izdzēsa, kad tā arī nesapratu, par ko - sākumā domāju, ka sargā manu lielisko reputāciju un dzēš, kad saraxtu, viņuprāt, sviestu, bet ticamāk jau laikam, ka Dienas komanda vienkārši tā mēdz uzjautrināties :)
Nu vēl Dienā bija interesanta epopeja ar Kurmīti, kam arī patika komentēt A.Ozoliņa & K.Streipa raxtus, tikai papildinot savas pārdomas ar neskaitāmiem personiskiem apvainojumiem un rupjībām... gāja diezgan jautri: Ozoliņš ir nopublicējis raxtu, pāris pirmie komentāri slavinoši, tad Kurmītis visu ir apd..... un nākamie komentāri jau ir nevis par Ozoliņa raxtu, bet par Kurmīti. Beigās laikam šo izbanoja.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

x 20.03.2009 19:34
man liekas, bet varbuut es kljuudos, ka cenzors ir homosexuaals cilveeks ;)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sestdienis 20.03.2009 16:55
Jā, patiešām briesmīgu rupjību, sinonīmu vārdam "mēsls", kurš latviešu valodā sākas ar s un sastāv no četriem burtiem :)))

Acīmredzot 21.februārī cenzors bija atvaļinājumā, jo neizdzēsa Kārļa blogu: http://politika.lv/blogi/index.php?id=61194

Sk. 2.rindkopu :)))

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

> Sestdienis 20.03.2009 16:35
Izdzēstajā komentārā x atļāvās lietot rupjību.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sestdienis 20.03.2009 16:34
Es arī nesapratu, kas. Nepavisam neesmu praida pretinieks, taču man nelikās aizvainojoši. Viedoklis, tikai tāpēc, ka ir citāds un izteikts skarbākiem vārdiem, nav uzreiz jāuztver kā neiecietības / vardarbības propaganda. Apzinieties taču, ka visi nekad neies praidā.
P.S. Ja jau cenzoram tik stingra roka, tad reizēm nekaitētu parevidēt paša blogotāja textus :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

x 20.03.2009 14:22
hmm, kas gan tur bija taads, lai izdzeestu?????
:(

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sestdienis - x 19.03.2009 17:32
Tu esi kļuvis radikālāks - nesen vēl tikai draudēji, ka praidistiem būs jāiet uz kādu lidlauku putnus aizbaidīt, nu jau pavisam vairs pastaigāt nevarēs :) Sabīsies vēl un pieprasīs šogad megapraidu (kā kompensāciju nākamajiem 4 gadiem) - piecu stundu gājienu visas Brīvības ielas garumā, nobloķējot satiksmi kādas darbdienas rītā :)
Par labu Šleseram gan runā tā šodienas ziņa, ka Rīgas lidosta vēl šodien, krīzes laikos, ir trešā straujāk augošākā Eiropā. Viļņā un Tallinā drīz būs tikai dirižabļi...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris Trautam 19.03.2009 16:38
>>> Tikai kāds tam visam sakars ar programmatūru? :)
=====
Tā, protams, ir analoģija, bet saistība ir diezgan tieša: Tad, ja spēles noteikumi ir puslīdz skaidri un vide - droša, tad godīgi entuziasti spēj atrast efektīvākos risinājumus - pasaule kopumā uz to virzās. Izmaksas samazinās un attīstības modeļi kļūst pārskatāmāki visur - gan programmatūrā, gan postsociālistisku valstu pārvaldē.

Ja turpretī daudz risku, neviens agrāk neko līdzīgu nav darījis, un neviens nezina, vai izdosies atgriezties no misijas dzīvam - tad kļūst aktuāli tādi "varoņi" kā pirāts un aristokrāts vienā personā - sers Frensiss Dreiks, firmas Microsoft marketinga speciālisti, kā arī mūsu pašu "raķete" Šlesers. Tie ir cilvēki, kuri spēj izdarīt neticamas lietas - un sabiedrība vismaz kādu laiku ir ieguvēja. Bet viņu spējas uzņemties risku motivē nauda - turklāt diezgan daudz naudas... Amerikas kontinentu pirmie sāka pētīt karotāji ar šaubīgu reputāciju, nevis svētie; pirmo operētājsistēmu personāldatoriem (DOS) par lētu naudu nopirka augstskolu nepabeigušais Bils Geitss, nevis universitāšu profesori; Rīgas Domē kārtība ir jāievieš robustam vīram no tautas, nevis romantiskiem sapņotājiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

latvieshi barenu tauta 19.03.2009 16:03
Kaisa smiltis uz galvas, vaimanaa dienu un nakti un baro suni , kad vilks apedis visas aitas..........

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

AK 19.03.2009 15:53
Nebūtu slikti atcerēties, kas piekāpās AS "Dienvidu tilts" spiedienam un piekrita maksāt par tiltu vairāk nekā jau bija nolīgts - par rīdzinieku līdzekļiem. Sk. balsojuma izdruku http://www.pctvl.lv/index.php?lang=ru&mode=main&submode=&pag...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Trauts 19.03.2009 15:30
"Nu bet kā tas sanāk - no pirmatnējās kopienas uzreiz ielēkt komunismā? Vispirms ir jāizveido struktūra, kura spēj puslīdz efektīvi darīt to, kas viņai jādara - un pēc tam tai var likt kalpot sabiedrības interesēm. Ja sabiedrības intereses palaidīs pa priekšu, tad iznāks Hugo Čavesa vai Fidela Kastro režīms, bet nevis kas efektīvāks..."

Piekrītu. Pirmatnējās kopienas pazīmes mūsu gadījumā ir Šlesers un Šķēle. No viņiem tiešām jāatbrīvojas. Nevar pieļaut, ka viņi grauj puslīdz efektīvi darbojošos struktūru - tiesībsargājošās institūcijas, parlamentāro iekārtu un citas demokrātijas "ekstras". Pilnīgu piekrītu, ka, ja pa priekšu palaidīs nelielas sabiedrības daļas intereses būs režīms.
Tikai kāds tam visam sakars ar programmatūru? :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris Trautam 19.03.2009 13:56
Nu bet kā tas sanāk - no pirmatnējās kopienas uzreiz ielēkt komunismā? Vispirms ir jāizveido struktūra, kura spēj puslīdz efektīvi darīt to, kas viņai jādara - un pēc tam tai var likt kalpot sabiedrības interesēm. Ja sabiedrības intereses palaidīs pa priekšu, tad iznāks Hugo Čavesa vai Fidela Kastro režīms, bet nevis kas efektīvāks...

Cits piemērs: Kādēļ pirms 12 gadiem biroja programmatūras un darbstaciju OS tirgus līderis bija monopolists Microsoft ar savu MS Office un Windows, savukārt analogie bezmaksas produkti - Open Office un Ubuntu Linux sāk masveidīgi ieviesties tikai pēdējo 2-4 gadu laikā? Kādēļ senajos laikos bija par tik pašsaprotamu lietu kā biroja programmatūras licenzi jāmaksā pāri par $100, bet tagad Open Source lietotājam ir jāsedz tikai uzturēšanas izdevumi, bet programmatūru viņš saņem par brīvu? Vienīgā atšķirība ir tā - ka pirms 12 gadiem vēl nebija izveidota pienācīga infrastruktūra, un biroja programmatūru veidot bija ļoti sarežģīti - jo tā ir pietiekami piņķerīga, lai daži entuziasti to nevarētu uzprogrammēt dažu mēnešu laikā. Tādēļ toreiz mums bija jāmaksā monopolistam - turklāt diezgan pamatīgi jāpārmaksā, nesaņemot pretī adekvātu servisu. Šobrīd esam pārliecinājušies, ka biroja programmatūra (Word, Excel, Powerpoint) - tā nav nekāda raķešu zinātne. Un to var uztaisīt DAUDZ lētāk un efektīvāk. Tādēļ Microsoft'am ir laiks paiet malā (vai sākt pelnīt ar kādiem komplicētākiem produktiem - to pašu Axapta vai .NET platformu)

Protams, ir citas vienkāršākas lietas, kur lietas jau no pašiem pirmsākumiem var noorganizēt dabiski un lēti. Bet, manuprāt, ir maldīgi iedomāties, ka sarežģītas lietas (lielu pilsētu vai veselu valstu pārvaldi) varēs uztaisīt bariņš entuziastu par simboliskām algām.

Šlesers ir kaut kas līdzīgs firmai Microsoft - normāls risinājums tur, kur vajag, lai pietiekami ātri tiktu nodrošināts kāds pakalpojums. Pienāks laiks, kad viņš vairs nebūs vajadzīgs - un varēsim amatā likt tādus caurspīdīgus Open Source vīriņus, kuri būs apguvuši, kā strādā RD struktūras, un kuri pratīs to visu izdarīt lētāk nekā Šlesers.

Es šo salīdzinājumu domāju pavisam nopietni - ja Jūs, esat pret "korupcijas lāstu" jau te un tagad, tad ieviesiet visās Latvijas lauku skolās un bibliotēkās Linux. Bez naudas un bez institucionāla atbalsta. Tas būtu pareizi un nesavtīgi - bet diez vai ir īsti reāli. Manuprāt, ir tomēr labāk pagaidīt, kamēr Microsoft savelk tīklu, uzdāvina lauku bibliotēkām datorus un apmāca lietotājus. Un tikai pēc tam ir laiks iet iekšā Open Source un bezmaksas tehnoloģijām. Man mājās jau sen stāv Linux - es negribu ikdienā nodarboties ar zagšanu. Bet ir neskaitāmas vietas Latvijā, kur ir jāzog, un būs jāzog vēl ilgi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Trauts Andrim 19.03.2009 12:59
0_o
Kādā realitātē tu dzīvo? Citā? Demokrātīja ir jāveido uzreiz un vienīgais, kas to nospiež ir korupcijas lāsts. Ja nepamanīji mēs šodien esam tur kur esam, jo par mums rūpējās divi Š. Labi, ka Lembergs nav ticis pie stūres parlamentā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Veiko Spolītis 19.03.2009 12:56
"Kas ir domāts ar "iejaukšanos no ārpuses"? Cik lielai un tālai ir jābūt ārpusei? "

Mūsu galvaspilsēta Bruxelles, un finanšu kontroles centrs Washington DC. Patiesībā skatoties šodienas valdības diskusijas ar IMF un EU ECOFIN, jau varam redzēt, ka iejaukšanās ar conditionality principle efektīvi darbojas:) ES līmenī precedents ir jau radīts BUL, tāpēc ja LAT paši nespēs saraut savus Gordija mezglus, tad BUL precedents būs jāatkārto arī pie Baltijas jūras.

"Tad RD neviens neslinkos, bet rosīsies un darīs to, ko saimnieks saka. Būvējot tiltus, akurāti pievāks savu "desmito tiesu", nevis četrkārtīgi sadārdzinās tilta būvi"

Vai pieslienaties pēdējā Providus pētījuma 31.3%?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris 19.03.2009 12:46
Piekrītu, ka Šlesers pašreizējā brīdī nebūtu slikts mērs - pašvaldību vajag kārtīgi izpurināt. Ikviena postpadomju struktūra Latvijā attīstās apmēram pēc šādas shēmas:

(1) nacionāli romantiķi, kuri saredz ceļu uz gaišu rītdienu, bet praktiskajā darbībā spiesti izlīdzēties ar simbolisku rīcību, kurai nav tieša efekta. Piemēram, aizkrāsot plāksnītēs ielu krieviskos nosaukumus vai likvidēt kolhozus.
(2) pilnīgi nejauši demagogi un prihvatizētāji - M.Gaiļa, J.Nagļa, J.Mottes un G.Bojāra tipa vadītāji, kuri var aci nepamirkšķinot izsaimniekot nenormāli daudz valsts naudas. Derīga efekta nav praktiski nekāda.
(3) Oligarhi un lielkapitālisti; Šķēle, Lembergs, Šlesers un viņiem līdzīgie. Izveido darbaspējīgu komandu, savām interesēm izmanto ap 10% ("desmitā tiesa" jeb "откат"). Cenšas tikt pārvēlēti un saglabāt ilgstošu reputāciju - tādēļ piedāvā sabiedrībai arī kaut ko būtisku pretī ("oranžās pašvaldības", "sakoptā Ventspils", "lētās aviolīnijas").
(4) Sabiedrības kontrolē esoša valsts vara - pamazām arī citi (ne-oligarhi) organizējas un pārņem tās struktūras, ko iepriekšējā vadītāju paaudze bija izveidojusi. Novērš korupciju kā sistēmu - un visbeidzot rada iespēju piepildīties nacionālo romantiķu sapņiem.

Latvijas centrālās varas iestādes no oligarhu fāzes (3) pamazām dodas uz demokrātijas fāzi (4). Toties Rīgā kārtīga oligarhu vara (Šlesers vai Lembergs) būtu pašā laikā. Tad RD neviens neslinkos, bet rosīsies un darīs to, ko saimnieks saka. Būvējot tiltus, akurāti pievāks savu "desmito tiesu", nevis četrkārtīgi sadārdzinās tilta būvi. Diemžēl demokrāti ir vāji tad, ja ir jāpiespiež cilvēki strādāt. Oligarhiem tas izdodas labāk.

Dažos (ticības) jautājumos Šlesers ir diezgan principiāls; viņš tiks galā arī ar visādiem pseidoliberāļiem un nemieru cēlājiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Trauts 19.03.2009 11:39
Piezīme. Pašvaldībās nav ierēdņu, tādēļ arī nevienu nevar saukt pie disciplināratbildības (ir noildzis termiņš). Ja netiek konstatēta noziedzīga nodarījuma sastāva pazīmes, tad VK atzinums tā arī paliks - zināšanai.
Pārmaiņas pēc Šlesers varētu amatos iecelt profesionāļus...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

x 19.03.2009 11:03
viena neliela pieziime - kaa vakar staastiija tv, neviens veel nav notiesaats par VK atklaatajiem paarkaapumiem. tas taa, daudzpusiigaakai informaacijai.
un bojaara senie "nedarbi" tomeer jaasaista ar lsdsp, nevis Buldozeru. tas ir, naakamo Riigas meeru Buldozeru, kursh aizliegs praidu :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris 19.03.2009 10:49
>>> tāpēc, bez iejaukšanās no ārpuses ar Latvijas "baltajiem cimdiem rokās" te galā netiks.
====
Kas ir domāts ar "iejaukšanos no ārpuses"? Cik lielai un tālai ir jābūt ārpusei?

No vienas puses skaidrs - tikai Minhauzens varēja sevi aiz matiem izvilkt no purva ar visu zirgu. Tepat Rīgas domē ir tādas struktūrvienības, kuras pašas atveseļoties/attīrīties vairs nespēj. Tomēr, vai tad gluži citplanētieši to mūsu vietā darīs?! Vai tomēr viss būs ar mūsu pašu latviešu "baltajiem cimdiem" jāizdara?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Veiko Spolītis 19.03.2009 09:52
Labrīt! Nomenklatūras katehisms ir "0 iznākuma spēle", jeb, buldozers saprot tikai buldozera valodu...tāpēc, bez iejaukšanās no ārpuses ar Latvijas "baltajiem cimdiem rokās" te galā netiks.

Citi autora darbi
Streips 165x152

Skumja pašdarbība 16 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Grimstošais kuģis 3 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Privātpersona Nils 1 Autors:Kārlis Streips