Atslēgvārdi:

Nogalinātais radio 13

Visi kaut ko iegūst, bet zaudē auditorija. Tā, kuras vārdā tas viss tiek darīts. Zaudē profesionālā vide, kas ļaujas degradēties.

Iesaki citiem:

Šoreiz nebūs par to, ko dzied populārajā dziesmā, ka video nogalināja radio stāru. Izskatās, ka radio ar galēji nopirktu saturu vispirms grib piebeigt klausītājus un tad... Jā, kā gan radio izdzīvos pēc tam?

Gribu sākt ar stāstu par ļoti privātām radio klausītājas izjūtām. Klausoties Radio 101 rīta programmu, mani savās mazliet piesmakušajās balsīs kā jau parasti uzrunāja Gustavs Terzens un Eduards Švāns. Vienu brīdi man likās, ka esmu pārklausījusies un netīšām uztvērusi kādu preču pārdošanas vilni vai pa auto logu ienākušas skaņas no parka soliņa, uz kura kāds apspriež savas slimības.

Frekvence bija pareiza, tikai man tika piedāvāts šo to uzzināt par konkrētas firmas pretsāpju plāksteriem. Vienam dīdžejam rokā bija plāksteris krustu zonai, un es uzzināju visu tā pildījuma saturu, otrs pastāstīja par citai sāpīgai vietai paredzētu plāksteri. Par laimi plāksterus man šobrīd nevajag. Taču sarunas par plāksteriem nevis lika sāpēm zust, bet radīja pavisam citas — sāpes par to, kā mēs paši esam pārvērtuši mediju saturu par telpu, kurā visi izliekas, ka piedāvā patiesu, pārbaudītu, neatkarīgi radītu saturu. Bet patiesībā tie visi ir galēji komercializēti vēstījumi.



Nopirktie dīdžeji


Protams, ka pretsāpju plāksteru kampaņa ir tikai viena no daudzajām gan Radio 101, gan citos komercradio kanālos, kur ļoti bieži reklāma tiek sapludināta ar pārējo vēstījumu. Es nerunāju par konkursiem ar sponsoru balvām, par tēmām vai atrakcijām ēterā, kuru maksātājs tiek pieminēts un visiem ir skaidrs, kā vārdā un par kura naudu veidots saturs. Es runāju par tiem nopirktajiem dīdžejiem, kuru personības, autoritāte, profesionālais un individuālais šarms ētera laikā reklāmdevējiem tiek pārdots pa gabaliņam vien. Tādā veidā pavisam vienkārši vēstījumi kļūst radoši, iegūst personības spēku. Tā preces piesavinās talantus.

Tās nav tikai ierunātās reklāmas, akciju vai konkursu pieteikumi. Tā ir slēpta, reklāmdevējiem izdevīga satura iepludināšana dīdžeju tekstos. Kurš gan nav dzirdējis tos dvesienus, ka šodien mums tuvākā stunda paiet kādas preces kompānijā un tāpēc šī diena gaišāka, priecīgāka? Kurš nezina, kā izklausās, kad katrā vārda galā tiek pieminētas preces īpašības, kas savienotas ar paša dīdžeja bērnības atmiņām? Esam jau pieraduši, vai ne? Bet vienlaikus klausītājiem arvien retāk ir skaidrs, kad dīdžejs ir viņš pats un kad viņu ēterā mundrina ar reklāmdevēju noslēgtie līgumi.


Nav vērts saukt vārdus un visus kanālus, kuros tā ir pierasta prakse. Slēpto komercreklāmu izmanto arī citi mediji. Varu atzīties, ka zinu, kāda ir sajūta, ja tev vienlaikus liek būt profesionālim savā jomā, bet visu sevī ieguldīto dāvināt maza reklāmas līguma devējam, — pārdoties negodīgā un profesionālajai pašcieņai neatbilstošā veidā. Pretīga sajūta. Tu melo savai auditorijai, tu iedragā grūtā darbā iegūto uzticību tikai īslaicīga izdevīguma dēļ.



Vai tiešām bezizeja?

Starp citu, slēpto reklāmu likums aizliedz. Esmu runājusi ar mediju organizāciju lielajiem bosiem. Pirms dažiem mēnešiem viena pētījuma veikšanas laikā viņiem jautāju: „Kāpēc jūs tā darāt? Kāpēc prastā veidā un lēti pārdodat to labāko, kas jums ir? Kāpēc nav iespējams strādāt bez slēptās reklāmas?” Mani šis jautājums uztrauc jau sen, tāpēc mēģināju noskaidrot, kas piedāvā nopirkto saturu, kas ir šīs kroplības virzītājs un kas piekāpjas. Atbildes bija vienveidīgas — mums vajag naudu; tas ir vienīgais veids, kā naudu iegūt; ja mēs to naudu nepaņemsim, slēptās reklāmas iespēju piedāvās konkurentam.

Ekonomiskās recesijas radītais bezdibenis reklāmas jomā vēl noder kā attaisnojums, ka to ne tikai drīkst, bet tas pat ir pienākums. Lielākā daļa respektablo sarunu biedru saprot, ka tā ir problēma, bet ir pārliecināti, ka citādi strādāt nav iespējams. Šī ir ticība, kas viedo pārliecību un jau biznesa pamatā ieliek gatavu lēmumu. Es par to šaubos, jo neesmu saņēmusi atbildi, vai ir mēģināts citādi. Jo daļa mediju jau paši piedāvā ievietot slēpto reklāmu, daļa ļaujas spiedienam — še jums nauda, bet tad mēs gribam speciālos piedāvājumus saturā. Paši saprotat, jebkādi argumenti ir bezspēcīgi pret stingru ticību, ka nevis jāatrod iespējas strādāt civilizēti, bet gan jāmeklē iespēja maksimāli lielu satura un darbinieku daļu pārdot reklāmdevējam. Vēl vairāk — problēma ir nevis „jā” vai „nē” slēptajai komercreklāmai, bet gan tas, kā meistarīgāk reklāmu padarīt līdzīgu saturam. Ja darbinieki iebilst, viņiem rupji pajautā — tu algu gribi? Bet patiesībā, varu atklāt minētā pētījuma intervijās iegūto nojautu, mediju vadītāji mazliet baidās, ka atteiks, ka neklausīs, ka bizness neizdosies. Taču vairums jau klausa. Savukārt nedaudzās mediju organizācijas, kas vēlas strādāt kvalitatīvi, profesionāli un godīgi, jūtas kā jocīgais, bet lepnais mazākums. Redz, dažiem izdodas strādāt arī bez slēptās reklāmas.

Mediju lēmumu pieņēmēji taisnojas, ka reklāmdevēji spiež. Kad jautāju reklāmdevējiem, tie saka — mediji paši piedāvājas un gatavi darīt jebko, tad kāpēc to neizmantot? Visi ir iesaistīti, visi kaut ko iegūst, bet zaudē auditorija, tā, kuras vārdā tas viss tiek darīts. Zaudē profesionālā vide, kas ļaujas degradēties. Tad kāpēc mums jāuztraucas par tiem medijiem, kas mums melo? Kāpēc lai mūs nodarbinātu viņu biznesa problēmas? Par to es ieteiktu padomāt, kad atkal radio kāds mēģina uzlīmēt plāksterus.

Saprotu, ka būšu nepopulāra, bet domāju, ka mediju vide tikai iegūst, kad attīrās no neveiksmīgiem un negodīgiem spēlētājiem. Arī sabiedrība varētu uzelpot, uzzinot, ka mediji var būt arī ētiski, kvalitatīvi. Labāk lai mazie kanāli apvienojas, sadarbojas, pārveidojas, nekā turpina izmisīgi izlikties, ka tas ir mediju, nevis kāds cits diezgan apšaubāmas kvalitātes rūpals.

Drīz došos uz starptautisku konferenci rādīt Latvijas mediju prakses pētījuma rezultātus. Jau tagad zinu, ka citu valstu kolēģiem visvairāk būs jāskaidro pati situācijas būtība — kā mēs esam pamanījušies līdz tādam absurdam nonākt.



Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (13) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kika 15.04.2011 10:27
Es nesaprotu, ka cienījamā žurnāliste ar šo vēlējās pateikt. Nu jā, reklāma, bet šāda veida reklāma ir mazāk uzbāzīga un interesantāka nekā klausīties mūžam apnicīgās reklāmas un arī klausītājam savs labums - var kaut ko vinnēt. Un labrīt, Anda, bet kurš tad maksā par to, lai mēs varētu dzirdēt to, kas skan pa radio? Ne es, ne jūs, bet reklāmdevēji, tā ka nav ko kurnēt nevietā. Tad jau drīzāk jāpaanalizē, kas ir Latvijā veidotie seriāli - vai tie maz ir seriāli, bet produktu izvietotāju diktēti notikumu pavērsieni a la nākamajā sērijā Leonam jānokrīt pa trepēm, jāsasit galva un jāiedzer Ibumetīns. Jā, pārspīlēju, bet jūsu analīze nevelk ne uz ko citu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Huba buba 15.04.2011 10:02
Nosauksu sevi par mediju ekspertu un ekspertesu.... Kundzit... cik ilga laika var no neveikmsmiga un neprofesionala zurnalista klut par nozares ekspertu... tads mediju nothing special sanak:)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

feletons - afriks 03.04.2011 15:07
Jaa Andinai tagad griez ausiis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Afriks 03.04.2011 14:53
Anda ir visnotalj patiikama. Tacu,ja par konkreto temu, tad man ir kas sakams: vai Anda nebija darba grupaa, kaa mediju eksperts, kad tika izstradats mediju likums. Bija. Un kaads tagad mediju likums, tadu arii sabiedriba produktu sanem. Ja bija problemas vajadzeja tiesajai demokratijai taa arii pateikt ,ka sada likuma stancesana ir haltura.

Problema ir musu galvaas par valstisku izpratni, un jaruna par nekvalitativu mediju likumu nevis radio.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jaņdžs 01.04.2011 16:42
1. aprīlis ir labs datums novērot publikas zemapziņu, jo kad valdības oficiālā valoda kļūst par melu valodu (viss meli vai vismaz sagrozīta patiesība), tad iedarbojās tā sauktais pareidolias simptoms.

Pareidolia spēj parādīties tik pat labi kā ilūzija, ko saredz ar acīm, vai ilūzija ko dzird ar ausīm, vai ilūzija, kas pārņem visu prātu. Tikko skatījos Google News un pie ziņām par Baltiju bija ziņojums, ka Valdis Dombrovskis atkāpjas kā Latvijas premjērs. Man gribējās uzgavilēt, re, Latvijas prēmijām godātais jērs beigu beigās saprot, ka patiešām paveicis malača darbu pieliekot punktu Latvijas valsts izsaimniekošanā.

Paredoliu izsauc arī meli pa radio, kur reklāmas, puspatiesības, atkārtoti orgāsmi pop mūzikā, narcistiski deedžeji, utt. mūs atbrīvo no realitātes un pārceļ ne tikai uz virtuālo, bet arī sireālo pasauli. Savā ziņā pareidoliju var salīdzināt ar Turets sindromu, t.i., neapstājamu prāta procesu, kam viss ir sariebies un lasts ir vienīgais ierocis kā saglabāt prātu.

Starp citu, Rīgas pili ir pārņēmuši Vurmīši. Drīz tie parādīsies uz Rīgas ielam. Skat reklāmu @ http://the4thawakening.blogspot.com/

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Evika 01.04.2011 15:55
Neatbilst patiesībai apgalvojums par slēpto reklāmu un/vai reklāmas neatdalīšanu Radio 101 programmā. Radio 101 nepārraida neko slēpti. Jebkura reklāma programmā tiek gan atdalīta, gan uzskaitīta likumā noteiktajā kārtībā. Žēl, ka cilvēks, kurš sevi pozicionē kā profesionāli šajā jomā, atļaujas publiski paust nepatiesību. Šķiet, ka Rožukalnes k-dze ar šo jomu regulējošo normatīvo bāzi nav iepazinusies vai lasījusi to pavirši. Pie tam neviens normāls radio nav ieinteresēts kļūt par "reklāmas" radio, tādējādi riskējot zaudēt savus klausītājus. Radio 101 juriste.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Es Linda 01.04.2011 12:32
Radio klausos reti, bet kaitina, kad žurnālos pie rakstiem, kas iesaka kaut ko nav norādīts - reklāma. Var jau naivi cerēt, ka tieši šī lūpukrāsa nofotogafēta tāpēc, ka lappuses veidotāji to atzinuši par labāko, tāpēc izceļ. Vai, ka nejauši izvēlēts attiecīgais topiņš. Bet vai tā ir? Kurš zina?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

K. 01.04.2011 02:38
Tik ilgi kamēr radio tiks finansēti no privātiem līdzekļiem, tajos pastāvēs visa veida reklāmas. Tas taču ir bizness. Ja vēlamies radio, kas runā "tikai par lietu", tad vajadzīgs valsts finansējums. Viens piemērs ir BBC, kur reklāmu nav vispār.

Vai arī var klausīties konkrētu "nišu" radio, kur reklāmu nav jo auditorija parāk maza lai būtu izdevīgi.

Turklāt, vadīties par jebkāda pakalpojuma labumu pēc tā ko saka radio personālijas.. nu kamōn!

aivim:

Vai tiešām pazīstams aktieris ir pelnījis vidējo pirkstu par to, ka piepelnās ierunājot dajebkādas reklāmas? Tā ir viņa brīva izvēle, viņam nav nekāds pienākums ne pret vienu atturēties no komercijas. Nesaprotu tavu domu gājienu..

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

aivis 31.03.2011 22:58
Mjā..... diemžēl nākas klausīties radiostacijas, NE Latvijas, kur nav šīs uzmācīgās reklāmas. Man tik tiešām, dzirdot pazīstama teātra aktiera balsi reklāmas klipā rodas neviļus jautājums, vai tik tiešām TIK daudz maksā reklāma, ka tik viegli var pārdoties....... Žēl, tik tiešām žēl Latvijas mēdiju.... :(

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

degvīns 31.03.2011 19:13
Varbūt labāk nebrauciet uz to starptautisko konferenci vai vismaz paklusējiet un paklausieties, ko cti stāsta. Lasot Jūsu rakstus varu iedomāties kādas šausmas Jūs tur paudīsiet. Vēl jo vairāk tāpēc, ka Jūsu poltiskās simpātijas lien laukā gan rakstos, gan TV pārraidēs, kur esat redzēta. Izdevniecības "Rīgas Viļņi" redakcijās Jūs gan uzvedaties kā vienīgā žurnālistikas lietpratēja, kāpēc tad tāda bijība pret starptautisko konferenci? Pirmkārt, to varat ietekmēt tieši Jūs ar jau tagad jūtamo pelnu kaisīšanu uz galvas. Otrkārt, vai vienreiz nepietiks ar to glumo tēzi: ak, ko mums teiks ārzemēs!!! Lai tie, kas kaut ko saka, pāmāca pareizi strādāt krievus, baltkrievus vai tos pašus izraēļus, kam arī ir uz ko aizrādīt. Lai pirmais met akmeni, tas, kas pats bez vainas. Bet Jūs jau esat nobriedusi pati sev dauzīt ar akmeni pa pauri, tāpēc mans tekst ir tikai tāda attieksmes izpausme, lai kāds, kas to izlasīs mazliet padomātu vai visus sliktos spriedumus un vērtējumus, kas nāk no pasaules, mēs neradām paši ar savu pakļāvību, izdabāšanu dažkārt pat apsurdiem norādījumiem, ar mazohismu galu galā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips 31.03.2011 18:53
Āmen, Anda, un ne tikai šajā nozīmē vien būtu labi, ja mediju vide atbrīvotos no negodīgiem cilvēkiem. Arī no tiem, kuri prostituējas Ventspils vai citas naudas priekšā, tajā skaitā Latvijas "Žurnālistu" savienības vadība.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

veikals 31.03.2011 16:15
samisējās pirksti :) notirgot.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

veikals 31.03.2011 16:15
Šī tendence tiešām ir uzkrītoša un radio 101 šajā gadījumā ir salīdzinoši mazāk uzbāzīgs. Viņu konkurējošais star fm no rītiem vispār ir nebaudāms, jo mēģina notirkot vēl slēptāk un visu uzreiz. Jāatzīst, ka reiz jau tas notika ar Tv kanāliem LV, kad liela daļa orģinālraidījumu tika piesātināti (un vēl joprojām tiek) ar dažādiem nelikvīdiem. Žēl.

Saistītie raksti

Slēptā reklāma? politika.lv

Citi autora darbi
Amerikam

Amerika vilnis 6 Autors:Anda Rožukalne

5094543120 a0e90ca6e6

Maģiskā formula 10 Autors:Anda Rožukalne

5946598820 6033176481

Miglas zonā 10 Autors:Anda Rožukalne

2632802003 9f40405723

Vecums kā šķērslis 12 Autors:Anda Rožukalne