No vaidētāja slikts uzraugs 31

Partijas un sabiedrība nav gatavas nopietnai politisko finansu kontrolei - to pierāda Sorosa Fonda-Latvija un Delnas pētījums par partiju finansējumu pašvaldību vēlēšanās. Tā vietā, lai vaidētu, ka "tur jau nekas nesanāks", ar sabiedrības atbalstu jāgarantē, ka tomēr "sanāk". Ja nepatīk Delna - veidojiet citas struktūras, kas veiktu pārbaudi.

Iesaki citiem:
Krajkasite 255x203
Foto:© Diena

Pirms vairāk nekā 200 gadiem britu politiķis Viljams Pits, runādams Lielbritānijas Lordu palātā, teica viedus vārdus: "Absolūta vara mēdz korumpēt to cilvēku prātus, kuriem šī vara pieder." Latvijas apstākļos par absolūtu varu runāt ir grūti, jo mūsējā tomēr ir demokrātiska un politisko spēku starpā sašķelta sistēma, taču valdības maigi sakot vieglprātīgā attieksme pret korupciju liecina par to, ka valdības vīru prāti nav gluži brīvi no korumpētības lāsta.

Uzskatāmi to pierāda Sorosa Fonda-Latvija un sabiedrības par atklātību Delna šogad veiktais pētījums par partiju finansējumu nesen notikušajās pašvaldību vēlēšanās. Manā uztverē šis pētījums pierādīja vienu - nedz Latvijas politiskās partijas, nedz arī sabiedrība patlaban nav gatava nopietnai politiskā procesa finansēšanas pārbaudei.

Par to, ka politisko partiju vidū valda (atkal - maigi sakot) nevienprātīga attieksme pret partiju finansēšanas jautājumiem, mēs esam pārliecinājušies atkal un atkal. Epopeja ap Imantu Burvi un viņam it kā kabatā iebāztajiem latu tūkstošiem, Ziedoņa Čevera vaļsirdīgā atzīšanās žurnālā Klubs, ka viņa vadītajā Demokrātiskajā partijā Saimnieks līdz pat 1995. gadam pastāvēja melnā kase, populāru Krievijas aktieru fotoattēlu izmantošana Labklājības partijas reklāmmateriālos bez viņu atļaujas - tas viss skaidri liecina par godīguma principa trūkumu politikā un priekšvēlēšanu kampaņās. Tikpat skaidri to varam saprast arī pateicoties tam, ka liels vairums Latvijas politisko partiju atteicās sniegt informāciju par pašvaldību kampaņas finansējumu SFL un Delnai. Daudzas partijas šo aicinājumu vienkārši ignorēja, bet citas izmantoja dažādus, bet vienādi noraidāmus argumentus par to, ka pārbaudes process pats esot negodīgs vai pat pilnīgi nevajadzīgs.

Kas attiecas uz sabiedrības attieksmi, es neatceros, ka SFL un Delnas projekta laikā būtu skanējis kāds plašs sabiedrības aicinājums partijām atklāt savus finansu datus. Tieši pretējais - atsevišķos laikrakstos un Interneta portālos bija gan nievājoša, gan noraidoša attieksme pret projekta veicēju iecerēm. Viens atkārtoti izskanējis jautājums - manuprāt viens no būtiskākajiem - bija par to, kas ir iecēlis SFL un Delnu soģa lomā. Kāpēc tieši Delna ir tā, kura veic šādu pētījumu?

Īsā atbilde uz šo jautājumu ir vienkārša - kāpēc gan ne? Atsevišķu politiķu un avīžu apgalvojumi par to, ka Delna neesot uzticama tāpēc, ka to daļēji finansē SFL, kuras valdi vada Sarmīte Ēlerte, kuras vadītajai avīzei Diena esot konkrētas politiskās simpātijas, neiztur kaut mazāko kritiku. Sarmīte Ēlerte, atšķirībā no Delnas vadītājas Ineses Voikas, šī projekta darba grupā nepiedalījās, savukārt citi darba grupas dalībnieki - Rihards Berugs, Aivita Putniņa, Nellija Ločmele, Vita Tērauda, Jānis Ikstens, Andris Aukmanis un es pats - pārstāv dažādas organizācijas, dažādus uzskatus un dažādas simpātijas, mūs vieno tikai viena pārliecība, proti, ka pašreizējā politisko partiju finansēšanas sistēma mums patiesībā neko daudz nepasaka, kamēr politisko partiju finansēšanas jomā notiek visādas nebūšanas.

Sabiedrībai ir jāpierod pie domas, ka nevalstiskās organizācijas nereti pilda "sargsuņa" lomu. Ja nevienam nav iebildumu par to, piemēram, ka sabiedriskā organizācija Apeirons aizstāv invalīdu intereses, tad nevienam nevar būt iebildumu par to, ka Delna un Sorosa Fonds cenšas aizstāvēt godīguma principu politikā. Politiskām partijām Delna nepatīk tāpēc, ka tā ložņā pa kaktiem, kurus partijas un to finansētāji labprāt vēlētos turēt tumsā un slepenībā, taču tas nevar būt arguments sabiedrības attieksmē pret šo organizāciju. Tieši pretējais - iedzīvotājiem būtu jābūt pateicīgiem par to, ka vismaz kāds cenšas viest skaidrību par to, kāds ir sakars starp naudu, finansētāju interesēm un politisko procesu mūsu valstī. Patlaban šis sakars ir pārāk ciešs - izteikti pārāk ciešs.

Projekta autoru ziņojumā ir ietvertas rekomendācijas, kuras būtu ieviešamas valsts likumdošanā. Taču vēl svarīgāk ir veidot plašu sabiedrības kustību, kura atbalsta lielāku atklātību partiju finansēšanas jomā. Eināra Repšes solītais, ka viņš katru mēnesi atklās visus ziedotājus savai partijai un savam "honorāram", ir labs pirmais solis. Kāds būs nākamais? SFL un Delna šo pašu projektu atkārtos nākamā gada Saeimas vēlēšanās. Tā vietā lai vaidētu, ka "tur jau nekas nesanāks", sabiedrībai būtu jādara viss iespējamais, lai atbalstītu šo procesu un garantētu, ka kaut kas tomēr "sanāks". Ja nepatīk Delna, tad laipni lūdzu - veidojiet citas sabiedriskās struktūras, kuras veic līdzīgu pārbaudi. Pats galvenais ir nodrošināt, ka politika mūsu valstī nav lēts tirgus, kurā preci nopērk augstākās cenas solītājs. Tas, lūk, ir mūsu visu interesēs.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (31) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


arni 21.03.2002 10:42
Kampaņa, protams, neaprobežojas ar sarakstu un to programmu piedāvāšanu, bet tās gaitā gaidāmas asas cīņas un dažādu politikas jautājumu aktualizēšana.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Nibelung 10.03.2002 02:30
P. S.

Jebkurai Demokraatijai ir vajadziigs savs Femegericht.

P.P.S.

Taatad Diktatuura. :) :| :(

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


arni 30.10.2001 16:56
Pirmais priekshnoteikums krasai mainja dzives veida ir nepiecieshama krasa mainja cilveku domashana un bez tas nekas nemainisies. Ir taisniba, ka visam krasam parmainjam ir nepiecieshams kads, kas dod virzienu un vada processu, ja ari tikai pasa sakuma. Kursh (kuri?) tie būš!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Redzijs 15.10.2001 14:57
Martai!

He, dīvaini, lai gan pats esmu garīgā/pētnieciskā darba veicējs, sabiedrības slimīgo attieksmi pret sevi nekad neesmu izjutis, varbūt iemesls tai attieksmei tomēr jāmeklē kaut kur citur... Mana interese varbūt ir tīri no profesionālā viedokļa, tipo varbūt vērts pamest savu līdzšinējo nodarbi, taisīt gaisā kādu NVO un, saņemot kāda Sorosa, Fridriha Neumana vai sazinvēlkāda fonda naudu un producēt visādus šādus pētījumus. Kaulus nelauž, bet nopelnīt cik saprotu var neslikti. Tikai kā pareizi norādīja klasters, jēga no tā galu galā nav. To ko uzzinājām pētījumā, pēc 5 mēnešiem uzzināsim partiju deklarācijās, un ko tad tādu extra no "Delnas" kvalificētajiem, augsti skolotājiem ekspertiem šoreiz būsim ieguvuši? Tad jau labāk samaksāt šo naudu juristu grupai, kas izstrādās likumu par, piemēram, politiskās reklāmas aizliegšanu. Bet te laikam aizmugurē stāv citi motīvi, nauda jāsadala starp savējiem, tāpēc jau arī es gribētu zināt, cik viņi visi jau iepriekš, pirms šī pētījuma ir saņēmuši no Sorosa fonda. Un neesmu tik naivs, lai ticētu visam ko Voika man pa telefonu atbildētu, tāpat kā viņa diez vai ir tik naiva, lai domātu, ka šādi pētījumi dot kādu dikti smagu triecienu korupcijai.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

klasters 15.10.2001 12:12
Jautaajumi par naudu allazh satracina cilveekus,Marta laikam nav iznjeemums.

Lai nu paliek ,taa peetiijumam ziedotaa summa ,4200 Ls ,nereibina ar nullju paarpilniibu.Es paarlasiiju sho peetiijumu un man vinjsh patika itin labi.Tajaa gan hroniski truukst izskaidrojumu un rekomendaaciju,tomeer kaa statistiskaa analiize ,tas ir izstraadaats profesionaali un korekti. Vieniigais ,kas mani mulsina ir trakoti lielaa darba grupa,es nedomaaju,ka tas ir suurais darbs ,kas jaaveic 9 cilveekiem.Taa ir izshkjeerdiiba.

No otras puses nav nosleepums ,ka Sorosa fonda Latvijas nodalja miil izcelties ar finansiaalu ekstravaganci .

P.S. Aizmirsu piebilst,mineetais peetiijums kaa statistiskaa analiize plus neliela ekspertu aptauja ES valstiis vareetu izmaksaat no 3900 liidz 6000 Euro.Viss buutu atkariigs no respondentu skaita,mediju skaita ...utt..

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marta 15.10.2001 11:51
Redzijam -- iedomājies, neesmu. Bet, tā kā tēma mani interesē, esmu viņu caurskatījusi.

Kas vispār bija tavas intereses mērķis? Vai Tevi māc aizdomas, ka Voika un citi sabiedrisko organizāciju aktīvisti uz radinieku vārdiem ceļ mājas vai arīdzan Tev piemīt mūsu sabiedrībā plaši izplatītā slimīgā attieksme pret garīga/pētnieciska darba veicēju atalgojumu? Vai tad tas nav pašsaprotami -- lai veiktu kvalitatīvus pētījumus, jāpiesaista gan akadēmiski gan praktiski kvalificēti eksperti, un kāpēc gan lai viņi ieguldītu savu laiku par velti?!

P.S. Ja Tev naktīs neļauj gulēt neziņa, par cik Voika "uzvārījusies" uz šo pētījumu -- nu piezvani taču viņai un pavaicā! Gan jau viņa Tev pateiks! Varbūt Tu viņai varētu sarunas uzturēšanas nolūkā pastāstīt arī par saviem ienākumiem -- arī tiem, ko saņem aploksnē vai vai ofšora kontā. Tad jums sanāks viena saturīga saruna :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Redzijs 15.10.2001 10:58
Martai!

Jautājums uz godīgumu - tu esi piedalījusies šī pētījuma tapšanā? Es pamanīju to uzrādīto kopsummu, bet mana interese gan bija mazliet neveselīgāka - gribu zināt, kā tas sadalījās pa galviņām un vai šī ir vienīgā summa, ko minētie "eksperti" saņem no Sorosa?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marta 15.10.2001 09:36
Provincei -- nākošais citāts no Vonnegūta.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Province 15.10.2001 08:53
Martai.

.....problēmas darbā, vardarbība ģimenē, alkoholisms, mazvērtības kompleksi un tamlīdzīgi.... Man škiet ka tās tomēr ir kādas grupas problēmas , un pašlaik mēs varam identificēt grupu, kurām ir problēmas darbā, teiksim Latgales reģions, vai kāda atsevišķi ņemts ciemats, piemēram Zilaiskalns, un tad tā ir politikas problēma - sociālā adaptācija jauniem apstākļiem. Alhokolisms - varbūt arī mums ir daži reģioni, kur īpaši parādās šīs lietas, tātad arī politikas problēma, un varbūt līdz ar to saistītais mazvērtības komplekss. Man liekas un gandrīz esmu par to pārliecināta, ka politikai ir jābūt maksimāli individuālai, t.i. antropocentriskai, tad kad tiks risināts šīs problēmas, tad iespējams ka tiks noņemts jautājums par čīkstēšanu, par korupciju un Delnai arī nebūs īsti ko darīt, jo korupcija arī ir ļoti individuāla, bet tā tomēr ir politika. Gadījuma pēc varu citēt vienu uzrakstu Skotijas kapos..., ja tas interesē, bet tas ir tads pagarš par vēlēšanos mainīt pasauli jaunībā un vēlēšanos manīt sevi vecumdienās?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marta 12.10.2001 17:11
Provincei -- manuprāt, tā ir psihiloga loma nevis politiķa, palīdzēt indivīdam saprast kāpēc viņš "slikti jūtās", īpaši, ja pats nav spējīgs to noformulēt. Jo iemesli sliktai pašsajūtai mēdz būt dažādi -- problēmas darbā, vardarbība ģimenē, alkoholisms, mazvērtības kompleksi un tamlīdzīgi. Politiķu uzdevums, manuprāt, ir gādāt nevis par indivīdiem ar liekulīgas aprunāšanās vai banānu/zāļu individuālu izdalīšanu, bet gan skatīties uz problēmu valsts mērogā un risināt to ar politiskiem instrumentiem, t.i. ja Tu slikti jūties zāļu trūkuma dēļ, noskaidrot kāpēc Tu nevari iegādāties tās zāles, cik vēl cilvēkiem ir aktuāla tāda pati problēma un to risināt tā, lai visiem būtu ilglaicīgs labums nevis Tev vienam atrisināt konkrēto problēmu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Province 12.10.2001 16:05
Pūķim.....

,... un tomēr, vai tas nebūtu politiķa uzdevums (sapratīga politiķa), kad mes kopā ar viņu šēžam un mēģinam kopīgi saprat, kur tad ir tā vaina , ka man kā tautas daļai ir jāčīkst, jo ne velti taču ir kaut kādas tikšanās, kuras vizbiežāk ir "one way" komunikacija, t.i. politiķis reklamē savu vienīgi pareizo partiju ar vienīgi pareizo programmu. Protams politiķis nebūs psihoanalītiķis uz jau neaicinu, bet tomēr, nu ļoti gribētos "politiku ar cilvēcīgu seju"... pastāv uzskats, ka politiķis stradā ar tiedzīvotāju grupu, sabiedrības grupu, masu -- izsaka tās intereses, bet kāpēc gan nevarētu būt individuāla, cilvēcīga pieeja? Ja tā, tad K.S. raksts iespējams ka būtu savādāks, orientēts uz to kāpēc konkrēta personība čīkst un vaid, vai ne?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Marta 12.10.2001 15:31
Redzijam -- savu veselīgo interesi par to, cik "Delna" saņēmusi par šo pētījumu, vari apmierināt ieskatoties pašā pētījumā, ja tas nav par daudz prasīts. Pie pētījuma mērķiem, 6. lpp.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Redzijs 12.10.2001 14:46
Man pret "Delnu" un tās darbību nav nekādu īpašu iebildumu. Gluži pretēji, partijas un partiju sistēma, ieskaitot tādas būtiskas lietas, kā partiju finasēšana līdz šim lielākoties aprunātas sadzīviskā vai žurnalistikas līmenī, bez zinātniskiem pamatojumiem un faktiem. Vienīgais, kāda no tā visa jēga, tā arī nespēju saprast. Tēzi par to ka "visi politiķi ir blēži" un "visi bāž kabatās" tagad var lietot mierīgi, nebaidoties, ka kāds iebildīs un pieprasīs pierādījumus. Tas ir vispārpieņemts uzskats, un es tā nedaudz palasot diskusijas, sapratu, ka arī te tas nav nekas svešs. Labi, sabiedrībai nav nekas pretī ieskatīties partiju maciņos otrām lāgām (pirmoreiz tas tiek darīts likumā noteiktajā kārtībā katru gadu 1. martā ieniedzot atskaiti). Bet tikpat labi man būtu interesanti izlasīt, cik no Sorosa fonda saņem Inese Voika, cik Aivita Putniņa, cik Nellija Ločmele un visi pārējie "Delnas" darboņi. Man tūlīt teiks, ka es bāžu degunu svešās kabatās, ka privātā nauda, kas piešķirta NVO un to pārstāvjiem ir šīs organizācijas un viņu finasētāju privāta darīšana. Labi, bet tad neprasiet, lai es tālāk vēl ticētu, ka tur viss ir "godīgi", ka "Diena" un tās redaktore pētījumu nav pakoriģējušas pēc sava prāta, ka Kārļa Streipa raksts galu galā nav tikai pasūtīta reklāma, par ko Sorosa fonds jau norēķinājies ar cienījamo autoru.

Ja šis "Delnas" pētījums būs pamats, lai attaisnotu partiju finasēšanu no valsts budžeta, tad tas būs atklātākais cinisms, kādu pēdējā laikā esmu redzējis, bet šobrīd izskatās, ka tieši tā tas arī ir. Kuru katru brīdi valdības komisija gatavojas "bīdīt" cauri jauno partiju finasēšanas likumprojektu, bet tagad varēs piegrūst priekšā papīru mapi - paskatieties cik viss patiesībā ir briesmīgi, kā partijas spiestas ņemt naudu no privātajiem, kuri protams kaut ko gaida pretī un tad sanāk tāda kā korupcija, tādas kā ekonomisko gupējumu intereses.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Pūķis 12.10.2001 12:03
Province!

Lūdzu, atsaucieties uz mani precīzi. Es neteicu, ka katram pašam visas problēmas ir jārisina. Sabiedrībā ir daudzas problēmas, ko atsevišķs indivīds nespēj atrisināt. Es rakstīju, ka katram vajadzētu gan censties pašam saprasts, KAS ir tā problēma, kas viņam/viņai maitā dzīvi. Jo domāt, ka mūsu problēmas politiķi ne tikai risinās, bet arī vēl mūsu vietā izdomās, kur ir problēma, tas jau ir par daudz prasīts. Dažreiz tas var tā arī nostrādāt, bet lielākajā daļā gadījumu, ja kāda sociāla grupa nezina, kas konkrēti viņiem vajadzīgs, tā šī grupa arī neko nesasniedz.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marta 12.10.2001 12:01
Guncha -- atzīšos, ka vienbrīd pilnīgi izklausījās, ka esi TAS Guncha, aiz Tavas lēnprātīgās Repšes apjūsmošanas un tieksmes pēc vadoņa :)) Ja esi vēl jauns -- nu vismaz prieks, ka Tu tā vietā lai ietu lielajā politikā, debatējies portālos!

A ar saviem simtprocentīgajiem spriedumiem par manu sēdēšanu krūmos Tu gan nošāvi greizi, esmu visnotaļ politiski aktīva būtne, runāju publiski un vispār ... Lai rīkotos nevis tikai činkstētu un gaidītu vadoņus, nav jau obligāti jācenšas ietikt starp 100 "gudrākajiem" jeb lielajā politikā. Starp mūrīti un Saeimu ir gana vietas, kur plosīties pēc saviem ieskatiem

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Province 12.10.2001 09:45
Pūķim u.c. diskutantiem!

Par personisko politikā , jeb antropocentrismu.

Kāds no Jums ļoti uztraucās ja man ir problēmas, tad man pašai ir tās jārisina. Un te es rodu vēl vienu jautājumu diskusijām par to uz ko tad ir jābūt vērstais politikai uz "tautas laimi" vai manu personisko laimi. Kā arī rodu vielu diskusijām par manām personiskām izjūtām, par personisko politikā, par iespēju diskutēt manas personiskās sajūtas, un nebūt neuzskatu ka tā ir tikai man problēma. Tātad, majas darbs būtu sekojošs - cik atropocentriska ir šodienas Latviajs politika, - Laimi tautai vai laimi induviduālam cilvēkam? Arī K.S. raksts bija vairāk domāts "tautai" , kura čīkst, bet vai nevajadzētu to darīt personiskāk, kā es pats čīkstu, kā es pats rīkojos?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Guncha 11.10.2001 17:26
Martai un Provincei!

Nē, es neesmu ne naivulis, ne malā sēdētājs/stāvētājs. Tikai ir viena lieta šitā populistiski runāt un mācīt citus, ka nevajag malā stāvēt, bet otrs - kaut vai ar vārdiem atbalstīt tos, kuri grib darīt dzīvi labāku. Jūs, Marta, esat populiste, jo esmu 100% pārliecināts, ka pati nemaz neesat gatava iesaistīties lielajā politikā, publiski uzstāties un piedāvāt savu programmu Latvijas tautsaimniecības attīstībai un korupcijas masveida apkarošanai.

Tāpēc es personiski nesaskatu neko sliktu, ka ar Repšes nākšanu pie varas es gaidu labāku laiku iestāšanos. varbūt es kļūdīšos, bet tad es drosmīgi atzīšu, ka esmu bijis liels naivulis. Pagaidām es redzu, ka ikviens Latvijas politiskais spēks ir nopietni nobijies par Repšes iespējamo nākšanu pie varas, jo apzinās, ka līdz ar to ir gadāmas lielas pārmaiņas. Sliktākajā gadījumā varēs piemērot teicienu par jauno slotu, kas tīri mēž. Taču es no Repšes gaidu pietiekami drosmīgas un nopietnas reformas, kuras droši vien nebūs patīkamas daudziem Latvijas iedzīvotājiem.

Par sevi - varu pateikt tikai to, ka sevi uzskatu vēl par jaunu, lai iesaistītos politikā, bet nedaudz tālākā nākotnē redzu, ka reāli es varētu iesaistīties lielajā politikā. Tpāpēc pagaidām es iesaistos šādā diskusijā ar Jums, Marta un Province.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

klasters 10.10.2001 23:57
Vispaar jau shii atbilde ir Martai,bet Jaanis ar burtu D.... man patika pulka labaak,iists Tarzaans vai Mauglis,sak,mums braal , viena asins, tev un man...Feini,gandriiz kaa manaa brezhnjeviskajaa jauniibaa,iedvesmo,bet tomeer necelj.Moshka vecums un politiskaa impotence.Varbuut Delna kljuus par politiskaas potences Viagru.Uh ,tad gan she lietas saaktu griezties...

Nu gana njergu,tagad Martai. Es gan savaa ieprieksheejaa komentaaraa luudzu izskaidrot godiiguma principu politikaa,bet tu man skaidro politiskaa godiiguma principu un klaat pie visa Streipa raksta kontekstaa.Taas ir divas dazhaadas lietas,bet njemsim to,kas tiek dots.Veelme ieguut informaaciju par partiju kaseem ir jauka,jo iipashi , ja saucienaa skan vaardi jebkuram un jebkad. Varbuut shiis lietas tomeer vajadzeetu reglamenteet ar likumu,jo tad gan demokraatija buutu dziiva ,gan NVO iekaare apmierinaata..Un kas gan liedz Delnai ierosinaat shaadas normas pienjemshanu.Shkjiet ,ka arii LR likumi to atljauj dariit.Gadiijumaa ,ja kaada partija saka Ne-e shaadai normai,tad to var pateikt sabiedriibai un aicinaat to balsot par taam partijaam,kas saka Ja-a.Tomeer ,ja arii tad par shiim Ja-a partijaam nebalso, tad viss ir skaidrs ,elektoraatam shis jautaajums vienkaarshi ir pie kaajas.Ja kaads ASV vai Norveegjijas pilsonis shajaa sakaraa juutas aizskarts,tad taa ir vinja un nevis Latvijas elektoraata probleema.Protams,nav jau peljams tas ,ka kaadam ir luste izgliitot latvju atpalikusho tautu,tomeer visam ir savas robezhas un buutu labi ,ja shie didaktikji atlicinaatu laiku arii savas tolerances izjuutas sakopshanai.To var izdariit arii shajaa portaalaa,apguustot rakstus par neiecietiibas problemaatiku Latvijas Republikaa.

P.S. Peekshnji attapu,ka aizmirsu pakasiities,nu gan mazliet arii to.Kaa matiits,Streipa kungs dikti miil bruukjeet eetiskas kategorijas un labpraat skaita skaidas citu aciis ,bet siikbalkjus savaa redzoklii vinjsh nemana nu nemaz.Nezinu kaa tas naak ,bet dazha Latvijas PR kompaanija jau savos piedaavaajumos meedz iekljaut maksas pakalpojumu-Intervija Latvijas Radio K.Streipa raidiijumaa Vaards tiek dots jums.She tev Zuziit,bonbonga ...Dzirdot shito samazgu Streipa kungs vareetu sacelt neesoshaas spuras un breekt ,kas man daljas par latviskaa PR bleezhiem,esmu godiigs kaa vaarava Zuzanna,sak ,peldus esmu nejemams un man kaa naarai nemaz nav taa ko juus domaajat.Tomeer es kaa vircotaajs labi atceros mineeto Streipa kunga radioraidiijumu ar garshvielu firmas shefa piedaliishanos,kas nesmalki staastiija cik smalka un garda ir garshviela vaardaa Anninja.Ja taa nebija brutaala reklaama,tad es i dailjsh kaa aazis uz pashaudzeetu kaapostu fona.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Janis D. 10.10.2001 17:46
Lielisks raksts.

Sakarigas domas pasniegtas sakariga veida. Mes zinaam, ka ir nauda, kas parvietojas no vienu cilveku kabatam uz citu un liek pedejiem darit lietas, ko pirmie velas. Tagad ir laiks kaut ko darit. Vai nu Delnai japartop Duuree vai ari kadam citam jauznjemas ta funkcija. Varbut sabiedribai (gan pilseta, gan ari laukos...) pasai jasak but nedaudz vairak ieinteresetai shajos procesos? Pirmais priekshnoteikums krasai mainja dzives veida ir nepiecieshama krasa mainja cilveku domashana un bez tas nekas nemainisies. Ir taisniba, ka visam krasam parmainjam ir nepiecieshams kads, kas dod virzienu un vada processu, ja ari tikai pasa sakuma. Kursh (kuri?) tie bus?

Jaa- mums nepatik, ka lidzeklji maina kabatas vai, ka musu politikji sanjem milzigas algas, kas neatspoguljo to patiesos nopelnus vai vajadzibas (labi... shis ir pavisam cits stasts), bet cik ir to, kas patiesham ir gatavi kaut ko darit lietas laba? Un darishana sheit nenozime tikai ieshana ielas, vai tiesashanas- ta nozime ari to cilveku atbalstishana, kas kaut ko megjina darit lietas laba. Vel jo vairak, kapec reizem skiet, ka tas ir vinju problemas, kas kaut ka ietekme muus? Izskatas, ka cilveki arvien vairak un vairak sak kopejo sabiedribu uztvert ka Mes un Vinji, ta vieta lai runatu par mums.

Velreiz- lielisks raksts un, vienigais ko es ceru, ir, ka sis process, ko Delna ir iesakusi, neapstasies nekadu iemeslu del. Ne partiju saprotamas, bet neattaisnojamas ricibas delj, ne ari sabiedribas nericibas delj. Vai tas bus Repshe vai kads cits, es patiesam ticu, ka valsts, ko mes esam celusi jau vairak ka desmit gadus, kadu dienu pieredzes bridi, kad cilveki attieksies pret visiem ka mes un rupesies ne tikai par savu mazo labklajibu, bet domas par kopeju sabiedribas labklajibu. Butu labi, ja politikji varetu sakt raadiit piemeru saja sakara, jo tas ka neka ir viens no vinju pienakumiem... ja es dzilji nemaldos.

Cepuri nost Delnai!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Pūķis 10.10.2001 14:09
Province! Man rada apbrīnu cilvēku tieksme savu problēmu risināšanu uzgāzt citiem un pašiem atbrīvoties no atbildības. Jūs rakstā: "Varbūt kāds var dot padomu, kāpēc es, personīgi es, jūtos slikti šajā valstī!" Nu sakiet lūdzama, kā kāds cits - politiķis, pētnieks, žurnālists vai partija - var zināt, kāpēc JŪS PERSONĪGI jūtaties slikti. Ja JŪS PERSONĪGI pati nevarat tikts skaidrībā ar to, kāpēc JŪS jūtaties slikti, neviens to Jūsu vietā neizdarīs. Vismaz par savu nelaimju cēloņiem jau nu katram pašam vajadzētu tikt skaidrībā pirms izvirzīt pretenzijas citiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Marta 10.10.2001 14:05
Klaster klaster -- labprāt tev piedāvāšu savu izpratni par politiskā godīguma principu šī raksta kontekstā: partijas godīgi infomē jebkurā brīdī jebkuru interesentu par savas kases naudas plūsmām, vai tas būtu žurnālists vai nevalstiska organizācija vai potenciāls biedrs, kuru šis jautājusm interesē. Ja partijas to atsakās darīt aizbildinoties ar "kas jūs tādi, ka jums būtu jāsniedz šī informācija, ko mēs saskaņā ar likumu sniegsim tikai VIDam", tad man kā demokrātiskas valsts ne-vienaldzīgam pilsonim rodas loģisks secinājums: vai nu jums kas slēpjams, vai arī patiešām eksistē melnā kase un ir vajadzīgs rūpīgs darbs, lai sabalansētu to ar oficiālajām informācijām, lai tas izklausītos ticami.

Kāpēc ir svarīgi, ka partiju kases ir atklātas? Tas vairotu vēlētāju uzticību, ja viņiem būtu iespēja redzēt kas sponsorē ko un attiecīgi izdarīt secinājumus vai partija rīkojas savu sponsoru vai vēlētāju interesēs. Saprotams, ka tas nav izdevīgi partijām, kuras nevēlas, lai to sponsori un citas mahinācijas tiktu atklātas .... bet to taču vēlētājam arī ir svarīgi zināt, ko?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

klasters 10.10.2001 13:51
Lai notiek ,autoram ir sava tiesa taisniibas,nav smuki ,ja partijas naudu kraaj melnajaa kasee,nav labi,ja politikaa tiek paarkaapts godiiguma princips.Labi gan buutu ,ja autors sanjemtos un noformuleetu sho godiiguma principu politikaa,jo citaadi vinjsh dedziigi ciinaas pret kaut ko ,bet taa arii netop skaidrs par ko..Veel ,kaa sens NVO aktiivists ,gribeetu aizraadiit Streipa kungam ,ka invaliidu tiesiibas un augshmineetais godiiguma princips nav lietas ,kas mitinaas vienaa dimensijaa.Invaliidu tiesiibas un Apeirona ciinja par taam ir ljoti konkreeta lieta,kas ir cieshi saistiita ar konkreetu cilveeku dziivi.Nekur neformuleets godiiguma princips politikaa shobriid ir abstrakta fikcija ,ko katrs var tulkot savaa viizee.Varbuut pirms ciinjas pasakiet par ko shii ciinja buus un tad aiciniet sev sekot.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marta 10.10.2001 12:05
Guncham -- ai kā mani tāds slinks populisms biedē .... sēdēt tik aizkrāsnē, lamāt no panckām ārā gan tos, ko paši esam ievēlējuši gan tos, kas sabiedriskā kārtā cenšas viņus uzraudzīt ... cerot, ka vadonis Repše (vai cits) nāks un cels tautu saulītē. Es domāju, ka nekas nemainīsies, kamēr nemainīsies arī mūsu pašu -- sauc to kā gribi, tautas vai vēlētāju -- attieksme pret politiku un dzīvi vispār. Nekas jau nav vieglāk kā sēdēt malā, visus kritizēt, vaidēt, ka slikti, un gaidīt, kad pasaku tētiņš ar karoti visu ielies mutē. Tas nav naivums, Guncha. Tas ir slinkums.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Province 10.10.2001 12:04
Nāks labais baltais tētiņš .... un tad mēs arī dzīvosim labi, man tāda sajūta, ka to jau esmu dzirdējis praktiski no visiem kas ienāk vai vēlas ienāk politika, un tad... Patiesība ir tur ārā, bet ar to otru pusi, tas ir sabiedrību, kura vēl nav gatava, man tā šķiet neviens negatavojas runāt, .. ir kaut kāda vārdos neizsakāma sajūta, ka tiešām kaut kas nav kārtībā, bet kas nav kārtībā un vai baltais tētiņš ir labākais risinājums .. par to neesmu pārliecināts... varbūt kāds var dot padomu, kāpēc es, personīgi es, jūtos slikti šajā valstī! Jā kāds atbildēs, tad liekas ka tā varētu būt atbilde uz to kāpēc "Sabiedrība nav gatava", kāpēc tā tikai skumji vaid, un kāpēc daži kaut ko savā nodabā, kaut kur tālu, tālu projām no manām problēmām mēģina kau ko analizēt, kaut ko atklāt...publicēt

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Guncha 10.10.2001 11:48
Jā, jā. Uzraugu Latvijā ir atliku likām. Tomēr līdz šim no tiem neesmu manījis reāla labuma. Diemžēl arī Delna nav nekāds spīdeklis šajā jomā, jo ik pa laikam pabāž degunu kādā spraugā, taču reāla labuma no tā nav, jo Delnai vajag nevis muļķoties un klaigāt par konstatētu pārkāpumu presē, bet gan katru reizi vērsties tiesā, lai beidzot tiem blēžiem parādītu viņu īsto vietu. Streipam, protams, ir taisnībba, ka vajag rīkoties, nevis tikai kritizēt citu darbu. Tomēr šoreiz jautājums ir cits - nu jau gandrīz desmit gadus neliels bariņš ļaužu nosaka Latvijā spēles noteikumus, bet nav neviena, kurš spētu tautu pacelt jaunā Atmodā un liktu satrūkties pašreizējiem varas grožu turētājiem, ka nevar vis sēdēt uz tautas kakla un raust miljonus. Tikai kurš tas būs? Es ceru, ka tāds būs Repše. Es tiešām ceru, ka viņš nāks pie varas un realizēs visus līdz šim izteiktos labos darbus, ko iecerējis. Es ceru, ka būs daudz un nopietnu izmeklēšanu par amatpersonu dzīves līmeņa neatbilstību reālajiem legālajiem ienākumiem. Es ceru, ka Repše neaprobežosies ar formālas atbildes saņemšanu par vecāsmātes puķu un kāpostu naudu, mantojumu no mīļa drauga, biznesa veiksmi un intuīciju. Es ceru... Varbūt daudzi mani uzskatīs par mazu naivuli, tomēr es gribu dzīvot patiesi demokrātiskā valstī, kur visi ir vienlīdzīgi un neviens nav vienlīdzīgāks.

Varbūt tad pēc desmitiem gadu mēs varēsim atcerēties ne vien tikai labos Ulmaņa (ne jau Gunta) laikus, bet ar pateicību runāsim par Repšes laikiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Province 10.10.2001 10:40
Un liekas ka šeit arī ir tā patiesība, - sabiedrība nav gatava - un tā arī bija ziņa, ko vajadzētu tā galīgi saprast un līdz beigām, jo Rīga un partijas un pārbaudes un pētijumi, jau nebūt nav visa sabiedrība, par nožēlošanu, sabiedrība ir arī ārpus tusiņiem, svinīgām pieņemšanām, ārpus Rīgas, ārpus kafejnīcām, ārpus bohēmas un varbūt tā domā savādāk, varbūt ka vajadzētu vismaz pieļaut domu ka tā domā savādāk.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marta 10.10.2001 10:34
Izlasīju tikko Provinces komentāru un jāatzīst -- SABIEDRĪBA TIEŠĀM NAV GATAVA, ja nepieļauj iespēju rīkot koncertus bez melnas kases klātbūtnes un domā, ka demokrātija jāsargā no anarhijas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marta 10.10.2001 10:29
Pilnībā piekrītu šajā rakstā paustajam viedoklim par Delnu un NVO lomu ... viena piebilde: ko, velns parāvis, nozīmē "sabiedrība nav gatava"?! Neciešu šo izteicienu, jo to kā galējo biblisko argumentu "jo Dievs tā grib" ir galēji novazājuši politiķi, lielākoties lietojot to, kad saprātīgi argumenti vienkārši aptrūkstas. Tas neko nenozīmē. Tā ir tāda jēla grābstīšanās. Nepiekrītu pēc būtības, ka "sabiedrība nav gatava" godīgai politikai. Šitādu "argumentu" jau var lietot mūžīgi, politiķiem tas vienkārši ir izdevīgi, bet kāpēc to dara cienījamais žurnālists Streips?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Province 10.10.2001 10:23
Kāds sakars uzraugam ar demokrātiju. Arī vislabāko demokrātiju ir nepieciešams uzraudzīt, lai tā nepārveršas par anarhiju. Liekas ka K.S. vēlējās šeit vairāk nodot ziņu par to ko tad lābāki darīt - vaidēt (t.i. burkšķēt savā nodabā) vai uzraudzīt (aktīvi meklēt kašķi). Padomāsim kā to realizēt kādā mazā pilsētiņā, kuri visi ir atkarīgi, arī teiksim no partijas "melnās kases" labvēlības, jo nav noslēpums, ka daža laba partija pims vēlēšanām šo to " uzliek uz galda", teiksim piešķir naudu skolai, grāmātām, noorganizē koncertu, ko savādāk nekad mēs neredzētu, un tagad pamēģini šo lietu uzraudzīt?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

dzidra 10.10.2001 10:02
Atkarībā no tā, kas ir izraugs, un ko tas uzrauga, ir vai nav demokrātija.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


klasters 10.10.2001 00:29
.Protams,ka slikts ,jo vaideetaajs var tikai vaideet..,bet vai uzraugs ir vajadziigs tai dailei ,ko sauc par demokraariju.Demokraatija ar uzraugu liks vaideet jebkuram ,kas uz to ir cereejis,jo kur ir uzraugs ,tur nav demokraatijas.

Citi autora darbi
Streips 165x152

Skumja pašdarbība 16 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Grimstošais kuģis 3 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Privātpersona Nils 1 Autors:Kārlis Streips