No ministriem viena laba, viena ne tik laba doma par noziedzniekiem 22

Labrīt, lasītāji!

Pa starpu ne īpaši gudriem plāniem, piemēram, par Latvijas aviokompānijas nacionalizēšanu, valdības buldozeriskajam traktorministram reizēm prāta iekrīt arī kāda pavisam gudra doma. Piemēram, par to, ka ļaudis, kuri sēžas pie stūres dzērumā, būtu jāsoda nevis ar maksimālo sodu 500 latu, kā tas ir patlaban, bet gan ar maksimālo sodu 5000 latu. Pilnīgi pareizi. Turklāt, manuprāt, derētu rīkoties vēl stingrāk. Pirmo reizi pie stūres dzērumā -- atņemtas tiesības uz gadu, plus vēl ministra minētais sods. Otru reizi pie stūres dzērumā -- reāls, konkrēts cietumsods un tiesības atņemtas uz mūžu. Šī nav joma, kurā pat minimāli ir izprotama auklēšanās. Ja būtu garantija, ka cilvēks, kurš ir pietiekami dumjš, lai dzērumā vai narkotiku reibonī sēstos pie tonnu smagiem spēkratiem, tikai un vienīgi trieksies kokos vai citos nedzīvos priekšmetos, tas būtu viens. Taču, diemžēl, šāda veida cilvēki mēdz ietriekties arī citos automobīļos, kā arī cilvēkos. Es zinu, ka ir ļaudis, kuri uzskata, ka pārāk bargi nedrīkst rīkoties, jo (A) Latvijas nabaga iedzīvotāji nevar atļauties maksāt vairāk kā 500 latu; (B) dzērājs varbūt ir vienīgais naudas pelnītājs ģimenē, tāpēc nevar likt viņu cietumā; (C) u.tml. Nepārliecinoši argumenti. Ja nevar tādā vai citā nozīmē atļauties grēkot, tad pats vienkāršākais risinājums ir ... negrēkot vispār.

Iesaki citiem:

***

Bet kā tādā gadījumā vērtēt cita, pļāpu kules iekšlietu ministra pārliecību, ka ir jāmaina attieksme pret zagļiem veikalos? Ministra doma -- ja tiek nozagts kaut kas, kas ir vērts mazāk par 53 latiem, tam jābūt nevis kriminālpārkāpumam, bet gan administratīvam pārkāpumam. Protams, ir taisnība, ka policijai nav nedz laika, nedz iespēju pilnībā risināt katru, kā daiļrunīgais ministrs reiz ir teicis, zaptes burkas nozagšanas gadījumu. Bet diez vai tas, kas ir paredzēts patlaban, sūtīs pareizo signālu. Jo veikalos tomēr ir ļoti daudz kārojamu preču vērtībā zem 53 latiem, tur, piemēram, ietilpst vai viss parfimērijas klāsts, un tās mēdz būt mazas kārbiņas, kuras ir viegli iebāzt kabatā. Pieļauju, ka rūdītākie blēži arī zina, kā atbrīvoties no signalizācijas iekārtām, kādas veikali ir spiesti likt pat uz salīdzinoši mazvērtīgām precēm (droši vien neesmu vienīgais, kuram ir gadījies pirkt datora diskus un pacietīgi gaidīt, kamēr kasiere no katra vienu latu vērtā diska noķeksē signalizācijas lipekli). Ja reiz administratīvs process, tad, manuprāt, slieksnim jābūt krietni zemākam, bet neesmu pavisam pārliecināts, ka doma kā tāda ir pareizā.

Jauku visiem dienu!

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (22) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

sondra 19.09.2008 20:49
Pilnīgi piekrītu, lielākus sodu -un jebkurā jomā. Kaut arī par apkārtējās vides piemēslošanu .. Pamēģiniet kaut kur Amerikā piemēslot, redzēsim cik lielus sodu maksāsim. Diemžēl, cilvēks tāds radījums , vismaz lielais vairums no mums, ka neko nesaprotam , kamēr mūsu maku vai ērtības neskar tieši.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Rita 19.09.2008 10:43
Vienkārši paaugstināt sodu līdz astronomiskai summai tomēr ir tāds "buldozerisks" risinājums. Politikai vajadzētu būt vērstai uz to, lai liktu cilvēkam domāt, nevis liktu viņam baidīties. Proti -- cilvēks nesēžas pie stūres dzērumā, jo apzinās šāda soļa sekas, nevis vienkārši baidās no soda. Sodiem noteikti jābūt ļoti, ļoti stingriem, bet sodu politikai jāiet roku rokā ar izglītošanu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Bezvārdis 19.09.2008 09:41
Pieredze liecina, ka sodi, kas pārāk bargi un kuri pārāk stipri kontrastē ar vispārpieņemtiem uzskatiem, nedarbojas. Piem., mēs varam pieņemt, ka par ātruma pārsniegšanu pienākas nāvessods nošaujot uz vietas. Daži tiks nošauti. Tomēr vieslielākā iespēja ir sagaidīt, ka šāds likums tiks piemērots izteikti selektīvi un nošauti tiks tikai atsevišķi kādam netīkami izlēcēji. Un ko mēs darīsim ar lērumu bijušo dzērāju, kuri turpinās braukt dzērumā pa Latvijas ceļiem, bet nu jau bez tiesībām?

Es arī esmu sašutumā par esošo situāciju uz ceļiem un it īpaši par bezatbildīgajiem satiksmes dalībniekiem, kas apdraud manu un citu braucēju veselību un dzīvību. Tomēr pašreizējā retorika ap un par dažādiem sodiem bīstami norāda uz mūsdienu sabiedrības profašistisko un totalitāro noslieci. Mācītājs Šmits tā dēvētajā cilvēktiesību komisijā aicina uz ķīmisko kastrēšanu (bez šaubām kļūdaini domādams, ka tas ir medikamentozs veids, kā iznīcināt viņam netīkamo cilvēku reproduktīvo aparātu). Šādam priekšlikumam neviens skaidrus un argumentētus iebildumus neizsaka. Divi ļoti augstu stāvoši tiesīb(!!?)sargājošo iestāžu darbinieki - Tieslietu un Iekšlietu ministri uzskata, ka tiesa drīkst lemt par cilvēka dzīvību un nāvi. Tai pat laikā premjers aicina saliedēties, jo mūs apdraud gan iekšējie, gan ārējie ienaidnieki. Vēl tikai vajadzētu to visu uzpiparot ar skanīgu latviešu-pārcilvēku ideoloģiju un mēs varētu sākt sagaidīt pogromus. Tāpēc nav ko priecāties par kristiešu fundamentālistu, kas aicina uz radikāliem sodiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis > pt 18.09.2008 20:31
Piekrītu, ka negulēšanu promilēs nevar izmērīt. Tā ir cita un jau sarežģītāka problēma, kuru arī vajag sākt risināt. Joprojām 1/3 no smagajiem negadījumiem izraisa autovadītāju miegs un nogurums.
Ātrumu pārkāpšanu var tīri sekmīgi risināt ar fotoradariem. Diemžēl šajā ienesīgajā biznesā Šlesers grib pieļaut (vai pat atļauj) privato kompāniju līdzdalību, kas jau pa gabalu ož par kāda (varbūt arī paša) interešu lobēšanu, kuras atklāsies labi ja pēc vairākiem gadiem, kad visas iespējas valstij kautko tiesiski un likumīgi izmainīt būs jau zaudētas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

IM 18.09.2008 20:08
No 500 uz 5000. Nu izskatās tomēr tāda mētāšanās ar cipariem , un tomēr kaut kā nenopietni. Manuprāt tad jau labāk iesākumā no 500 uz 1000 , un tad tālāk pēc apstākļiem. Savādāk ka neiziet kaut kādā autā , uzreiz ar tādu tik pamatīgu metienu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

pt> Gatis 18.09.2008 19:48
negulēšanu promilēs neizmērīsi.
Adekvātas soda sistēmas izveide tomēr nebūtu jāatstāj populistisku politikāņu pārziņā. Viņš jau nu gan zina, ka tautai patīk asinis, bet vēlēšanas tuvojas.
Ja tiktu rūpīgāk kontrolēta satiksmes plūsma - ne tikai dzērums, bet arī ātrums, un cilvēkiem piešķirtu pat to pašreizējo maksimumu, un sods būtu neizbēgams, pēc kāda laika tā pilsoniskā apziņa parādītos.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 18.09.2008 17:36
Ja soda bargums nav nekāds arguments un cilvēki tāpat pārkāps noteikumus, tad labs arguments soda bargumam ir tas, ka sods uz ilgāku laiku no ceļu satiksmes izņems pārkāpējus. Pārkāpējiem varbūt nevajadzētu piespriest milzīgos tūkstošus kā sodu, bet gan atņemt autovadītāja apliecību līdz pat vairākām dekādēm, atkarībā no dzēruma smaguma. Ja tie tūkstoši vairāk kalpos kā budžeta papildinošs arguments uz maksātspējīgo autvadītāju rēķina, man tas nešķiet tik būtiski.

Es kā autovadītājs vairāk esmu ieinteresēts, lai braukšana uz Latvijas ceļiem top drošāka un kulturālāka. Man diezko nepatīk braukt pa šoseju, ja jebkurā brīdī jābūt gatavam, ka man pretī brauc iedzēris vai nu arī pēc negulētas nakts uz 3 sekundēm pie stūres iesnaudies autovadītājs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kas 18.09.2008 17:27
Pret to 5,000 latu sodu nav minēts cits būtisks arguments. Lai arī tiek ķerti tie 20 latu policisti-korumpanti. Ja Tev bankas kontā būs 1,000 lati ko piebraucot varēsi mierīgi noņemt. Policistu maciņi kļūs daudz biezāki, noķeto skaits samazināsies par 4/5 daļām un visi būs laimīgi? Varbūt tāda ir doma, kā CP algas padarīt līdzīgākas ārstu blakus ienākumiem?! Der gan par šo ar galvu padomāt.

Cita lieta, kur sods palīdz, es uzskatu ir Mildas apčurāšana - no 50 uz 200ls paugstināt liekas smieklīgi. Vajag uzlikt tos 5,000! Tas ir valsts simbols tomēr! Un lai latviešu čuratāji ņem līzingu/patēriņa kredītu, "maitas"! Pačurāt var arī krūmiņos, nevis jālien piemineklī....! nekāda attaisnojuma. nekāda. Un valstij papildus nauda būs un tauta apmierināta par pienācīgu sodu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Reinis Zindelis 18.09.2008 17:20
vai autors vismaz ir apskatiijies ko noziimee administratiivais sods? Citaadi rodas iespaids ka juus pats nesaprotat par ko rakstaat, jo var saprast ka jums skjiet, ka administratiivais sods nemaz nav sods???
Lieta ir taada ka valstij ir jaariikojas sameeriigi, proti par kaitiigaam darbiibaam ir jaaparedz viena veida pretpasaakumi un par ljoti kaitiigaam darbiibaam citi smagaaki pretpasaakumi. Preteejaa gadiijumaa juus radaat vienaadu proceduuras smagumu gan slepkaviibai gan siikai zaadziibai. Administratiivais sods arii ir sods, tachu kaa LR APL logjika ir taada ka to piemeero par mazaak smagiem paarkaapumiem. Juus tahu nevarat nepiekrist ka 50 ls zaadziiba nav saliidzinaama ar piemeeram korupciju, izvaroshanu, vai kara noziegumu???

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

pt 18.09.2008 16:33
diskusijas par soda bardzību notika pirms nāvessoda atcelšanas. Tika argumentēts, ka ĻOTI bargi sodi nepalīdz. Neviens jau nedomā, ka tiks pieķerts.
Par sīkajām zādzībām - arī administratīvie sodi var būt gana bargi. Nav jau tā, ka tika pateikts - līdz 53 latiem var darīt, ko grib, nekas nebūs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

I 18.09.2008 15:03
Labi ar to min algu nedaudz pārspīlēju. Bet nu nedaudz. Mana doma bija par to, ka lietas, kas ir ārpus cilvēka uztveres, viņu nebaida, tās viņam ir nereālas. Sodam ir jābūt samērīgam ar cilvēka iespējām. Lielam, bet samērīgam. Uzņēmumā, kurā es strādāju, nevienam strādniekam iepriekšējā gadā ienākumi nav sasnieguši šādu skaitli. Par visu gadu. Bet plaši izreklamētai Andrejevas kundzei, tas būtu nieks - mēneša alga. Tāpēc iestājos par %.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis -> I 18.09.2008 14:20
Domāju, ka minimālās algas saņēmēji nebrauc ar automašīnām. Ja tomēr var saņemt minimālo algu un vēl atļauties auto, tad šādam cilvēkam noteikti ir nelegālie ienākumi vai arī radinieki, kuru resursus var izmantot. Uzskatu, ka tas 5000Ls ir pietiekami liels, lai cilvēks sāktu respektēt noteikumus.

Arī es esmu autovadītājs. Un cik zinu, kamēr sodi nav nomaksāti, nav iespējams iziet tehnisko apskati automašīnai.
Tiem, kam sods būs 5000 Ls, pēc tiesību atgūšanas (kaut vai pēc 20 gadiem, ja nebūs atņemtas visu mūžu), varēs vēl izvēlēties, samaksāt veco sodu vai tomēr sodu nemaksāt un nesaņemt tehnisko apskati, nesaņemt kredītus un iekļūt parādnieku reģistrā.
Iekļūšana parādnieku reģistrā baida jebkuru normālu iedzīvotāju, neatkarīgi no viņa ienākumiem.

Katrā ziņā ir redzams, ka sistēma darbosies un novērsīs daudzu dzērājšoferu atrašanos uz ceļa, pat gadījumos, ja dzērājšoferi nebaidīsies no soda.

Problēma tikai paliek ar tiem dzērājšoferiem, kuriem sods ir, tiesības nav, bet tieksme iedzert joprojām ir un saglabājās arī tieksme braukt ar svešu auto. Šādus braucējus nekas neatliek, kā sodīt ar izolēšanu no sabiedrības.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

I 18.09.2008 13:26
Nekad līdz šim neesmu sēdusies pie stūres iedzērusi kaut g alkohola. Principiāli. Ar auto pārvietojos katru dienu. Sodu 5000 neatbalstu. Tik pat tas varētu būt arī 100000. Ir summas, un ar tām saistītas nepatikšanas, kas ir stipri vairāk par normāla darba cilvēka izpratni. kairinājums nenostrādās, jo nav apjēdzams. Min alga valstī ir Ls 160, kad atskata nodokļus velk uz 130. Vai tādu cilvēku var nobaidīt ar 5000? baidīt var, bet nobaidīt. Sodam nav jābūt konstantam, bet gan proporcionālam ienākumiem

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

IlzeS 18.09.2008 13:17
Ierosinājumu par lielāku sodu - 5000 latiem - atbalstu. Manuprāt, sodam tiešām ir jābūt tik lielam, lai no tā baidītos. Savukārt autora ierosinājums atņemt tiesības uz mūžu gan, manuprāt, nav labs. Cik esmu lasījusi, tad juridiskajā literatūrā tiek atbalstīts ierosinājums atņemt tiesības kaut ko darīt uz noteiktu gadu skaitu (tas gadu skaits varētu būt tiešām liels - to gan atbalstu).

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips 18.09.2008 12:45
Atbilde uz iebildumiem ir tikai un vienīgi viena: Baidies no soda? Nepārkāp likumu. Punkts.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Laure 18.09.2008 12:21
Savulaik lasīju vienu stāstu iz reālās dzīves, šķiet, ASV (bet neesmu droša, varbūt kādā citā valstī), ka jaunam puisim, kurš dzērumā bija sabraucis kādu cilvēku, piesprieda sabiedriskos darbus - apbraukāt daudzas skolas un skolēniem, izmantojot savu piemēru, stāstīt par to, kādas letālas sekas izraisa braukšana dzērumā. Puisis pēc tam probācijas dienestam atzinis - šāds sods viņu "ārstējis" daudz vairāk, nekā būtu ietekmējis naudas sods. Jo ir grūti skatīties acīs daudziem cilvēkiem un skaļi atzīt - es esmu rīkojies nepareizi, lūdzu nekad tā nedariet jūs! Un ar katru šādu reizi, kad vēl un vēlreiz esi verbalizējis izdarīto, tu aizvien vairāk saproti, cik briesmīgi un nepieļaujami esi rīkojies.

Es, protams, nesaku, ka visi dzērāji ir spējīgi iet uzstāties skolās, bet dažiem varbūt šī pieredze nāktu krietni par labu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 18.09.2008 11:23
ko dariis, kad 99% nemaksaas to sodu? buus 100 000 tiesu izpildiitaaju.
---------------------------------------------
Problēma ir nevis soda nemaksāšana, bet dzērājšoferu atrašanās uz ceļa. Ja viņi sodu nenomaksās, tad viņiem nav iespējas likumīgi braukt ar auto.

Līdz ar to soda mērķis ir panākts - dzērājšoferi nelieto auto. Ja tomēr kāds tiek pieķerts atkārtoti, tad seko ieslodzījums. Rezultāts atkal par labu valstij, jo potenciālais slepkava ir zaudējis brīvību un nevienu neapdraud.

Ir neizbēgami tas, ka dzērājšoferu skaits un zaudēto dzīvību skaits uz ceļiem samazināsies.

Vienīgi esmu nobažījies par:
1)kukuļņēmēju skaita palielināšanos CP inspektoru vidū
2)dzērājšoferiem, ja tos ieslodzīs kopā ar recidīvistiem un citiem smagos noziegumos apsūdzētajiem. Tāpēc vajadzētu ierīkot atsevišķu soda izciešanas vietu nelabojamiem dzērājšoferiem.
3)Pārpildītās ieslodzījumu vietas. Tāpēc tiesu sistēma valda uzskats, ka ne pārāk smagiem noziedziniekiem labāk tomēr dot nosacītos sodus un nesodīt ar brīvības atņemšanu. Līdz ar to pieaugs (bez tiesībām esošu) dzērājšoferu drosme braukt dzērumā.

Runājot par soda bargumu - Japānā šis sods ir nežēlīgs. Un tas darbojās.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

x 18.09.2008 11:03
gati, ja shaadaa veidaa kaut ko vareetu atrisinaat, kaapeec nenoteikt nereaali lielus sodus (piemeeram, rokas nocirshanu) par zaadziibaam, kaapeec nenoteikt nereaali lielus sodus (piemeeram, saraustiishanu gabalos) par dzimumnoziegumiem utt. iisteniibaa tas paliidz, protams, bet liidz galam jau probleemu neatrisina. ko dariis, kad 99% nemaksaas to sodu? buus 100 000 tiesu izpildiitaaju?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 18.09.2008 10:58
Ar to jau arī rēķinās, ka sodam jābūt nereāli lielam. Dzērājšoferiem rodās dzīvē tādas problēmas, ka tas kļūst par labu biedu pārējiem dzērājšoferiem. Kredītu problēmas, tiesību un auto zaudēšana un gaidāmais arests ir laba motivācija atsacīties no alkahola vispār.
Turpmāk uz ceļiem reibumā braukt varēs atļauties tikai paši policisti vai arī tie, kas ir pietiekami bagāti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

V.S. 18.09.2008 10:54
5000Ls nav astronomiska, bet Latvijas apstākļos ļoti būtiska summa. Streipa kungs, ja nerunāt vispārīgi, tad padomājiet par iespējamiem gadījumiem, kad tāds dzērājs pie stūres ar savu neapdomīgo rīcību iedzīs parādos savu ģimeni un ja no tā cieš bērni, tad tas nav risinājums. Sistēmai ir jāstrāda lai pārmācītu pārkāpēju. Mūsu valstī varētu ieviest sabiedrisku darbu pildīšanu, kā sodamēru, protams, neaizmirstot par naudas sodiem, bet par tiesību atņemšanu- pilnīgi piekrītu.
Nesaprotu, no kurienes mūsu ministri ņem šādus skaitļus, laikam tiem ir spilgta fantāzija (kā jau visiem bērniem), bet administratīvo pārkāpumu klāsta paplašināšana ir laba doma, mūsu nabaga policisti nodarbosies ar svarīgākām lietām, bet municipāļi: lai pūlās!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

x 18.09.2008 10:47
sodam tomeer jaabuut kaut cik sameerojamam. 5000 ls var nomaxaat labi, ja 1% iedziivotaaju. tikpat labi vareetu piemeerot sodu noskriet 100 metrus aatraak par 10 sekundeem vai uzraapties vanshu tiltaa ...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 18.09.2008 10:42
Lai gan parasti buldozera galva un vidusskolas izglītība strādā personīgajās interesēs, šoreiz buldozera ideja par sodiem ir atbalstāma.

Vienlaicīgi vajag arī padomāt par to, lai ceļu policija nesāk ņemt kukuļus. Uz šī lielā soda fona arī kukuļdevēju entuziasms strauji palielināsies.
CP inspektoru kungiem taču kārdinājums arī taps neatvairāmāks kā jelkad agrāk.

Citi autora darbi
Streips 165x152

Skumja pašdarbība 16 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Grimstošais kuģis 3 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Privātpersona Nils 1 Autors:Kārlis Streips