Atslēgvārdi:

Neatstāt izglītību pašplūsmā 1

Ir apsveicami un iepriecinoši, ka cerīgo politisko pārmaiņu laikā liela uzmanība un lielas pūles tiek veltītas izglītības jomai. Pēdējo pāris mēnešu laikā ir redzami trīs lieli notikumi Latvijas izglītībā — Stratēģiskās analīzes komisijas izdotais pētījumu krājums „Izglītība zināšanu sabiedrības attīstībai Latvijā”, Valsts Kontroles Revīzijas Ziņojums Vispārējās izglītības jomā[1] un Starptautiskais lasītprasmes novērtēšanas pētījums[2].

Iesaki citiem:

Uz VK ziņojumu Izglītības un zinātnes ministrija jau devusi savu atsauksmi, kas parāda tās darbinieku (ne)izpratnes līmeni par problēmu jeb, pareizāk, nevēlēšanos saprast lietas būtību, kā arī prasmi aizbildināties, aizbildināties, aizbildināties.

Visi trīs minētie „notikumi” ir liela ieguldīta darba rezultāts — katrs savā virzienā un aspektā. No daudziem izdarītajiem secinājumiem loģiski izriet tālāko darbu un veicamo uzdevumu nepieciešamība, bet, vai tie tiks veikti un kas tos veiks — tā ir miglā tīta aina. Būtiskais ir tas, ka no šiem trim rezultātiem loģiski saattiecinot ir iespējams izveidot visai vienotu, sistēmisku kopainu par stāvokli mūsu izglītībā. Ja saistībā ar katru no tiem atsevišķi ierēdņi var šā vai tā izgrozīties un attaisnoties, un viņi to noteikti arī darīs, tad pret loģiski strukturētu kopainu tas nebūs iespējams.

Sistēmisks redzējums ir vispirmām kārtām secīgas domāšanas jeb loģikas jautājums. To nav iespējams ieviest kā normatīvu aktu obligātai izpildei. Pat vislabākais izglītības ministrs nākamajā valdībā dažu gadu laikā vēl neiemācīs padotos darbiniekus domāt saturīgāk, loģiskāk un skolu dzīvei atbilstošāk. Tāpēc sākotnēji šāds redzējums būtu jāveido tieši teorētiskā jeb teksta formā. Izstrādāt šādu sistēmiski veidotu tekstu uz veikto pētījumu pamata ir tas uzdevums, kas šobrīd loģiski un ultimatīvi stāv priekšā izglītības sistēmas sakārtošanas jautājumā. Šo rindu autors aicina apzināties šo nepieciešamību.

Atstāt tik lielu paveikto darbu bez turpinājuma un loģiska apjēguma būtu milzīga izšķērdība. Vienkārši nedrīkstam vēl ilgāk saskaldīt savus spēkus, resursus un mērķus un atstāt izglītību tās politiskajā pašplūsmā.

Galvenie politiskie spēki šobrīd koncentrē savas pūles ekonomiskās krīzes draudu novēršanas virzienā. Bet vienlaikus ir arī jāapzinās, ka izglītībā kā relatīvi autonomā sabiedriskā procesā slēpjas sabiedrības iekšējais pašatjaunojošais potenciāls. Bez šī potenciāla atmodināšanas ne ekonomika, ne politika, ne sabiedrība kopumā neatjaunosies.
_______________

[1] http://www.lrvk.gov.lv/?id=1759&temaid=494

[2] The Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS), http://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2008017



Šajā rubrikā publicēti redakcijai iesūtītie komentāri. Redakcija to tapšanā nepiedalās.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (1) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
jenefee mike

Nice post. I learn something more challenging on different blogs everyday. It will always be stimulating to read content from other writers and practice a little something from their store. I’d prefer to use some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll give you a link on your web blog. Thanks for sharing. Website Information Webpage Website

Citi autora darbi
Vajag just

To vajag just 8 Autors:Gatis Ozoliņš

Bremzes 255x203(2)

Bremzes vēsturei 6 Autors:Gatis Ozoliņš

Article article 94e9b47eb53424413213ba7a20e3e78d4d93021a2a0496f22bd704797b55734b

Pēc tautas sapulces 1 Autors:Gatis Ozoliņš