Mums jau tagad ir gana netalantīgu politiķu 7

Vakardienas nemieri Rīgā pavisam noteikti aizēnoja pirms tam notikušo demonstrāciju – jā, radio ziņās dzirdēju, ka Rīgā notiekot demonstrācija, tomēr šorīt rīta vēstīs bija par nemieriem, kaut kas tika minēts par to, ka Latviju ir sāpīgi piemeklējusi globālās finansu krīzes sekas, ka esam nospiesti uz ceļiem Starptautiskā valūtas fonda priekšā un ka valsts sektorā strādājošajiem esot aizkavējušās algu izmaksas. Nu tīrās šausmas, es pie sevis nodomāju, nez kā tad vidusmēra svensons uztver šādu ziņu – ka mēs esam kaut kāda nabadzīga banānu republika, kurā lumpeņproletariāts rīko dumpjus un nemierus? Ka mēs esam līdzīgs Eiropas rūpju bērns kā Grieķija? Vai ka mums ir tik nežēlīgas sociālās un etniskās problēmas kā imigrantu geto Francijā?

Iesaki citiem:

Atklāti sakot, vidusmēra svensons pat nebija par to neko dzirdējis. Tas ir, vismaz tie vidusmēra svensoni, kurus es šodien satiku darbā. Izņemot manu kolēģi Jānu, fakultātes marksistu, kurš pēta antifašistiskās kustības un kuram jauniešu nemieri ir maizes avots. Tur nu ārlietu ministram Riekstiņam tiesa – nekāds destruktīvs iespaids uz Latvijas tēlu pasaulē nav radīts. Vismaz vēl ne – jo avīzes visticamāk rakstīs par notikušo tikai rīt.

Bet kā tad es īsti jūtos par šo pavērsienu Latvijā, dzīvodams šeit Zviedrijā? Atklāti sakot, esmu pārsteigts, ka kaut kas tāds nenotika jau agrāk. Bet acīmredzot latviešu tauta ir īpaši adaptētiesspējīga, jo valdības korupcija, nekompetence un varas sāta sajūtas trūkums taču tika paciesta itin labi. Vismaz līdz šim. Piemēram, Ventspils finansētā ZZS vēl joprojām ir reti populāra partija, kas manī rada neparastu izbrīna sajūtu, jo manās acīs tā simbolizē tādu valsts kriminalizāciju, par kuru šasminājos klausoties antropoloģijas lekcijas par Āfriku Upsalas Universitātē.

Pārsteigts esmu, ka nemiernieki bija jaunieši, ka nemieri izskatījās vairāk vai mazāk organizēti un iepriekš plānoti un ka tiem idejiski bija tik neskaidra saistība ar demonstrāciju. Tādēļ uzskatu, ka Godmaņa kritika Štokenbergam un kompānijai bija pilnīgi nepamatota – es saprastu, ka Godmanis varētu tā trakot, ja vēl nemiernieki būtu klaji izklieguši anti-korupcijas vai sociālistiskus saukļus. Kur nu! Latvijā nav šķiru sabiedrības, precīzāk, manuprāt, Latvijā nepastāv nekādas šķiriskas identitātes.

Tāpat pārsteigumu rada arī Iekšlietu ministra rīcība – krīzes brīdī nu galīgi nav laika sūtīt indīgas īsziņas saviem politiskajiem oponentiem. Vai tad tiešām viss bija zem kontroles? Vai arī Segliņam vienkārši nerūpēja, lai viss būtu zem kontroles? Lai nu kā – ārkārtīgi dīvaina rīcība, un tas vēl ir maigi teikts. Lieki teikt, ka notikušais demonstrē Iekšlietu ministra nekompetenci un takta sajūtas trūkumu, bet tas laikam jau nav nekas jauns Latvijas politiskajā ainavā.

Patiesi, jo visvairāk man tomēr laikam ir žēl garām palaistās iespējas. Datuma simboliskums bija tik uzmācīgs, ka, manuprāt, ir jābūt ārkārtīgi neapdāvinātam, lai neizspēlētu vēstures iedalītos trumpjus. Bet par kompetentu un aizrautīgu politiķu trūkumu nevajadzētu satraukties – Latvijas politiskā kultūra ir tik jauna, ka talantīgi politiķi vēl nav paspējuši sevi pieteikt politikā. Un te man gribētos nepiekrist Ralfam Vīlandam, ka Latvijā esot pārāk daudz politologu, kas nevēloties iesaistīties politikā, lai to patiesi mainītu.

Tāda attieksme pret politologiem man atgādina manu vecmāmiņu, kura pirms astoņiem gadiem uzzinājusi, ka studēju politikas zinātni, man ar šausmām acīs prasīja vai tad es tagad taisos kļūt par politiķi. Lai nu kam bet Vīlanda kungam vajadzētu lieliski zināt, ka ir atšķirība starp politikas zinātni un politiku kā profesiju.

Turklāt kas pēc viņa domām ir Pabriks tādā gadījumā? Traktorists? Un kāds tieši ir viņa pozitīvais pienesums Latvijas politikā? Artis Pabriks bija fantastisks politologs līdz izlēma, ka viņam jāiet politikā. Atklāti sakot, man vienmēr šķita, ka viņš Latvijas politikā bija noderīgāks kā politologs, nevis politiķis – viņš lieliski prata analizēt procesus un politiku. Bet izteiktas analītiskās prasmes, kas parasti piemīt zinātniekiem, vēl nenozīmē, ka politologi automātiski ir talantīgi politiķi – spēj pamanīt un izmantot iespēju logus. Un šeit man jāsaka, ka Vīlanda kungam vajadzētu atdarīt acis – mums jau ir gana netalantīgu politiķu.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (7) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

gary 21.12.2011 11:25
sophisticated, it could possibly be mistaken for any bit of jewellery. http://www.somedresses.co.uk/home-coming-dress-function-occa... 1 of his most recent styles is often a charming lady's view with pearls. The wrist band is much more like a bracelet and is also produced of 3 chains of pearls. http://www.toplightfixtures.info light fixtures The bracelet is so fragile they pretty much get to find out the clock confront alone. The view deal with is coated by a heart formed locket is so delicately offered. The bracelet is really a rapidly closing the T bar is produced of sterling silver. The males and women watches Burberry luxurious style business dominating style and style of its most recent males is no exception. When the stability of sophisticated and sensible the stainless metal chronograph watches is no shock. Created with precision engineering very best of this clock, make sure to pass the check of time. Additional than simply view apply, prepared to utilize style functions iconic particulars which have been etched deeply in couture Burberry more than its a hundred and fifty yr historical past . The stainless metal sphere is engraved using the renowned Burberry manage. http://www.somedresses.co.uk The belt line cautiously having a fashionable bracelet that's each challenging and comfy to put on. Many of the functions from the most recent men's and women style watches are

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ralfs 16.01.2009 09:49
Virsraksts, Cienītais, ir hiperbola... Tas kalpo uzmanības pievēršanai.
Vērts izlasīt arī tālāk. Es domāju, ka nav vērts skaldīt matus par mazāk svarīgo šajā ierakstā. Ja jums ir laiks un velme - uz priekšu! Es izstājos...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris 15.01.2009 20:00
Prieks dzirdēt, ka Jūs zinat atšķirību starp politologu un politiķi.

Protams, ka tā nav dogma, ka politologi nevar būt labi politiķi. Daži ārsti var būt labi politiķi, daži ārsti var būt arī slikti politiķi. Spriežot no Jūsu atbildes, šķiet, ka mūs vieno izpratne, ka par "labu" politiķi var kļūt visi, kuriem piemīt zināmas personīgās īpašības, harizma un aicinājums, kas var piemist jebkuram Latvijas pilsonim, ne tikai politologiem.

Tādēļ man ir nesprotams Jūsu bloga virsraksts, ka esot pārāk daudz politologu, bet pārāk maz politiķu. Tieši tāds uzstādījums manuprāt ir sekls, jo politologi līdz šim Latvijā ir bijuši nu pat ļoti sabiedriski aktīvi, rakstot par sabiedriski nozīmīgām tēmām (par vēlēšanām, partijām, korupciju, ES) un komentējot, kā eksperti, šīs parādības masu medijos. Sekli, vai precīzāk, netaisni, manuprāt, ir nenovērtēt to zināšanu bāzi, kuru latviešu politologi ir radījuši par politiku Latvijā, ņemot vērā līdzšinējo finansējumu sociālajām zinātnēm. Naivi ir iedomāties, ka tādēļ, ka politologi ir specializējušies politikas procesu analīzē, neviens cits nevar veidot demokrātisku, tiesisku, ētisku vai efektīvu politiku. Politologu profesijas uzdevums ir nodrošināt objektīvu informāciju par politiku, vērot un analizēt ir viņu profesionālais pienākums, tādēļ pārmest politologiem, ka viņi ir politologi, ir mazākais dīvaini.

Cita lieta ir, ka sabiedrībā ir maz indivīdu, kuriem ir interese par politiku un kuri grib tajā iesaistīties, bet tas ir saistīts ar mūsu politisko kultūru, kuru nevar mainīt, pieprasot, lai politologi iet politikā. Ja Jūs gribējāt aktivizēt sabiedrību politiskai līdzdalībai - lieliski - bet nevainojiet politologus par to, ka viņi dara savu darbu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ralfs Vīlands 15.01.2009 17:11
Es zinu atšķirību starp politiķiem un politologiem. Zinu arī patiesību, ka ne vienmēr politologi var būt labi politiķi, taču manā skatījumā tā nav dogma. Labs politologs var būt arī politiķis, bet var arī nebūt. Šāds diskurss man škiet sekls...
Un ne par to es runāju savā blogā. Mans uztraukums bija par disproporciju starp vērotājiem un darītājiem. jā tā turpināsies, tad diez vai pārmaiņas valsts pārvalde ir iespējamas

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris 15.01.2009 01:16
Lieki teikt, ka es Jums nepiekrītu Jūsu novērtējumā par Latvijas politologiem jeb to "kastu" kā Jūs izsakaties. Neesmu ilgi bijis Latvijā, bet nedomāju, ka šie politologi pēkšņi būtu mainījuši savu uzvedību; jāatzīmē, ka esmu izteicies par šo tēmu jau iepriekš: tas, ko Jūs redzat un dzirdat medijos ir žurnālistu apstrādāts komentārs, kurš vairāk stāsta par žurnālista prioritātēm un interesēm, nevis par politologa profesionalitāti. Tas par to "slinkumu".

Turklāt nedomāju vis, ka Vīlands vērsās pret "politologu nekritisko attieksmi pret politikas procesa analīzi, īsi sakot Latvijas politologi ir slinki analizēt procesus" - tieši pretēji: kā es sapratu viņa emuāru, viņam ir lielākā problēma, ka analīze vispār tiek veikta. Tad viņš izmanto vecumveco retorisko paņēmienu: "Kritizēt ir viegli, bet kāpēc tad Tu nenāc un nedari kaut ko pats lietas labā?!" Un savā atbildē šinī emuārā norādu, kāpēc tā vienmēr nav laba ideja. Piemirsu pateikt, ka politikai tāpat kā citai nodarbošanās veidam ir jārada cilvēkā aicinājums. Acīmredzot tie politologi, kuri nav iesaistījušies politikā, nejūtas aicināti nodarboties ar politiku, bet gan ar politikas analīzi.

Otrkārt, es nesaprotu Jūsu kritiku par to, ka Jūsu uzskaitītie politologi "pārsvarā barojas no viena fonda". Pieļauju, ka Jūs atsaucaties uz Sorosa fondu. Un tagad lūdzu man pastāstiet, cik daudz fondi Latvijā vispār piešķir finanses politologiskiem pētījumiem? Cik daudzos think tank'os Latvijā politologiem ir iespējams nodarboties ar praktisko politikas analīzi?

Treškārt, es gribu vērsties pret Jūsu nicīgo attieksmi pret politologa profesiju. Protams, ka tā ir profesija - politologi strādā ne tikai universitātēs, think tank'os, pr-birojos, medijos, utt. Viņiem visiem ir akadēmiskā izglītība politikas zinātnē, bet viņu profesija ir politologs. Cita lieta, ka viņu amata nosaukums mēdz būt dažāds - analītiķis, projektu vadītājs, lektors, pētnieks, bet tad man jāprasa - so what? Ja ārsts, kuram ir medicīnas doktora grāds un medicīnas akadēmiskā izglītība, strādā poliklinikā un viņa amata nosaukums ir konsultants vai onkologs, nenozīmē, ka viņa profesija tādēļ nav ārsts.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 15.01.2009 01:08
Nu man īstenībā patika Ījaba skaidrojums, ka Saeimu vajag atlaist nevis ar cerību, ka pēkšņi viss mainīsies uz labo pusi, bet gan tāpēc, lai paši pilsoņi redz, ka to ir iespējams izdarīt.

Es pat teiktu, ka vēl tikpat svarīgi ir saprast, ka arī pašiem politiķiem, ka Saeimas atlaišana ir pavisam reāla, ja viņi turpina kaitināt valsti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

drakons 15.01.2009 00:57
Piekrītu Vīlanda teiktajam un manuprāt viņš akcentēja nevis konkrētas profesijas (kas gan tā par profesiju) aspektu, bet gan to, ka pārāk daudzi runā par to, kā ir jābūt nevis konkrēti iesaistās. Tas, ka Latvijā ir sava politologu kasta (Kalniņš, Ījabs, Ikstens), kas pārsvarā barojas no viena fonda un pauž vienotu viedokli, daudz maz ir skaidrs. Vīlands jau vērsās pret šo politologu nekritisko attieksmi pret politikas procesa analīzi, īsi sakot Latvijas politologi ir slinki analizēt procesus. Viņi tikai pārstāsta ziņas garšīgākā mērcē.

Citi autora darbi