Ko darīs Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs? 11

Divi būtiski bet vēl neatrisināti jautājumi, no kuriem lielā mērā praktiski atkarīga Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja veiksmīga darbība, paliek biroja statuss un darbinieku atalgojums. Lai birojs spētu pēc būtības veikt savas funkcijas, tam jābūt neatkarīgam no izpildvaras, savukārt profesionālās neatkarības priekšnoteikums ir darba pienākumiem atbilstoša samaksa.

Iesaki citiem:
Bruninieki 255x203
Foto:AFI

Jautājums par korupcijas apkarošanas biroja izveidošanu Latvijā virmo jau piecus gadus un šajā laikā ir attīstījies no iepazīšanās ar pasaules pieredzi līdz 2000. gada 8. augusta valdības apstiprinātajai Korupcijas novēršanas koncepcijai, kas paredz Korupcijas apkarošanas biroja izveidošanu. Koncepcijā noteiktie biroja darbības virzieni ir korupcijas novēršana, korupcijas apkarošana un sabiedrības izglītošana, kā arī izziņas un operatīvā darba funkcijas. Tika akceptēta biroja atrašanās Tieslietu ministrijas pārraudzībā. Īpašu dienestu specializāciju tieši korupcijas apkarošanai paredz arī Eiropas Padomes Krimināltiesību pretkorupcijas konvencija, kurai Latvija pievienojās pagājušā gada nogalē.

Tiktāl politiskās vadlīnijas. Vienlaicīgi ar likumprojekta darba grupas izveidošanu, korupcijas apkarošanā un novēršanā iesaistīto institūciju sistēmu un funkcijas pētīja vairāki eksperti PHARE pretkorupcijas projekta ietvaros, konstatējot esošās sistēmas nepilnības. Darba gaitā izkristalizējās noteiktas atziņas un pārliecība par biroja nepieciešamību, kā arī tā ieviešanas problēmas no finansiāla rakstura līdz konstitucionālā likuma jautājumiem. Lai šos jautājumus atrisinātu, uz tiem jāskatās vienoti jeb kompleksi. Tāpēc birojs tiek veidots uz jauniem darbības principiem kā centrālais korupcijas novēršanas un apkarošanas sistēmas elements, kura uzdevumos bez korupcijas novēršanas, apkarošanas un izglītības funkcijām ietilpst arī citu institūciju darbības koordinācija.

Jaunā biroja veidošanā vēlos uzsvērt trīs galvenos principus: kompleksās pieejas princips, visaptverošais princips un nepārtrauktības princips.

Kompleksās pieejas princips paredz vienlaicīgi veikt apkarošanas, novēršanas un sabiedrības izglītošanas pasākumus. Apkarošana izpaudīsies operatīvās informācijas, kā arī sūdzību un iesniegumu izskatīšanā, noteiktas kompetences (pamatā valsts amatpersonu) izdarīto noziegumu atklāšanā un saukšanā pie administratīvās atbildības. Novēršanas funkcija izpaudīsies kā likumdošanas analīze un korupciju veicinošo normu izskaušana, metodiskā darba organizēšana korupcijas izskaušanai valsts pārvaldē un privātajā sektorā, tajā skaitā valsts amatpersonu deklarāciju pārbaudē, reālu interešu konfliktu gadījumu atklāšanā un novēršanā. Sabiedrības izglītošanas pasākumu mērķis ir mainīt sabiedrības pasīvo attieksmi, veicinot neiecietību pret korupciju praksē. Ir paredzēta īpašu mācību programmu sagatavošana un ieviešana skolās un augstskolās, ierēdņu un uzņēmēju apmācību centros, kā arī sabiedriskās domas izpēte un izglītošana plašākā mērogā.

Visaptverošais princips paredz visu trīs varas atzaru pakļaušanu kontrolei. Turklāt modernās tehnoloģijas dos iespēju reālai kontrolei pakļaut visas valsts amatpersonas. Būs nepieciešams noteikt riska kritērijus un tiem atbilstošus kontroles mehānismus un dziļumu.

Nepārtrauktības princips. Valsts amatpersonu deklarāciju pārbaudē netiks pieļauts pārrāvums pārbaudes procesā, jo biroja rokās būs visi pārbaudei nepieciešamie instrumenti - operatīvā darba un pirmstiesas izmeklēšanas iespējas, pieeja dažādām datu bāzēm.

Tādējādi Valsts policijai saglabātos atbildība par korupcijas apkarošanu privātajā sektorā un organizētās noziedzības struktūru korupciju valsts pārvaldē, savukārt valsts drošības iestādēm atbilstoši kompetencei saglabātos atbildība jautājumos, kas skar valsts noslēpumu un atsevišķus valsts drošības jautājumus.

Divi būtiski bet vēl neatrisināti jautājumi, no kuriem lielā mērā praktiski atkarīga Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja veiksmīga darbība, paliek biroja statuss un darbinieku atalgojums. Lai birojs spētu pēc būtības veikt savas funkcijas, tam jābūt neatkarīgam no izpildvaras (kas nav paredzēts Satversmē), savukārt profesionālās neatkarības priekšnoteikums ir darba pienākumiem atbilstoša samaksa. Risinot šos jautājumus, valdībai un Saeimai būs izšķiroša iespēja demonstrēt savu atbalstu korupcijas novēršanai mūsu valstī.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (11) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Eriks 31.08.2001 08:30
Aldis, kontrabanda nav tik izplatiita lieta ka kukuljoshana. Par sho MK noteikumiem es neko pat nezinaaju. Vajadziigs likums, vienkarshs un visiem skaidrs, kursh garantees atliidziibu jebkura nosieguma gadiijumaa, ja tiks piespriests naudas sods vai mantas konfiskaacija. Bet liekas birokraatilas latvieshu Tautai nevajag!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Valts 30.08.2001 17:36
Jā, par to Iekšlietu ministrijas sabiedrisko padomi taisnība laikam ir (pats gan to situāciju tā īsti nezinu). Kādi varētu būt iemesli tam, ka tur nav lielas jēgas? Ideja taču it kā laba.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


aldis 30.08.2001 16:35
Valtam.Strādājot pie likumprojekta mēs domājām , ka biroja vadiba uzaicinās sabiedrības un atsevišku ministriju pārstāvjus lai apspriestu patiešām svarīgus jautājumus. Ieksšlietu ministrijā darbojas sabiedriskā padome O Rubenis, A.Borovkovs, M.Kosteņecka u.c., bet atdeve nav manāma un darbība izskatās stipri formāla. Aldis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


aldis 30.08.2001 16:28
Erikam.Nekas nesanāks , jo bija MK noteikumi par atlīdzības gasrant'sanu kontrabandas lietās. Cik tad tādas infor,ācijas saņemts? Cik vispār gadījumu , kad ziņo par kukuļa izspiešanu?Ja nebūs speciaālas struktūras kam uzticēties ziņos vēl mazāk. Aldis

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Eriks 30.08.2001 08:17
Jau tāpat policijā ir organizeetas noziedziibas apkarošanas birojs. Tam arii janodarbojas ar korupcijas lietam. Jaunas struktuuras nav niepiecieshamas, un arii esosho štatus jaasamazina (skat. manu iepriekšējo komentāru).

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Valts 29.08.2001 18:19
Šodien vēlreiz pārlasīju KNAB likumprojektu un pārdomāju, vai nebūtu jēdzīgi likumā iestrādāt arī to, ka pie KNAB darbojas kāda sabiedriska padome, kura regulāri (reizi kaut kādā periodā) tiktos ar KNAB vadību, pārrunātu aktuālos jautājumus utt. Tur varētu būt dažādu organizāciju un interešu grupu pārstāvji.

Šādas apspriedes varētu būt īpaši svarīgas, piemēram, tādu KNAB funkciju veikšanai kā korupcijas novēršanas un apkarošanas stratēģijas un valsts programmas izstrāde vai sabiedrības tiesiskā un ētiskā izglītošana. Turklāt birojam līdz ar to būtu atvērtāks tēls un, iespējams, nostiprinātos tā uzticamība sabiedrībā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


aldis 29.08.2001 17:23
varētu atbildēt vienkārši uz jautājumu, kur meklēt priekšnieku_ Latvijā.Manuprāt galvenais būtu lai neieliek tādu, ka skaidri zināms - tur nekas nevar sanākt, jo nekad nekas nav sanācis. Manuprāt jāmeklē būs starp civēkiem, kas pārzin juridiskas lietas un sevi ir parādījuši noziedzības apkarošanā.Es zinu tādus policistus,prokurorus un tiesnešus. Vienu vārdu sakot jāorganizē pamatīga komanda. Darba grupas vadītājs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

aldis 29.08.2001 17:11
Martai.Patreizējā pārraudzības sistēma nozīmē,ka pāaraudzības iestādes darbu regulē speciāls likums, iestādes vadītāju ieceļ valdība.Ministrs , kura pārraudzībā atrodas iestāde spēj ietekmēt tās darbu atbalstost vai nē finansu pieprasījumu. Klīst runas par to, ka nākotnē jaunājā Valsts pārvaldes iekārsas likumā pārraudzība izpaudīsies arī kā iespēja ministram atcelt pāarraudzības iestādes vadītāja lēmumu.Ja tiks pieņemts šāds regulējums, tad pāarrauzdības iestādes nonāks ministrijas"īsākā saitītē".Darba gruopas vadītājs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Vita 29.08.2001 16:45
Martai:



Ja palasa likumprojektu, tad viss top skaidrāks. Birojs būs pārraudzības iestāde - tas nozīmē, ka ministrs NEVAR tai dot tiešus rīkojumus. Viņš var vienīgi sekot līdzi, vai viss notiek likuma kārtībā.

Priekšnieku iecels Ministru Kabinets uz pieciem gadiem - tas nozīmē, ka priekšnieks pārdzīvos daudz un dažādus ministru kabinetus. Un MK arī noteiks algu. Cik? To protams nezinam. Laikam tur būs iespēja saskatīt īsto politisko gribu. Maza alga - vāja vadība - iespēja visiem turpināt "pa vecam". Liela alga - stingra vadība - jāsāk nedaudz aprauties un raustīties...

Interesanti, ka priekšnieku tā vienkārši nevarēs atcelt. Likumā ir uzrādīti tie iemesli, kuru dēļ viņu var atcelt, un šos gadījumus vērtē nevis politiskie ministri, bet cita komisija, kuras sastāvā ir ģenerālprokurors u.c. Tam vajadzētu radīt kaut kādu papildus drošību.

Bet kur meklēt piemērotu priekšnieku??????

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Marta 29.08.2001 15:18
Korupcijas apkarošanas un novēršanas birojs vēl nemaz nav izveidots, Erik!!! Izlasi taču kādreiz rakstu pirms spraucies ar savām idejām :))

Manuprāt, šī topošā biroja efektivitāti visvienkāršāk varētu diskreditēt ar mazām algām -- un tad brēkt par kārtējās struktūras neefektivitāti -- ļoti ceru, ka tā nenotiks un vēlu veiksmi.

Vispār man ir jautājums autoram -- ko nozīmē tā pakļautība Tieslietu ministrijai -- vai tas nozīmē, ka Ministrija/ministrs varēs kontrolēt, ko birojs dara? Un kā tiktu iecelta/ievēlēta vadība? Tas jau arī ir diezgan būtiski.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Eriks 29.08.2001 15:11
Pretkorupcijus biroja darbinieku skaitu jāsamazina līdz minimumam vai vispār jālikvidē šo struktūru. Vienkarši pilsoniem ar likumu jāgarantē 20% no respektīva naudas soda vai konfiscētas mantas par efektīvu policijas informēšanu pēc korupcijas gadījumiem.

Saistītie raksti