Atslēgvārdi:

KNAB neatkarības lamatas 5

Kamēr KNAB nav Saeimas apstiprināta priekšnieka, nevar pateikt, kāds statuss birojam būtu vislabākais. Partijas un oligarhi, kuriem korupcija ir varas ieguves un paturēšanas pamatmetode, var ielikt tajā cilvēku, kurš pieradis nevienam netraucēt, tad neatkarība ļaus papīra tīģerim droši eksistēt daudzus gadus.

Iesaki citiem:
Peluslazd 255x203
Foto: Rolands

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs allaž bijis kā karsts kartupelis Latvijas politiķu rokās. Tas ir redzams no vismaz diviem skatu punktiem.

No vienas puses, KNAB misija ir kontrolēt politisko eliti un izmeklēt tās pastrādātās nelikumības, piemēram, kontrolējot partiju finanses. Tāpēc ar korupciju saistīti politiķi uztraucas, ka KNAB kļūs tik spēcīgs un neatkarīgs, ka sāks viņus apdraudēt.

No otras puses, politiskās korupcijas novēršana un apkarošana ir ļoti sarežģīts uzdevums, kas prasa lielu uzņēmību, drosmi un radošu pieeju darbam. Ja biroja vadībā nav patiesi dedzīgu pretkorupcijas cīnītāju, ir risks, ka, baudot īstenu neatkarību, birojs ies vieglāko ceļu un grūtākajiem uzdevumiem nemaz neķersies klāt. Tāpēc politiķi, kas patiesi vēlas uzsākt cīņu pret korupciju, var baidīties pazaudēt ietekmes sviras, kas neļautu šim birojam iegrimt pašapmierinātā bezdarbībā un darbības imitēšanā.

Un tā katra jauna valdība darba kārtībā iekļauj jautājumu par KNAB statusu - vai tam būt neatkarīgam, Ministru kabineta vai kādas ministrijas pārraudzībā, vai arī jāizdomā vēl kāds jauns statuss? Attiecībā uz pretkorupcijas iestādēm nereti valda tāda šāda klišeja – valdībai pakļauta iestāde ir slikta (jo to var ietekmēt valdošie politiskie spēki), neatkarīga iestāde ir laba (var izmeklēt politiķu afēras, un varasvīri tam nevar traucēt). Principā tas ir pareizi, bet ir nepieciešami vismaz pāris nosacījumi. Veidojamajai iestādei un tās vadītājiem jau no paša sākuma jābūt spēcīgiem un motivētiem, un ir vajadzīgs sabiedrības uzraudzības mehānisms.

Pirmkārt, ir nepieciešams, lai iestādes izveidošanas vai pārveidošanas brīdī ar varu apveltītie izveidotu spēcīgu biroju. Neatkarīgs statuss nozīmē ne tikai to, ka iestādes darbā nevar nelietīgi iejaukties. Parasti tas nozīmē arī, ka iestādes amatpersonas ir grūti piespiest darbu uzlabot, ja gadījumā tās nestrādā kārtīgi. Lai atceramies ne vienu vien Latvijas tiesnesi, kas ikreiz, kad vien tiesām pārmet nekvalitatīvu darbu, satraucas par tiesu neatkarības pārkāpšanu. Citiem vārdiem sakot, kad ir izveidota iestāde un tai piešķirts neatkarīgs statuss, tā uz ilgu laiku tiek iekonservēta tāda (laba vai slikta), kāda tā ir bijusi izveidošanas brīdī.

Otrkārt, korupcijas apkarošanas jomā sabiedrībai vienmēr ir sakāpināta un pamatota interese par to, vai attiecīgā iestāde gana aktīvi un efektīvi veic savus uzdevumus. Tāpēc jebkurā gadījumā (vai iestāde ir neatkarīga, vai arī tikai viena no daudzām izpildvaras struktūrvienībām) sabiedrībai ir jāsniedz pastāvīgas uzraudzības iespējas. KNAB gadījumā vispilnīgāk to varētu izdarīt ar sabiedriskas konsultatīvas vai pat uzraudzības padomes palīdzību. Šāda padome ļautu arī vismaz kaut kādā mērā raudzīties, lai neatkarīgā iestāde savu neatkarību neizmantotu ļaunprātīgi.

Kamēr KNAB nav Saeimas apstiprināta priekšnieka, nevar pateikt, kāds statuss šai iestādei būtu vislabākais. Partijas un oligarhi, kuriem korupcija ir varas ieguves un paturēšanas pamatmetode, šādā amatā var ielikt cilvēku, kurš, pat būdams tehniski profesionāls un pieredzējis, ir pieradis strādāt, nerunājot pretī augstākiem priekšniekiem un politiķiem, un nevienam netraucējot. Tad neatkarīgas un it kā no politiķu ietekmes pasargātas iestādes statuss būtu lamatas, kas tikai ļautu šim papīra tīģerim droši eksistēt daudzus gadus. Galu galā Latvijā ir iestādes, uz kurām nav pat speciāli jāspiež, lai tās neko nespētu izmeklēt - tās pašas no sevis nespēj panākt pozitīvus rezultātus.

Taču priekšnieka krēslā var nonākt arī cilvēks, kas ir ne tikai profesionālis, bet arī īstens stratēģis un cīnītājs pret korupciju. Tad visticamāk KNAB būtu jābauda tāda pati neatkarība kā Valsts kontrolei vai prokuratūrai. Galu galā, KNAB nav tikai vēl viena policijas iestāde, bet tai jāuzrauga visa politiskā elite.

Ja par vislabāko statusu vēl var strīdēties, tad vairāki neapšaubāmi slikti varianti ir zināmi. Pamatā tie ir varianti, kas biroju nodotu necaurredzamai un tiešai politiķu ietekmei. Tāda būtu, piemēram, KNAB nodošana slepenās Nacionālās drošības padomes pakļautībā. Arī jebkādas politiķu vai deputātu padomes, kas varētu pieņemt birojam saistošus lēmumus, būtu KNAB piesiešana īsā pavadā. Tāpēc pagaidām, šķiet, neko pārsteidzoši jaunu attiecībā uz KNAB statusu izgudrot nevar. Tam ir vai nu jāpaliek pārraudzības (nevis pakļautības, kur augstākā amatpersona var dot rīkojumus par to, kas jādara un kas nav jādara) iestādei, vai jāpiešķir neatkarība. Pret neatkarību gan iebilst daudzi juristi, bet likumus, kā zināms, veido cilvēki pēc sabiedriskas lietderības un vajadzības gadījumā tos var arī grozīt.

Taču patiesībā KNAB formālais statuss ir pēc nozīmes tikai otršķirīgs vai pat treššķirīgs jautājums. Pats svarīgākais ir tas, vai Emša vadītā valdība un koalīciju veidojošās partijas vispār gribēs apkarot korupciju. Slikta zīme ir tā, ka Zaļo un zemnieku savienība un Latvijas Pirmā partija par savu atrašanos Saeimā var pateikties galvenokārt milzīgajai naudai, ko iztērēja reklāmām. Arī Tautas partijas rekorddārgā kampaņa līdzēja “uzpūst” vēlēšanu sasniegumus. Savukārt “naudas maisi”, kas šīs kampaņas finansēja, droši vien vēlas savu naudu atpelnīt, un nereti šī politiskā biznesa rentabilitāte nav iespējama bez korupcijas.

Īsāk sakot – ja patlaban valdība gribēs cīnīties pret korupciju, tad jebkāds KNAB statuss būs puslīdz labs. Ja negribēs, tad nekādas juridiskas konstrukcijas šajā lietā nelīdzēs, labākajā gadījumā iegūsim KNAB kā spožu un nevainojamu instrumentu kasti, bet nebūs meistara, kas tos liks lietā.


Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (5) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


AKA 26.03.2004 20:36
Man šķiet, ka rakstā ir precīzi atainots interešu konflikts Saeimā. No vienas puses, KNAB vadītāju jāapstiprina Saeimai, no otras - tiek apstiprināts tādas institūcijas vadītājs, kuram pēc definētajiem "spēles" noteikumiem ir jāuzrauga gan politisko partiju finanses, gan atsevišķu politiķu uzvedība. Šī situācija vēsturiski stipri atgādina Latviju 19. gadsimta pirmajā pusē, kad pagastos zemnieki nedrīkstēja sūdzēties par muižkungiem tiesā bez viņu izsniegtas rakstiskas piekrišanas... Vai tiešām KNAB statuss vispirms nav jānodefinē juridiski precīzi un jāpadara neatkarīgs (šī vārda patiesajā nozīmē) no politiķu kaprīzēm. Tas nozīmē arī to, ka ne jau saeimas politiķiem būtu jālemj par personālijām, bet to varētu darīt kāda, piem., ģenerālprokuratūras vadīta koleģiāla institūcija.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

valdis.s 19.03.2004 01:22
Īstenībā tas patiešām ir veiksmīgs un izvērtēts raksts, kuru derētu "laist tautiņās" plašākam lasītāju lokam. No otras puses, ļoti uzskatāma ir jaunā premjera "personības dalīšanās", kad jābalansē starp riskiem pazaudēt visu (ja KNABs kļūst reāli darba spējīgs) un ietekmēt valstī notiekošo (noliekot vietā pareizi klausīgu cilvēku). To var saukt arī par izvēli starp šodienas drošību un panākumiem vismaz īstermiņa perspektīvā un reālā alternatīva ir nenoteiksme, neizlēmība un atbildības novelšana uz kādu citu (vadāma kodolreakcija - kāda komisija lemj, kuru pārrauga pats par to neatbildot). Tā nav viegla izvēle tīri personiski un ne viens vien literatūras tēls ir līdzīgi mocījies - skatiet kaut Gredzenu pavēlnieku.

KNABs tika radīta kā politiksi atkarīga struktūra un nav nekāda pamata domāt, ka tā tas nebūs nākotnē vismaz tikmēr, kamēr Saeima būs tāda kāda tā ir ar tai raksturīgo polaritāti un bezatbilsdību (nesodamību) par savu lēmumu sekām kā tas ir patreiz. Nu būs KNABs atkarīgs no politiķu vairākuma un tikai tie lems kādu personu no sava vidus var atdot tiesai vai nē.faktiski te jau ir tā lielākā traģēdija - atkarība no politiķu savstarpējām attiecībām, to finansētājiem un atbalstītājiem utt. Reizi jau to piedzīvojām kā tika radīts NKVD politiķu vēlmju un iegribu apmierināšanai un aizsardzībai. Patreizējās spēlītes ar zaļo zemnieku nepieskaitāmību un nesodamību noteikti nav drošības un neatkarības garantija nākotnē. Drīzāk tās ir lamatas, bet arī tajās, kā zināms, siers nav pa brīvu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

miervaldis 17.03.2004 15:48
Varbūt beidzot cilvēki aizdomāsies, ka viss tas KNAB ir kāršu namiņš. Nevar taču apkarot korupciju, ja paši cilvēki to negrib. Te es negribētu teikt par partiju finansēšanu afērām, te KNAB ar J. Strīķes kundzi priekšgalā ir veikuši pamatīgu darbu, bet mani tracina, ka mūsu masu medijos pirmais jautājums ir ko jūs radikālu darīsiet? Ko tad var darīt, ja daudzi cilvēki saņem algas aploksnēs. Jāmaina ir mūsu attieksme, jāpotē jau no bērna kājas, ka kukuļus ņemt ir negodīgi un godu tas nedara. Uzskatu, ka KNABam jābūt premjera kontrolē, jo tikai ar spēcīgu roku var izmēst korupcijas kūti. Diemžēl jāsecina, ka ar tādu "spožu" politiķi kā Indulis Emsis korupciju neapkarosi, taisnība E. Repšem, ka nu vecie blēži ir atpakaļ pie siles, un Jaunais laiks pareizi dara, ka neiet valdībā kuru vada latvju antiņš Emsis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Biruta 17.03.2004 11:17
Labs raksts. Piemēri tam, kā padarīt pretkorupcijas iestādi par vaukšķošu kucēnu, kam matos sasietas rozā bantes, nav tālu jāmeklē. Lietuvā pretkorupcijas birojs eksistē jau 7 gadus un viss, ko viņi patiesībā dara ir 'sabiedrības izglītošana', izdodot skaistus bukletus, kas drukāti uz laba un dārga papīra, un glīti noformētu PowerPoint prezentāciju izrādīšana dažādos starptautiskos saietos - tipisks papīra tīģeris. Tāds klēpja sunītis patiktu arī Emsim, Rekšņam pietika prāta atteikties, bet gan jau atradīs citu komformistu un 'iekonservētāju'. Autoram taisnība - KNAB statusa maiņa var situāciju iemarinēt.

Ja neesat redzējuši, apskatiet JRT režisora Alvja Hermaņa kliedzienu šodienas Dienā par šo jautājumu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

rinķī apkār 16.03.2004 22:38
Tas, kas notiek ar KNAB šobrīd ir loģisks valsts apvērsuma turpinājums, pie tam Emsis izvēlējās to pašu ceļu, kā pavisam nesen rīkojās prezidente, proti, kategoriski paziņoja, ka nevirzīs Strīķi deutātiem apstiprināšanai, bez tālākiem komentāriem. Visa tā epopeja ar sūdzībām ir vienkārši nožēlojama, tik pat nožēlojama, cik šobrīd viss proces kopumā, ja runā par valdību, Saeimu un pat prezidenti.

Liela vaina par notikušo ir jāuzņemas arī masu mēdijiem. Atcerieties, cik kroplīgi bija komentāri par Strīķi, viņas raksturu, vadības stilu utt, bet pēkšņi izrādās pavisam normāla darbiniece, sevišķi pēc pēdējās intervija Panorāmā, kur viņu šoreiz necentās rādīt greizos spoguļos

Domāju, ka ne man vienīgajam šobrīd ir sajūta, ka esam iesēdušies peļķē ar visiem iekšlietu ministrijas jēkabsoniem, turlajiem, drošibas komisijas TSP sekretāriem, valdības deklarāciju, kur solām Krivijai bezierunu atbalstu ceļā uz PTO, korumpantu revanšu KNAB utt.

Pēc neatkarības atgūšanas ši ir pirmā valdība, kuru sastāda atklāti valsts un savu vēlētāju nodevēji. Nedomāju, ka TP un LPP būtu iekļuvuši Saeimā, ja iepriekš vēlētājiem skaidri un gaiši būtu pteikuši, kā un ar kādiem spēkiem viņi veidos turpmāko politiku valstī.

It kā aizgāju sānis no tēmas, bet tas šoreiz viss ir kopā saistīts.

Citi autora darbi