Atslēgvārdi:

Kā samazināt budžeta izdevumus? 22

Daudzi teiktu:„Kam vēl?”. Samazināt algas skolotājiem un ārstiem, turpināt štatu samazināšanu utt.? Pensijas? Nē, nē un vēlreiz nē. Tālāka budžeta samazināšana ir iespējama un to var izdarīt citos, mazāk sāpīgos veidos. Problēma ir tajā, ka lielākoties sociālo vajadzību izdevumi tiek apspriesti pievēršoties tikai trim aspektiem: (I) algu samazināšana valsts sektorā; (II) darbinieku atlaišana; (III) un tā saucamā „strukturālā reforma”. Pirmie divi varianti iespējams ir iztirzāti visvairāk. Savukārt, mani vienmēr ir mākušas šaubas par strukturālo reformu iespējamību tik īsā laikā. Bet ir vēl viens budžeta aspekts, kas ir ticis ignorēts. Es runāju par publiskajiem iepirkumiem.

Iesaki citiem:

Publisko iepirkumu apjoms ir milzīgs, ja es nemaldos - aptuveni 17% no IKP. Valsts daudz iepērk no privātajiem piegādātājiem, sākot ar tualetes papīru un beidzot ar „Gaismas Pili”. „Nu un?”, jūs iespējams jautāsiet. Nu, lieta tāda, ka valdība, visticamāk, par visu to maksā pagājušā gada cenas. Un tie, kas šaubās par ierēdņu godīgumu, arī pateiks, ka vairāku publisko iepirkumu cenas ir uzpūstas, jo sevī ietver „kukuli”.. Ceļš, kuru Latvijas valdība ir izvēlējušies, lai tiktu ārā no krīzes, var tikt saukts par „iekšējo devalvāciju”. Tas nozīmē, ka ar tirgus mehānisma palīdzību ir jāsamazina darba algas un cenas. Darba algu samazinājums notiek pateicoties tiem 200 000 bezdarbnieku. Tas rada spiedienu uz cenu līmeni, kā rezultātā rodas deflācija. Un tas varētu būt risinājums budžeta deficīta problēmai.

Tātad, valdībai vajadzētu ANULĒT VISUS PUBLISKOS IEPIRKUMUS, atsaucoties uz force majeure klauzulu.

No interneta enciklopēdijas Wikipedia:

Force Majeure (French for "superior force"), also known as cas fortuit (French) or casus fortuitus (Latin), is a common clause in contracts which essentially frees both parties from liability or obligation when an extraordinary event or circumstance beyond the control of the parties, such as a war, strike, riot, crime, or an event described by the legal term "act of God" (e.g., flooding, earthquake, volcano), prevents one or both parties from fulfilling their obligations under the contract.

Šī valsts virzās uz to, ka iespējams tiks piedzīvots lielākais IKP kritums miera laikos. Manā skatījumā tas atbilst „extraordinary event” definīcijai. Tātad, pirmais: anulēt visus publisko iepirkumu līgumus. Otrais, esošajiem piegādātājiem piedāvāt pārslēgt līgumu, kas ietver visus tos pašus nosacījumus, bet ar vienu izņēmumu - teiksim par 20% zemāka cena. Gadījumā, ja piegādātājs nepiekristu šim nosacījumam, šis pats piedāvājums nekavējoties tiktu piedāvāts pārējiem piemērotajiem piegādātājiem cenu aptaujas veidā. Ņemot vērā to, cik nopietna ir lejupslīde, nedomāju, ka būtu daudz tādu piegādātāju, kas ielaistos strīdos. Ievērojiet, ka mēs runājam par potenciāli milzīgu ietaupījumu, kas sastādītu 3.4 % no IKP.

Pamatā, tas, ko vēlos teikt, ir, ka valsts sektoram ir jāizmanto deflācijas process savās interesēs. Ir viegli pārbaudīt to, vai kļūdos, izmantojot vienkāršu metodoloģiju. Sameklējiet dažus kompetentus un uzticamus cilvēkus. Tad ļaujiet viņiem pēc nejaušības principa izvēlēties relatīvi nelielu noslēgto publisko iepirkumu skaitu no katras ministrijas. Tālāk lieciet veikt diskrētu cenu aptauju katram no līgumiem pa telefonu. Salīdziniet iegūtās cenas ar tām, kas minētas valdības līgumos. Esmu pārliecināts, ka mēs redzētu milzīgu atšķirību.

Es paredzu trīs veidu opozīcijas šim piedāvājumam. Pirmā nāks no juristiem, kas noteikti norādīs, ka viss nav tik vienkārši ar force majeure klauzuli, un iespējams, viņiem būs taisnība. Juridiskie riski pastāv un tie nav nenozīmīgi. Tas, cik pievilcīgs liktos šis risinājums, būtu atkarīgs no publisko iepirkumu līgumu rūpīgas analīzes un sagaidītās nākotnes atbildības rezultatīva novērtējuma. Lai nu kā, ļoti iespējams, ka tiesu izmaksas vairs nebūtu tik lielas pateicoties diviem faktoriem. Pirmkārt, es domāju, ka vairāki piegādātāji tomēr pieņemtu piedāvājumu pārslegt līgumu un tādējādi zaudētu savas tiesības griezties tiesā. Otrkārt, pat ja tiesa nonāktu pie slēdziena, ka šāda rīcība ir nelikumīga un valdība par to ir materiāli atbildīga, tas tik un tā viņiem prasītu vairākus gadus, lai to visu atšķetinātu. Un kas zina, varbūt jurisprudences pētnieki pavadītu nākošos desmit gadus par visu šo rakstot disertācijas! Bet pieņemsim, ka tiesa pēc, teiksim, pieciem gadiem, tomēr pieņemtu lēmumu par labu piegādātājiem, kas nozīmētu, ka valstij jāatlīdzina zaudējumi piegādātājiem. Rēķinot zaudējumus, tiesas, visticamāk, piemērotu procentu likmes, kuras būtu ievērojami zemākas nekā šodienas procentu likmes, par kurām valdība var aizņemties naudu Tad ar ko tas atšķirtos no SVF paņemtā aizņēmuma?

Otrkārt, es sagaidu opozīciju no daudziem politiķiem, jo iespējams, vairāki valsts iepirkumi ir izdalīti „savu cilvēku lokā”. Tāds lēmums nozīmētu, ka politiķiem ir jāpārkāpj saistību izpilde attiecībā pret saviem atbalstītājiem privātajā sektorā. Saprotams, ka cilvēkiem ar plašiem sakariem, kuri gūst labumu no publiskajiem iepirkumiem, tas īsti nepatiktu.

Treškārt, daži cilvēki varētu secināt, ka šāds solis ir līdzīgs „iekšējam defoltam”. Tā iespējams arī ir. Un tomēr, ar ko tad tas atšķiras no ”iekšējā defolta” pret pensionāriem, skolotājiem un ārstiem? Viss ir atkarīgs no tā, kuru no sabiedrības daļas politiķi izvēlas ‘apdalīt’. Tie būs pensionāri vai arī ‘politiski saistīti’ uzņēmēji?

Ārkārtējas situācijas prasa ārkārtējus risinājumus. Šis ir viens šāds risinājums.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (22) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

reality 10.09.2009 11:45
Skatos jaunā projekta ''BigBusinessDay'' vadošo seju - mūsu Latvijas tautsaimniecības ''stūrmaņu'' sniegto informāciju par iegūto zināšanu skolu - protams,'stūrmaņi' ir klausījušies V.Dombrovska pamācības? - Madara,Linda,Evita utt. ir absolvējušas Rīgas Ekonomikas augstskolu (Executive MBA). Kā tas tā - V.Dombrovska kungs - ja REA absolventi ir iestūrējuši Latvijas tautsaimniecību dižķibelē ? Tāda ir cilvēku daba - izteicās A.Grinseps par krīžu cēloņiem - tiešām ?? http://www.bigbusinessday.com/?dir=elevator

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

G.D. 04.09.2009 21:06
Piemeram buvnieciba valsts paslaik ir speka pozicijas. Buvniekiem praktiski vienigais ienakumu avots. Lidzigi daudzos citos sektoros. Tas lauj veidot ligumus kadus vien grib... Ja grib.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

G.D. 04.09.2009 21:04
Neesmu jurists, bet skaidrs, ka force majeure diez vai juridiski vares attiecinat uz sho situaciju, jo nekadas dabas katastrofas nav notikushas. Viss cirks bija ieprieksh paredzams un pashu savarits. Atskiriba no pensionariem u.c. gadijumiem ir tada, ka taja gadijuma valsts nekadas saistibas nav uznemusies (ja vien Satversmes tiesa nelems preteji). Tachu kopuma piekritu, ka valstij ir stingri jaseko jauniem ligumiem, tas gandriz vai ir svarigakais uzdevums pashlaik - neko nav jasledz bez atrunam par inflaciju, un vispar jaizvairas no ilgtermina saistibu uznemsanas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Svins 04.09.2009 14:37
come on, beidziet lietot to briesmīgo vārdu "defolts". tā ir vienkārša saistību nepildīšana. beidziet defoltēt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kaspars Gasūns 04.09.2009 10:38
Jā, un beidzot kāds cilvēks beidzot skaļi pasaka, ka strukturālās reformas šādos tempos nav iespējamas. Turklāt vēl pie dotajiem apstākļiem - valsts ienākumi krīt ātrāk par resora spējām to paredzēt un iestrādāt budžetos, paralēli notiek vairākas valsts mēroga reformas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kaspars Gasūns 04.09.2009 10:16
Ideja kā tāda ir pareiza - turklāt domāju, ka tieši trešais aspekts ("otkata" arguments) ir noteicošais, kādēļ šī sadaļa publiski nemaz netiek skatīta.
Tomēr juridiski tas patiešām nav tik vienkārši. Kaut ideja par "atlikto maksājumu" caur tiesu ir oriģināla. Uzticamību tas neveicinās, bet situācija ir patiešām ārkārtēja.
Par uzņēmējiem patiešām uztraukties tik ļoti nevajag. Pieļauju, ka nekorumpēto "konkursu" procents un summas ir salīdzinoši mazākumā. :D
Interesanti, ka inflācija līgumos tiešos vai netiešos veidos tika iekļauta (par labu izpildītājam)... Bet deflācija par labu pasūtītājam? :)
Paliek jau vēl nākamais gads, tādēļ šī diskusija ir jāceļ augšā, kamēr vēl kaut ko var glābt un nav "sadēti" vairāk līgumi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

liberals 03.09.2009 13:10
Par force major - tas ir joks ? Kas tad notiktu privaatsektoraa ? Ja kaut vienu reizi valsts nepildiis liigumu ar tadu pamatojumu, tad vairs neviens kreditors nesanems neko - visi debitori gribees paslepties aiz force major. Krediitesana klustu neiespeejama, tirdznieciiba ari. Latviju varesim saukt par Aizspoguliju...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

reality 03.09.2009 12:31
p.s.
V.Dombrovskis - viltīgu/mulsinošu jautājumu uzdevējs
V.Dombrovskis - Latvijas valdības premjers.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

reality 03.09.2009 12:29
Lai jēgsaturīgi atbildētu uz V.Dombrovska kunga uzdotajiem jautājumiem par SVF mērķiem un stratēģiju nepieciešama lielāka atklātība (caurspīdīgums). Vai V.Dombrovska kungs spēs panākt (vēlas) tā vienošanās dokumenta publiskošanu ? Starp citu - ''cīnītāji'' par caurspīdīgumu (vārdos) iz SVF nevēlas (spriežu pēc Zaļo zemnieku līdera izteikumiem avīzē LA)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

reality 03.09.2009 12:22
Par to, ko dara privātie uzņēmēji :''Vispārējās tendences privātajā sektorā uzrāda nelielu atalgojuma samazinājumu kopumā, taču uzņēmumi pieņēmuši citus nozīmīgus lēmumus, lai varētu saglabāt konkurētspējīgu atalgojumu, piemēram, būtiski samazināts darbinieku skaits, atvieglojumi un labumi, mainīta slodze, tā jaunākā konsultāciju kompānijas Fontes ikgadējā Vispārējā atalgojuma pētījuma datus komentē uzņēmuma valdes locekle Inga Bērziņa.''(diena.lv)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

V Dombrovskis -> Andrim_2, bet ne tikai 03.09.2009 11:51
Vēlētos piebilst ka ciņa ar iespējamo korupciju valsts iepirkumos nav šī piedāvajuma merķis. Andris_2 te ir taisnība - tas ir prokuraturas darbs. Tomēr apgavojums doma kā: "defolts pret uzņemējdarbību to daļēji nobeidz" ir aplams. Uzsveršu velreiz: deflācija ir tas ceļš kuru izvēlējas LV valdība un ta IR iespējamais ceļš no krīzes. Tas ari nozīme ka uzņēmējiem jāsamazina cenas (ja viņi vēlas izdzīvot). Es vienkārši šaku ka valstij ari jāpieprasa zemākas cenas par to ka tas ieperk, atsaucoties uz force majeure.


Ja esat par "argumentēšanu un pamatošanu", tad izskatīsiet sekojošo. Zemāko cenu pieprasīšana no piegādātājiem ir deflācijas veicināšana, vai ne? SVF un pārejie aizdēvēji sāka ka jābūt deflācijai, vai ne? Tālāk. Logiski, ka aizdēvēji vēlas lai Latvijas valsts atmaksātu starptautisko aizdevumu. Skaidrs, na iespēja to atmaksāt ir atkarīga no nodokļu ieņēmumiem, kuri, savukārt, ir atkarīgi no uzņēmējdarbības. Un tagad jautājums: vai aizdevēji, kuri vēlas parada atmaksu nākotnē, piekristu strateģījai (t.i. deflācija), kura "nobeidz uzņēmējdarbību", un, līdz ar to, apgrutinātu valdības spēju atmaksāt paradu? Jūsu secinājums?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

M 03.09.2009 08:23
Piekrītu Andrim, es brīnos par šādām idejām no ekonomista, tas taču visiem uzņēmējiem, kuri darbojas Latvijā parādīs, ka ir jābēg no šejienes. Es arī būšu cinists, bet pensionāri aizbēgt nevar un IKP mums arī neceļ, bet ja aizbēgs uzņēmēji, tad pēc pusgada būs atkal jāiet lūgties pie SVF, bet jau vispār bez cerībām jebkad to naudu atdot. Šis nu tiešām ir īstais laiks paskatīties ilgtermiņā.
Turklāt, runājot par valsts iepirkumiem, tie jau nav parasti uz ilgu laiku, bet gan uz gadu un diviem, krīze jau mūsu valstī ir apmēram tik ilgu laiku un visi jaunie iepirkumi ir ievērojami lētāki. Tas pats Gaismas pils piemērs - katru mēnesi tiek piemērots deflācijas koeficients, kas samazina nepieciešamās izmaksas, vai vajag lauzt līgumus, algot juristu armijas un iekulties vēl lielākās nepatikšanās???

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Edge 02.09.2009 23:55
''Ārkārtējas situācijas prasa ārkārtējus risinājumus.'' - sākt tad vajadzētu ar ārkārtas situācijas/režīma pasludināšanu un attiecīgu komandu, kas var ōperatīvi var pieņemt lēmumus un tos īstenot. Tāds piemērs Latvijas vēsturē ir bijis ( ārkārtas situācijas pasludināšana pēc 1934.g.15.maija ). Nu Pinočets Čīlē 1973.g. arī valsts ekonomiku izglāba, bet ''biedra'' Gorbačova rīcība - sagrāva.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 02.09.2009 18:08
Ir jādedzina, ja visi iepriekšējie pasākumi ir parādījuši savu neefektivitāti.
Andris 2 taču nebūs tas, kas ieteiks vēl ne reizi neizmantotas indīgās barības mājiņas...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 02.09.2009 17:10
....ja ikdienas informācija, kas parādās masu mēdijos, saka, ka...
--------------------------
Arī ar šo "pierādījumu" marš, gudreli, uz prokuratūru!
Bet korupcija bija, ir un būs visur un vienmēr - tur nav ko diskutēt. Tikai, cīnoties pret tarakāniem, nav jādedzina ēkas un iedzīve.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Trauts 02.09.2009 16:58
Ideja ir ļoti laba, bet Civillikumā ir iestrādāta klauzula Pacta sunt servanda. Vai krīze ir attiecināma uz Force majore? Vai tik ne ekonomisti un V.Dombrovskis par to nebrīdināja?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

k99 02.09.2009 16:57
Andris_2
>bērniem vairs nemāca un neprasa argumentēt un pamatot

augstu vērtēju tavu paškritiku, bet man īsti negribas diskutēt par tēmu: vai Latvijā ir korupcija, ja ikdienas informācija, kas parādās masu mēdijos, saka, ka tā ir ik uz soļa.

Katrā ziņā, autoram 100% piekrītu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 02.09.2009 16:30
....ja tā nebūtu, Zanderam nebūtu katru rītu ko stāstīt...
--------------------------------------
Es krītu ceļos un noģībstu šāda pierādījuma sagrauts!!!
Spilgts piemērs pr.Andžāna tēzei (izskanēja raidījumā "Latvija var" pirmdien), ka pats ārprātīgākais, kas noticis Latvijas izglītībā - bērniem vairs nemāca un neprasa argumentēt un pamatot.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

k99 02.09.2009 16:14
Andris_2
ja šāda parādība ir masveidīga (ja tā nebūtu, Zanderam nebūtu katru rītu ko stāstīt), un ja mūsu kārtības uzturēšanas iestāžu kapacitāte ir tāda, kāda tā ir, turklāt, korupciju bieži būs grūti pierādīt, tad tas, ko iesaka autors, manuprāt ir labs risinājums.

Bizness taisni neaizies projām, ja valsts pierādīs, ka grib vienādus noteikumus visiem. Tas aizies, ja zinās, ka ar korupciju nekas netiks darīts.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 02.09.2009 15:46
...ja pirkumi tiek izdarīti no "savējiem" un par uzpūstām cenām...
-------------------------
tad tas ir noziegums un kā pret noziegumu arī jārīkojas.
Ja šķūnī ir tarakāni, tad tie arī ir jāiznīcina, nevis pats šķunis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

k99 02.09.2009 15:37
ar to, ka defolts pret uzņemējdarbību to daļēji nobeidz, bet galvenokārt aizdzen uz normālas darbošanās iespēju valstīm - tātad sagrauj nākotnes ienākumus.
===
arī tad, ja pirkumi tiek izdarīti no "savējiem" un par uzpūstām cenām? Taisni šādi pirkumi sagrauj uzņēmējdarbību, jo traucē godīgu konkurenci

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 > autoram 02.09.2009 14:36
...ar ko tad tas atšķiras no ”iekšējā defolta” pret pensionāriem, skolotājiem un ārstiem...
---------------------------------------
ar to, ka defolts pret uzņemējdarbību to daļēji nobeidz, bet galvenokārt aizdzen uz normālas darbošanās iespēju valstīm - tātad sagrauj nākotnes ienākumus.
defolts pret pensionāriem, skolotājiem un ārstiem (teikšu ciniski, bet īsi) - atstāj dzīvus stiprākos un spējīgākos, tātad palielina nākotnes ienākumu efektivitāti

Citi autora darbi
Vjaceslavs 165x152

(Un)real money 45 Autors:Vjačeslavs Dombrovskis

Article research 1e4ac20bb63aee5492853c84556a2de54571efc0425d62b84a0cec8d841f82ac

Is anything wrong with higher education in Latvia? 1 Autors:Vyacheslav Dombrovsky