Raksts

Jauns rekords


Datums:
17. septembris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Latvijas mediji ir pārspējuši paši sevi. Piektdien, 10.septembrī, aplūkojām 50 aizdomīgus gadījumus - 25 gadījumos atradām slēpto reklāmu pazīmes. Rodas jautājums: kas gan notiks pēdējās priekšvēlēšanu kampaņas dienās? Vai masu informācuhas līdzekļi pārtaps par masu manipulācijas līdzeklļiem?

Spēlē “pārliecini vēlētāju!” aktīvi iesaistās gan radio, gan televīzija, gan internets. Tomēr lielākais materiālu daudzums nāk no rakstošajiem un krieviski raidošajiem medijiem. Vai tās ir krievu žurnālistikas tradīcijas? Vai krieviski runājošam vēlētājam ‘būtu īpaši raksturīga tendence noticēt visam, kas redzams medijos? Gaidām viedokļus!

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi 2010. gada 10. septembris.

1. «Базар есть базар!» (Вести Сегодня).

A. Šlesers apmeklējis Rīgas Centrāltirgu un paziņoja medijiem «Базар есть базар!». Raksta autors laikam bērnībā lasīja daudz pasakas. Kādēļ gan savādāk viņš aprakstītu Šlesera vizīti, izmantojot tik krāsainus izteicienus: “На вороном джипе прибыл Шлесерс”?

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

2. Развивая наработки (Вести Сегодня).

Kabanovs raksta par SC organizētu pseidonotikumu – Urbanoviča tikšanos ar ārlietu ministru. Kabanovs pats kandidē no SC, tādēļ tā ir dubulti negodīga konkurence. Bilde – atbilstoša.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

3. Отсель грозить мы будем шведу…(Вести Сегодня).

N. Kabanova komentārs I. Lieģa izteikumiem par Francijas plānoto karakuģu pārdošanu Krievijai. Raksta autors parakstījās kā Saeimas komisijas loceklis.

Kritēriji: Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju);

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

4. Шлесерс зашел на рынок (Час)

A. Šlesers (PLL) apmeklējis Rīgas Centrāltirgu. Tiešām milzīgs notikums. Par to jau rakstīja Вести Сегодня, tagad vēl Час.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

5. У потребителей – свой интерес! (Час).

Pseidonotikums – PLL vienojušies ar mazzināmu patērētāju tiesību aizsardzības organizāciju par to, ka pēc vēlēšanām piešķirs viņiem finansējumu un acīmredzot iznīcinās visai veiksmīgi strādājošu valsts institūciju.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

6. Молодой человек имеет право (Вести Сегодня).

Deputātu kandidāts Ņ. Ņikiforovs (SC) izteicas par augstāko humanitāro izglītību.Stādīts priekšā kā eksperts un zinātņu maģistrs.

Kritēriji: Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

7. ZZS (Latvijas Avīze)

Jau otrā šāda ZZS reklāma.

Kritērijs: publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami.

8. Saimnieki savā zemē – gudras, laipnas un savējās (Latvijas Avīze)

Kārtējā ZZS reklāma.

Kritērijs: publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami.

9. DARBS VIDZEMES LABĀ (Alūksnes Ziņas)

PLL reklāmraksts.

Kritērijs: publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami.

10. SPĒCĪGI NOVADI – STABILA VALSTS (Bauskas Dzīve)

Intervija ar J. Kisielu (ZZS).

Norāde par apmaksātu reklāmu ir grūti pamanāma.

Kritērijs: publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami.

11.Staņislavs Šķesters attīstības perspektīvas redz Rāznas nacionālā parka brenda izmantošanā un linkopības attīstībā (Vietējā Latgales Avīze)

Par Rāznas ezera problēmām, protams, vajadzēja rakstīt tieši priekšvēlēšanu laikā. Gari (2.5.lpp) un plaši stāsta par Rāznas nacionālā parka atīstību. Bez tam izsaka savas domas, kas būtu Latgalē laukos darāms. Viņš ir ZZS kandidāts un slavē ministra darbu.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

12.Apvienības “Par labu Latviju!” līderis – par Latgales kolēģiem (Latgales Laiks)

A. Šlesers par PLL Latgales apgabala kandidātiem. Šlesers raksturo gandzīz visus Latgales kandidātus, nosaucot vārdu un ko labu viņš ir izdarijis.

13. Apvienība PLL vēl nav nodrošinājusi strauji augošu reitingus (LTV1)

Apvienojoties Tautas partijai un LPP/LC tika izveidota pariju apvienība “Par labu Latviju”, taču tās izveide vēl nav nodrošinājusi strauji augošus reitingus.
Apvienības, sadarbojoties ar uzņēmējiem, vēlas izveidot uzņēmējdarbībai draudzīgu vidi, ieviest Bībeles mācību skolās, un veicināt vispārējo valsts izaugsmi. Īsi un skaidri – tas nav ziņu sižets, bet reklāmas rullītis. Atbaidoši tendenciozākais sižets latviešu raidorganizācijās, kāds šajā kampaņā bijis. Par citām partijām šajā rubrikā sižeti bija pilnīgi savādāki – daudz neitrālāki un daudzpusīgāki.

Kritēriji:Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies;

Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

14. Raidījumā “Septiņas dienas un naktis” saruna ar PLL pārstāvi Mihailu Gavrilovu (Radio Baltcom)

Raidījumā “Septiņas dienas un naktis” saruna ar Rīgas domes deputātu, apvienības “Par labu Latviju” 10.Saeimas deputāta amata kandidātu Mihailu Gavrilovu. Gavrilovs sāk uzņemt apgriezienus, arvien vairāk un intensīvāk parādoties medijos.

Kritērijs:Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

Ieraksts

15.Raidījumā “Septiņas dienas un naktis” viesojas SC pārstāvji Jānis Ādamsons un Tatjana Sergejeva (Radio Baltcom)

Raidījumā “Septiņas dienas un naktis” uz sarunu Rīgas domes deputātu Jāni Ādamsonu (“Saskaņas centrs” (SC)) un SC pārstāve Tatjana Sergejeva – Zusko.SC pārstāvjiem neierobežota iespēja izteikties. Nav uzdoti precīzi vai kritiski jautājumi. Ādamsons apgalvo, k,a izņemot “Saskaņas centru”, neviens no valdošajiem nesaprot, ko nozīmē nacionālā drošība. Viņš arī akcentē labos darbus, kurus Rīgas domē paveicis SC un slavē partijas idejas un plānus.

Kritērijs:Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

16. Tautas kontrole (PIK FM)

Raidījumā “Tautas kontrole” saruna ar “Tautas kontroles” pārstāvjiem Rihardu Jablokovu, Aļonu Jakubu un Olgu Zeļiku drošības jautājumiem Latvijā – gan valsts drošību, gan Latvijas iedzīvotāju drošību – un citiem jautājumiem.

Kritērijs: Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās.

17. “PLL paraksta saprašanās memorandu ar Latvijas Zvejnieku Savienību” (MIX FM)

Politiskā apvienība “Par labu Latviju” parakstījusi kartējo saprašanās memorandu. Šoreiz ar Latvijas Zvejnieku Savienību. Vienošanās paredz zivju resursu aizsardzības funkcijas nodot sabiedriskajām organizācijām, kuras pārstāv zvejnieku vai zvejnieku apvienību intereses.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

18. PLL paraksta saprašanās memorandu ar Latvijas Zvejnieku Savienību (Radio Baltcom)

Tas pats tikai jau Radio Baltcom. Politiskā apvienība “Par labu Latviju” parakstījusi kartējo saprašanās memorandu. Vienošanās paredz zivju resursu aizsardzības funkcijas nodot sabiedriskajām organizācijām, kuras pārstāv zvejnieku vai zvejnieku apvienību intereses.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

19. “Par Labu Latviju!” parakstīja saprašanās memorandu ar Latvijas Makšķernieku apvienību (MIX FM)

Atkal PLL un Zvejnieki. Ziņas formatā.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

20.”Saskaņas centra” pārstāvji viesojas Ventspilī (PBK)

“Saskaņas centra” pārstāvji viesojas Ventspilī, lai tiktos ar vēlētājiem un dažādu nozaru pārstāvjiem.
Vizītē bija devies arī Rīgas mērs Nils Ušakovs, kur uzsvēra tranzītbiznesa nozīmīgu Latvijas ekonomikai.Pirms nedēļasmedijos jau bija ziņots par Kurzemes tūri. Kāpēc tad nenokomentēt katru pilsētu?

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

21.Kā iedzīvotāji vērtē Lapsas izdoto grāmatu par Šleseru (PBK)

PBK uzklausa iedzīvotāju viedokļus par Lato Lapsas izdoto grāmatu “Šofera dēls minhauzens”, kura veltīta “Par labu Latviju” līderi Aināra Šleseram. Var jau būt kā cilvēki tā domā, bet ļoti jau nu vienpusīgi tie viedokļi. Dīvaini ka neviens no aptaujātiem nebija īpaši pret Šleseru.

Kritērijs: Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

22. “15 karstās minūtes”: Intervija ar kultūras ministru Intu Dālderi (LZK)

Kultūras ministrs Ints Dālders (Vienotība) stāsta par jaunumiem kultūras dzīvē. Tāda vienkārši sausa, garlaicīga intervija. Vai tā īpaši reklamē Dālderi, bet tomēr dod viņam iespēju parādīties ēterā bez īpaša pamatojuma.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

23. Šlesers apmeklē centrāltirgu (LZK)

Apvienības “Par labu Latviju” pārstāvis Ainārs Šlesers apmeklē Rīgas centrāltirgu. Sižeta par centrāltirgus attīstību vietā ir sižets par Šlesera pieredzi kā apiet tiesiski birokrātiskās procedūras, lai turpinātu būvniecību.

Kritērijs: Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

24. Savu interešu aizstāvībai pensionāri pulcēsies Vislatvijas forumā (nra.lv)

No vienas puses, tas ir pseidonotikums. No otras puses, tomēr diezgan interesanta un būtiska ziņa – ka pensionāri nav mierā ar savu priekšstāvju parakstīto memorandu ar PLL. Tomēr to varēja pasniegt citādāk, nevis visu laiku uzsverot tik uzkrītoši pasākumu rīkojošās partijas.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

http://zinas.nra.lv/ekonomika/latvija/30859-savu-interesu-aizstavibai-pensionari-pulcesiesvislatvijas-

25. Rozentāle iestājas par zāļu cenām (rus.delfi.lv)

Kartējais PLL pseidonotikums. Rozentāle spriež par zāļu cenam.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

http://rus.tvnet.lv/novosti/politika/147223-rozjentalje_vstupilas_za_cjeni_na_ljekarstva


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!