Atslēgvārdi:

Flika vieglprātīgās atbildības nepanesamais vieglums 5

Lielo uzņēmumu vadītāju algas ir lielas. Turklāt pēdējo 30 gadu laikā tās ir visu laiku augušas. 2000. gadā amerikāņu topdirektors ik mēnesi saņēma vairāk nekā 500 vienkāršo strādnieku algas. Divdesmit gadus agrāk summa bija salīdzināma tikai ar 42 plebeju algām. Un visi saprot, kāpēc tam tā ir jābūt – uz šo cilvēku pleciem guļas milzīga atbildības nasta. Par to ir attiecīgi jāmaksā. Visam ir sava cena. Un brīvais tirgus nosaka šādu cenu direktoru elitei.

Iesaki citiem:

„aiBaltic” prezidenta Bertolta Flika atalgojums pagājušajā gadā sasniedza 240 000 latu. Jāsecina, ka atbildība, ko Fliks uzņemas šajā amatā, ir milzīga. Darbs arī laikam ļoti smags. Šonedēļ esam uzzinājuši par vienu no kompānijas prezidenta 2009. gadā paveiktajiem darbiem, kas noteikti paveikts ar neizmērojamu atbildības sajūtu un turklāt licis kungam arī krietni pasvīst. Ne jau katrs var tā izvilkt no kabatas 9 miljonus latu un iegādāties „airBaltic” zīmolu un preču zīmes. Turklāt darījumam bija cēls un nesavtīgs mērķis – uzlabot „airBaltic” finanšu stāvokli.

Un te nu mūsu valdība astoņus mēnešus vēlāk pēkšņi attopas, ka tik skaista tā bilde nemaz nav. Maigi izsakoties. Fliks esot darbojies pretēji uzņēmuma interesēm, izmantojis valsti! Līgums jāanulē!

Klau, bet varbūt tomēr daži atbildīgie – teiksim, Satiksmes ministrijas amatpersonas – varētu paskaidrot, kāpēc tāds darījums vispār notika? Mūsu politiķi parasti izceļas ar dedzīgu tieksmi slavēt brīvo tirgu. „airBaltic” gadījumā šī tieksme pēkšņi ir zudusi. Izrādās, arī notikušus darījumus varam anulēt, lai gan, slēdzot līgumu, nevienam iebildumu nebija. Interesanti gan. Vai pār kungiem beidzot nākusi apgaismība, ka dabā pastāv tikai vairāk vai mazāk regulēts tirgus? Šaubos. Drīzāk te ir saskatāma kārtējā valdības bezatbildība. Kad jāparaksta līgums, tad mēs guļam (kamēr Fliks gan uzmanību nezaudē ne sekundi). Kad atjēdzamies, tad sākam vaimanāt.

Fliks tagad, protams, stāstīs par saviem cēlajiem mērķiem, pērkot kompānijas zīmolu. Un ļauno valdību, kura pret viņu, atbildīgu uzņēmuma vadītāju, šitā izrīkojas! Nu jā, vispār jau Hitlers arī tikai gribēja darīt kaut ko labu – cīnīties pret ļaunajiem ebrejiem. Smaga atbildība, tiešām. Tāpat Fliks cīnās. Pret tiem „neliešiem”, kuri grib ierobežot brīvo tirgu. To pierādīja jau viņa spītēšanās, neiesniedzot amatpersonas deklarāciju. Tāpat arī vēršanās pret lidostu „Rīga”.

Varbūt ir laiks nopietni padomāt par to, cik regulētu tirgu mēs vēlamies Latvijā. Padomāt, vai valsts funkciju nodošana privātajiem tiešām uzlabos situāciju. Un par kādu atbildību kādu algu mēs Latvijā vēlamies maksāt. Vieglprātīgs kapitālisms mums par labu nav nācis, tas nu ir skaidrs. Ir laiks sākt uzņemties atbildību pašiem par sevi.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (5) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ess 09.08.2010 20:44
Cepuri nost Dienas Biznesa žurnālistes Ievas Mārtiņas priekšā par šīs afēras gaismā celšanu. Pateicoties skandālam valsts ir atguvusi airBaltic preču zīmi un cerams, ka žurnālistei Ievai Mārtiņai nenāksies ciest par to, ka cēla gaismā Flika blēdīgos darījumus. Būsim uzmanīgi - Flika drauga Šlesera draugs Koziols tagad saimnieko a/s Diena.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Mārtiņš Štāls 06.08.2010 10:02
Pareizi, jo manuprāt, risinājums ir pārdot valstij piederošo daļu privātajiem investoriem - savādāk nebūs "aršana".
PPP vai kopīpašumi ar valsti vienmēr ir riskanti, jo valstij ir daudz naudas, kuru daudzi grib iegūt, bet neviens personīgi nav ieinteresēts sataupīt katru latu.
Pretējs arguments varētu būt, ka mums ir kaut kādas nacionālas intereses šajā kompānijā. Bet kādas tad tās ir? Nodrošināt Latvijas iedzīvotājus ar iespēju aizbrukt uz Īriju? To jau nodrošina citas kompānijas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Didzis Melbiksis 06.08.2010 09:08
Mārtiņš Štāls

Es gan teiktu, ka mūsu domas ir burtiski diametrāli pretējas. ;)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Mārtiņš Štāls 05.08.2010 22:47
Burtiski manas domas, tikai teikumi citā secībā:D http://martins.stals.lv/laiks-privatizet-airbaltic/

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips 05.08.2010 16:48
Te nudien ir vairāk jautājumu nekā atbilžu, sākot jau ar to, kāpēc Latvijas nacionālajai aviolīnijai būtu pašai savs nosaukums un zīmols jānomā no privātuzņēmuma vai, pareizāk sakot, vienas privātpersonas. Fliks Latvijā uzvedas kā mazais barons no valsts, kurai kādreiz mūsu teritorijā piederēja ekonomiskā vara. Lielais "strīds" par to, vai viņš, atšķirībā no visiem pārējiem viņa situācijā esošajiem cilvēkiem, var izlikties, ka nav valsts amatpersona. Pašreizējais disputs ar Rīgas lidostu, kura apgalvo, ka airBaltic saņem precīzi tās pašas atlaides, kā RyanAir, bet Fliks saka, ka nesaņem vis -- viens no viņiem melo, un ņemot vērā to, ka šī ir lieta, kura noteikti ir viegli pierādāma ar papīriem, nezinu, kāpēc man radio raidījumā vakar lidostas valdes pārstāvis būtu bijis tas, kurš stāsta pekstiņus. Fliks nudien ir cilvēks, kurš uzskata, ka viņa purkšķi, piedodiet, nesmird. Gribētos teikt dīvaini, bet ņemot vērā to, ka viņam ir PLL stipra aizmugure, tā vietā jāsaka -- kā jau mūsu banānu republikā tas ir ierasts.

Citi autora darbi