Atslēgvārdi:

Es mīlu kultūru. Un klikš! 3

Ja mediju satura veidotāji nespēj ieraudzīt ar kultūru saistītas informācijas jēgu, tad viņi neizmanto savu mediju ietekmi, lai kultūras notikumus, personības un ziņas padarītu ietekmīgas, aizraujošas un vajadzīgas.

Iesaki citiem:

Arvien lielāks skaits cilvēku ikdienas informāciju iegūst no dažiem populārākajiem interneta portāliem. Faktu, ka viņu kultūras interešu izpratnes lauks ir nekopts, daļa uztvertu kā apvainojošu pļauku. Bet...

Šīs slejas tematu ierosināja rakstnieces Daces Rukšānes ieraksts twiterr.com, ka viņai ir vienaldzīgas nesenās Delfu portāla dizaina pārvērtības, bet dusmas raisa tas, ka kultūras infrmācija meklējama kaut kur tālu apakšā aiz visām citām ziņām.



Aiz bulvāra, veselības un skaistuma

Uzmeklēju kultūru delfi.lv, tvnet.lv un apollo.lv, jo tie ar dažādām sekmēm gadiem ilgi ir interneta lietotāju informācijas patēriņa topu augšgalā (TNS Latvia, gemiusAudience.lv). Delfos satura rindās kultūra meklējama aiz tehnoloģiju vēstīm un pirms sievietēm domātā satura. Lai nonāktu līdz kultūrai, pamatīgi jāsasprindzina datorpeles vadīšanai paredzētie pirksti, jāpārvar gari biznesa, sabiedrības un reklāmrakstu informācijas bloki.

Arī Tvnet satura joslas nesatur vārdu „kultūra”, te rodama vien Popkultūra. Tomēr pirms svētkiem kā galvenais materiāls bija izcelts portāla oriģinālmateriāls par Nacionālā teātra aizkulišu dzīvi. Turpat netālu — pārdomas par patriotisma izpausmi kultūrā. Tomēr kultūras sadaļa portālā ir — tā meklējama aiz izklaides, apmēram tikpat zemu kā citur.

Apollo navigācijas pogas nesatur vārdu „kultūra”, tiek piedāvāta Izklaide, bet portāla vidējā sleja tālu aiz Bulvāra, Veselības un skaistuma, kā arī bērnu un vecāku tēmām piedāvā sadaļas Kino un TV, Mūzika un notikumi. Arī lai šo ieraudzītu, vajadzīgs laiks un pacietība.



Ziņas patrepē

Ja runājam par interneta portālu arhitektūru, tad varētu teikt, ka kultūras jaunumi ir paslēpti patrepē. To saturu pārsvarā piepilda sludinājuma tipa informācija. Taisnības labad gan jāsaka, ka, nerakājoties ļoti dziļi, identiski kultūrfaktu sludinājumi un ziņu aģentūru piegādāti kultūras amatpersonu citāti sastopami arī specializētajos interneta medijos — kultūra.lv, mazliet vairāk šarma un ieinteresētības piedāvā e-art.lv (tas ik dienas piedzīvo 250 — 350 unikālos apmeklētājus), un jauniešu kultūras portāls hc.lv.

Lielo interneta mediju satura veidotāji, kas seko lietotāju klikšķu biežumam un dinamikai, pamatoti iebilstu, ka mēs paši vainīgi — maz vēlamies kultūru, maz klikšķinām. Portālu redaktori to var viegli pierādīt, jo gadījumā, ja, piemēram, režisors Alvis Hermanis reiz atkal nācijai acīs metīs izaicinošus vārdus par kultūras trūkumu un/vai cita veida muļķību, tad gan apmeklētāju uzmanība tiks pievērsta visu portālu galvenajās vietās.

Līdzīgu ainavu piedāvā arī citi mediji. Mana studente, kas veidoja pētījumu par kultūras ziņām televīzijā, bija spiesta palielināt savu pētījuma periodu, jo kultūras ziņu ziņās nebija. Skaidrojot, kāpēc gan tā, izrādījās, ka ne jau skatītāji atgrūž mūsu dvēseli izdaiļojošo informāciju, bet to zemu vērtē paši satura producenti, redaktori. Ja mediju satura veidotāji nespēj ieraudzīt ar kultūru saistītas informācijas jēgu, tad viņi neizmanto savu mediju ietekmi, lai padarītu kultūras notikumus, kultūras personības un ar kultūru saistītas ziņas ietekmīgas, vēlamas, aizraujošas, vajadzīgas, pieejamas. Tas, savukārt, ir mediju kultūras jautājums. Dacei Rukšānei izādījās taisnība. Ja jums tiešam interesē kultūra, klikšķiniet newyorker.com.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (3) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Anda 27.11.2010 12:00
Gribēju tikai piebilst, ka reģionos situācija tomēr ir pretēja un tur kultūras ziņas ir gan pirmajās lappusēs gan izvērstākos rakstos

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 19.11.2010 12:45
Gribēju vien piebilst, ka ir liela atšķirība, vai ziņu sadaļu veido automātika (RSS barotne, kas no dažādām vietnēm apkopo rakstus par doto tēmu), vai arī dzīvs redaktors. Google News pārpublicētie sižeti ir, protams, par tēmu un arī aktuāli, bet portāls kopumā rada mehānistisku iespaidu - skaidrs, ka to ir darījis algoritms. (Sk. http://www.pbs.org/mediashift/2010/02/google-news-to-publish... ). Redaktors toties var ziņas apkopot un pasniegt tā, lai lasītājs sajustos ērtāk, lai viņam būtu mazāk nevajadzīgas stilistiskas disonanses, lai portālā viss atrastos sakārtots atbilstoši cilvēciskiem priekšstatiem.

Laba redaktora darbu vismaz tuvākajā laikā dators (pat tik varens kā Google mākonis) nevarēs aizstāt. No otras puses, redaktoram ir arī kaut kas jāmaksā - t.i. ja Anda Rožukalne vēlas kvalitatīvas ziņas par kultūru latviski - tad materiāla jau tagad ir vairāk nekā pietiekami, ir tikai jāsamaksā redaktoram, jāatrod finansējuma avots. Diez vai kultūras ziņu portāls varēs uzturēt štata darbiniekus tikai no reklāmu klikšķiem vien. Latvijā nav tie mērogi, un liela daļa cilvēku kultūras pasākumus izvēlas ne jau pateicoties Interneta reklāmām.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 19.11.2010 12:09
Nezinu, vai ir pareizi sagaidīt, lai normālas ziņas par kultūru (nevis tikai sludinājumi vai skandāli) parādītos populārajos Interneta portālos vai televīzijā. Šie mēdiji tam nav domāti. Portālus lielā mērā uztur viņu saimnieki (Lattelecom vai reklāmas baneri); savukārt televīzija kalpo īpašniekiem (A.Ēķis?) un uzraudzības iestādēm (Kleckins un Buceniece). Domāju, ka izvirzīt pretenzijas šiem kungiem un dāmām ir pilnīgi lieki - viņi paši lieliski zina, ko vēlas.

Cilvēkiem, kuriem interesē kultūra un atbilstošas ziņas, ir visas iespējas izmantot esošos informācijas kanālus (jau minēto The New Yorker magazine ; arī Arts and Letters Daily , Spiegel online Kultur ; vai varbūt tepat Latvijā tapušo 1/4 Satori ; nerunājot nemaz par intriģējošo Latgolas Studentu Centra dīnrokstu), vai arī veidot jaunus. Ja katrs kulturāls cilvēks kaut vai reizi gadā savā blogā uzrakstīs recenziju par kādu pasākumu, kas viņam/viņai iepaticies, tad visai latviešu tautai būs visu gadu ko lasīt - turklāt mūsdienīgās RSS (satura sindikācijas metodes) ļauj šos dažādo blogu ierakstus viegli savākt kopā kopīgā kultūras ziņu plūsmā. Man būtu jocīgi dzirdēt, ja radošie un kultūras cilvēki nespētu atrisināt tik vienkāršas lietas (kā automātiska satura pārpublicēšana) un tai vietā gaidītu, lai kāds ziņu portāla redaktors viņiem kultūras ziņas sagatavo un atnes uz šķīvīša.

Gluži tāpat kā par kultūru, lielajos Latvijas informācijas kanālos nav arī zinātnes un tehnoloģijas ziņu - un retie materiāli, kuri tiek ievietoti ir ļoti pavirši - par tēmu "ārzemju zinātnieki nesen noskaidrojuši ..." (kur netiek precizēts, kas tie par zinātniekiem un kur to visu var izlasīt sīkāk). Par laimi, šie TVNet, Delfi un Apollo portāli nav vienīgie - un var lasīt zinātnes un tehnoloģiju ziņas gan ikdienas avīzē "New York Times", gan arī Google News. Arī šīm lietām lielo portālu dizainā ir ierādīta vieta patrepē - nu un tad? Internetā viss ir tikai vienas grāmatzīmes/klikšķa attālumā.

Saistītie raksti
Plates 255x203

Mēs esam kultūra 2 Autors:Rita Ruduša

Tv 255x203(3)

LTV kultūras bedre 218 Autors:Jānis Juzefovičs

Citi autora darbi
Amerikam

Amerika vilnis 6 Autors:Anda Rožukalne

Bleuman 6514421669

Roka roku (ne)mazgā 0 Autors:Anda Rožukalne

5094543120 a0e90ca6e6

Maģiskā formula 63 Autors:Anda Rožukalne

5946598820 6033176481

Miglas zonā 29 Autors:Anda Rožukalne

2632802003 9f40405723

Vecums kā šķērslis 45 Autors:Anda Rožukalne