Dzeltenie ministri 11

Visas avīzes Latvijā esot dzeltenas, izņemot "Latvijas Avīzi". Šāds ieraksts Ministru kabineta sēdes protokolā tiks veikts pēc īpaša kultūras ministres Helēnas Demakovas lūguma.

Iesaki citiem:

Nespekulēsim par to, vai ministre bija vai nebija pārstrādājusies. Par laimi, mūsu rīcībā ir dati, kas ļauj spriest par Latvijas Avīzes atšķirībām no citām avīzēm (izņemot, varbūt, avīzi “Vesti segodņa”).

Kas var labāk kalpot par dzeltenuma pazīmi, ja ne populistiska veselu cilvēku grupu stigmatizācija, neškirojot indivīdus pēc viņu darbiem? Kā var viegli pārliecināties, izlasot PROVIDUS mediju monitoringa rezultātus (http://www.politika.lv/index.php?id=15022), 2007. gadā Latvijas Avīze krieviski runājošos kā grupu nicīgi aprakstīja (vai nu saviem vārdiem, vai citējot citas personas) 28 reizes, nepilsoņus - 15 reizes, seksuālās minoritātes - 10 reizes. Kopumā pret dažādām sabiedrības grupām vērsta retorika tika izmantota 69 reizes, no tām 27 reizes nicinošo izteikumu autori bija paši LA žurnālisti un redakcija. Salīdzinājumam, avīzē Diena tajā pašā laikā - līdzīga retorika tika izmantota tikai 12 rakstos (tikai 2 gadījumos izteikumu autori bija žurnālisti). Latvijas Avīze, lai arī cik skumji tas nebūtu, šķiro cilvēkus ‘pareizos’ un ‘nepareizos’, izmantojot lēti populistiskus paņēmienus. Un tā jau ir vistiešākā dzeltenuma pazīme.

Iespējams, ka ministres izteikumu diktēja emociju uzplūdi. Par laimi greznumu būt emocionāliem var atļauties ne tikai ministri, bet arī citi pilsoņi. Tāpēc bez izvērsta pamatojuma atļaušos teikt, ka uzskatu visus šī MK ministrus par dzelteniem. Kādēļ savādāk viņi būtu izvēlējušies piemērot 21% PVN likmi presei un vienlaicīgi neatteikties no vadības līgumiem valsts pārvaldē? Nu varbūt ir viens izņēmums – Godmanis, šķiet, bija gatavs tomēr piekāpties prezidenta un opozīcijas spiedienam vadības līgumu jautājumā. Bet visi pārējie – nu tāda izteiksmīgi dzeltenā krasā.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (11) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis -> Marija 15.12.2008 22:43
Sakars ir ļoti tiešs, jo Maskava ir ieinteresēta ārpolitikā atgūt bijušo ietekmi. Viens no uzdevumiem Kremļa dienaskārtībā ir nostiprināt krievvalodīgo ietekmi Austrumeiropas un kaukāzu reģionā visos iespējamos veidos - caur ekonomiku, caur tiesībām, ar kultūru un, ja tas nav iespējams tad arī pat militāri. Tas ir vairāk nekā neētiski - noteikt Austrumeiropai, ka tai ir jāpieņem krievu valoda, kamēr paši savā zemē viņi nepieņem un brutāli apkaro citas rases, valodas, kultūras un ideoloģijas.

Papildus tam vietējie krievvalodīgie nepārtraukti sūdzās, ka viņu valodu izsmej, pazemo, dara pāri, neļauj runāt un rakstīt krieviski un galu galā nemaz neatzīst, ka krievu valoda eksistē. Ja palūkojamies praktiski, tad var redzēt, ka tā tiek brīvi lietota biznesā un sadzīvē. Un šad tad arī tad, kad likums to neļauj. Par to sodīti krievalodīgie, protams, netiek.
Neskatoties uz visu to, ka sodīti netiek, krievalodīgie sevi joprojām dēvē par minoritatēm un apceltajiem.

Bet patiesībā ir otrādi. Objektīvi un lielākos mērogos skatoties, tieši latvietis, igaunis, gruzīns un citu mazo tautu pārstāvji visā Eirāzijā ir minoritāte. To gan nevarētu teikt par pašiem krievvalodīgajiem. Krievu ļaudis var runāt krieviski gandrīz jebkur visā Azijā.

Latvietim turpretī šī zeme ir vienīgā vieta, kur viņš var sazināties savā valodā, pārvaldīt savu valsti savā valodā, studēt savā valodā, izskolot bērnus un uzturēt kultūru.
Manuprāt savas valsts kultūras un valodas aizsardzība ir jāliek tomēr vienā svaru kausā ar vispasaules demokrātiju un tiesībām. Pretējā gadījumā latvieši, kas negribēs runāt krievu valodā, būs spiesti dzīvot rezervātos gandrīz tāpat kā Amerikas indiāņi bez iespējas pārvaldīt savu zemi, atrast darbu, bet ar vienīgajām tiesībām uzturēt tikai savu kultūru tur, kur krievvalodīgajiem tie netraucē.

Ja latviši savu unikālo valodu neaizsargās, tad tā ies bojā. Un ja kultūrai nav 100% atbalsts arī politikā, tad tiek iesēta sēkla kultūras bojāejai.

Runājot par multikulturālismu, es ar to saprotu: "cienīt un rūpēties par savu kultūru. Un pēc tam - cienīt arī jebkuru citu kultūru."

Multikulturālisms, manā skatījumā, viennozīmīgi nav: "līdzekļu un spēku atvēlēšana svešas kultūras ieviešanai savā valstī".

P.S
Pasaules cilvēki savā daudzveidībā ir tik krāšņa pateicoties neskaitāmajām kultūrām, paražām un tradīcijām, kas tajā ir sastopamas.
Ja tās izzustu vai saplūstu - tad dzīvot un iepazīt kultūras un interesēties par cilvēkiem uz zemes kļūtu garlaicīgāk.

Te būs citāts, no Octavio Paz Lozano, kas dzīves laikā bija rakstnieks, diplomāts un marksisma atbalstītājs:
~ Every view of the world that becomes extinct, every culture that disappears, diminishes a possibility of life. ~

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marija Golubeva - Gatim 15.12.2008 18:40
Jums ir taisnība par rasismu Krievijā, bet kāds tam sakars ar Latvijas politiķu vārdu un rīcības vērtēšanu? Mēs taču neesam saistīti ar Maskavu ar kaut kādu nabassaiti - ja pie viņiem rasisms, tad mums vajag pretoties civilizētām rietumu tendencēm?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jaņdžs 14.12.2008 13:29
Cik zinu dažai ābelei piepotē kādas citas šķirnes ābeles zaru, un ābele potēto zaru pieņem, jo ābeles gēni un saknes potējumu neatsaka. Uzskatu, ka LA un Demakovas rīcība plēš no ābeles lapas, kādēļ pie ābeles saknēm nenonāk ābelei vajadzīgās vielas un saknes kalst. Kā citādi izskaidrot mēmas salmu lelles auditorījā, kamēr pie tribīnes stāv akrobātu pārpildītā saeima?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 12.12.2008 20:10
Domāju, ka plašākam un līdz ar to objektīvakam skatījumam tomēr būtu vērts paskatīties, kā tad īsti paši krievvalodīgie izturās pret multikulturālismu Krievijā.
http://www.youtube.com/watch?v=j59BiLwdNO8&feature=related

Visu šo jezgu papildina vēl fakts, ka nupat Maskavā rasistu uzbrukumos tadžiku pilsonim tika nocirsta galva, tāpat vien, jo bija tikai tadžiks. Papildus tam, šis terora akts, kas adresēts visiem svešiniekiem, tika nofilmēts un ielikts internetā... Es gan saiti uz šaušalīgo teroraktu nemēģināju atrast un publicēt šeit. Vienkārši trūkst vārdu, ka kautkas tāds var notikt kaimiņu zemē.

Pēc šādiem notikumiem un Maskavas ilglaicīgi demonstrēto vienaldzību pret saviem rasistiem - slepkavām, gribās uzdot jautājumus pašai Krievijas sabiedrībai un krievvalodīgajiem - vai tas ir ētiski prasīt no Baltijas valstīm abalstīt multikulturālismu, kamēr paši savā zemē viņi ļauj rasistiem pieņemties spēkā un brīvi darboties cērtot galvas cilvēkiem nost?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris 12.12.2008 18:08
Lielisks komentārs; man nudien imponē fakts, ka autore balstās uz empiriskiem novērojumiem. Tomēr man būtu interesanti uzzināt to, kā tieši tika nonākts pie novērojuma, kā tāda laikrakstu analize tieši tika veikta, jo mana ierobežotā pieredze diemžēl rāda, ka viena vai otra veida diskursa analize ir arkartigi subjektiva, bet par to vairak laikam ir pētijumā, uz kuru autore atsaucas, vai ne?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 12.12.2008 15:37
Jā. Demakova līdzās nepieņemamām domām ir izteikusi arī 100% pareizas domas - sk. piemēram, http://jauna.diena.lv/lat/politics/hot/demakova_multikultura... .

Multikulturālisms ir ilūzija. Bet ceļš uz latvisku kultūru nav viennozīmīgs - ir jāatbalsta ne vien dārgi profesionāļi kā LNSO diriģents Gints Glinka un jābūvē "Gaismas pilis", bet arī jārada cilvēciski apstākļi lauku bibliotekārēm.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 12.12.2008 14:34
Ir konkrēti divas lietas, kas mani ļoti nepatīk Demakovā un viņas uzskatos:
1) Nacionālā bibliotēka kā prioritāte un un lielākā daļa ar to saistītie dogmatiskie uzskati. Manuprāt šāda mēroga muļķība ir tas pats kas pirms došanos tuksnesī nopirkt zelta gabalu tā vietā lai nopirktu kamieli un ūdeni, kas vitāli nepieciešams, lai tiktu līdz oāzei.
2) Viņas dogmatiskie uzskati par presi.

Par multikulturālismu gan viņai piekrītu.
Kā teica rabīns Nātans Barkāns: "Izraēla – ebrejiem, bet Latvija ir latviešu zeme! Un mums, citām tautām, jābūt pateicīgām, ka te varam dzīvot."

Tāpēc domāju, ka nepilsoņiem un citām tautām vajadzētu mācīties no ebrejiem, kuri prot cienīt jebkuru kultūru, kurā viņi dzīvo.

Tāpat arī latvieši varētu no ebrejiem mācīties, kā aizsargāt savu kultūru, apvienot savējos kopējo mērķu labā, cienīt un mīlēt otru latvieti, nepalikt pašam uzpūtīgam citu latviešu priekšā, pat tad, ja paša materiālais stāvoklis ir tūkstotkārt labāks.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris 12.12.2008 14:06
Demakovas izteikums bija kaitīgs informācijas aprites brīvībai un pilnīgi nevietā, bet ne jau tādēļ ir jāuzbrūk "Latvijas Avīzei".

Nav nozīmes citēt Providus "pētījumu" par deleģitimējošām stratēģijām (jā, ir mācīti humanitāristi, kuri spēj šādus vārdus izrunāt bez aizķeršanās un tic, ka tie kaut ko arī nozīmē). Preses "dzeltenumu" tikai mazā mērā nosaka retorika. Galvenā iezīme - ziņu vietā rakstīt par sensācijām, skandāliem un pārspīlējumiem; likt kliedzošus virsrakstus ar milzīgiem burtiem, utml. Sk. http://en.wikipedia.org/wiki/Yellow_journalism . Arī tādas - dzeltenas avīzes mums ir, bet tas ir pavisam cits stāsts.

Cik rakstus par latviešu valodas aizstāvību, cik intervijas ar valodniekiem, pat ar drosmīgo "Narvesen" pārdevēju Daci Kalniņu u.c. ir publicējusi "Latvijas Avīze"? Un cik - Marija Golubeva? LA cenšas nostiprināt mūsu valodu un palīdz iztīrīt Latviju no okupācijas sekām. Krīzes apstākļos ir vajadzīga solidaritāte, ir jāturas visiem kopā. Kā M.Golubeva iztēlojas sabiedrības saliedētību bez visplašāk lasītā dienas laikraksta LA - netieku gudrs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips 12.12.2008 13:11
Bet Demakova, lūk, ir Krustiņam laba draudzene, un viņa var rēķināties ar to, ka Krustiņa avīze viņas plānus allaž aizstāvēs. Atšķirībā no nepieklājīgiem ļaudīm, kuri uzdrīkstas Demakovas madāmas plāniem nepiekrist, vai varbūt pat par tiem uzdot jautājumus. "Nedzeltens" acīmredzot Demakovai ir tas, kas viņai bez iebildumiem māj ar galvu. Atzīstos, arī es viņu kādreiz uzskatīju par labu draudzeni. Vairs ne. Absolūti visa cieņa pret sievieti, kura kādreiz bija erudīta mākslas zinātniece un speciāliste, ir pazudis pavisam.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Evita 12.12.2008 13:01
Absoluti piekritu Marijai. LA un Atkariigaa ir MEGA dzeltenas... Par zurnalistiku to arpratu pilnigi noteikti nevar nosaukt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

xxx 12.12.2008 12:59
Šo viedokli pauda Streips pirms stundas...

Citi autora darbi