Atslēgvārdi:

"Cik slēptā reklāma maksā?" 9

Virsrakstā minētais jautājums ir ironisks pārfrāzējums vienam no aizdomīgāko rakstu virsrakstiem, ko uzgājām medijos slēptās reklāmas pētījuma otrajā dienā - 4. augustā. Kopumā šajā dienā tika pārbaudīti 17 aizdomīgie materiāli, no kuriem sešos visi novērotāji saskatīja slēptās reklāmas pazīmes, vēl sešos šādas pazīmes bija manāmas tikai daļēji, savukārt atlikušajos piecos slēptās reklāmas pazīmes netika atrastas. Aprakstā piedāvājam, kā allaž, visaizdomīgākos gadījumus.

Iesaki citiem:
Latviesu valoda

1. "Cik latviešu valoda maksā?" ("Latvijas Avīze"). Žanrs: intervija.



"Latvijas Avīzes" intervija ar satiksmes ministru Kasparu Gerhardu ir tāda, par kādu priekšvēlēšanu laikā varētu sapņot ikviens politiķis. Gerhardam tiek uzdoti ne tikai viegli atbildami, bet pat uz partijas solījumu klāstīšanu uzvedinoši jautājumi. Ieraudzīt kādu asāku un kritiskāku jautājumu šajā intervijā ir tikpat bezcerīgi kā atrast ezeru tuksnesī, tā vietā lasītājs tiek "aplaimots" ar īpašu "kritiskās žurnālistikas šedevru": pēc kādas Gerharda atbildes seko "jautājums", kurš neko nejautā, tikai vēlreiz apstiprina intervējamā tikko sacīto ("mēs, redakcijā, arī neesam pārliecināti, ka mājokļa nodoklis ir taisnīgs.").

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

NEKRITISKS ŽURNĀLISTS - Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

2. "Neņem konfektes no svešiem!" ("Marta"). Žanrs: problēmraksts.



Žurnāla "Marta" rakstā par vardarbību pret bērniem kā "eksperte", kas komentē šo problēmu, parādās "Vienotības" deputāta kandidāte Solvita Āboltiņa. Lai arī S. Ābotiņa komentārā klāsta, ka jūnija sākumā rīkojusi diskusiju par konkrēto tematu, tomēr viņas kā komentējošās ekspertes statuss šādā rakstā ir, maigi sakot, "aiz ausīm pievilkts". Vēl lielāka pārliecība par iespējamu slēptās reklāmas gadījumu šeit rodas, ievērojot, cik garš un saturiski liekvārdīgs ir politiķes komentārs, kurā viņa brīžiem sāk stāstīt vairāk par sevi un savu ģimeni ("varbūt man ir spilgta iztēle, bet audzinu deviņgadīgus dvīņus, tāpēc nevaru būt vienaldzīga"), nevis par apskatāmo problēmu, tādējādi veidojot "gādīgās mammas" tēlu, kas ir akurāt iedarbīgi uz konkrētā žurnāla auditoriju.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA - Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju);

Nenozīmīgu kandidāta privātās dzīves notikumu, dzīvesbiedra, tuvinieku izmantojums, lai palielinātu konkrētā kandidāta publicitātes apjomu;

3. "Остановить «газовый» шок можно!" ("Вести Сегодня"). Žanrs: ziņa.



Šajā rakstā uz nebēdu ļauts izvērsties "PLL" deputāta kandidātam Aināram Šleseram, kurš nezin kāpēc žurnālistiem šķitis esam īstais un vienīgais "eksperts" Latvijā, kurš var komentēt gāzes cenu jautājumus, un, protams, paust vēlētājiem tīkamu viedokli, ka noteikti nedrīkst pieļaut gāzes cenu palielināšanos.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA - Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju);

VIENPUSĪGUMS - Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

4. "Ненависть к России: всегда в продаже" ("Вести Сегодня").

Nenavisk.jpg

Šeit aptaujāti ar SC saistītu politiķu (t.sk. kandidāts N.Kabanovs) viedokļi par Latvijas politiku un ekonomiku - citi viedokļi rakstā neparādās. Spīdošs "objektīvas žurnālistikas" paraugs.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

MINĒŠANA/PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA - Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju);

VIENPUSĪGUMS - Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

5. "Ненужные проверки" ("Час").



Raksts veltīts PLL apsūdzībām Vienotībai, ka tā izmanto administratīvos resursus partijas vajadzībām (veicot dažādas pārbaudes par konkurentiem). Rakstā atspoguļoti tikai PLL pārstāvju viedokļi. "Vienotības" komentārs nav ticis lūgts. Raksta pēdējā rindkopā autore ir jau manāmi "uzņēmusi apgriezienus" un jau nekautrējas pati apgalvot, ka "pēdējo mēnešu laikā nepamatotu pārbaužu provocēšanas praksi var novērot starp Vienotības pārstāvjiem kā Saeimā un valdībā, tā pašvaldību līmenī".

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

VIENPUSĪGUMS - Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

6. ""Par labu Latviju" paraksta saprašanās memorandu ar sporta organizācijām / Latvijas Laiks" ("Pirmais Baltijas Kanāls").

Tipisks sabiedrisko attiecību pārstāvju radīta pseidonotikuma paraugs - ziņu sižets stāsta par PLL sadarbības memorandu slēgšanu ar preses un sporta nevalstiskajām organizācijām. Sižets ir izteikti labvēlīgs PLL ("[...] ļaus nopietni rēķināties ar politiķiem, kas viņiem sola savu atbalstu") - un īpaši "zvaigžņu stundu" šeit piedzīvo Guntis Ulmanis.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS - medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (9) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Iveta Kažoka 11.08.2010 17:53
Janka,
Rakstā nebija dots nekāds konteksts, lai būtu saprotams, kādēļ vārds no visiem deputātiem/vēlēšanu kandidātiem dots tieši Āboltiņai. Nav veida, kā mēs varētu nošķirt neprofesionālu žurnālista darbu no tā, kas patiešām ir slēptā reklāma.

Kristaps,
Paldies! Šo pamanījām VZ vēl pagājušajā piektdienā, kas nozīmē, ka šajā blogā tas parādīsies šajā piektdienā.

Jautājums,
Jā, man tas arī izskatās aizdomīgi. Bet monitorings ir sākts ar materiāliem, kas parādījās 3.augustā, tādēļ šis (līdzīgi kaudzei citu) gadījums paliks ārpus.

Bērziņš,
Par to vēl savstarpēji diskutējam. Problēmas sakne: žurnālistam, protams, ir sava atbildība, bet, no otras puses, dažos medijos spiediens no redakciju/īpašnieku puses ir tik brutāls, ka tad jau labāk būtu publicēt īpašnieku. Varbūt sāksim kādā no nākamajām nedēļām.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Janka to @Janka 11.08.2010 16:09
Pirms tu paud fundamentālus apgalvojumus varbūt paskaties kurš ir kura deputāta lauciņš ir tādi kuri 4 gadus nekā nav darījuši, bet nu par vardarbību pret bērniem un ģimenē vairākas deputātes ir runājušas. Lūdzu paskaties cik cilvēki vispār par šo tēmu ir publiski pauduši viedokli pēdējos 3 gadus. Man sanāk 4 uzvārdi Mūrniece, Āboltiņa un Lāce varbūt drusku vēl buldozera sieva... visas kandidē uz Saeimu tātad žurnāliste nevienu nevar intervēt.

Manā izpratnē tā būtu pseidoziņa, ja Āboltiņa stāstītu kā viņa cep lasi medus mērcē, ja viņa komentē to, kas ir cieši saistīts ar viņas darbu nu nezinu nezinu...

Tad man šajā laukā pietrūkst arī visas tās intervijas, ko tikko Ulmanis sniedza kā Rīgas Dinamo šefs, jo no hokeja viņš nejēdz neko un žurnālisti to labi apzinās...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Bērziņš 11.08.2010 15:42
Varētu lūdzu, pie piemēriem minēt publikāciju autorus ? Tas varētu radīt kopēju bildi, kuri žurnālisti biežāk iesaistās slēptās reklāmas radīšanā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kazokas kundze, kā ar Klāva Olšteina un Raivja Dzintara viedokli portālā un žurnālā "Kas jauns" par "Jauno vilni"? Vai te nav sleptā reklāma? http://www.kasjauns.lv/lv/news/jaunie-politiki-par-jauno-vil...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

degvīns 11.08.2010 14:37
Jau vakar rakstīju, ka visa šī analīze lielā mērā ir muļķīga un subjektīva, jo vairāk tāpēc, ka paši analizētāji nav nekādas būtnes bez miesas un asinīm, bet cilvēki ar savām simpātijām un antipātijām (manuprāt, ļoti konkrētām simpātijām). Augšpus minētais piemērs par S. Āboltiņu vēlreiz apliecina, ka pat par tādām lietām, kur viens vai otrs kandidāts ir autoritāte, žurnālistiem labāk nevēstīt vai vēl labāk - jāraksta tikai negatīvais. Kāpēc rakstīt pozitīvo par ka'du kandidātu, ja slēptās reklāmas meklētājiem nenāk ne prātā rakņāties dubļu čupā, ko katra partija var uzgāzt citai. Te jau sācis reklamēties jaunās sezonas raidījums "Nekā personīga". Spriežot pēc reklāmas rulliša, Krēvics un Jaunalksne labu čupu mēslu jau sagatavojuši un es varu derēt, ka zinu, kam tā tiks, kam ne, bvet tā ir viņu darīšana. Tikai lai neviens nemēģina iestāstīt, ka minētais raidījums ir objektīvākais un patiesību alkstošākais no visiem, ko nosacīti var nosaukt par analītiskie vai pētnieciskiem. Katram savi saimnieki, turklāt "tautai"labāk patīk mēslu bedres, nevis medus podi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

x 11.08.2010 12:12
no senaakiem laikiem:
+ LNT sleeptaa PS reklaama - Zarinja Riita mikslii ar muljkjiigu sejas izteiksmi visu raidiijumu Akuraatere tur kaut kaadu bljodu. taa vietaa vareeja nolikt galdinju.
+ taa saucamajaa neatkariigajaa zhurnaalaa IR rakstaa par latvieshiem, kas atgriezhas no aarzemeem, viens no varonjiem ir V interneta maajas lapas veidotaajs. ai ai ai.
+ portaalaa politika.lv, noteikti jau nojaushot Eelertes plaanus beidzot legalizeet savu darbiibu politikaa, Dita Araaja nodroshina vinjai komplimentaaru interviju. it iipashi tas aciis lec peec veelaakaas lamaashanaas (arii aizmugureejas nolamaashanas) ar Andersoni.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

@Janka 11.08.2010 10:54
Ja vēl komentārs būtu koncentrēti par tēmu - bet pusi no tā Āboltiņa stāsta par savām personīgajām īpašībām un ģimeni, ko žurnālistiem jau nu vajadzēja pamanīt un izņemt ārā. Otrkārt, šis ir priekšvēlēšanu laiks (60 dienas), kad uz šādiem gadījumiem jāskatās bargāk nekā parasti. Treškārt, cik reizes Āboltiņa tad ir rīkojusi šādas diskusijas? Arī šādas diskusijas rīkošana neilgi pirms vēlēšanām faktiski ir tāds pats pseidonotikums, kā, piemēram, PLL memorandu parakstīšana.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kristaps 11.08.2010 10:19
Tipiska pseidoziņa http://zinas.nra.lv/latvija/28866-lembergam-jauns-sunitis.ht...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Janka 11.08.2010 09:39
Nu par Āboltiņu, Jūs arī esat aiz matiem pievilkuši, lai Jūs beidz kritizēt, ka Jūs atbalstat Vienotību. Ko nozīmē "parādās, kā eksperts bez iemesla", viņa par šiem jautājumiem runā, jau 3 gadus, tā kā, manuprāt, ir muļķīgi, likt šo vienā kategorijā ar pseidoziņām par citiem politiķiem, kuri brauc uz ASV apmeklēt, savas meitas... Es saprastu Jūsu kritiku, ja tur parādītos kāda kandidāte Ilze Bērziņa, kura nav bijusi tieslietu ministre, kura nav sniegusi Saeimā likuma grozījumus, kas skar šo tēmu, kura nav rīkojusi sieviešu organizāciju diskusijas par šo tēmu u.t.t.

Citi autora darbi
V

suņupuikas 1 Autors:Reklāmu novērotāji