Atslēgvārdi:

Caur „Skype” – pie pasniedzēja 0

Nav noslēpums, ka liela daļa studentu jau pirmajos kursos sāk strādāt, un lielā darba slodze bieži vien var negatīvi ietekmēt strādājošo studentu mācību kvalitāti. Vidzemes augstskola atradusi risinājumu - izveidota IT profesionālā bakalaura e-studiju programma.

Iesaki citiem:

Informācijas tehnoloģiju (IT) speciālisti ir viena no pieprasītākajām un perspektīvākajām profesijām Latvijā, tādēļ arvien vairāk jauniešu izvēlas augstskolās studēt tieši datorzinātnes. Nav noslēpums, ka liela daļa studentu jau pirmajos kursos sāk strādāt, un lielā darba slodze bieži vien var negatīvi ietekmēt strādājošo studentu mācību kvalitāti.

Lai palīdzētu studentiem un viņiem darba slodzes dēļ nevajadzētu ņemt akadēmiskos atvaļinājumus vai pat pamest studijas, Vidzemes augstskola (ViA) sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti (RTU) ar Eiropas Sociālā fonda (ESF) finansiālu atbalstu izveidojusi IT profesionālā bakalaura e-studiju programmu, kas ir jaunums Latvijas izglītības sistēmā.

Īsa informācija par projektu:

Projekta nosaukums:
Informācijas tehnoloģiju profesionālā bakalaura programmas sagatavošana nepilna laika studijām Vidzemes augstskolā

Projekta iesniedzējs:
Vidzemes augstskola

Projekta mērķauditorija:
Augstskolu studenti, kas strādā IT nozarē, kā arī šajā nozarē strādājošie perspektīvie darbinieki

Projekta finansējums:
Ls 187 774

Aktivitāte, kuras ietvaros projekts atbalstīts:
Studiju programmu īstenošana un studiju procesa kvalitātes uzlabošana dabaszinātņu un tehnoloģiju ietilpīgās nozarēs

Aktivitāti administrējošā institūcija:
Profesionālās izglītības attīstības aģentūra
Vairāk par projektu

ViA Informācijas tehnoloģiju nodaļas vadītāja un bakalaura programmas direktore, asociētā profesore Sarma Cakula atzīst, ka IT nepilna laika profesionālā augstākās izglītības e-studiju programma ir vienīgā Latvijā, kuru pilnībā iespējams apgūt e-vidē, turklāt konsultācijas ar pasniedzējiem notiek „Skype” tīklā.

Ideju par e-studijām Vidzemes augstskolas informācijas tehnoloģiju pasniedzēji guvuši pieredzes apmaiņas braucienā Viskonsinas universitātē ASV. Izvērtējot situāciju IT izglītības jomā Latvijā, ViA pasniedzējiem bijis skaidrs, ka e-studiju iespēja nepieciešama arī topošajiem datorzinību speciālistiem Latvijā. „Lielākā daļa datorzinātnes studējošo sāk strādāt jau otrajā kursā, un viņu slodze ir tik liela, ka katru dienu apmeklēt lekcijas vairs nav iespējams. Tā nu tiek ņemti akadēmiskie atvaļinājumi vai pat pamestas studijas, nespējot tās apvienot ar darbu,” Sarma Cakula stāsta, kādēļ arī Latvijā ieviestas e-studiju iespējas. IT e-studiju programma tapusi, precīzi reaģējot uz informāciju tehnoloģijas studentu vajadzībām un pielāgojoties tām. Sarma Cakula atzīst, ka šīs programmas izstrāde ir labs piemērs augstskolas elastīgumam, piemērojoties šodienas IT profesionālās dzīves diktētajām vajadzībām.

Pateicoties iegūtajam finansējumam no ESF, izstrādāts e-studiju programmas kursu un mācību plāns. Pašlaik IT e-studiju programmā studē 16 studenti, viņi visi strādā pilnas slodzes darbu, turklāt vairākiem studentiem mācības apmaksā viņu darba vietas. ViA IT nepilna laika programmas studente Lolita Kalniņa stāsta, ka sarunās ar darba kolēģiem par tālmācību noskaidrojies, ka ir šāda iespēja: “Tā kā Vidzemes augstskola bija vienīgā, kas piedāvāja IT apgūt neklātienē, e-pamācības ceļā, turklāt par pieņemamu samaksu, tad izvēlējos studēt tieši šeit”.

Sarma Cakula stāsta, ka Vidzemes augstskolas IT nodaļai ir laba sadarbība ar Latvijas lielākajām datorfirmām, jo daudzām no tām jauno kadru kalve ir tieši Vidzemes augstskolas IT nodaļa.

Sarma Cakula atzīst, ka studijas nav vieglas, jo arī e-studiju programmā pēc pirmā kursa bijis diezgan liels studentu atbirums. Mācību programma ietver gan teorētiskās zināšanas par interneta vidi, datorprogrammām, gan arī laboratorijas darbus, kuru laikā studenti gūst praktiskas zināšanas par to, kas datoram „vēderā”. Studenti uzsāk jaunu mācību kursu, kad nokārtojuši beigu eksāmenu par iepriekšējo.

Studijas plānotas tā, ka studentiem katru dienu e-vidē jāizpilda pasniedzēja dotie uzdevumi. Profesore smaidot piebilst: „Studenti ir studenti – tiklīdz viņiem dod lielāku vaļu, tā viņi drusku „palaižas”, un aizmirstas viss apgūtais.” Tomēr e-studiju studentiem gan nav daudz iespēju „palaisties”, jo pasniedzēji var redzēt ne tikai to, kā students paveicis uzdoto, bet arī - kad to darījis un cik ilgu laiku veltījis uzdevuma izpildei.

Jautāta par grūtībām, kādas radušās, izstrādājot IT e-studiju programmu, Sarma Cakula atzīst, ka zināmi sarežģījumi bijuši ar kursu plāna piemērošanu studentu mācību darbam. ViA asociētā profesore atzīst, ka studijas tiek, cik vien iespējams, saskaņotas ar studentu mācību tempu un iespējām: „Mūsu programma attīstās līdz ar studentiem.” Tā kā studentu nav daudz, viņi visi ir labi zināmi pasniedzējiem. Piemēram, kāds students, uzsākot mācības, teicis, ka nevarēs visu nepieciešamo apgūt piedāvātajā tempā, un brīdinājis jau iepriekš, ka visu darīs lēnāk, savukārt pasniedzēji viņam pielāgojušies.

Viens no nozīmīgākajiem Vidzemes augstskolas IT programmas sadarbības partneriem ir Rīgas Tehniskā universitāte. ViA IT programmas e-vides uzturēšana iespējama, pateicoties RTU, jo programma atrodas uz RTU servera. Arī apmācībās, kas notika studiju programmas izstrādāšanas laikā, piedalījās RTU pasniedzēji – šai universitātei ir lielākā IT jomas studiju docēšanas pieredze Latvijā.

Sarma Cakula atzīst, ka projekta izstrādē īpašu grūtību nav bijis: „Tas bija komandas darbs, turklāt mēs visai skaidri zinājām, ko gribam. Iespēja rakstīt projektu, lai pieteiktos ESF finansējumam, sakrita ar mūsu definēto nepieciešamību.”



Eksperta komentārs:

Ansis Bogustovs, Latvijas Televīzijas žurnālists, raidījuma „Eirobusiņš” vadītājs:

Ķirurgs, kurš iemācījās operēt „Skypā”?

Lai arī ideja nav revolucionāra, jo tās aizsākumi - tālmācības kursi – piedāvāti jau daudzviet Latvijā un pasaulē, tomēr šāda augstskolas „modernizēšanās” ir svarīgs solis uz zināšanām balstītas ekonomikas radīšanā. Šī apmācību veida principi var tikt iedzīvināti arī citās disciplīnās, izņemot ķirurgus, ķīmiķus, biologus, arhitektus un tamlīdzīgas specializācijas, kuru „mājas eksperimenti” var izrādīties bīstami... Kurš gan gribētu, lai viņa ķirurgs, savu prasmi būtu apguvis datornodarbībās, nevis anatomikumā?! Šāda apmācību metode neder visās specialitātēs studējošiem, bet vairumā teorētisko kursu, semināru un kursa darbu šādi apmācības principi varētu atvieglot gan studentu, gan universitāšu ikdienu. Šāds studiju veids risina ne tikai studentu darba un mācību savienošanu, bet sniedz arī iespēju studēt pat tiem cilvēkiem, kuri par augstāko izglītību nevarēja sapņot – daudzbērnu māmiņām, attālos lauku rajonos dzīvojošiem, cilvēkiem ar kustību, dzirdes, redzes un citiem traucējumiem. Starp citu, ja mācību tempu students var piemērot, teorētiski, šādu programmu varētu iziet pat cilvēki ar lēnīgu domāšanu un pat ar vieglām mentālām saslimšanām sirgstošie. Šāda pieeja augstākai izglītībai kļūtu arī par nozīmīgu „mācību terapiju” daudziem Latvijas iedzīvotājiem. Man gribētos cerēt, ka nākamajos gados Eiropas Sociālā fonda līdzekļus varētu paredzēt arī augstākās izglītības apguvei cilvēkiem no tā dēvētajiem sociāli atstumtajiem slāņiem. Pat ja šī ideja liekas trakulīga, tieši augstākās izglītības un mūžizglītības nozīme uz zināšanām balstītā ekonomikā izšķirs valsts un katra indivīda konkurētspēju.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (0) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733