Brīvība izvēlēties tautību 19

Tikko saskaitījos, sadaļā tautība norādīju “dānis”. Dāniski runāju ne sliktāk, kā latviski (abas man ir “otrās”, “adoptētas” valodas); Dānijas radio ir mans pamatmedijs ikdienā; atbalstu daudzas dāņu vērtības, vistuvākā man ir dāņu attieksme pret sabiedrību, demokrātiju un daudz ko citu. Kurš tad apstrīdēts manu dānisko būtību? Protams, varētu izvēlēties arī citus variantus. Būtu pilnīgi apmierināts arī ar ”krievu”, “latvieti”,” ebreju”, “ukraini” vai “grieķi”. Taču pagaidām nav iespējas izvēlēties vairākas tautības, vai “jaukts”, ” vai “eiropietis”, vai “bez tautības”. Protams, esmu un ar prieku palikšu Latvijas pilsonis. Bet tautība – tā arī ir mana izvēle. Pēdējā laikā jūtos kā dānis. :)

Iesaki citiem:

!!!

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (19) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Unabomberz 22.03.2011 12:29
>KasparsM

Cik es saprotu skaitīšanai ir būtiska jēga valsts resursu plānošanā - kaut vai orientējoši cik skolu vispār vajadzēs pēc 5 gadiem, kādās valodās tur vajadzēs pasniegt, utt. Cik cilvēkiem jānodrošina ģimenes ārsti, kur viņi dzīvo, un cik viņi var atļauties tērēt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ahmeds 18.03.2011 19:25
Andris_2 09.03.2011 10:55
Aizver acis, iedomājies, ka mēģini iemidzināt savu 1,5 gadus veco bērniņu, kuram sāp auss vai nāk zobiņš - tā valoda, kurā Tu dungo viņam šūpuļdziesmu, tā arī ir Tava tautība.
======
Varbūt tagad, kaut kur dziļi... Teikā, kādam bērniņam tiek atskaņots mp3: "Džingl bellsss, džingl bellsss..."
Varbūt...
Šeit Sudānā īrēju istabu sadalītā mājā. Sienai skaņa nāk cauri kā kopmītnēs padomju filmās. Ap ziemassvētkiem kaimiņu bērnu multeņu kanālam šāds bija reklāmu ievads...

Es nesaskaitījos. Es arī nezinu vai ārzemēs esošajiem vajadzēja saskaitīties internetā. Laikam jau ne.

Bet vispār vajadzētu atļaut rakstīt tautībās arī jaukto (neaizejot pie 8 tautību uzskaitīšanas). Piemēram, latviešu-krievu jauktenis. Daudzi tiešām ir 50/50. Un lai ko mamma dziedātu, tik un tā daudzi ir 50/50.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

KasparsM 10.03.2011 15:05
>> Man šķiet galigi garām nerakstīt savu īsto tautību

Problēma jau tajā, ka nav tādu kritēriju pēc kuriem nosaka īsto tautību. Vai arī šis jautājums cilvēkam ikdienā ir tik nebūtisks, ka praktiski tam nav nekādas jēgas. Man nekad dzīvē neviens nav prasījis, kāda ir mana tautība, tad kāpēc pēkšņi valstij tas tik ļoti interesē?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Seneka 10.03.2011 11:58
Man šķiet galigi garām nerakstīt savu īsto tautību ja to prasa, jo skaitišanas mērķis ir uzzināt precīzas ziņas. Ja pat jūs varat sevi saukt par dāni, tad būt par dāni vairs neko nenozīmē... turklāt piekrītu komentētājam, kurš saka, ka jebkurā gadijumā dāņiem jūs būsiet krievs/latvietis/vai ''no turienes'' skaidrs ka šī dāņu attieksme jūs traumē, jo neesat gluži savējais, bet ļoti gribat par tādu kļūt, tāpēc arī šī savas patiesās tautības noklusēšana, sava īstā ''es'' slēpšana...
Cits jautājums vai šādam jautājumam par tautību vispār Republikā jābūt... varbūt vēlas saskaitīt cik daudz latviešu attiecībā pret krieviem?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 09.03.2011 19:41
Nesen dzirdēju labu lietu, kas ir arī smieklīga. Likums- lai cik disciplinēta nebūtu kāda tautība- ja ir trīsdesmit ekskursantu vienā grupā, vismaz viens noteikti pamanīsies izmantot savas tiesības nozust. To pašu varētu teikt arī par pasākumiem. Lai kā organizētāji cenšas un veido programmu visu interesēm, kādam noteikti gribēsies to izčakarēt. Kāpēc lai Tautas skaitīšana būtu izņēmums?
Pēc sazvērestības teorijām - Jēzu Kristu sita krustā tāpēc, ka viņa vecāki piereģistrējās tautas skaitīšanā Bētlemē.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Edgars 09.03.2011 16:39
Man šķiet, ka te ir neliels misēklis - man rodas retorisks jautājums, kādēļ "latvieša" tautības nenorādīšana nozīmē automātiski kaut kādas bailes vai nepatika pret Latviju vai latviešu valodu, vai "visu latvisko" (nu tādas man sajūtas rodas, palasot atsevišķus komentārus). Nevajag jaukt divas lietas: 1) tautību; 2) savas sociāl-politiskās un kādas tur vēl jūtas pret šo konkrēto valsti/sabiedrību. Un tam, kā mani uztver dāņi, ja es saku, ka esmu dānis, vai grieķi, ja es saku, ka esmu grieķis, nav nekādas nozīmes, jo nav jau atšķirības, vai tavu tautību nosaka valsts vai kāds cits cilvēks: tās ir tikai tevis paša tiesības izvēlēties savu tautību. Tev nav nepieciešams neviens no malas, kurš to kontrolēs.

Kas attiecas uz to, ko dators ņems vai neņems par pilnu, jāsaka, ka dators šos visus norādītos datus patiešām saglabās un statistikā par etnisko stāvokli Latvijā tu pēc savas izvēlētās tautības papildināsi attiecīgo stabiņu. Tā ir tikai statistika. Cits jautājums ir par to, vai šie dati tiks iekļauti Iedzīvotāju reģistrā un tu turpmākos desmit gadus līdz nākamajai tautas skaitīšanai pie pases saņemšanas varēsi izvēlēties tikai norādīt vai nenorādīt savu izvēlēto tautību savā pasē. Un te atbilde ir: nē, Reģistrs ar Tautas skaitīšanā iegūtajiem datiem papildināts NETIKS.

Tas automātiski liek domāt, kuriem datiem mēs varēsim nākotnē ticēt, kad Iedzīvotāju reģistrs mums pateiks, ka Latvijā ir 99% latviešu un 1% dāņu, bet Tautas skaitīšanā iegūtie dati parādīs, ka mums ir 89% latviešu un 11% dāņu. Tur ir tā atšķirība!

Lai gan, kāda tam nozīme, kāds ir šīs valsts etniskais sastāvs, galvenais ir tas, kādi cilvēki šeit dzīvo! =)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kārlis-->Hmm 09.03.2011 16:30
ta ne jau par baidīšanos iet runa. jautājums ir kāpēc gan skaitītājam ir jāzina tieši šī vai cita kategorija. Tas, ka es nevēlos norādīt dzimumu anketā tādās kategorijās kā valsts to grib redzēt (V/S) nenozīmē, ka baidos no valsts. Kāda valstij darīšana gar to vai jūtos kā sieviete vai vīrietis?
Starp citu, es arī aiz robežām pildu anketu, un tomēr ierakstīju "latviets" :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Makarovs - Hmm 09.03.2011 15:43
Dāņiem es faktiski esmu latvietis :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Toms 09.03.2011 15:09
"Bez tautības" vietā var izvēlēties "nav izvēlēta", ko arī darīju.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

stalins 09.03.2011 14:55
dabiski,ka tā ir brīva izvēle un citam nav tur daļas:)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Hmm - autoram 09.03.2011 14:17
Jautājuma būtība bija par etnisko izcelsmi. Jūs varat domāt un dzīcot kā dānis, bet tiem pašiem dāņiem Jūs būsiet krievs. Par to arī ir šis jautājums. Kāpēc ir jābaidās no ētniskās izcelsmes. Tas, ka Jūs esat vīrietis, vismaz uzrakstījāt? :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Makarovs 09.03.2011 13:21
Turpinot par šo tēmu, interesanti būs pavērot, cik daudzi būs līdzīgi izvēlējušies "mazāk tipisku" tautību pēc savas gaumes. Man ir aizdomas, ka šoreiz tehnoloģija izspēlēs ļaunu joku ar valsts vēlmi pilsoņus kontrolēt un klasificēt pēc savas labpatikas. Viens ir intervētāja priekšā izlikties par korejieti. Kkas cits ir to darīt datorā. Datoram vienalga.

Interesanti būs arī uzzināt, cik daudz cilvēku savu dzīvokli uzskata par "šķūni". Un cik vnk aiz spītības uzradīs, ka ikdienā lieto ["latviešu valodas paveidu"] latgaliešu valodu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

AC 09.03.2011 11:44
Kārli - http://www.pmlp.gov.lv/lv/statistika/dubultpilsoniba.html

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips 09.03.2011 11:24
Man nebija problēma tautības kategorijā deklarēt "latvietis," bet sistēma ļāva pieteikt tikai vienu pilsonību, kuru man ir divas. Vēl viens jautājums, kuru droši vien būtu vērts noskaidrot -- cik Latvijā ir cilvēku ar dubultpilsonību. Cita starpā tas būtu interesanti ņemot vērā to, ka patlaban valdība gatavojas dubultpilsonības institūtu atvērt daudz plašāk.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 > Edgaram 09.03.2011 11:17
Ā - piedod! Es pārlasīju Tevis rakstīto un šķiet saprotu, ko Tu domāji - bet tas man ir tik maz saprotams, ka manuprāt ir netipiski un atsevišķi apspriežams.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 > Edgaram 09.03.2011 11:14
Lūk tieši par to es arī, cik mācēju, rakstīju - cilvēks ikdienā var runāt vienalga kādā valodā, bet savam vēl runāt neprotošajam mazulim viņš šūpuļdziesmu dziedās nevis ikdienas , bet savas sirdī ierakstītās tautības valodā.
Otrs variants šim stāstam ir no filmas 17 pavasara mirkļi - dzemdībās sieviete bezsamaņā kliedz savas tautības valodā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Edgars 09.03.2011 11:00
Andri_2, nevar likt vienādības zīmi starp cilvēka tautību un valoda, kuru cilvēks izmanto ikdienā. Jo mums ikdienā ir ļoti daudz gadījumu, kad tās "nesakrīt". Piemēram, mana dzimtā valoda ir latviešu valoda, bet es neesmu latvietis! Nekad neesmu izjutis un uzskatījis sevi par tādu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 09.03.2011 10:55
Ir gauži vienkārša metode, kā daudznacionālā vidē labi iejutušamies cilvēkam, kurš ikdienā domā tajā valodā, kuru labi pārzina un tieši tajā brīdī lieto, identificēt savu patieso tautību.
Aizver acis, iedomājies, ka mēģini iemidzināt savu 1,5 gadus veco bērniņu, kuram sāp auss vai nāk zobiņš - tā valoda, kurā Tu dungo viņam šūpuļdziesmu, tā arī ir Tava tautība.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Edgars 09.03.2011 10:39
Esmu pārsteigts, ka anketā ir iespējams izvēlēties savu tautību, tad nu steidzu labot, jo pasē man uzspieda pieņemt "latvieti" bez diskusijām. Toreiz nodomāju: neiešu jau pierādīt to, kas neesmu =)

Bet Viktoram taisnība, pilsonība ir viena lieta, bet tautība ir kas ļoti individuāls un intīms. Arī par "eiropieti" es piekrītu... =)

Citi autora darbi
Makarovs 60466

Ko (ne)darīt? 11 Autors:Viktors Makarovs