Atslēgvārdi:

Bezzobainais sargsuns 16

Maigā Mūrnieces demisijas jautājuma apviļāšana parāda sekas Latvijas mediju sistēmiskajām pārmaiņām. Mediji ir izvēlējušies notikumu atgremošanas stratēģiju, nevis dienas kārtības ietekmēšanu savas auditorijas interesēs.

Iesaki citiem:

Nepiederu ne iekšlietu ministres Lindas Mūrnieces (Vienotība) faniem, ne nīdējiem, tomēr gribētu parunāt par viņas iespēju atkāpties no amata pēc šausminošajiem notikumiem Jēkabpilī. Patiesībā runa gan nav par politisko atbildību vai ministri, vai pat par demisiju, bet medijiem un to (ne)spēku.



Viens jā, vairāki — nē

Mediju ziņas par demisijas ideju un ministres atbildību sekoja amatpersonu izteikumiem. Pati ministre savai demisijai teica „nē”, tāpat sacīja arī Ministru prezidents Valdis Dombrovskis, un izvairīgs bija Valsts prezidents Valdis Zatlers, atstājot lēmumu Mūrnieces un Dombrovska ziņā. Bēdīgie notikumi bija kā starta šāviens, lai demisijas jautājumu apspriestu opozīcijas politiķi, agrākie policijas profesionāļi un policistu arodbiedrība. Tā Mūrnieci demisionēt aicināja PLL un tās pārstāvis bijušais iekšlietu ministrs Dzintars Jaunžeikars (kas izmantoja izdevību pasūroties, ka viņa demisija prasīta daudz mazāku iemeslu dēļ). Skarbs bija Sandris Plaudis, bijušais Smagu noziegumu atklāšanas un koordinācijas pārvaldes priekšnieks, kā arī Saeimas deputāts Oskars Zīds (ZZS) un Edgars Zalāns (PLL). Savukārt Aivars Lembergs teica „nē” demisijai, un viņam piekrita ministrs un ZZS priekšsēdētājs Raimonds Vējonis.

Līdzīgi komentārā Mūrniecei jāpaliek uzskatīja Neatkarīgā, kur Juris Paiders rakstīja: „Bet vai iekšlietu ministram ir jāatkāpjas, ja notiek cinisks noziegums? Protams, ne! Ja noziegums būs pamats atbrīvot no darba iekšlietu ministru, tad kā jārīkojas mafijai, lai novāktu no ceļa tiem netīkamu ministru? Jānoorganizē skaļš noziegums un nekavējoties jāpieprasa ministra demisija, lai mēģinātu šajā vietā ielobēt tādu, kas būs labestīgāks pret noziedzīgajiem grupējumiem”[1].

Vienīgo stingro „jādemisionē” sacīja Latvijas Avīze savā komentārā, lai gan laikraksta lasītāju domas šajā jautājumā dalījās. Pārējie mediji atkārtoja jau iepriekš teikto — politiķu citātus.



Ap un par demisiju

Plānajā diskusijā par demisiju centrālie bija sekojoši jautājumi:

Vai ministres līdzšinējā darbība bijusi tāda, ka viņai jādemisionē? Aiz šī jautājuma bija skaidri jūtama patika vai nepatika pret ministri, un tā noteica arī atbildi. Attaisnojumam noderēja loģikas pērle — ne jau ministre vainojama, ka izdarīti nelietīgi noziegumi, jo ne jau viņa uz tiem mudinājusi;
Vai šis notikums ir līdzīgs citiem, ar demisijām saistītiem negadījumiem iekšlietu nozarē un plašākā nozīmē? Tādējādi tika meklēti precedenti un tie piemēroti aktuālajai situācijai. Godīgs salīdzinājums nāca par sliktu demisijas neprasītājiem;
Vai nelaime Jēkabpilī parāda visas nozares problēmas? Labs jautājums, bet tas tika ievīstīts politisko pļāpu segā.

Tāds vārdu savienojums kā „politiskā atbildība” tika pieminēts vien dažas reizes bez plašāka skaidrojuma. Kā abstrakcija. Kontekstā atcerējāmies dažu citu valstu amatpersonu apņēmīgas demisijas piemērus, bet, šķiet, ne to minētājiem, ne citiem nav īsti skaidra šīs atbildīgās rīcības motivācija.



Daži vārdi pirms klusuma

Ko darīja citi mediji? Detalizētu vietējās demisiju vēstures materiālu satraukumu pilnās nedēļas beigās publicēja pietiek.com[2]. Svētdienas vakarā amatpersonu atkāpšanās jautājumam pieskārās Nekā personīga TV3. Ilze Jaunalksne pat studijā nolasīja fragmentu no ekspremjera Māra Gaiļa memuāriem, kā pēc atkārtotas cietumnieku izbēgšanas viņš pieprasījis toreizējā iekšlietu ministra Ģirta Valda Kristovska demisiju. Vēl nopietnāk demisiju problēmu atcerējās de facto LTV1, analizējot vairākus nozīmīgus piemērus. Un viss.

Vai šis jautājums ir izsmelts? Vai šajā nedēļā ministres demisijas „jā” vai „nē” vairs nav aktuāls? Vai jautājums par politiskās kultūras līmeni arī nav svarīgs? Vai ir mediji, kas pašu diskusiju par šo problēmu varētu uzturēt kaut nedaudz siltu, aicinot speciālistus izteikties, vērtēt, salīdzināt un beidzot formulēt skaidru nostāju, nevis konkrētajam momentam vai cilvēkam piemērotu viedokli?

Jo patiesībā stāsts nav par to, kam patīk vai nepatīk konkrētā amatpersona. Tas ir stāsts par politisko kultūru. Pašlaik nav nekādu pazīmju, ka tās standartus spodrinās politiķi. Baidos, ka nav daudz pazīmju, ka šo politiskās kultūras līmeni varētu bikstīt arī mediji. Lai gan šis varētu būt jautājums, kurš parādītu, ka mediji nevis nostiprina esošo situāciju kā pašiem visai ērtu, bet vēl nav pilnībā zaudējuši spēju ietekmēt būtiskas norises Latvijā. Citādi Oskara Zīda patiesajam secinājumam "kaut arī ir pagājuši 20 gadi, politiskā kultūra Latvijā vēl nav tik augstā līmenī” mēs varēsim ik pa laikam svinēt nozīmīgas jubilejas.

Maigā demisijas jautājuma apviļāšana parāda sekas Latvijas mediju sistēmiskajām pārmaiņām:

pārdošanu īsti nezināmiem īpašniekiem, kuru mērķi un investīciju avoti ir neskaidri (Dienas Mediji, News Media Group, kas izdod Telegraf);
ar politiskajām organizācijām saistītu cilvēku klātbūtni daudzu mediju vadībā (Dienas Mediji, Čas, Vesti Segodnja u.c.);
mediju redakciju pakļaušanu un redakcionālās neatkarības nīdēšanu (Telegraf, TV5 Ziņu dienests u.c.).

Valsts plānā finansējuma dēļ arī sabiedriskie mediji tikai daļēji spēj pildīt savus uzdevumus. Un nu ir redzams rezultāts — mediji ir izvēlējušies notikumu atgremošanas stratēģiju, nevis dienas kārtības ietekmēšanu savas auditorijas interesēs. Gandrīz neviens no kādreiz ietekmīgajiem medijiem vairs nespēj formulēt sabiedrībai nozīmīgas vērtības un pieprasīt to ievērošanu, tāpēc arī ietekme izčākst. Neērtais vienas ministres demisijas jautājums ļoti asi parādīja šo situāciju. Ne jau mediju mums trūkst, bet spožu ideju, problēmjautājumiem atbilstošu vērtību pamata un neatlaidības panākt pārmaiņas, ko var izdarīt spēcīgu mediju balsis un konsekvence.

_________________________

[1] http://zinas.nra.lv/viedokli/juris-paiders-1/40231-murniecei-japaliek.htm

[2] http://www.pietiek.com/raksti/demisionesanas_maksla

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (16) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

archivārs 05.02.2011 22:40
Nevaru piekrist autores apgalvojumam,ka "maigā demisijas jautājuma apviļāšana parāda sekas Latvijas mediju sistēmiskajām pārmaiņām,t.sk. pārdošanu īsti nezināmiem īpašniekiem".

Par Telegraf nezinu,bet Dienu abonēju gandrīz 20 gadu.Taču arī iepriekšējos īpašniekus es tā īsti nezināju,jo Diena savus lasītājus par tiem neinformēja.

Attieksme pret ministriem Ēlertes laikā tiešām nebija "atgremojoša",jo "savējiem" ministriem tika piedots viss,bet pārējiem - nekas.

Kad premjerministra kabineta tiešā tuvumā atklājās skandaloza valsts naudas izšķērdēšana ar džakuzi,Dienasprāt,vienīgais neatbildīgais par to bija premjers Šķēle.

2009.g.20.augusta Dienas komentāru lapa var kalpot studentiem par ideālu uzskates līdzekli.Tajā ir tikai divi raksti.

Vienā Aivars Ozoliņš atmasko 55 miljonu eiro izšķērdēšanu par nekam nederīgiem karakuģiem.Tā kā ministrs bija "savējais",tad Ozoliņš neminēja pat atbildīgā ministra uzvārdu.

Toties blakus rakstā Pauls Raudseps ministra uzvārdu atkārto sešas reizes,jo tas nebija savējais,tāpēc personīgi atbildīgs par pasta un air Baltic bankrotu un maksātnespēju.

Šie piemēri liecina,ka arī agrāk jautājums par politisko atbildību masu medijos bija tikpat stiepjams jēdziens.

Diez vai ir vērts diskutēt,ka katram jāatbild par sevi,t.sk. arī ceturtajai varai.Ja maksāju par avīzi,man ir tiesības saņemt nenoklusētu un nedeformētu informāciju un kvalitatīvu analīzi,nevis propagandu.

Par "Neatkarīgo" nevienam nav noslēpums,kurš kungs,kurš kalps,un es saprotu,kāpēc Anita Daukšte pirms dažiem gadiem prasija ministra Repšes demisiju,bet līdzīgā situācijā Lemberga demisiju prasīt neuzdrošinājās.

Taču es joprojām nezinu,kāpēc Ēlerte palīdzēja Šķēlem tik pie ienesīgās budžeta dalīšanas.Vai tā bija dvēseļu radniecība?Jo,atšķirībā no Šlesera,viņi abi pie miljoniem tika ar shēmošanu.

Es,kā lasītājs un pilsonis,esmu ieinteresēts,lai atbildīgi būtu gan politiķi,gan žurnālisti.Lai arī mums būtu savi edvardi lukasi un poli goubli,kuriem reputācija svarīgāka par angažēšanos.Bet tas laikam ir bezceris.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jurists 05.02.2011 12:53
Mums patiešām vairs gandrīz nav brīvu mediju. Tāpēc arī politiķi var atļauties būs politiski nekulturāli.
Taču veiksmīgi izmantots tiek arī "vidējais latvieties",kam pilnīgi vienalga, kas kur ir ministrs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Alejandro>Nellijai 04.02.2011 14:10
Kāpēc nepieminat Askolda Rodina komentāru?

"Bija paredzams, ka publiski izskanēs - un izskanēja - muļķīgā, lai neteiktu idiotiskā, prasība pēc iekšlietu ministres Lindas Mūrniece demisijas. Demisija bija vietā, kad pēc turpat simta ieslodzīto izbēgšanas no Jelgavas cietuma no iekšlietu ministra amata atkāpās Ģirts Kristovskis. Tā bija vietā pēc Talsu traģēdijas (bojā gāja bērni), kad demisionēja Dainis Turlais. Šis ir pavisam cits gadījums. Ja vairākiem sistēmas cilvēkiem radusies pastiprināta vajadzība pēc naudas, tas nav tieši saistāms ar iekšlietu ministres darbu."

Vai Askolds vēl nebija paspējis saņemt "instrukcijas"? Askoldam ir "nepareizais" viedoklis

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jaņdžs 04.02.2011 13:29
Kā tad var gaidīt Mūrnieces atkāpšanos, ja viens no viss vairāk necieņā turētiem vārdiem Latvijā ir "populisms" vai "populists". Tiem, kas šo vārdu peļ, reti kāds atbild. Pamēģiniet tik negatīvi pret ranga pilsoņiem tā izteikties ASV vai citur. Kaut Latvijai līdzīgs "elītisms" pastāv visur, reti kur tas parādās tik izteikti kā šeit. Starp citu, žurnaliestam teikt ka kādam vai kādfai "droši vien vajadzētu atkāpties" ir pienā mērcēta baltmaizes rika cepta uz remdenas pannas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 04.02.2011 12:30
Laikam tomēr būtu jānošķir zobi no spļaušanas. Apspļaudīt var arī bezzobaina veča, un tas notiek ļoti jau bieži - bet paši lepojas , ka tacu kožot- vai tad publika neredz? Rožukalne laikam runā par ko citu - par to buldoga sakodienu- noķer un nelaiž vaļā, kamēr jautājums nav izrisināts. Gribēt var- bet tad ir jāriskē un jāapzinās misija.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

skats no malas 04.02.2011 11:28
Absolūti nepiekrītu, ka žurnālistiem būtu jācenšas "ietekmēt dienas kārtību"! Manuprāt, trakāks nekas nevar būt, ja žurnālisti iedomājas sevi esam politiķi. Vienu brīdi jau tā bija - pilnas avīzes, radio un TV ar "politiķiem", arī tirgus laukumi pilni ar tiem. "Gudra atgremošana" ir tas , kas man liekas prātīgākais darbiņā žurnalistiem, bet Rožukalnei, lūk, tas nepatīk, viņai vajadzīgi žurnālisti, kurus tautā dēvē - žurnaļugas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Nellija Ločmele 04.02.2011 02:11
Var piekrist autorei, BET

IR asi komentēja Mūrnieces politisko atbildību 27.janvārī, publicējot Baibas Strautmanes viedokli: http://www.ir.lv/2011/1/27/pa-mm-taku

Un jaunākajā žurnāla numurā ir trāpīgs Aivara Ozoliņa komentārs par ministri (žurnāla nodošanas laiki tipogrāfijā neļāva to komentēt jau pagājušajā nedēļā): http://www.ir.lv/2011/2/2/nepolitiska-ministre

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Edge - jumors 03.02.2011 19:51
Pat valstī ar >200 gadu pieredzi demokrātijā gadās ''nošaut greizi'', taču politisko atbildību pat ASV nesteidz izrādīt. Varbūt arī tur medijiem ''zobi izsisti'' ? Should Sarah Palin apologize? http://www.allvoices.com/contributed-news/7872490-should-sar...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

M - Arī Lasītājs 03.02.2011 19:49
Pilnīgi piekrītu abiem komentāriem. Tā Streipa ņirgāšanās bija briesmīga. Nedēļu iepriekš Streips pārmeta Premjeram ,ka viņš līdzīgi Kalvītim jaucas KNAB darbā. Savukārt šonedēļ ,diametrāli pretēji, ka Premjers nejaucās KNAB darbā.Arī par Mūrnieces atkāpšanos .Ko tas dos?.Tikai nestabilitāti.Vispirms mēnesi meklēs citu ministru, jo kurš var galvot ,ka atkal nenotiek noziegums . Tad 100 dienas iepazīties ar notiekošo.Un tad jau atkal jāatkāpjas un tā tālāk.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Edge - Gunta Leona 03.02.2011 19:38
''Pašlaik daudzi Latvijas iedzīvotāji protestē pret rezultātu, kāds sanācis patlaban '' - Diena's rakstā par Latvijas sabiedrību, kas nemācēja - un joprojām nemāk dzīvot kapitālismā janvāra sākumā savu viedokli izteica J.Peters un O.Spārītis. Reālā demokrātija (bezatbildība) - un likumsakarīgi mediji ''bez zobiem'' ? Manuprāt, pašreizējā situācijā būtu naivi gaidīt kādus būtiskus pozitīvus sasniegumus - neviens, pat 'super-puper' savas nozares profesionālis nespēs ko būtisku izmainīt/sasniegt. Sistēmiskus trūkumus var tikai sistēmiskas izmaiņas novērst - taču tādas pašreizējā sašķeltajā (noslāņošanās) sabiedrībā, kad runas par viduslāņa izveidošanu ir palikušas tukšu runu līmenī - ir neiespējami paveikt. Mokas bezgalīgas mūs sagaida?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gunta Leona 03.02.2011 18:56
Mediji ir izvēlējušies notikumu atgremošanas stratēģiju, nevis dienas kārtības ietekmēšanu savas auditorijas interesēs. -- Par to varētu diskutēt. tā ietekmēšana jau ož pēc glavļita Ir jau tv un radio padome. Politiskā padome. Vabūt drukātajiem arī ko tādu vajag? Un medijos tak strādā paši autores audzēkņi, citu ar.

Pa 2o gadiem prese ir palikusi bez zobiem (ir gan daudzi tādi, kas vispār nesaprot, kam tas preses sargsuns vajadzīgs, ko tas aizsargā). Tikai tie zobi nav izkrituši, bet gan - izsisti. Diemžēl nauda vien nevar atrisināt pilnīgi visus preses jautājumus, jaunās tehnoģijas un siltas telpas gan nepieciešamas. Vēl kas ļoti interesants - mediji paši baidās nosaukt atklāti savus īpašniekus, izdevējus. Vai tur nav saistība - neteikt taisnību arī citās lietās ir baigi stil';igi.

Par ministres atkāpšanos. Jā, jā. Tik vai tā fiziskā atkāpšanās nebūtu vulgarizēta politiskās atbildības izpausme. Tāpat kā - policistu skaitu samazinās, lai atlikušajiem maksātu vairāk, bet pašvaldībās rīkos kaut kādas iedzīvotāju drošības nodaļas. No kuras kabatas tiem maksās? Kur tagad ir prese? Bez zobiem zem sniega paslēpusies

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 03.02.2011 17:26
Nu jau kādu laiku man vairs nav ilūziju par Streipa kunga morālo stāju.Katram kādreiz iznāk nošaut greizi, bet ne jau regulāri un progresējoši.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Arī Lasītājs - K.Streipam 03.02.2011 16:47
Varbūt "Skatam no malas" varētu mainīt nosaukumu uz : KRODZIŅĀ pie STREIPA?, Jo Jūsu Ministru Prezidenta kariķēšanas ( latviski MĒDĪŠANAS ) aina tiešām atgādināja krodziņa atmosfēru!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Arī Lasītājs - Autorei 03.02.2011 16:40
???? Ko gan iegūsim ja Mūrniece atkāpsies (demisionēs)? Vai liksim vietā kādu no jau bijušajiem ministriem, kas vadījuši policijas darbu iepriekšējos 18 no 20 kopš neatkarības atgūšanas gadiem? Uzskatu ka Mūrniece 2 gadu laikā nepaguva izmēzt iepriekšējo ministru atstāto mantojumu, kur dažs labs "kadrs" varbūt vēl saglabājies no MINSKAS policijas akadēmijas mantojuma.

Varbūt par ministru liksim Sūnas kgu, kuram šķiet, ka Jēkabpils traģēdijā vainīgi ir nevis noziedznieki, policistu formās tērptie divi Alfa un divi Tukuma policisti, bet gan ka šāvējiem pieskaitāma Mūrniece?

Varbūt uzticēsimies DOMBURA kgam ar'"Kas notiek Latvijā?" un ticēsim balsojumam, kur aptuveni attiecībā 3 : 1 skatītāju bars nobalsoja par to ka ministrei jāatkāpjas. Varbūt ka visi šie demisijas pieprasītāji piedalīsies arī Sūnas kga izsludinātajā akcijā - nekārtību organizēšanā? Tikai neaizmirsīsim, ka : ARODBIEDRĪBAS ir KOMUNISMA SKOLA! God.SŪNAS kgs!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips 03.02.2011 16:20
Arī "Skatā no malas" mēs šo jautājumu pārrunājām, un es biju viens no tiem, kurš teica, ka Mūrniecei droši vien vajadzētu atkāpties, lai pierādītu, ka jēdziens "politiskā atbildība" vēl nekur nav pazudis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Lasītājs - Autorei 03.02.2011 15:00
Bet to tradīciju, ka mediji problēmu skata nevis pēc būtības, bet atkarībā no savām simpātījām jau ieviesa tieši Elertes Diena, kura par katru jautājumu gribēja teikt pēdējo vārdu un dalīja visus politiķus vēlamajos un nevēlamajos. Rezultātā mediji ir tik politizēti, ka neraisa vairs uzticību. Nu nevaru es skatīties Nekā personīgi, jo tā propaganda ir smacējoša.

Saistītie raksti
Charles lewis 255x203

Izmeklējot patiesību 5 Autors:Inga Spriņģe

Celms 255x203

Dienas āža kāja 21 Autors:Dita Arāja

Mugurkauli 255x203

Pildspalvu bizness 15 Autors:Dita Arāja

Citi autora darbi
Amerikam

Amerika vilnis 6 Autors:Anda Rožukalne

5094543120 a0e90ca6e6

Maģiskā formula 10 Autors:Anda Rožukalne

5946598820 6033176481

Miglas zonā 10 Autors:Anda Rožukalne

2632802003 9f40405723

Vecums kā šķērslis 12 Autors:Anda Rožukalne