Atslēgas vārds ir Atbildība 18

Šodien britu Konservatīvās partijas līderis Deivids Kamerons (Cameron) ieskicēja interesantu pavērsienu politiskajā diskusijā par to, kāda ir labējo un liberāļu atbildes reakcija uz ekonomisko krīzi. Atslēgas vārds ir nevis Brīvība – ka tirgiem vajadzētu vairāk brīvības – bet gan Atbildība. Lūk arī BBC video, kurā Kamerons izskaidro savas idejas kontekstu.

Iesaki citiem:

Tomēr man liekas, ka pats interesantākais tikai vēl sekos – kad Kamerons izskaidros, ko tieši viņaprāt Atbildība nozīmē un kādas ir tās politiskās, ekonomiskās un sociālās implikācijas. Manuprāt mēs varam pašreiz vērot ārkārtīgi interesantu pavērsienu pašā Konservatīvo kustībā – šķiet, notiek pāreja no Tečeres bezkompromisa brīvā tirgus ideoloģijas uz kaut ko citu – ko tieši, vēl nav skaidrs.

Vai Kamerona runa iezīmē vecās keinsiāniskās zupas uzsildīšanu (visticamāk, ka ne), vai pilnīgu lūzumu ar brīvā tirgus politiku, kā mēs to pazīstam līdz šim? Grūti teikt, bet cerams, ka Kamerons neskoposies ar izskaidrojumiem. Jo drīzāk tie nāks, jo labāk.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (18) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Amero 27.11.2008 20:51
Amero projekts nez kāpēc tiek saistīts ar sazvērestību pret pasauli, bet Eiropai taču arī ir savs "Amero"- eiro ! Tā ir elementāra ekonomika , domāju ka pasaulē vispār ir tendence šobrīd samazināt valūtu skaitu, Latvija pati raujas pievienoties eiro, Baltkrievija rublim, Arābu valstīs arī briest sava valūtas apvienība! http://amero-money.blogspot.com

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 20.10.2008 09:51
Es gan nevaru nodefinēt, kuri tad ir šie cilvēki, kuri iespaido FED valdi visvairāk (Gīnspenam bija tikai ierobežota vara pār FED valdi un ja viņš nebūtu piekritis kopējai nostājai, tad viņš par galvu nebūtu kļuvis).
Tagadējā situācija ir tāda, ka galva nomainījusies, bet kakls, kas to groza, ir palicis tas pats.

Tādēļ, kad noskaidrošu konkrētus faktus, tad arī paturpināšu šo tēmu, kas man tik ļoti neliek mieru.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Liberals 19.10.2008 23:37
Gatim

"Viņi ir nelieši, kuri nekalpo ASV interesēs, bet sev un ietekmīgajiem kungiem, no kuriem viņi paši ir atkarīgi."

Par Bernanke maz ko zinu. Grinspens ir ļoti gudrs cilvēks, esmu lasījis viņa rakstu par zelta standartu (tolaik viņš vēl nestrādāja FEDā.) Es patiešam domāju,ka tieši viņš lielā mērā ir vainojams šodienas krīzē, bet iemeslus varu ļoti labi saprast. Pēc 11. sept. tragēdijas viņam gribējas parādīt visai pasaulei, ka ASV viegli tiks cauri. Palīdzēt ekonomikai un paaugstināt likviditāti - tas taču ir tik viegls solis. Patriotiski, bet...
Par atkarību - to es nevaru saprast. Kurš tad Jūsuprat ir tas galvenais nelietis ? Geits ? Baffets ?
Un vēl. Mums te pašiem bija kreditēšanas bums, un cena būs šausmīga. Mums arī ir bankieri, kas lielā mērā no banku puses producēja nesamerīgu kreditēšanu, piemeram I. Blūma. Bet diez vai varam viņai ko pārmest - kļūdīties var jebkurš.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis -> Liberāls 18.10.2008 13:16
par teoriju no mana komentāra var uzskatīt, ka dolāra noplicināšana ir uzskatāma par augsnes sagatavošanu jaunai valūtai. Tam es piekrītu. Bet vai tā ir sazvērestība? Par to var vēl ir pāragri diskutēt. Tikai juristi var analizēt vai tas ir likumpārkāpums vai tomēr nav.
Uzzini, kas ir sazvērestība šeit: http://en.wikipedia.org/wiki/Conspiracy

NAU un Amero reāli eksistē un atlicis ir tikai pēdējais solis, no simbolisma to ieviest dzīvē un apritē.

Agrāk lasīju kādu komentāru, kurā tika pieminēts, ka Latvijas politikā ir cilvēki, kuri vai nu ir muļķi vai nu arī tādi cilvēki, kas par muļķiem izliekās. Piemēram mēs šeit Latvijā dažu neatkarības gadu laikā izaudzējām tādu nelieti kā Šķēle, kuru par naivu nu it ne maz negribās dēvēt. Tomēr uz ASV un Krievijas neliešu fona viņš paliek maziņš, jo tur iespējas sasniegt nelietības augstumus ir lielākas.

Tāpēc nedomāju, ka ir vērts šos kungus no FED bankas valdes dēvēt par naiviem cilvēkiem.
Viņi ir nelieši, kuri nekalpo ASV interesēs, bet sev un ietekmīgajiem kungiem, no kuriem viņi paši ir atkarīgi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Liberals 17.10.2008 19:50
Gatim.

Neesmu sazverstības teorijas piekritējs. FED sēž cilvēki. Tādi paši ka mēs, dažreiz gudrāki,dažreiz nē. Katram ir savi mērķi, savas domas un tt. Bet diez vai viņi sakrit visiem FED locekliem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Liberals 17.10.2008 19:46
Pēterim

Neesmu konservatīvais, esmu liberals (fon Mizesa izpatnē):) Bet saprotu,ka ekonimikā konservatīvie ir sabiedrotie. No krīzes ir tikai viena izeja - brīvais tirgus un nauda, ko nevar ietekmēt politiskie lēmumi. Es esmu dzirdējis par 2 variantiem.
1.zelta standarts (starp citu Triše kungs kaut ko pīkstēja par Bretton-Vudu, tas būtu pirmais solis no bedres). Starp citu zelta standartu var ievest paralēli esošajai naudai, kāds kongresmens no ASV to ir piedavājis.
2. Hajeka piedavājums ar "commodites" grozu. Bet tas man nešķiet realizējams, nafta, graudi un gāze galvenokārt "aug" sliktās vietās...

No šodienas krīzes ir tikai viena izeja - jauna cieta nauda ar kaut kādu noguldījumu garantiju (ļoti zemā līmenī). Tad 2-5 gadu laikā normalizācija ir iespējama. Bet es ļoti labi saprotu, kā politiski tas nav iespējams. Diemzēl liekas, ka politiska sistēma neizturēs, un redzēsim Hitleru un Stalinu.

Kas notiks, kad budzeta deficīts vairs neļaus atdot ieguldījumus, barot bezdarbniekus, ārstēt un skolot par valsts naudu ? Deflācija, recessija un beigās - hiperinflācija. Vai spēsim tam tikt pāri ?
Jau te portālā var redzēt - gatavība upurēt brīvību ir klāt. Regulēsim, kontrolēsim...

Atbildība un brīvība nav sadalami. Ko viņi grib aizliegt ? Hipokredītu apdrošināšanu no debitora bankrota ? Obligācijas (tas taču ir tikai aizdevuma zīmes ) ? Swop operācijas (tas taču ir tikai apmaiņa ar resursu) ? Vai vispār aizliegt aizņemties (Korana gaumē) ?

Katastrofa ir klāt. Neesmu pārliecināts, ka izeja eksistē. Vajag skaidri redzēt, kas notiek un nesapņot.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 17.10.2008 18:05
Liberals, Jūs sacījāt, ka "naudai ir cena, un to nevar notekt ne FED, ne EU-banka"
Tam es piekrītu tikai daļēji. Naudas cenu nevar diktēt. Tomēr tās vērtību var mainīt, izvēloties cik daudz šo naudu injicēt tirgū ar aizdevumiem. Katrs taču zin, ka naudas daudzuma attiecība pret materiālajām vērtībām nosaka naudas vērtību.
FED banka aizdodot naudu labi zināja, kur tālāk Vollstrīta šo naudu izmantos.

Runājot par kontroli. Tas nav domāts tā, kā Jūs to izprotat. ECB un FED ar saviem lēmumiem gribam to atzīt vai nē, lielā mērā kontrolē jau globālo ekonomiku un tirgu.

Jautājums, ko vajadzētu noskaidrot: kas kontrolē šīs bankas?
Par ECB nerunāšu daudz, jo neesmu īpaši interesējies.

Par FED gan varu teikt droši, to nekontrolē neviena no valstīm. Tā ražo dolārus Amerikai, bet lielākā daļa amerikāņu politiķu pret to neiebilst, jo daudz ko par to vēl nezin (vai zin, bet bailes pazaudēt atzinību liek klusēt). ASV ir viena no retajām tautām, kurai nav iespējas printēt savu nacionālo valūtu un regulēt savu monetāro politiku. Un tā rezultātā to kontrolē kāds cits un visticamāk arī apzināti pieļāva krīzes rašanos.

Šis konkrētais dolāru sistēmu sabrukums ir izdevīgs tikai vienai valūtai - Amero un tikai vienai bankai - FED. Kā redzams FED banka šobrīd gatavo augsni jaunizceptajam Amero: http://hubpages.com/hub/Can-You-Spare-an-Amero

...un jaunajai Ziemeļamerikas Savienībai (NAU): http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_Union

NAFTA un FED ir tie lielākie dzinuļi, kas kontrolē ekonomiku un virza valsti pretī Amero un NAU.
Daudzi cilvēki joprojām protestē, šaubās, netic, strīdās un minstinās, un tāpēc lielākā daļa neapzinās, ka tam turpinoties, demokrātija nepārtraukti piekāpjās kapitālistu milžu un globalizatoru priekšā.

Tāpēc tuvākajās dekādēs (iespējams pat ātrāk) varam sagaidīt lielu grandiozu globālās politikas šovu un lielas svinības tā finālā, kad ASV, Kanāda un Meksika būs zem viena liela jumta.

Ceru tikai, ka mūsu politiķi būs kļuvuši atbildīgāki (pret tautu) un atsvabināti no saistībām (pret oligarhiem), lai Latvijas mazo lokālo politiku spētu uzturēt kārtībā un aizsargāt no globālistu sarīkotajiem vējiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris 17.10.2008 17:49
Liberals, pieņemsims, ka viss ir tiešām tik pesimistisks, kā Jūs to iztelojat, bet kāda tad varētu būt konservativo atbildes reakcija? Ko tieši nozime Atbildiba?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Liberals 17.10.2008 17:33
"pašreizējā finansu krīzē nav vērojama iedzīvotāju panika, izņemt savus noguldījumus - visi puslīdz tic tam, ka noguldījumi, vismaz par nelielām summām, ir apdrošināti" - es ļoti atvainojos, bet viss vēl ir priekšā. Apdrošināti ar ko ? Ar Strautiņa miljardiem ? Jūs esat matemātiķis, vai ticat tam, ka FED var saražot īstus miljardus ?
Ceļš ir ļoti caurspīdīgs - bankas naudu ir pazaudējuši. Nav tālu jāiet - visiem hipokredītiem Latvijā ir iestājies margin call - ķīlas vērtība mazāka par kredītu. Tāda pate situācija ir visur pasaulē, it īpaši kad bija ieķilāti vērtspapīri un nekustāmie īpašumi. Kur valdības ņems naudu ? Drukās obligācijas. Pieprasījums tirgū ir milzīgs (Bloomberg.com) - cilvēki tic valstim. Valsts parādi strauji aug. Budzeta deficīti arī. Kur viņi ņems naudu ? Aleksis, es augsti vērtēju Jūsu iespējas racionāli domāt. KUR VIŅI ŅEMS TRILJONUS ?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Liberals 17.10.2008 17:20
"ASV centrālā banka var pateikt: „šeit būs triljons dolāru!”, un triljons dolāru ir radušies, kur to agrāk nebija" - Strautiņa kungam ir taisnība ! Un tieši to vajag aizliegt. Šis triljons ir tīra inde. Grinspena kungs 2001. gadā ir saražojis vairākus tādus "triljonus", bet tagad vaino visus, izņemot sevi. 1 vai 2 procenti - tāda nevar būt naudas cena, tas ir populisms. Tagad mēs visi par to samaksāsim, un cena būs... Pasargi dievs. 1929 - 1933 - 1934 - 1937 - 1939 - 1940 - 1941 - 1945... Kāds datums jums vairāk patīk ?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 17.10.2008 17:13
Kontrolieri ir zanami - ГОСПЛАН, ГОССНАБ, МИНФИН, ПОЛИТБЮРО ЦК КПСС. Derētu arī ajatollas padome.
Iveta, dieva dēļ, padomājiet, kurš kontrolēs ? Kā viņš pieņems lēmumus ?
======

Jau pašlaik ir ļoti daudz regulējošu noteikumu bankām, kuras apkalpo iedzīvotāju kredītus un noguldījumus (noguldījumu apdrošināšana, bankas statūtkapitāls, utml.) - tādēļ šajā nozarē valda kārtība. Tādēļ arī atskaitot vienu Anglijas banku (Northern Rock), pašreizējā finansu krīzē nav vērojama iedzīvotāju panika, izņemt savus noguldījumus - visi puslīdz tic tam, ka noguldījumi, vismaz par nelielām summām, ir apdrošināti. Tas ir liels progress, salīdzinot ar 1929.g. krīzi.

Savukārt investīciju bankām līdz šim nav bijis īpaši nevienam jāatskaitās - katrs jau var darīt ar savu kapitālu ko vēlas. Kamēr investoru ir daudz, tas ir pareizi - jo konkurence visu saliek savās vietās. Slikti ir tad, ja investīciju bankas koncentrējas nedaudzos monopolizētos investoros - ja tie ievāra ziepes, tad apsīkst kritiskas naudas plūsmas, un ASV valdībai ir jāpērk par 700 miljardiem kaut kādi stulbi no hipotēkām atvasinātie vērtspapīri.

Varbūt "kontrole" neskan pareizi - bet uzraudzība atbilstoši regulatora pieņemtiem likumiem tā varētu būt. Ja negribam uzraudzību, tad valdībai būtu vardarbīgi jāizjauc pastāvošais investīciju banku kartelis - jāaizliedz investīciju biznesā lielie spēlētāji un monopolisti, jāliek tiem sašķelties meitas uzņēmumos.


>>> Mrla: ... manupraat sho fraazi vajadzeetu izkopeet un zelta burtiem nodrukaat visos bukletos ko izplata aarzemju investoru piesaistei, kuraa valstii veel ir dziivo taadi aazhi???
=====
Vari būt sašutis, cik vēlies. Kasierei lielveikalā par pārāk lielu algu nav jāraizējas - jo tā ir masveidīga profesija; nebūs viena veikalu ķēde, būs atkal cita. Bet Latvijā darba devēju dažās nozarēs nav nemaz tik daudz - ja daži ārzemju uzņēmumi aizvērs Latvijā savas filiāles, tad cilvēkiem būs vai nu jāpārkvalificējas, vai jābrauc strādāt uz ārzemēm. Cik Tu justos priecīgs kā darba devējs, ja Tev ir ieņēmumi eiro, bet algas jāizmaksā latos (kas ir pakļauti nežēlīgai inflācijai, tomēr ir piesaistīti pie eiro ar fiksētu apmaiņas kursu)?

Lai gan, protams, algu samazināšana nav izeja - ir jākāpina produktivitāte.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Liberals 17.10.2008 16:57
"FINANŠU TIRGUS SPĒLĒTĀJI IR JĀPAKĻAUJ KONTROLEI"
Kontrolieri ir zanami - ГОСПЛАН, ГОССНАБ, МИНФИН, ПОЛИТБЮРО ЦК КПСС. Derētu arī ajatollas padome.
Iveta, dieva dēļ, padomājiet, kurš kontrolēs ? Kā viņš pieņems lēmumus ? Kur viņš ņems informāciju, kas ir sadalīta starp miljoniem tirgus dalībniekiem ?
Sabruka kejnsa ekonomika, nevis brīvais tirgus. naudai ir cena, un to nevar notekt ne FED, ne EU-banka. Maizes cenu viņi taču nediktē ?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Liberals 17.10.2008 16:51
"notiek pāreja no Tečeres bezkompromisa brīvā tirgus ideoloģijas uz kaut ko citu – ko tieši, vēl nav skaidrs." - ļoti pareizi ! Bet kaut kas cits ir sen pazīstamais socialisms. Un ceļš ies caur intervencionismu - par to visu ļoti labi ir uzrakstījis Hajeks, "Ceļš uz verdzību"
Brīvība nav atdalama no atbildības.

Aleksim ir taisnība. Šo frāzi tiešam vajadzētu atkārtot vēlreiz un vēlreiz. Un tas ir tikai un vienīgi gaumes jautājums, mīlēt brīvību nav obligāti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Iveta Kažoka 17.10.2008 16:45
Manuprāt, tas ko Kamerons saka saturiski ir nu absolūti tas pats, uz ko jau sen norādīja ļaudis, kas prognozēja šo krīzi (http://downloads.bbc.co.uk/podcasts/radio4/ta/ta_20081016-1047a.mp3). FINANŠU TIRGUS SPĒLĒTĀJI IR JĀPAKĻAUJ KONTROLEI. Daudz, daudz spēcīgākai nekā līdz šim, jo šī krīze ir pierādījusi, ka maksimāla brīva tirgus apstākļos viņiem "nez kāpēc" nerodas iekšēja vajadzība būt atbildīgiem. Un kādēļ gan lai tā rastos?

Aizkustinošākais šajā visā stāstā ir tas, ka pat Grīnspans ir sācis domāt līdzīgā virzienā, gan vēl aizvien neatzīstot par savu kļūdu to, ka viņš bija Volstrītu palaidis pavisam brīvos grožos. Taču nu arī viņš ir sācis sūkstīties, ka neesot noprognozējis, ka tirgus dalībnieki rīkosies "necienīgi". Ak vai, alkatība Volstrītā un vispār visās dzīves jomās, kur ir darīšana ar lielu naudu. It sevišķi, ja par to nekas nedraud - sliktākajā bankrota gadījumā "nabaga" bijušajam banķierim nāksies izdzīvot ar dažiem simtiem miljonu dolāru vērtu "zelta izpletni". Tiešām. Kā gan to varēja prognozēt?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Mrla 17.10.2008 15:29
Es labāk apmierinātos ar algu, kas par 30% mazāka nekā man ir tagad, ja tas palīdzētu manam darba devējam justies droši un attīstīt šeit Latvijā biznesu

super super super

manupraat sho fraazi vajadzeetu izkopeet un zelta burtiem nodrukaat visos bukletos ko izplata aarzemju investoru piesaistei, kuraa valstii veel ir dziivo taadi aazhi???

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris 17.10.2008 15:26
Aleksi, man ar' likās, ka tas būtu pats vienkāršākais izskaidrojums, ka runa ir par fiskālo konservativismu, bet vai tiešām tikai tas? Blērs jau savā laikā ar Braunu kā finansu ministru nebija nekāds dižais šķērdētājs. Vai ar' es maldos?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 17.10.2008 15:18
Atbildība ekonomikas kontekstā ir diezgan vienkārša lieta - cilvēki nedzīvo pāri saviem līdzekļiem un neizmanto hipotekāro kredītu kā iespēju aizņemties naudu patēriņam. Valstu valdības balansē budžetu un netaisa milzīgus deficītus - labāk ir darīt kaut ko nepopulāru: nedaudz palielināt nodokļus un ierobežot valdības izdevumus, nevis uztaisīt triljonos mērāmu deficītu, kā to darīja "konservatīvais" Dž.Bušs jaunākais.

Latvijai, par laimi, neviens neļaus iebraukt pārāk dziļos parādos - it īpaši tagad, kad sācies "kredītu kraukšķis" (credit crunch). Bet arī pie mums nevajadzētu pieļaut, ka darba algu pieaugums apsteidz darba ražības pieaugumu. Es labāk apmierinātos ar algu, kas par 30% mazāka nekā man ir tagad, ja tas palīdzētu manam darba devējam justies droši un attīstīt šeit Latvijā biznesu un iedot darbu vēl kādiem pāris cilvēkiem. Pēdējo gadu darba algu pieaugums (arī privātajā sektorā) bija nepieklājīgi liels. Tipiskam programmētājam, t.sk. man, tagad maksā 2-3 reizes vairāk nekā pirms trim gadiem. Tas ir perversi - kvalificēti cilvēki Latvijā sākuši baidīties par savām darba vietām...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Mrla 17.10.2008 14:59
interesanti ir tas, ka peec psrs sabrukuma gandriiz visi domaaja ka labeejo liberaalisms iipashi ekonomikaaa ir uzvareejis un tam nebija veeraa njemamu alternatiivu
iespeejams ka tagadeejaa kriize sho tukshumu ideju laukaa aizpildiis ... jo beidzot arii bagaatie proti tie kuru rokaas ir razhoshanas liidzeklji ir spiesti kljuut atbildiigi neatkariigi no proletariaata u:c: no vinjiem atkariigo prasiibaam

Citi autora darbi