Atklāti par tiesībsargājošām iestādēm 5

Ja partijas apgalvo, ka kādā no sektoriem pietrūkst atklātības, tad gribētos cerēt, ka to mērķis ir sabiedrības vērīgās acs klātbūtnes sniegtie labumi.

Iesaki citiem:

Rast atbildi uz jautājumu „Cik droši jūtas Latvijas sabiedrība?” nevarētu būt pārlieku grūti. Vai jūs jūtaties droši? Nudien? Kas tieši jums liek tā domāt? Grūti nepiekrist politisko partiju programmās atkārtoti apgalvotajam - apziņa, ka mani sargā labi apmaksāts, nekorumpēts un izglītots policists, kuram savā darbā ļauts būt politiski neitrālam, nudien veicina drošības sajūtu. Tiesa gan, iedziļinoties partiju solījumos, nākas atzīt, ka šādu policistu vai nu nav nemaz, vai arī nav gana. Te jājautā, vai atklātība un atvērtība, kas ļauj sabiedrībai novērtēt tiesībsargājošo iestāžu rūpes par mūsu drošību, pats par sevi nav jautājums, kas būtu apsverams partijas programmā?

Informācijas atklātība kā personas tiesības, preses brīvības pamats vai tiesiskas valsts stiprinātājs (tostarp iestāžu darba kvalitātes ziņā) tieši vai netieši minēta katras partijas programmā. Jādomā - tas vienlīdz attiecas arī uz tiesībsargājošajām iestādēm. Tomēr, ja partijas īpaši apgalvo, ka atklātības pietrūkst kādā no sektoriem, tad gribētos cerēt, ka to mērķis ir sabiedrības vērīgās acs klātbūtnes sniegtie labumi.

Tikai viena no partijām (LSDSP) norāda uz atklātības trūkumu tiesībsargājošo[1] iestāžu darbā kā būtisku problēmu, minot, ka nepieciešama sabiedrības kontrole. Patīkama pārmaiņa - atklātība nav mērķis pats par sevi. Pretstatā ierasti pasīvajai attieksmei (atklātība ir laba ar to vien, ka tā ir), partija norāda uz tās lomu un pienesumu konkrētas jomas attīstībā. Tiesa, teikumu tālāk sabiedrības (atklātības) loma tiek reducēta līdz „dažu darbinieku” korumpētības atklāšanai.

Vēlētājam turpretī varētu šķist, ka sabiedrības tiesībām uzraudzīt, kā arī izteikt savu viedokli vismaz hipotētiski ir citi mērķi – cilvēktiesību ievērošana policijas darbā, sūdzību procedūras norise, tiesiskuma principa ievērošana, īstenojot amatpersonām piešķirto varu, resursu izlietošanas efektivitāte u.c., kuru lietderība tiesībsargājošo institūciju darbā nav programmu uzmanības lokā.

Tiesībsargājošo iestāžu, bet galvenokārt to darbinieku negatīvais tēls kā problēma, kas prasa tūlītēju uzmanību, ietverta teju ikvienā no aplūkotajām partiju programmām.[2] Nenoliedzami, sabiedrības uzticēšanās ir policijas kvalitatīva darba atslēga (JL). Vēl jo vairāk - daļa partiju uzskata, ka tādu prioritāšu īstenošana kā sabiedrības vai pilsoniskās sabiedrības aktīvāka iesaistīšanās iestāžu darbā, piemēram, noziedzīgu nodarījumu novēršanā un atklāšanā (TP un LPP), iecirkņa inspektoru lomas sekmīga nostiprināšana (TP, ZP, LPP), ir tieši atkarīga no sabiedrības vēlmes iesaistīties. Lai īstenotu programmu, tik vien darba kā minēto vēlmi nodrošināt! PCTVL norāda, ka valstij jādara „viss iespējamais”. LSDSP un TP ierosina veicināt policijas tuvināšanu sabiedrībai un tās problēmām - vairāk policistu uz ielām (LC), nodrošināt nevalstisku iniciatīvu atbalstu, kā arī policistu izglītošanu (TP, TB/LNNK, LSDSP, PCTVL) cilvēktiesību un saskarsmes psiholoģijas (TP) arī ētikas jautājumos, veikt valsts valodas prasmes pārbaudi (TB/LNNK).

Partiju programmās izklāstītie plāni, kas saistīti ar atvērtību un atklātību tiesībsargājošo institūciju darbā, vedina domāt, ka arī politiķu vīzijās sabiedrība no objekta lēnām pārvēršas tiesībsargājošo iestāžu klientā. Tomēr jauna pieeja darbam prasa ko vairāk kā laipnu policistu. Lai pārliecinātu, partiju programmās trūkst precīzi viena solījuma – investējot nepieciešamos līdzekļus un zināšanas, spodrināt un veidot ne vien policista, bet arī tiesībsargājošo institūciju tēlu.

_____________

[1] Nedaudz mulsinoši, tomēr arī tiesas LSDSP programmā tiek ietvertas tiesībsargājošo iestāžu lokā

[2] Par tiesībsargājošo iestāžu lomu klusē ZZS, savukārt TB/LNNK programma pievēršas policijas iekšējām problēmām.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (5) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

lasitaja 05.11.2006 11:31
man ar nav skaidrs raksta mērķis un vēstījums sabiedrībai - tāds visusskolniecisks spriedelējums.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


zix - autors 30.10.2006 16:38
kāds vispār skatās kas te iekšā liek tik debilus rakstus? redaktoru ziepēs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


janka 23.10.2006 20:17
rakstu izlasīju bet tā arī nesaopratu kas tur domāts

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Dzintars 23.10.2006 08:44
Valsts policijai nav attīstības stratēģijas, nav likumpārkāpumu novēršanas stratēģijas, nav atklātības policijas darbā (piemēram, pietiek apskatīt policijas iestāžu mājas lapas un var secināt, ka tās ir nozēlojamā stāvoklī, ka pat nav nekādas informācijas par likumpārkāpumiem republikas pilsētu un rajonu, nemaz nerunājot par rajonu pilsētām, novadiem un pagastiem), policija nav pieejama iedzīvotājiem (apskatiet policijas mājas lapas par policijas iestādēm un šo iestāžu darbiniekiem), policijas iestāžu sistēma izslēgta no likuma "Par policiju" (laikam, lai tā būtu noslēmums sabiedrībai), ir pieprasījumi pēc naudas, bet nav startēģiska pamatojuma šim pieprasījumam, prasības personālam pazeminās, bet pieprasījums pēc atalgojuma arvien palielinās. Steidzami un neatliekami jāsakārto šī sistēma, bet vadītāji, kuri to noveduši tādā stāvoklī, jāsauc pie atbildības! Aplūkojiet Valsts policijas ēku Brīvības ielā! Tās ārējais skats jau vairāk kā desmit gadus ir nožēlojams, kaut fasādes sakopšanai ir nepieciešami niecīgi līdzekļi. Ar jauno dienesta gaitas likumu policijai sestdienas un svētdienas noteiktas kā brīvdienas, maiņu darbs policijā ir atcelts, policijas vadība pieprasa sev virsstundu darba apmaksu, atvaļinājumi atsevišķām personām ir līdz 60 dienām gadā, piemaksas vadītājiem par to, ka viņi vada savas struktūrvienības ir līdz 450 latiem mēnesī! Kādā valstī pasāv policijai tādas priviļēgijas? Nevienā!!!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis - LPP 10.10.2006 17:46
Nesaprotu, kāpēc LPP tik krampjaini jāturas pie iekšlietu ministra posteņa. Līdzšinējā notikumu gaita parādījusi, ka dievvārdi un iekšlietas ir grūti apvienojamas lietas. Stučošana, sarunu noklausīšanās, publiska melošana un dažas citas norises būtu jāatstāj paša Dieva modrajai acij, neizmantojot par starpnieku to izmantošanā un uzraudzībai iekšlietu ministru no LPP.

Citi autora darbi
260139912 35f30341bc

Iestrēguši atklātības metaforās Autors:Linda Austere, Valts Kalniņš

Article research 1e4ac20bb63aee5492853c84556a2de54571efc0425d62b84a0cec8d841f82ac

Korupcijas °C. Pārskats par korupciju un pretkorupcijas politiku Latvijā. 2009. gada otrais pusgads Autors:Linda Austere, Valts Kalniņš, Līga Stafecka

Article research 1e4ac20bb63aee5492853c84556a2de54571efc0425d62b84a0cec8d841f82ac

Ētikas jautājumi un korupcijas riski Rīgas apgabaltiesā Autors:Valts Kalniņš, Linda Austere

Piezimes 255x203

Piezīmes par Vilnīti 2 Autors:Linda Austere

Article research 1e4ac20bb63aee5492853c84556a2de54571efc0425d62b84a0cec8d841f82ac

Korupcijas °C. Pārskats par korupciju un pretkorupcijas politiku Latvijā. 2008. gada otrais pusgads Autors:Linda Austere, Valts Kalniņš, Gorans Klemenčičs