VIDEO: Nereģistrētas attiecības – vai tā ir ģimene? 4

Latvijas Satversmē „ģimene” nav definēta. Izvēle nereģistrēt partnerattiecības ir sabiedrības locekļu pašu ziņā, tomēr aktuāls paliek jautājums – vai ģimene aprobežojas tikai ar attiecībām, kas slēgtas laulībā baznīcā vai reģistrētas dzimtsarakstu nodaļā?

Cik ļoti šādi lēmumi ietekmē cilvēku privāto dzīvi un cik ļoti tas ir valsts nozīmes jautājumus?

Sarunā piedalās juriste Kristīne Dupate, sociālantropologs Klāvs Sedlenieks, resursu centra sievietēm „Marta” vadītāja Iluta Lāce, Marta Garsele un kustības „Par ģimeni” iniciatore Ieva Brante. Diskusiju vada PROVIDUS pētniece Linda Curika.

Diskusija notika 15.oktobrī kinoteātrī „Kino Bize”, Skolas ielā 15, Rīgā, to finansē Eiropas Padomes LGBT projekts.





Pirms diskusijas jautājām cilvēkiem, kāds ir viņu attiecību statuss, kāpēc viņi ir vai nav precējušies un kādas ir viņu domas par reģistrētu attiecību iestrādi likumdošanā.

Creative commons CREATIVE COMMONS LICENCE ALLOWS YOU TO REPUBLISH THE CONTENT FOR FREE, WITH NO CHANGE OR IMPROVEMENT. REFERENCE TO THE AUTHOR AND PROVIDUS.LV IS REQUIRED. PLEASE SUPPORT US WITH YOUR DONATION!

Comments order: newest first / oldest first

Tmp author
Reālists

Var jau filozofēt - vajag vai nevajag to laulības institūtu, un ja vienu otru paklausās, tad tik tiešām - priekš kam, tak nereģistrētās attiecības ir tik forši, dzīvo kopā - ir ģimene, nākošā dienā pašķiras - ģimenes nav :)!!! Jauki, individuālā brīvība :), tikai tie visi pigori sākas, kad saskaramies ar šīs lietas juridisko pusi, it īpaši jomu, kas skar materiālās lietas :(!!! Un tad ir jānoslogo tiesas lai kaut ko tur pierādītu, tiek atrauti no savām ikdienas gaitām cilvēki un vilkti uz tiesu par lieciniekiem utt., tas ir tā vietā lai vienkārši aizietu (uz baznīcu, vai dzimtsarakstu nodaļu) un nokārtotu savas lietas oficiāli. Attiecībā par senatni. Iebildīšu. Jau Senās Romas laikā (vēl pirms Kristus) šī joma bija strikti sakārtota - tur darbojās gan laulības institūts, gan ģimenes tiesības, tas viss Senajās Romiešu tiesībās ir smalki aprakstīts un reglamentēts. Ja kāds netic, lai pastudē tās - lai palasa Birziņas grāmatu par Romiešu tiesībām, tas daudz laika neaizņems. Attiecībā vēl par senākiem laikiem, tad tur darbojās paražu tiesības, kur vīrieša un sievietes attiecību nostiprināšanai izmantoja noteiktu publisku procedūru un rituālu. Starp citu, tolaik bieži vien jēdzienu ģimene aizstāja ar jēdzienu saime.

Tmp author
Skats no malas

Ģimene ir abi vecāki un bērni. Tie būtu vīrs, sieva un viņu bērni. Vecāki ir atbildīgi par saviem bērniem, rūpējas par viņu audzināšanu, uzturēšanu utt. līdz bērnu pilngadībai. Ģimenes pamatā tomēr ir mīlestība, laulība, bērni, kuri ir dzimtas turpinājums - paaudžu maiņa.
Neesam jau lopu bars, kur ir viens sugas bullis uz vairākām govīm vai viena govs un vairāki buļļi. Gan jau teļus saimnieks nobaros. Vecos un nederīgos lopus - uz lopkautuvi.

Tmp author
Vērotājs

Ģimenes jēdzienam vajadzētu pieiet kultūrvēsturiski, jo tas ir ar daudzām šķautnēm
1) civilizācijas pirmsākumos ģimene šķiet tika identificēta kā cilvēku kopums, kuriem virs galvas ir viens un tas pats jumts. Kamēr dēls nebija pametis tēva namu, tikmēr bija tēva ģimenē. Tātad šeit ir kopā dzīvojošas kopienas jēdziens, kas nav tieši saistīts ar attiecībām starp kādu sievieti un vīrieti.
2) laulību insitūcijas pirmsākumos savienība starp vīrieti un sievieti tika brīvi veidota bez valsts varas vai centralizētas reliģiskas sistēmas iesaistes.
3) Un šķiet tikai vairākus gadsimtus pēc Kristus parādījās reliģisko kopienu loma ... vēlāk arī centralizētas valsts loma pie attiecību statusa fiksēšanas, apstiprināšanas.

Būtu laikam ļoti navi domāt, ka vēsturiski, pirms valsts vai reliģisko organizāciju iesaistes šajos savstarpējo attiecību procesos ģimene neeksistēja. Eksistēja! Tātad tās definīcijas būtībā nevajadzētu atrasties valstij vai kādai reliģiskajai organizācijai.

Tmp author
Dainida Gerasimenko

Ģimene sākas no sirds un prāta, nevis no valsts. Diez vai ir prāta darbs preceties nepārliecinātam un pēc tam šķirtie, kas rezultātā būs bērniem vēl lielāka trauma.

More from this author