
                                                                                                         
 

�Atklāti par 8. Saeimas priek�vēlē�anu kampaņas finansēm� 
Sorosa fonds � Latvija un Sabiedrības par atklātību �Delna� kopprojekts 

 
 

 
 
 
 
 
 

Iespējamās slēptās reklāmas gadījumu analīze medijos 
pirms 8. Saeimas vēlē�anām 

 
 
 
 
 
 
 
 
Rīga, 2002. gada 31. oktobris  
 

 

 



 2 

 

IEVADS. PROJEKTA NORISES FONS UN IESPAIDS. ............................................ 3 

SLĒPTĀS REKLĀMAS DEFINĪCIJA .......................................................................... 6 

METODOLOĢIJAS APRAKSTS .................................................................................. 8 
METODOLOĢIJAS VEIDO�ANĀS PROCESS.......................................................................... 8 
PROJEKTA PRAKTISKĀ NORISE ......................................................................................... 8 

Prese ........................................................................................................................... 8 
Raidorganizācijas ....................................................................................................... 9 

ANALĪZES DARBA GRUPA: ................................................................................................ 9 
PROJEKTA PADOME: ....................................................................................................... 10 

KOPSAVILKUMS. RAIDORGANIZĀCIJAS............................................................ 11 
VISPĀRĒJO TENDENČU RAKSTUROJUMS ......................................................................... 13 
RAIDORGANIZĀCIJU SALĪDZINO�Ā ANALĪZE................................................................... 13 
ATTIEKSME PRET PARTIJĀM ........................................................................................... 17 
NRTP INICIATĪVAS RAIDORGANIZĀCIJU DARBA KVALITĀTES UZLABO�ANĀ.................. 18 

KOPSAVILKUMS. LATVIE�U NACIONĀLĀ PRESE............................................ 19 
VISPĀRĒJO TENDENČU RAKSTUROJUMS ......................................................................... 20 
LAIKRAKSTU SALĪDZINO�Ā ANALĪZE.............................................................................. 22 
ATTIEKSME PRET PARTIJĀM.............................................................................................. 24 

KOPSAVILKUMS. KRIEVU NACIONĀLĀ PRESE. .................................................... 27 
VISPĀRĒJO TENDENČU RAKSTUROJUMS ......................................................................... 28 
LAIKRAKSTU SALĪDZINO�Ā ANALĪZE.............................................................................. 32 
ATTIEKSME PRET PARTIJĀM ........................................................................................... 34 

KOPSAVILKUMS. LATVIE�U REĢIONĀLĀ PRESE............................................ 37 
VISPĀRĒJO TENDENČU RAKSTUROJUMS ......................................................................... 38 
LAIKRAKSTU SALĪDZINO�Ā ANALĪZE.............................................................................. 41 
ATTIEKSME PRET PARTIJĀM ........................................................................................... 43 
KOMENTĀRI PAR CITIEM GADĪJUMIEM ........................................................................... 46 

KOPSAVILKUMS. KRIEVU REĢIONĀLĀ PRESE. ............................................... 48 

VISPĀRĒJO TENDENČU RAKSTUROJUMS ......................................................................... 48 
LAIKRAKSTU SALĪDZINO�Ā ANALĪZE.............................................................................. 50 

Par antireklāmu ........................................................................................................ 52 
LAIKRAKSTU ATTIEKSME PRET PARTIJĀM ...................................................................... 52 

SECINĀJUMI ................................................................................................................. 54 

REKOMENDĀCIJAS .................................................................................................... 57 

PIELIKUMI .................................................................................................................... 58 
NACIONĀLĀS RADIO UN TELEVĪZIJAS PADOMES 8. SAEIMAS VĒLĒ�ANU PRIEK�VĒLĒ�ANU 
AĢITĀCIJAS MONITORINGA ATSKAITE. ........................................................................... 58 
KONSTATĒTO IESPĒJAMĀS SLĒPTĀS REKLĀMAS GADĪJUMU UZSKAITE ........................... 61 



 3 

 
Ievads. Projekta norises fons un iespaids.   
 
Projekta �Atklāti par 8. Saeimas priek�vēlē�anu kampaņas finansēm� ietvaros veiktā 
iespējamās slēptās reklāmas gadījumu analīze medijos un tās ietekme uz priek�vēlē�anu 
kampaņas atspoguļojuma kvalitāti ļauj izdarīt vairākus secinājumus:  
 

1. Būtiskas izmaiņas priek�vēlē�anu atspoguļojuma kvalitātē, t.i. 
iespējamāsslēptās reklāmas gadījumu samazinā�anās ir iespējamas, ja 
savlaicīgi un atklāti tiek uzsākta debate par �īs parādības kaitīgo iedabu;  

 
2. Raidorganizāciju uzrauginstitūcijai � Nacionālai Radio un Televīzijas padomei 

(NRTP) var būt nozīmīga loma priek�vēlē�anu aģitācijas kvalitātes 
uzlabo�anā. Sadarbībā ar projektu NRTP  bija iespēja aktīvi  un operatīvi 
iesaistīties slēptās reklāmas apkaro�anā un ievērojami samazināt iespējamās 
lēptās reklāmas apjomu raidorganizācijās. Kā izņēmums minams radio PIK, 
kas tikai daļēji reaģēja uz NRTP  norādēm un tajā lielu vietu turpināja ieņemt 
partijas Latvijas Sociāldemokrātiskās Labklājības partijas (LSDLP) reklāma.  

 
3. Medijiem rūp sava reputācija sabiedrības acīs un daļā mediju vērojama 

tendence mainīt priek�vēlē�anu atspoguļo�anas principus un atturēties no 
slēptās reklāmas, partiju apmaksātas publikācijas attiecīgi apzīmējot;  

 
4. Iespējamo slēptās reklāmas gadījumu skaita ziņā vērojama būtiska at�ķirība 

starp reģionālajiem un nacionālajiem un latviski un krieviski raksto�ajiem 
laikrakstiem, kā arī starp raidorganizācijām un presi.  

 
5. Saskaņā ar jauno likumdo�anu, kas regulē politisko partiju finansē�anas 

kārtību, politiskajām partijām pirmo reizi pirms vēlē�anām bija jāiesniedz 
detalizētas atskaites par to izdevumiem. Tamdēļ slēptās reklāmas izmaksu 
definē�ana kļuva neērtāka.   

 

Iespējamās slēptās reklāmas gadījumu skaits da�ādās mediju grupās, 
laika periodā no 5.augusta līdz 5. oktobrim

94

133

238

54

25

125

0 50 100 150 200 250

Krieviski raksto�ie reģionālie  

Latviski raksto�ie reģionālie  

Krieviski raksto�ie nacionālie 

Latviski raksto�ie nacionālie 

Raidorganizācijas, bez Radio PIK 

Raidorg., iesk. Radio PIK  



 4 

No augstākminētā var secināt, ka pārrauginstitūcijas klātbūtne un reālu sankciju draudi 
ievērojami disciplinē medijus priek�vēlē�anu atspoguļojumā. �eit arī iezīmējās at�ķirība 
starp raidorganizācijām un presi. Ja raidorganizācijām, kas izmanto visai sabiedrībai 
piedero�o frekvenci, izsniedzot darbības licenci, ir iespējams uzstādīt konkrētus 
raidī�anas noteikumus, tad prese ir pilnībā privāts uzņēmumus, kura darbību un vēlmi 
vēlētājam sniegt sabalansētu un objektīvu vēstījumu nosaka pa�a laikraksta brīva izvēle 
un sabiedrībā vispārpieņemtie mediju darbības principi. Tāpēc, vērojot 8. Saeimas 
priek�vēlē�anu kampaņu, uzteicama �ķiet tendence, ka politisko partiju apmaksāti 
reklāmas materiāli tiek attiecīgi apzīmēti un mazāk (nekā pērn) parādās kā laikraksta 
ikdienas darbs.   
 
Ja 30 dienas pirms 2001. gada pa�valdību vēlē�anām, analizējot 12 laikrakstus tika 
konstatēti 232 iespējamās slēptās reklāmas gadījumi, tad pirms 8. Saeimas vēlē�anām, 
60 dienas analizējot 56 laikrakstus kopsummā tika konstatēti 524 gadījumi. Aptuveni 
aprēķinot tas nozīmē, ka 2001. gadā iespējamās slēptās reklāmas apjoms bija apmēram 
6 reizes lielāks. Ziņojuma autori uzskata, ka tas lielā mērā skaidrojams ar to, ka pirms 8. 
Saeimas vēlē�anām laikraksti un �urnāli apmaksātus materiālus apzīmēja kā apmaksātu 
politisku reklāmu.  
 
Kopsummā presē analizējamā perioda laikā parādījās 702 publikācijas, pla�as intervijas 
vai raksti par kādu deputātu kandidātu, kas tika apzīmēti kā politiskā reklāma.  
 

  
�ādu publikāciju apzīmē�ana arī deva iespēju precīzāk noskaidrot to naudas līdzekļu 
apjomu, ko politiskās partijas izmanto savas aģitācijas kampaņas apmaksai. Ja 
pieņemam, ka agrāk �slēptā reklāma� tika apmaksāta no politisko partiju �melnajām 
kasēm�, tad �ogad �ādu publikāciju attiecīga apzīmē�ana devusi iespēju aplēst, cik lielus 
līdzekļus partijas ir tērēju�ās �ādas publicitātes apmaksai. Pēc projekta �Atklāti par 8. 
Saeimas priek�vēlē�anu kampaņas finansēm� aplēsēm maksas publikācijas laika periodā 

Apmaksātās publikācijas presē 

521

157

24

0 100 200 300 400 500 600

Reģionālie
laikraksti 

Nacionālie
laikraksti 

�urnāli 



 5 

no 15. augusta līdz 30. septembrim visām partijām kopā varētu būt izmaksājis 177 468 
latus1.  
 
Vienlaicīgi, jāatzīmē tas, ka �āds pavērsiens nozīmēja mediju godprātīgāku attieksmi pret 
savu skatītāju, klausītāju vai lasītāju. Ņemot vērā �o attīstību, jau agrāk ne īpa�i stingri 
iezīmētā robe��ķirtne starp slēpto reklāmu un �urnālistikas profesionalitāti kļūst vēl 
problemātiskāka. Iespējams, ka �ajā ziņojumā laikrakstos un arī da�ās raidorganizācijās 
atlasītie gadījumi ir neprofesionalitātes, pavir�ības vai steigas iespaidā radu�ies 
nekvalitatīvi materiāli. Tas lielā mērā iezīmē jaunu jautājumu loku � �urnālistikas 
profesionalitātes attīstības nepiecie�amību un mediju veselīgas savstarpējas kritikas 
vajadzību.  

                                                 
1 �o uzskaiti pēc projekta pasūtījuma veica mediju pētī�anas kompānija Observer, kas kopējās izmaksas noteica pēc 
laikrakstu reklāmas izcenojumu cenrā�iem.   



 6 

 Slēptās reklāmas definīcija  
 
Projekts �Atklāti par 8. Saeimas priek�vēlē�anu kampaņas finansēm� cen�as viest 
skaidrību par politisko partiju rīcībā eso�o finansējumu, veicot analīzi par 
līdzekļiem, ko politiskās partijas tērē priek�vēlē�anu aģitācijai. Saskaņā ar 
projekta aplēsēm, politiskās partijas priek�vēlē�anu aģitācijai tērē 60 - 70% no to 
kopējiem tēriņiem vēlē�anu gados. Tas nozīmē, ka informācija par politisko 
partiju priek�vēlē�anu aģitācijas izdevumiem dod iespēju noteikt partiju rīcībā 
eso�o līdzekļu aprises.  
 
Tomēr, ar �o skaitļu palīdzību iespējams uzzināt tikai par politisko partiju oficiāli 
uzrādītajiem un oficiāli tērētajiem līdzekļiem. Politisko partiju deklarācijas un to 
rīcībā eso�o finansu faktisko apjomu līdz �im pēc būtības nav pārbaudījusi 
neviena institūcija un gan pa�i politiķi, gan mediju pārstāvji neoficiāli atzīst, ka ir 
līdzekļu daļa, kas neparādās oficiālajās politisko partiju atskaitēs, bet kas tiek 
tērēta tā saukto slēpto reklāmu apmaksai. Tas nozīmē, ka bez pētījuma par 
slēptajām reklāmām priek�stats par partiju faktisko finansu apjomu, kas tiek 
tērēts priek�vēlē�anu aģitācijai, varētu būt nepilnīgs.  
 
Slēptā reklāma ir ļoti iedarbīgs priek�vēlē�anu aģitācijas instruments, jo tā tiek 
pasniegta kā avīzes/radio/TV ikdienas saturiskais pienesums. Sabiedrības uzticība 
masu medijiem ir ļoti augsta. Slēpto reklāmu vēlētājs neatpazīst kā politiķa vēlmi 
ar naudas līdzekļu palīdzību spodrināt savu tēlu vai nomelnot citu partiju, bet gan 
kā neatkarīgas �urnālistikas darbu un tic �im vēstījumam. No tā varam secināt, 
ka partiju vēlme reklamēties slēpti varētu būt liela.  
 
Tas nozīmē, ka pilnīgu ainu par priek�vēlē�anu kampaņas finansēm nav 
iespējams iegūt, analizējot tikai oficiālās politisko partiju atskaites un uzskaitot 
medijos izvietotās un oficiāli apzīmētās politisko partiju reklāmas. �ī iemesla dēļ 
projekts pievēr�as arī iespējamās slēptās reklāmas jautājumiem, ar mērķi mediju 
sniegumā identificēt gadījumus, kas rada �ķietamību par nelegālas naudas 
plūsmām. Vienlaicīgi, projekta autori apzinās, ka projekta metodoloģija neļaus 
veikt aplēses par slēptās reklāmas izvieto�anai tērēto līdzekļu apjomu un 
konkrēto naudas do�anas � saņem�anas faktu. Saruna par iespējamiem slēptās 
reklāmas gadījumiem ir saistīta ar pla�āku jautājumu loku par �urnālistikas 
profesionalitāti un ētiku, tāpēc ziņojumā tiek runāts par iespējamiem slēptās 
reklāmas gadījumiem.  
 

  
Projekta izpratnē slēptā reklāma ir politiskās partijas, deputāta kandidāta, 
partijas nosaukuma, darbības veida, uzskatu vai logo reklamē�ana, informatīvo 
materiālu attiecīgi neapzīmējot un pasniedzot to kā ikdienas avīzes/radio/TV 
saturisko pienesumu ar nolūku vairot vai mazināt kāda politiska spēka 
popularitāti. 



 7 

 
Ar vārdu �reklamē�ana� projekta un  Priek�vēlē�anu aģitācijas likumprojekta 
izpratnē tiek saprasts apmaksāts vai citādi atlīdzināts publisks paziņojums par 
kādas politiskās partijas, partiju apvienības vai kāda deputāta kandidāta darbības 
veidu, uzskatiem vai citiem jautājumiem, vai arī nodemonstrēts �īs politiskās 
organizācijas, politisko organizācijas apvienības vai arī kāda deputāta kandidāta 
vārds, nosaukums vai logo, ar mērķi veicināt vai mazināt to popularitāti.    
 
Projekta ietvaros konkrēto naudas vai cita veida atlīdzības faktu konstatēt nav 
iespējams, tāpēc var tikai analizēt konkrētus rakstus presē/si�etus TV un radio 
un, piemērojot projekta ietvaros definētos kritērijus, secināt, vai kāds 
raksts/si�ets ietver pazīmes, kas rada iespējamas slēptās reklāmas iespaidu.   
 
 



 8 

Metodoloģijas apraksts  
 
Metodoloģijas veido�anās process  
 
Projekts diskusijas par slēpto reklāmu un tās analīzes kritērijiem uzsāka jau 
mēnesi pirms analīzes sākuma - 8. jūlijā. �o diskusiju mērķis bija iesaistīt pēc 
iespējas daudz mediju jomā strādājo�os un ekspertus, lai padarītu projekta 
metodoloģiju akceptētu, zināmu un saprotamu. Projekta metodoloģija, mērķi un 
kritēriji slēptās reklāmas noteik�anai tika diskutēti gan individuālās sarunās ar 
mediju, mediju organizāciju pārstāvjiem un mediju jautājumu ekspertiem, gan 
apspriesti pla�ākos, publiskos pasākumos. Iespējamās slēptās reklāmas pētī�anas 
metodoloģija tika papildināta, uzlabota, mainīta un veidota, ņemot vērā pla�u 
ieteikumu klāstu. Ikviens tika aicināts izteikt savu viedokli par projekta 
metodoloģiju.  �ī darba ietvaros tika noformulēti precīzi kritēriji, pēc kuriem tika 
veikta iespējamās slēptās reklāmas gadījumu analīze. Viens no svarīgiem 
metodoloģijas formulē�anas uzdevumiem bija pierādīt, ka slēptā reklāma ir 
definējama, izmērama un ietverama analītiskā ietvarā.   
 
Projekta praktiskā norise  
 

Prese  
o Analīze tika veikta no 5. augusta līdz 5. oktobrim  
o Analīzei netika pakļauti avīzes komentāri 
o Tika analizēti 17 nacionālie preses izdevumi: Biznes & Baltija; Čas; Diena; 

Rīgas Balss; Vakara ziņas; Večerņaja Riga; Dienas Bizness; Vesti Segodņa; 
7 Sekretov; Lauku Avīze; Neatkarīgā Rīta Avīze; Subbota; Vesti; Panorama 
Latvii; Telegraf; Jaunā Avīze  

o Tika analizēti 39 reģionālie laikraksti: Alūksnes ziņas, Auseklis, Bauskas 
dzīve, Brīvā Daugava, Dinaburg Segodņa, Druva, Dzirkstele, Ezerzeme, 
Jaunais Vēstnesis, Kapital Latgalii, Kursas laiks, Kurzemes vārds, 
Kurzemnieks, Latgales Laiks, Liepājas Acis, Liesma, Ludzas Zeme, 
Madonas ziņas, Million, Na�a gazeta, Neatkarīgās Tukuma ziņas, 
Novadnieks, Novaja Gazeta, Ogres Vēstis, Ogres Ziņas, Panorama 
Rezekne, Rēzeknes Vēstis, Rīgas Apriņķa avīze, Saldus Zeme, Seičas, 
Staburags, Stars, Tukuma ziņotājs, Vaduguns, Ventas Balss, Vietējā, 
Zemgale, Zemgales Ziņas, Ziemeļlatvija.  



 
Oriģinālraidījumi 
t. sk. Translācijas  TV 

x- attiecas uz Ziņas Intervijas Diskusijas  
Informatīvie  
raid. 

Atpūtas raid., t. sk TV 
spēles   

Vizuāli labi uztverama/ilgsto�a partijas simbolikas/deputātu kandidātu attēla parādī�anās, 
kas nav saistīta ar atspoguļojamo notikumu, tēmu  
 

X X X X X 

 
Deputāta kandidāta pieminē�ana/parādī�anās bez acīmredzama iemesla:  

1. Pseidonotikumi. Medija radīts notikums, t.sk. norises deputāta kandidāta 
privātajā dzīvē, lai deputāta kandidātam būtu iespēja piedalīties.   

2. Piedalī�anās, kam nav saistības ar atspoguļojamo notikumu  
3. Deputāta kandidāts ir kāda notikuma vienīgais/ galvenais komentētājs, 

raksturotājs 
 

X X X X X 

Si�eta ar deputāta kandidāta piedalī�anos atkārtota paradī�anās laikā, kas programmā 
nav paredzēts, vai programmās, kuru saturs nav precīzi definēts. X X X X X 

Trūkst/nav mēģināts noskaidrot iesaistītās(-o) puses(-�u) viedokli(-ļus) vai/un trūkst 
iesaistītās partijas/deputāta kandidāta viedokļi.  Materiālā netiek paskaidrots, ka 
mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies. 

X - X X -* 

Viedokļi par deputāta kandidātu vai partiju, vai arī pa�u deputātu kandidātu viedokļi 
atlasīti, lai apstiprinātu vēstījuma sākotnējo mērķi veicināt vai mazināt partijas vai 
deputāta kandidāta popularitāti. 

X - x X -* 

Raidījuma �anram un saturam neatbilsto�ā veidā tiek atspoguļota politiska partija, 
deputāta kandidāts, partijas uzskati vai nostādnes. Neuzdodot precīzus jautājumus un 
neiejaucoties stāstījumā, �urnālists ļauj deputāta kandidātam pa�am izvēlēties sarunas 
tēmu/ virzību. 

X X x X X 

Atklāts �urnālista aicinājums ne-/balsot "par" vai "pret" sarakstu vai deputāta kandidātu X X X X X 

Apzīmējums "apmaksāta politiskā reklāma" parādās tikai raidījuma beigās un  ir grūti 
vizuāli identificējams un ir proporcionāli krietni mazāks vai ievērojami nemanāmāks par 
ierastajiem titriem  

- X X X X 

 
*Tiks noteikta sabalansētība, vai raidījumos parādās deputātu kandidāti no da�ādām partijām.  
 
 
 
 
 
 



Oriģinālraidījumi 
t. sk. Translācijas Radio  

x- attiecas uz  ziņas intervijas Diskusijas  
Informatīvie 

raidījumi  
Atpūtas raidījumi t.sk 

TV spēles  

Partijas nosaukuma/ simbolikas vai deputāta kandidāta vārda viegli uztverama/uzsvērta 
pieminē�ana, kam nav saistības ar atspoguļojamo notikumu, tēmu  
 

X X x X X 

 
Deputāta kandidāta pieminē�ana/uzklausī�ana bez acīmredzama iemesla:  

1. Pseidonotikumi. Medija radīts notikums, t. sk. norises deputāta privātajā dzīvē, 
lai deputāta kandidātam būtu iespēja piedalīties.   

2. Piedalī�anās, kam nav sakara ar atspoguļojamo notikumu.  
3. Deputāta kandidāts ir kāda notikuma vienīgais/ galvenais komentētājs, 

raksturotājs  
 

X x x X X 

Si�eta ar deputāta kandidāta piedalī�anos atkārtota pārraidī�ana laikā, kas programmā 
nav paredzēts vai programmās, kuru saturs nav precīzi definēts. X X X X X 

Trūkst/nav mēģināts noskaidrot iesaistītās(-o) puses(-�u) viedokli/(-ļus) vai/un trūkst 
iesaistītās partijas/deputāta kandidāta viedokļi. Materiālā netiek paskaidrots, ka 
mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.   

X - X X X 

Viedokļi par deputāta kandidātu vai partiju, vai arī pa�u deputātu kandidātu viedokļi 
atlasīti, lai apstiprinātu vēstījuma sākotnējo mērķi veicināt vai mazināt partijas vai 
deputāta kandidāta popularitāti.  

X - X X -* 

Raidījuma �anram un saturam neatbilsto�ā veidā tiek atspoguļota politiska partija, 
deputāta kandidāts, partijas uzskati vai nostādnes. Neuzdodot precīzus jautājumus un 
neiejaucoties stāstījumā, �urnālists ļauj deputāta kandidātam pa�am izvēlēties sarunas 
tēmu/ virzību. 

X X X X -* 

Atklāts �urnālista aicinājums ne-/balsot "par" vai "pret" sarakstu vai deputāta kandidātu X X X X X 

apzīmējums "apmaksāta politiskā reklāma" parādās tikai raidījuma beigās un  ir grūti 
saklausāms - X X X X 

 
*Tiks noteikta sabalansētība, vai raidījumos parādās deputātu kandidāti no da�ādām partijām.  

 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 

Prese  
x- attiecas uz ziņas aktuālie raksti Intervijas 

Partijas simbolikas/ deputātu kandidātu attēla vizuāli labi uztverama  parādī�anās, kas nav saistīta ar 
atspoguļojamo notikumu vai aprakstāmo tēmu  X X X 

 
Deputāta kandidāta pieminē�ana bez acīmredzama iemesla:  

1. Pseidonotikumi. Medija radīts notikums, t. sk. norises deputāta privātajā dzīvē, lai deputāta 
kandidātu būtu iespējams atspoguļot.   

2. Atspoguļo�ana, kam nav saistības ar atspoguļojamo notikumu.  
3. Deputāta kandidāts ir kāda notikuma vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs  

 
 

X X X 

Trūkst/nav mēģināts noskaidrot iesaistītās(-o) puses(-�u) viedokli/(-ļus) vai/un trūkst iesaistītās 
partijas/deputāta kandidāta viedokļi. Materiālā netiek paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no 
pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.   

X X - 

Viedokļi par deputāta kandidātu vai partiju, vai arī pa�u deputātu kandidātu viedokļi atlasīti, lai 
apstiprinātu vēstījuma sākotnējo mērķi veicināt vai mazināt partijas vai deputāta kandidāta popularitāti. X 

 
X 
 

- 

Materiāla �anram un saturam neatbilsto�ā veidā tiek atspoguļota politiska partija, deputāta kandidāts, 
partijas uzskati vai nostādnes. Neuzdodot precīzus jautājumus un neiejaucoties stāstījumā, �urnālists 
ļauj deputāta kandidātam pa�am izvēlēties sarunas tēmu/ virzību. 

X X X 

 



 9 

 
o Analīzes norise  

 
 
 
 
 
 
 

Raidorganizācijas  
 

o Analīzes periods: 
Analīze no 5. augusta līdz 3. septembrim � nejau�ās izlases princips  
Analīze no 6. septembra līdz 6.oktobrim � pilna visu programmu analīze  

o Tika analizētas: ziņas, intervijas; diskusijas, informatīvi radījumi, atpūtas 
raidījumi  

o Tika analizētas televīzijas: LTV 1; LTV 2; TV 3; LNT; TV 5     
o Tika analizēti radio:  Latvijas Radio 1; Latvijas Radio 2; Latvijas Radio 4; 

SWH; SWH +; Radio Skonto; Mix FM; Radio PIK 
o Analīzes norise  
 
 
 
 

                     
                  
                  
              
 
                   
                    
     

 
 

Analīzes darba grupa:  
 
Elīna Gņedovska, RSU, Zanda Marteņuka, RSU, Līga Mence, LU, Airisa Ādamsone, LU, 
Irina Jesina, �Telegraf�, Anna Novicka, �Telegraf�, Dmitrijs Seļikovs, jurists, Anna 
Pridanova, RSU, Inta Lase, �Tādi esam�, Lolita Čigāne, projekta direktore.  
 
 
 

Mediju pētī�anas 
kompānija Observer ik 
nedēļu atlasīja 
nacionālo un reģionālo 
laikrakstu materiālus, 
kuros atspoguļotas 
partijas/ deputāta 
kandidāti  

Atlasīto materiālu ik 
nedēļas pēc projekta 
izstrādātās metodoloģijas 
analizē 5 cilvēku darba 
grupa.  

Darba grupas darba 
rezultātu pārskata 
projekta atbildīgais, 
Inta Lase, �Tādi esam�  

Saņemtos rezultātus uz 1-2 
nedēļas (-u) bāzes diskutē 
�urnālistu darba grupa  

Informācija par 
atlasītajiem materiāliem 
tiek nosūtīta laikrakstu 
redaktoriem  

Observer 
personāls atlasa 
si�etus ar 
deputātu 
kandidātu 
piedalī�anos, visi 
ieraksti tiek 
saglabāti.  

Observer analītiķis pēc 
projekta izstrādātiem 
kritērijiem identificē 
iespējamus slēptās reklāmas 
gadījumus un uz nedēļas bāzes 
gatavo atskaiti.   

Atskaiti saņem NRTP  

Projekta atbildīgais pārskata 
rezultātus, pieprasa 
ierakstus, Lolita Čigāne   

Rezultātus uz 1-2 nedēļas 
(-u) bāzes diskutē 
�urnālistu darba grupa  

Raidorganizācijai tiek 
nosūtīta informācija par 
atlasītajiem gadījumiem 



 10 

 
 
Projekta padome:  
 
Jānis Ikstens, Vidzemes augstskola, Valts Kalniņ�, Latvijas Ārpolitikas institūts, 
Nellija Ločmele, www.politika.lv; Richards Berugs, Vidzemes augstskola; Kārlis 
Streips, �urnālists, Vita Tērauda, SFL, Inese Voika, �Delna�.  
 
 
 
 
   

http://www.politika.lv/


 11 

            
 
Kopsavilkums. Raidorganizācijas.   
 
Lai konstatētu iespējamās slēptās reklāmas gadījumus raidorganizācijās, kopsummā tika 
analizētas 39 dienas. Jāteic, ka, salīdzinot ar situāciju pirms 2001. gada pa�valdību 
vēlē�anām, veiktajā analīzē konstatēto iespējamo slēptās reklāmas gadījumu skaits 
�ogad ievērojami samazinājās. Pirms pa�valdību vēlē�anām 2001. gadā 13 dienu laikā 
TV tika konstatēti 215 iespējamie slēptās reklāmas gadījumi, pirms 8. Saeimas 
vēlē�anām raidorganizācijās kopā tika konstatēti 25  �ādi gadījumi (radio � 103 gadījumi, 
kur lielāko īpatsvaru � 100 gadījumu sastāda Radio PIK).  
 

*Analīzes periods � 39 dienas  
**Analīzes periods � 13 dienas  
 
 
Tam, ka iespējamās slēptās reklāmas gadījumu skaits pirms 8. Saeimas vēlē�anām 
ievērojami samazinājās, var minēt vairākus iemeslus:  
 

1. 2001. gada pa�valdību vēlē�anu ziņojumā uzskaitītais lielais iespējamās slēptās 
reklāmas gadījumu skaits un secinājumi uzsāka atklātu sarunu par problēmas 
apjomu un būtību. Tas veicināja gan sabiedrības, gan mediju izpratni par slēptās 
reklāmas jautājumiem;  

2. Debates un diskusijas par slēpto reklāmu aizsākās mēnesi pirms analīzes 
uzsāk�anas, pa�i �urnālisti aktīvi iesaistījās  kritēriju izstrādē, tas palielināja 
�urnālistu sapratni par priek�vēlē�anu atspoguļojuma principiem un slēptās 
reklāmas būtību;  

3. LTV jau augusta sākumā nodefinēja savus priek�vēlē�anu atspoguļo�anas 
principus, ar kuriem vērsās pret gadījumiem, kas projekta uztverē uzskatāmi par 
iespējamo slēpto reklāmu, �is solis lielā mērā aktualizēja debati par slēpto 
reklāmu;   

 

16

109

1
15

2
13

3

78

0

20

40

60

80

100

120

LNT TV3 LTV1 LTV2

Iespējamās slēptās reklāmas gadījumu daudzuma salīdzinājums 
2001 un 2002 gadā 

2002*
2001**



 12 

 
4. Palielinājās sabiedrības informētība un spēja atpazīt slēpto reklāmu, tā veicinot 

kritisku attieksmi pret to;  
5. Slēptās reklāmas projektā un diskusijās par to iesaistījās raidorganizāciju 

uzrauginstitūcija � Nacionālā Radio un Televīzijas padome, kas saņēma 
operatīvas atskaites un operatīvi reaģēja uz raidorganizāciju pieļautajiem 
pārkāpumiem.  

 
 

Īpa�u prominenci iespējamās slēptās reklāmas gadījumu skaita ziņā ieņēma Radio PIK, 
kas visu priek�vēlē�anu periodu nodarbojās par Latvijas Sociāldemokrātiskās labklājības 
partijas reklamē�anu. Saņemot aizrādījumu no NRTP, radio partijas reklāmas rullī�us 
sāka apzīmēt kā LSDLP apmaksātu politisku reklāmu, bet radio ēterā nesamērīgi lielā 
daudzumā turpināja viesoties LSDLP pārstāvji, tikai nedaudzas reizes atļaujot uzstāties 
citas  partijas - PCTVL pārstāvjiem.  
 
Lai gan skaitliski daudz retāk, līdzīgā veidā,� izmantojot deputāta kandidātus kā vienīgos 
kāda notikuma komentētājus vai radot notikumu tikai tāpēc, lai deputāta kandidātam 
būtu iespēja parādīties, galvenokārt divus politisko spēkus � TP un LSDSP - atspoguļoja 
LNT. Kopsummā LNT tika konstatēti 15 �ādi gadījumi un, salīdzinot ar 2001. gada 
pa�valdību vēlē�anām �is skaitlis ir ievērojami mazāks. (pagāju�ogad 13 dienu laikā � 
109 gadījumi).  
 
Visbeidzot jāsecina, ka nereti iespējamās slēptās reklāmas raidījumi un programmas, 
īpa�i at�ķirībā no 2001. gada pa�valdību vēlē�anām, kļuvu�i par izņēmumiem drīzāk kā 
par ikdieni�ķām parādībām.  



 13 

  
Vispārējo tendenču raksturojums   
 
 
Visizplatītākie iespējamās slēptās reklāmas gadījumi raidorganizācijās saistīti ar deputāti 
kandidāta it kā �nejau�u� vieso�anās studijā, kāda notikuma komentē�anu, kas slēptās 
reklāmas analīzes kritēriju sarakstā apzīmēta kā �Deputāta kandidāta parādī�anās bez 
acīm redzama iemesla� (2. kritērijs � 2a pseidonotikums, lai deputāta kandidātam būtu 
iespēja parādīties, 2b � deputāta kandidāts izmantots kā vienīgais kāda notikuma 
komentētājs). Visvairāk �ādu partijas reklamē�anas paņēmienu izmantoja Radio PIK, 
kura studijā deputāti kandidāti viesojās kā da�ādu notikumu un akciju komentētāji 
(piemēram, �alternatīvās socioloģiskās aptaujas� komentētāji un interpretētāji). Līdzīgā 
veidā deputātu kandidāti viesojās LNT � komentējot kādu visumā nenozīmīgu (V. 
Lauskis, A. Kalnin� � jaunas Saeimas komisijas iniciatīvas) vai medija radītu notikumu (S. 
Golde � komentē izglītības jautājumus, komentārs pamatots ar to, ka raidījuma 
vadītājam ir bērni).  
 
Lai gan salīdzino�i daudz mazāk, tomēr arī �ogad deputātu kandidāti piedalījās izklaides 
programmās, kur tiem atļauts pla�i stāstīt par sevi, savu personisko dzīvi, bērnību, 
vecākiem un vienlaicīgi runāt par politiku. Kopsummā konstatēti 5 �ādi gadījumi � 3 
programmas �Balzāms dvēselei� (piedalās Ainārs un Inese �leseri (LPP), Andris �ķēle 
(TP), Raimonds Pauls (TP) (LNT) un 2 programmas �Ar dziesmu par dzīvi� (piedalās 
Andris Ārgalis (TP) un Andris Bērzin�) (SWH). Lai gan ir svarīgi atzīmēt, ka programmām 
�Ar dziesmu par dzīvi� bija atzīme, ka programma apmaksāta.  
 
 
Raidorganizāciju salīdzino�ā analīze   
 
 
 

 
 
 

16

1 2 3 1 2

100

0

20

40

60

80

100

120

LNT TV3 LTV1 LTV2 LR1 LR2 Radio PIK



 14 

Visvairāk iespējamās slēptās reklāmas gadījumu tika konstatēts Radio PIK, kas 
visu priek�vēlē�anu periodu aktīvi aģitēja par Latvijas Sociāldemokrātisko 
Labklājības partiju. Jāatzīmē, ka saskaņā ar Lursoft datu bāzes datiem LSDLP 
priek�sēdētājs Juris �uravļovs ir arī Radio PIK īpa�nieks, un Radio PIK tika 
izmantots LSDLP reklāmai. Sākot no 26. augusta radio pārraidīja LSDLP reklāmas, 
kas pretēji likuma prasībai sākotnēji netika attiecīgi apzīmēts. Tikai pēc tam, kad 
NRTP sastādīja aktu, sākot ar 14. septembri, reklāmas materiālu beigās 
klausītājam tika paziņots, ka reklāmu apmaksājusi LSDLP.  
 
Pēc tam radio studijā, programmā �Nedēļas apskats ar�� regulāri viesojās LSDLP 
pārstāvji, kas raidlaiku izmantoja LSDLP popularizē�anai un citu partiju 
kritizē�anai. Tāpat radio studijā tika veidots konkurss �LSDLP pret radio 
klausītājiem�, kur klausītājiem tika uzdoti da�ādi jautājumi un piedāvātas balvas. 
Kopsummā �ādi slavino�i si�eti par LSDLP parādījās 98 reizes. Visā periodā 
līdztekus LSDLP pāris reizes studijā viesojās  arī partijas PCTVL kandidāti.  
 
Radio PIK slēptās reklāmas ziņā pirms 8. Saeimas vēlē�anām ieņēma unikālu 
vietu, tam ne apjoma, ne vienai partijai pausto simpātiju ziņā netuvojās neviena 
cita raidorganizācija.  
 
Otrajā vietā no visām raidorganizācijām ierindojās LNT. LNT tika konstatēti 15 
iespējamie slēptās reklāmas gadījumi, trīs no tiem � raidījumā �Balzāms 
dvēselei�, 11 � �LNT brokastīs�, viens � Rīgas ziņu laikā.  
 
Varētu apgalvot, ka programma �Balzāms dvēselei� ir izklaidējo�a tipa raidījumus, 
kura formātā pieļaujams, ka deputāta kandidāts � sabiedrībā populāra personība 
- piedalās programmā un runā par savu dzīvi, ģimeni, darbu un politiku. Tomēr 
kā simptomātiska parādība jāatzīmē tas, ka deputātu kandidāti �ajā raidījumā 
sāka parādīties tikai pavisam neilgi pirms vēlē�anām (A. �lesers, I. �lesere - 
15.09; A. �ķēle 22.09; R. Pauls 29.09), agrāk raidījums interesi par deputātu 
kandidātiem acīm redzami neizrādīja.  
 
Turklāt �ajā raidījumā, kas deva deputātu kandidātiem iespēju parādīties īpa�i 
labvēlīgā gaismā, �ī privilēģija tika pie�ķirta tikai diviem kandidātiem no Tautas 
partijas un vienam no Latvijas Pirmās partijas. Tas ļauj domāt, ka atspoguļojamo 
personu izvēli nav noteiku�as tikai raidījumu veidotāju vēlmes, jo arī citās partijās 
taču ir interesantas personības, bet gan drīzāk tas, cik partija gatava par �ādu 
raidījumu samaksāt. Jāpiebilst arī, ka raidījuma vadītāji pret intervējamiem 
deputāta kandidātiem izturējās ne tikai labvēlīgi, bet izteikti komplementāri, no 
galvas citējot da�ādus notikumus no to bērnības vai jaunības un deputātu 
kandidātiem da�ādi glaimojot. �ie novērojumi pētījuma autoriem rada aizdomas, 
ka raidījumus, iespējams, apmaksāja politiskās partijas, kuru kandidāti 
programmās tika atspoguļoti. 
 



 15 

Vienlaicīgi pieminama ir deputātu kandidātu vieso�anās �LNT brokastīs�. 
Kopsummā tika konstatēti 11 �ādi gadījumi. Visbie�āk tie bija 3 - 9  min. gari 
si�eti, kuros deputāta kandidāti netraucēti izsakās par tēmām, kas tām tuvas 
(Viola Lazo (LSDSP) � par dziesmu svētkiem) vai arī par tēmām, ar kurām 
deputāti tie�i saistīti (Valdis Ģīlis (TP) � par medicīnu, Silva Golde (TP) � par 
izglītību). �iem si�etiem raksturīgs tas, ka �urnālists neiejaucas stāstījumā, ļauj 
deputāta kandidātam runāt par ko tas vēlas, runājot par politiku pievērsties 
stāstiem par savu ģimeni, personīgo dzīvi (piem. V. Mui�niece) vai popularizē 
partijas priek�vēlē�anu aģitācijas aktivitātes (O. Kostanda, Centrs). Ja intervētājs 
tomēr iejaucas, tas uzdot uzvedino�us, vieglus jautājumus. Sizēti, kas LNT 
brokastīs parādās vēlē�anu nedēļā, atkārtojas divas reizes/ 
 
Jāmin arī �anrisks jauninājums LNT programmā � filmu �Mēs mīlam �o valsti� 
(TP) un �Laiks� (JL) demonstrē�ana vēlē�anu nedēļā (1. un 4. oktobrī). Tehnisku 
iemeslu dēļ �īs abas filmas netika ietvertas iespējamās slēptās reklāmas atskaitē 
un netika izdiskutētas ne NRTP, ne projekta un �urnālistu darba grupas ietvaros, 
tāpēc no secinājumiem par iespējamo slēpto reklāmu projekts pagaidām atturas. 
Tomēr, ja filmas sagatavoju�as pa�as partijas un LNT tās pārraidījis par brīvu (kā 
projektu informēja JL pārstāvji), �o brīvo raidlaiku partijai vajadzētu iekļaut 
saņemto ziedojumu sarakstā.  
 
Pēdējā vēlē�anu dienā LNT veica tie�o translāciju no LSDSP rīkotā koncerta 
�Kopā mums izdosies�, koncerta translācijas laikā uzskatāmi tika demonstrēta 
vienas partijas simbolika un aģitācijas uzrunas, kas netika apzīmētas kā politiskā 
reklāma. �āda interese dienu pirms vēlē�anām par vienas īpa�as partijas 
priek�vēlē�anu aģitācijas aktivitātēm vie� aizdomas par iespējamo slēpto 
reklāmu.  
 
Radio Skonto apmaksātus materiālus attiecīgi apzīmēja (Skonto studijā kā avī�u 
apskatnieki viesojās Tautas partijas deputāti). Attiecībā uz radio Skonto, rodas 
jautājums, vai programmas, kurās deputātu kandidāti  piedalījās kā avī�u 
apskatnieki un kurās tika izsludināti konkursi, kas nepārprotami liecināja par to, 
ka studijā ieradies TP pārstāvis,  bija apzīmēti sabiedrībai pietiekami uzskatāmā 
un viegli pamanāmā veidā.  
 
Piemēram, programmā, kurā piedalījās Vineta Mui�niece (TP), atzīme, ka 
raidījums apmaksāts, izskanēja tikai pēc dziesmas noskanē�anas, kas ļauj 
�aubīties par ko tie�i Tautas partija maksājusi. Līdzīgā veidā, kad studijas viesis 
bija Helēna Demakova (TP), atzīme, ka deputāta kandidātes dalība apmaksāta 
izskan pirms dziesmas. Līdzīgā kategorijā ierindojas arī divi uzskaitītie gadījumi 
radio SWH. Lai gan raidījums �Ar dziesmu par dzīvi� ar Andra Ārgaļa un Andra 
Bērziņa piedalī�anos apzīmēts kā apmaksāts raidījums, rodas jautājums par to, 
cik uzskatāmi tas izdarīts �apzīmējums, ka raidījums apmaksāts, izskan vai nu 
stundu garas programmas sākumā vai beigās. Sarunā ar A. Bērziņu apzīmējums 



 16 

ir pirms �Ar dziesmu par dzīvi� pieteikuma �d�ingla� un A. Bērziņa mīļakās 
dziesmas, kurās klausoties, iespējams, jau ir aizmirsies pieteikums par to, ka 
raidījums apmaksāts.  
 
Visbeidzot, jāpiemin LTV 2, kur konstatēti 4 iespējamās slēptās reklāmas 
gadījumi. Divas reizes LTV 2 parādās Atis Slakteris (TP), vienu �Baiba Brigmane 
(JL).  Ata Slaktera parādī�anās abas reizes bija saistīta ar pārtikas produktu 
izstādi. Abi raidījumi bija producentu grupas �Labvakar� gatavoti un to sākumā 
parādījās atzīme �Veikala skatlogs�, kas ļauj domāt par to, ka raidījums 
apmaksāts. Raidījumā �Aktualitātes� citu runātāju uzstā�anās laikā tika rādīti titri 
�apmaksāts raidlaiks�, tomēr laikā, kamēr runāja Atis Slakteris �ādi titri 
neparādās. Līdzīgā veidā raidījumā, kas atspoguļo izlaidumu Latvijas Banku 
augstskolā, �o svinīgo notikumu komentē rektore B. Brigmane (JL), pla�ā sizētā 
netiek dota iespēja izteikties pa�iem absolventiem, kas pla�i tiek filmēti B. 
Brigmanes fonā. Pieminams ir arī raidījums �Zebra�, kurā, komentējot jaunu 
pasa�ieru vilcienu sastāvu ievie�anu kā vienīgais komentētājs izmantots A. 
Gorbunovs, diezgan pla�ajā si�etā vārds nevienam citam, piemēram, pasa�ierim, 
netiek dots.   
 
Viens gadījumiem konstatēts LR1, divi LR2, divi LTV 1. �ie gadījumi, visdrīzāk, 
saistīti ar �urnālistikas (ne-) profesionalitāti vai pavir�ību. Tā LR1 ziņu raidījumā 
25. septembrī trīs reizes izskan si�ets, kur tiek aptaujāti iedzīvotāji, kas stāsta par 
savu politiskās partijas izvēli, tomēr vienīgais vēlētājs, kas stingri pieņēmis 
lēmumu, balsos par Tautas partiju un to ļoti izlēmīgi paziņo, pārējie savas simpātijas 
nepau�.  
 
LR2 konstatēts gadījums, kad diktore, aprakstot mediķu streika gājienu, īpa�i pasvītro, 
ka gājienā piedalās Egils Baldzens (SDS). Līdzīgā veidā LR2 vēlē�anu dienā diktors 
studijā paziņo, ka kāds no vēlētājiem paziņojis, ka balsos par Raimondu Paulu (TP). 
Savukārt LTV1 raidījumā �Dzīvīte dārzā� dotas pla�as (apm. 3 min) izteik�anās iespējas 
TP pārstāvim Andrim Ārgalim. Nenoliedzami, Ā. Ārgalis ir konkursa komitejas 
priek�sēdētājs, tomēr viņa klātbūtne TV ekrānā �ķiet ļoti gara, pat ņemot vērā �o amatu. 
Kā projektam paskaidroja LTV juriste Ingrīda Veik�a, Andra Ārgaļa piedalī�anās izstādē 
un balvu pasnieg�ana tika atzīta par pārkāpumu un producents tika brīdināts. 
 
Visbeidzot jāpiemin TV 3 si�ets ar Violas Lazo (LSDSP) piedalī�anos. �is si�ets ir tipisks 
preidonotikums un rodas sajūta, ka �urnālistiem, kas gatavoju�i �o materiālu pret V. 
Lazo piedalī�anos bijusi ironiska attieksme. Deputāta kandidāte tiek filmēta saistītā ar 
ķīnie�u �urnālistu delegācijas vieso�anos Rīgā un, kā izrādās, ieņem vado�u amatu 
Latvijas �urnālistu savienība. V. Lazo filmēta pastaigājoties gan Daugavas malu un cita 
starpā diskutējot par līdzībām ķīnie�u un latvie�u virtuvēs.  
 
 



 17 

 
Attieksme pret partijām   
 
Jau pieminēts, ka visvairāk iespējamās slēptās reklāmas gadījumu novērots Radio 
PIK, kas pirms vēlē�anām izmantoja savu raidlaiku LSDLP slavinā�anai. Arī radio 
displejā, kur parasti parādās radio frekvence, Radio PIK viļņos aicināja balsot par 
LSDLP un 3. sarakstu.   
  
 

Otrajā vietā iespējamas slēptās reklāmas gadījumu ziņā raidorganizācijās 
ierindojas Tautas partija. Septiņi TP deputāti viesojās arī radio Skonto, kur tomēr 
bija norāde, ka TP viesa klātbūtne apmaksāta. �o norādi tomēr varētu uzskatīt 
par klausītājiem pārprotamu.  Tad, kad TP pārstāvji �anriski līdzīgā veidā viesojas 
LNT brokastīs, atzīme, ka līdzdalība apmaksāta, neparādās.  
 
Tre�ajā vietā ierindojas LSDSP, kuras deputātu kandidātus, sākot jau no pirmās 
septembra nedēļas atspoguļo LNT brokastīs. Interesanti, ka piesakot kārtējo 
sociāldemokrātu, �urnālists saka �pie mums, kā jau ierasts, �ajā laikā viesojas 
sociāldemokrāti�. 
 

 

 LSDLP SDS PCTVL TP LC LPP JL 
 

Centrs 
 

LSDSP 
 

Kopā  
PIK 98   2         100 

LR1       1       1 

LR2    1   1       2 

LTV1      1 1       2 

LTV2       2    1   3 

LNT     7   1  1 7 16 

TV3              1 1 

Kopā 98 1 2 13 1 1 1 1 8  

1
1

1

1

1

2
8

13

98

0 20 40 60 80 100

LPP

JL

Centrs

SDS

LC

PCTVL

LSDSP

TP

LSDLP



 18 

 
 
NRTP iniciatīvas raidorganizāciju darba kvalitātes uzlabo�anā  
 
NRTP iknedēļu saņēma atskaites par konstatētajiem iespējamiem slēptās reklāmas 
gadījumiem. Tā kā projekts un padome ar �īm atskaitēm rīkojās pēc saviem ieskatiem, 
projekta un NRTP secinājumi par slēptās reklāmas pazīmju klātbūtni konkrētos 
gadījumos var nesakrist. Tomēr uz analīzē sniegto ziņu pamata NRTP par auditorijas 
maldinā�anu Radio PIK  sastādīja kontroles aktu un administratīvo protokolu, kas 
iesniegts Patērētāju tiesību aizsardzības centrā lietas izskatī�anai. Par auditorijas 
maldinā�anu NRTP atzina arī deputātu kandidātu klātbūtni �LNT brokastīs� , arī par �iem 
gadījumiem padome sastādīja kontroles aktu, pamatojoties uz kuru Padome ir pieņēmusi 
lēmumu par brīdinājuma izteik�anu. Padome arī konstatējusi reklāmas apjoma 
pārkāpums LTV 1; LNT, TV3 un TV 5 RĪGA. Par minētajiem pārkāpumiem tiks sastādīti 
kontroles akti. 
 

No NRTP 8. Saeimas vēlē�anu priek�vēlē�anu āgitācijas monitoringa atskaites. 
  
Nacionālā radio un televīzijas padome sadarbībā ar Sorosa fonds � Latvija un Sabiedrības par atklatību
�Delna� kopprojetu �Atklāti par 8. Saeimas priek�vēlē�anu kampaņas finansēm� un mediju pētī�anas
kompāniju �Observer�, no 22. jūlija līdz 3. septembrim veica nejau�ās izlases monitoringu, savukārt no 6.
septembra līdz 6. oktobrim veica pilnu visu programmu analīzi. Monitoringa ietvaros tika kontrolētas
sekojo�as raidorganizāciju programmas: LTV 1, LTV 2, TV3 � Latvija, LNT, TV-5, Latvijas Radio -1., 2., 4.,
SWH, SWH +, Radio Skonto, MIX FM un Radio PIK. 
 
Monitoringa laikā, SIA �Pikal un partneri� izplatītajā programmā �Radio Pik�  vairākkārt tik konstatēts, ka
reklāma (Sociāldemokrātiskās Labklājības partijas priek�vēlē�anu aģitācija) nav atdalīta no citas
programmas daļas, kā arī ne pirms, ne pēc reklāmas netiek paziņots, kura politiskā organizācija, politisko
organizāciju apvienība vai kur� deputātu kandidāts �o priek�vēlē�anu aģitāciju ir apmaksājis pats tie�i vai
apmaksu veicis, izmantojot citu personu pakalpojumus. Līdz ar to ir pārkāpts �Radio un televīzijas likuma�
22.panta 1. daļa, kā arī likuma �Par priek�vēlē�anu aģitāciju pirms Saeimas vēlē�anām� 7. panta 3.daļa.
10., 17., 24. septembrī izplatītais raidījums �Nedēļas apskats ar Juriju �uravļovu (SDLP)� pēc savas būtības
ir atzīstams par priek�vēlē�anu aģitāciju, tādējādi tika maldināta auditorija, kas saskaņā ar Radio un
televīzijas likuma 2.panta 13. punktu ir atzīstams par slēpto reklāmu, un kā rezultātā ir konstatēts Radio un
televīzijas likuma 22.panta 3. daļas pārkāpums. Par minētajiem pārkāpumiem ir sastādīts kontroles akts un
administratīvais protokols, kas iesniegts Patērētāju tiesību aizsardzības centrā lietas izskatī�anai. 
 
Raidorganizācijas A/S �Latvijas Neatkarīgā televīzija� izplatītajā programmā �LNT� 3., 10., 17., 24.
septembrī pārraidītās intervijas  ar 8. Saeimas deputāta kandidātiem pēc būtības ir atzīstamas par
priek�vēlē�anu aģitāciju. Ņemot vērā, ka intervijas nav identificējamas kā reklāma, kā arī ne pirms, ne pēc
minētajām intervijām nav norādes uz to, kura politiskā organizācija, politisko organizāciju apvienība vai
kur� deputātu kandidāts �o priek�vēlē�anu aģitāciju ir apmaksājis pats tie�i vai apmaksu veicis, izmantojot
citu personu pakalpojumus, tiek maldināta auditorija. Maldinot auditoriju minētās intervijas saskaņā ar
Radio un televīzijas likuma 2.panta 13. punktu ir atzīstamas par slēpto reklāmu, kā rezultātā ir konstatēts
Radio un televīzijas likuma 22.panta 3. daļas pārkāpums. Par minētajiem pārkāpumiem ir sastādīts
kontroles akts, pamatojoties uz kuru Padome ir pieņēmusi lēmumu par brīdinājuma izteik�anu. 
 
Nacionālās radio un televīzijas padomes monitoringa ietvaros Padome veica analīzi par reklāmas apjomiem
6 televīzijas raidorganizācijās � LTV 1; LTV2; LNT; TV 3; TV5 RĪGA; TEM TV, kā arī vienlaicīgi Padome veica
vienas nedēļas analīzi minētajās se�ās televīzijas raidorganizācijās, izmantojot Baltic Media Facts pētījumu
par reklāmas apjomiem. Reklāmas apjoma pārkāpums tika konstatēts LTV 1; LNT, TV3 un TV 5 RĪGA. Par
minētajiem pārkāpumiem tiks sastādīti kontroles akti. 
 



 19 

    
 
Kopsavilkums. Latvie�u nacionālā prese.  
 
Analizējot latviski iznāko�os nacionālos laikrakstus, iespējams secināt, ka daudzi definēja 
savus priek�vēlē�anu darbības principus, lai strādājot saskaņā ar tiem, �urnālisti 
lasītājam sniegtu pla�u ieskatu da�ādu partiju programmās, kandidātos, kā arī dotu citu 
lietderīgu informāciju, kas ļauj veiksmīgāk izdarīt savu politisko izvēli. �ādi standarti tika 
noteikti laikrakstā Dienā, NRA, Rīgas balsī un Dienas Biznesā, savukārt par laikrakstu 
�Vakara Ziņas� un �Jaunā avīze� priek�vēlē�anu politiku varēja tikai nojaust. Par to 
iespējams spriest, pārskatot laikrakstus priek�vēlē�anu periodā. �ajos divos laikrakstos 
netika atrastas redakcijas vēstules savam lasītājam, kurā viņ� tiktu informēts par 
laikraksta darbības pamatprincipiem priek�vēlē�anu laikā. 
 
Tomēr arī stingra savu principu deklarē�ana laikrakstus nepasargāja no publikācijām 
(ziņu lapās), kurās jūtama laikraksta nosvēr�anās par labu kādam konkrētam 
politiskajam spēkam, nekritiski vai glu�i pretēji � kritiski, bez dokumentāla pamatojuma 
un iesaistīto pu�u viedokļiem, atspoguļojot notikumus. Analīzes gaitā secināts, ka tie�i 
notikumu atspoguļo�ana, neuzklausot visas iesaistītās puses, ir viens no izplatītākajiem 
gadījumiem, kas, saskaņā ar analīzes kritērijiem, lika atlasīt attiecīgās publikācijas. 
Jānorāda, ka viens no kvalitatīvas �urnālistikas pamatprincipiem ir visu iesaistīto pu�u 
aptaujā�ana un viedokļu atspoguļo�ana rakstā. Turklāt, ja kāda no iesaistītajām 
personām atteikusies atbildēt uz �urnālista jautājumiem, lasītājam par to vajadzētu 
uzzināt. Atlasītajos rakstos tomēr nereti nav atrodamas ziņas par to, vai �urnālists vispār 
centies izzināt visu pu�u viedokļus. �ādā situācijā visvairāk zaudē tie�i lasītājs, kam 
liegta iespēja pa�am izdarīt secinājumus par notiku�o, kas ir jo īpa�i svarīgi 
priek�vēlē�anu periodā. 
 
Pozitīvi vērtējams fakts, ka neviens laikraksts savās ziņu lapās neizteica klaju aicinājumu 
balsot par kādu politisko partiju, vai arī, glu�i pretēji, ziņu materiālos neaicināja par kādu 
partiju nebalsot. Tāpat jāatzīmē, ka nacionālajiem laikrakstiem ir izdevies izvairīties no 
�pseidoziņu� publicē�anas, proti, no ziņām par notikumiem, kas notikuma statusu iegūst 
tikai pateicoties politiķu līdzdalībai tajos. 
 
Tomēr nevar neatzīmēt, ka da�i laikraksti, publicējot intervijas ar partiju līderiem, vai arī 
atspoguļojot partiju un vēlētāju tik�anās reizes, nav kritiski izvērtēju�i partiju atbildes uz 
jautājumiem, vai arī jautājumus uzstādīju�i tādā formā, kas partijām ļauj nodarboties ar 
priek�vēlē�anu aģitāciju. Arī �ādā situācijā zaudētājs ir lasītājs, jo tam neatgādina partiju 
iepriek�ējo gadu solījumus un neanalizē to izpildi. Tāpat trūkst analīzes par doto 
solījumu atbilstību demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatprincipiem, kā arī iespēju tos 
īstenot brīvā tirgus apstākļos. 
 
Kopumā pēc laikrakstu ziņu lappu�u materiālu analīzes pētījuma autori neapalvo, ka 
�urnālisti vai laikraksti par publikācijām, kuras atlasītas pēc izvirzītajiem kritērijiem, 
saņēmu�i neuzrādītu samaksu. Taču �īs publikācijas liecina vismaz par neprofesionālu 
�urnālistiku. 
 



 20 

Vispārējo tendenču raksturojums 
 
Divu mēne�u laikā septiņos latviski iznāko�ajos nacionālajos laikrakstos tika konstatēti 55 
iespējamās slēptās reklāmas gadījumi. 
 
Visbie�āk raksti atlasīti pēc 3.kritērija � viedokļi par deputāta kandidātu vai partiju atlasīti 
tā, lai apstiprinātu sākotnējo vēstījuma nolūku. Kopumā atlasīti 17 �ādi raksti.  Visvairāk 
� 9 �ādi raksti konstatēti Lauku avīzē, kurai seko NRA ar 6 �ādām publikācijām. 
3.kritērijs visbie�āk atrasts 2 veidu rakstos: 
 

1. Raksti, kuros partija vai deputāta kandidāts tiek atspoguļots pozitīvā gaismā. 
Piemēram, kandidātam no laikraksta lappusēm tiek dota iespēja nodarboties ar 
savas partijas popularizē�anu vai klaju aģitāciju, bet �urnālists nav izvērtējis �o 
solījumu ticamību. Piemēram Pirmās partijas devītais vilnis (LA) � raksts 
uzskatāms par klaju Latvijas Pirmās partijas (LPP) propagandu, kurā partijas 
programma un solījumi vēlētājam netiek kritiski izvērtēti, kā arī nav jauno 
solījumu konfrontācijas ar solījumiem, kurus �īs partijas pārstāvji deva pirms 4 
gadiem. Nereti materiāls ar viena deputāta kandidāta vai partijas viedokli 
atspoguļots kā ziņu materiāls, nevis intervija. Spilgts �āda tipa rakstu piemērs ir 
LA 17.09. publicētais raksts G.Bērziņ� ba�īgs par Latvijas neatkarību, kurā 2/3 
raksta sastāda Gundāra Bērziņa (TP) viedoklis, kas netiek konfrontēts ar faktiem. 

 
Tāpat �āda tipa raksti atrodami starp ziņām, kurās atspoguļoti aktuāli notikumi. 
Visspilgtākais �āda tipa rakstu piemērs ir ziņas par deputāta kandidāta Jāņa Ādamsona 
(LSDSP) aizstāvībai rīkoto koncertu. No atlasītajām ziņām noprotams, ka �urnālisti 
materiāla tap�anas laikā ir apmeklēju�i tikai vienu preses konferenci, kuru rīkoja LSDSP 
un to pla�i atspoguļoju�i, pat neiedziļinoties, cik pamatoti ir vienpusīgie apgalvojumi par 
tiesas spriedumu, kurus izteiku�i cilvēki, kuri pārstāv to pa�u partiju, kuru J.Ādamsons. 
Piemēram, LA Roks par Ādamsonu 27.08., NRA Rīko koncertu par tiesisku Latviju 27.08., 
VZ Deputāta aizstāvībai rīko rokkoncertu 27.08. 
 
Vērtējot �īs kategorijas rakstus, nevar neatzīmēt arī vienu JA publikāciju � Politiķi 
izmanto sausumu 13.09., kurā vārds vārdā pārrakstīta Zemkopības ministrijas preses 
relīze. Glu�i dabiski, ka tajā visi fakti būs atlasīti tikai tā, lai pozitīvā gaismā atspoguļotu 
zemkopības ministra Ata Slaktera (TP) darbību. 
 

2. Otra tipa �ai kategorijai atbilsto�ie raksti ir tādi, kuros kāda partija parādīta izcili 
negatīvā (ne kritiskā) gaismā, �urnālista �negatīvismam� trūks faktuāla 
pamatojuma un visbie�āk tas izriet no pieļāvumiem.  

 
Piemēram, NRA 20.09 publicētais raksts TP pa�valdības priviliģētas dotāciju saņem�anā  
- �ajā rakstā gan virsrakstā, gan ievada rindkopā apgalvotais balstīts tikai uz 
pieņēmumiem. Tikai vienam no aptaujātajiem pa�valdību vadītājiem ir kaut kas atteikts, 
turklāt nav FM viedokļa par atteikuma iemesliem, rakstā nav eksperta vērtējuma, ir tikai 
pa�valdības vadītāja subjektīvas pārdomas. Tāpat rakstā nav atrodams neviens 
pa�valdības vadītājs, kas varētu apstiprināt �urnālista izteiktās aizdomas. Vēl būtiskāk, 
problēmas izpratnei, nav veikta finansu pie�ķīruma salīdzino�ā analīze, kas lasītājam 



 21 

daudz labāk palīdzētu saprast notiku�o, nekā da�u pa�valdību vadītāju subjektīvās 
pārdomas. 
 
Tāpat pie �īs kategorijas rakstiem pieskaitāmi pseidoanalītiskie raksti par Saeimas un 
valdību veikumu, kuros fakti ir atlasīti vienpusīgi, lai apstiprinātu, piemēram, viena 
premjera pozitīvo tēlu, bet divu citu � negatīvo. (7.Saeima korupcijas purvājā, NRA). Pēc 
�ī raksta lasītājs var spriest, ka viss labais valstī noticis tikai pateicoties ekspremjeram V. 
Kri�topanam (ZZS). Vienlaikus lasītājam tiek dots mājiens, ka A. �ķēles laikā līdztekus 
citām neveiksmēm noticis pat saules aptumsums. 
 
Līdzīga situācija jeb vienpusīga faktu atlase vērojama NRA, atspoguļojot Iek�lietu 
ministra paveikto (Oran�ais runcis pie iek�lietu krējumu poda NRA 16.09.) vai Aizejo�ie 
NRA 28.09). Patiesībā �ie raksti iederētos laikraksta komentāru lapās, kurās pausts 
avīzes vērtējums partijas vai ministru darbam, nevis ziņu lapās, kurās lasītājs cer saņemt 
analītisku un objektīvu informāciju. 
 
Otrs visbie�āk neievērotais kritērijs ir iesaistīto pu�u viedokļu trūkums. �ādi raksti 
kopskaitā konstatēti 13. Visvairāk �ādu rakstu konstatēts NRA (7), kurai seko RB ar 4 
�ādiem rakstiem. �ie raksti parasti ir par aktuāliem notikumiem vai arī �urnālista 
atklātiem pārkāpumiem partiju vai to amatpersonu darbā. �ādi raksti, kuros atspoguļotā 
tēma ir interesanta un lasītājam nozīmīga būtiski zaudē, ja �urnālists nav noskaidrojis 
visu iesaistīto pu�u viedokļus. Piemēram, Pa�valdības var palikt bez atlīdzības par 
sausuma postījumiem NRA 10.09. � no �ī raksta lasītājam tā arī nav skaidrs, kuras tad 
būs tās izredzētās pa�valdības, kuras saņems kompensācijas, kuras nesaņems. Rakstā 
nav arī valdības viedokļa, lai gan tā tiek vainota kompensāciju nevienlīdzīgā sadalē. 
 
Pie �īs kategorijas pieskaitāmi arī tādi raksti, kuros kāda konkrēta amatpersona tiek 
vainota noziegumos, kuri nav apstiprināti no tiesībaizsardzības iestā�u puses, un kuros 
arī vainīgajam netiek dota iespēja izteikties. Piemēram, Premjers iespējams, atpelnījis 
jahtas braucienu NRA 19.08 � raksts, kurā nav premjera viedokļa vai Laksa pārmērīgi 
apmaksājis publicitāti RB 04.10 � raksts, kurā nav iz�ķērdībā un nelikumīgā līdzekļu 
tērē�anā vainotā A.Laksas viedokļa. 
 
Tre�ais visizplatītākais veids ir 5. kritērija neievēro�ana. Proti, intervijas, kurās atrodami 
�anram neatbilsto�i jautājumi vai arī kuru laikā �urnālists nav centies uzdot precizējo�us 
jautājumus, ļaujot partijas deputāta kandidātam nodarboties ar propagandu. �ādi raksti 
konstatēti 11, 8 no tiem publicēti JA. Spilgts �āda tipa rakstu piemērs ir intervija ar I. 
Bērziņu (LC) 30.08., kurā līdztekus jautājumiem par ārlietu ministra darbu, atrodami arī 
jautājumi, kur, piemēram, ministrs mīl atpūsties vai kādi ir viņa [dzīves] principi. Turklāt 
uzdotie jautājumi ļauj I.Bērziņam (un arī citiem JA intervētajiem deputāta kandidātiem) 
nodarboties ar priek�vēlē�anu aģitāciju. 
 
Vērtējot nacionālo laikrakstu publikācijas pēc analīzes kritērijiem, secināts, ka 4 reizes 
deputāta kandidāts izmantots kā vienīgais, galvenais notikuma komentētājs. Piemēram, 
Diena Bojāram neliedz pirkt Kukula zemi 15.08. � rakstā iespējamo Intere�u konflikta 
likuma pārkāpumu komentēt lūgti vairāki neatkarīgi juristi, kā arī Saeimas deputāts un 
konkurējo�as partijas pārstāvis Jānis Lagzdiņ� (TP). Protams, J.Lagzdiņa vadītā Saeimas 
komisija ir piedalījusies �ī likuma rakstī�anā, bet, sekojot līdzi deputātu debatēm, varēja 



 22 

secināt ka daudz būtisku ieteikumu likuma tap�anas laikā bija arī citu frakciju 
deputātiem, tāpēc objektīvāk būtu vai nu jautāt vēl vairākiem deputātiem, vai arī 
pajautāt vēl kādam neatkarīgajam juristam vai Saeimas Juridiskā biroja vadītājam, kur� 
varētu skaidrot, ko ar �o likumu domājusi Saeima. �āda informācija palielinātu raksta 
ticamību. Tāpat 4 reizes nacionālie laikraksti publicēju�i ziņas par tā saucamajiem 
pseidonotikumiem. Spilgtākie pseidonotikumu piemēri ir gari apraksti par deputātu 
kandidātu izdotajām grāmatām, kas ļauj politiķiem parādīties pozitīvā gaismā (LA 
Teorētiķis Bojārs un romantiķis Panteļējevs 06.08.), vai arī grāmatām par politiķiem 
(NRA Labvakar, Edvīn Inkēn 16.08) 
 
Visbeidzot, vērtējot laikrakstu publikācijas, jāatzīmē, ka 2 reizes nacionālajos laikrakstos 
bija publicēti apmaksāti materiāli, kas atgādināja �urnālistu sagatavotus materiālus un 
kur nebija nepārprotami norādīts, ka materiāls apmaksāts (NRA Mazākumtautību izglītība 
kopīgi jāpilnveido, nevis jāpolitizē 27.09 � atzīme, materiāls tapis sadarbībā ar IZM 
lasītājam nedod skaidru priek�statu, ka tas ir apmaksāts, tātad IZM izdevīgs), vai arī 
atzīme par to, ka tas ir apmaksāts laukums atrodama pa�ās beigās pa lapām dalītai 
intervijai (LA Profesionālis Godmanis un viņa mar�ala plāns 08.08.) 
 
Laikrakstu salīdzino�ā analīze 
 
Visvairāk gadījumu, kas atbilst analīzes kritērijiem, atlasīti laikrakstos NRA (16) un Lauku 
avīze (16). 
 

 
LA visbie�āk konstatētie gadījumi ir vienpusīga, nekritiska attieksme pret kādu partiju vai 
deputāta kandidātu. Visvairāk (5 reizes) pozitīvā gaismā �ajā laikrakstā atspoguļota 
partija LC vai tās deputāta kandidāti, tai seko Jaunais Laiks ar 3 publikācijām un TP ar 2 
pozitīvām publikācijām. Jāatzīmē, ka, piemēram, laikraksts devis iespēju JL līderim 
E.Rep�em ziņu lapā publicēt uzsaukumu, jeb aicinājumu balsot par viņa vadīto partiju, 
kas nav nodalīts kā reklāma.  
 
Laikrakstā NRA, kurā arī konstatēti 16 iespējamās slēptās reklāmas gadījumi, visbie�āk 
dominē vienpusēja viedokļu atlase (6) vai arī ziņas, kurās trūkst iesaistītās puses 
viedokļa (7). Visbie�āk laikrakstā analizējamā periodā negatīvā gaismā atspoguļota 

3

10

16

16

4

4

0 2 4 6 8 10 12 14 16 18

Diena

Jaunā avīze

Neatkarīgā Rīta Avīze

Lauku Avīze

Rīgas Balss

Vakara Ziņas



 23 

Tautas partija (8 reizes), bet Latvijas ceļ� � 2 reizes. Tiesa gan, ja TP gadījumā negatīvā 
gaismā atspoguļota gan pati partija, gan tās ministri un biju�ais premjers, tad vienīgais 
LC pārstāvis, kas atspoguļots negatīvā gaismā ir premjers Andris Bērziņ�. Jānorāda, ka 
laikraksts 2 reizes publicējis rakstus, kuros premjers vainots nopietnos amatnoziegumos, 
bet kuros nav pa�a premjera viedokļa (Premjers iespējams atpelnījis jahtas braucienu 
19.08. un Premjers iespējams ietekmējis CVK locekļus). 2 reizes negatīvu publicitāti 
laikraksts ziņu lappusēs guvusi arī LPP, kuras līderis Arnolds Laksa līdzīgi kā premjers 
vienā rakstā (Latvijas Krājbankas biju�o vadību vaino krāp�anā 03.10.) tiek vainots 
noziedzīgā rīcībā, taču viņa viedoklis par notiku�o nav vaicāts. Līdzīgs ir arī otrs raksts 
par LPP, kurā partija tiek vainota fotogrāfu krāp�anā, kurā pausts tikai fotogrāfu 
viedoklis, bet kurā nav citu pu�u viedokļa. Tā lasītājam liegta iespēja izvērtēt partijas 
rīcību un, balstoties uz faktiem, ne �urnālista pieņēmumiem, izdarīt secinājumus. 
 
Tre�ajā vietā ar 10 gadījumiem ir JA. �is laikraksts 8 reizes publicējis intervijas, kurās 
deputāta kandidātiem bija iespēja parādīties pozitīvā gaismā. Visvairāk pozitīvu interviju 
(5) ir ar LC līderiem. Turklāt jānorāda, ka tēmas, par kurām notika intervijas (ar 
I.Godmani � par dro�ību, ar K.Lībani - par pa�apziņu), precīzi atbilst partijas 
priek�vēlē�anu kampaņas motīviem, kuros tie�i I.Godmais pauda gatavību uzņemties 
vadīt Iek�lietu ministriju, bet K.Lībane runāja par tautas pa�lepnumu. Vēl jāpiebilst, ka 
laikraksts arī publicējis LC deputāta kandidāta Pētera Apiņa pa�slavino�u interviju 
(04.10) pa�am ar sevi, kurā viņ� stāsta par grāmatu izdo�anu.  
 
Vērtējot �o laikrakstu, jāatzīmē arī divi topo�o deputātu (A.Gardas (Latvie�u partija) un 
D.Īvāna (LSDSP)) māju apraksti, kas ļauj deputāta kandidātiem radīt iespaidu par sevi 
kā par jaukiem cilvēkiem, kas mitinās interesantos mājokļos. 
 
4 gadījumi konstatēti laikrakstā Rīgas Balss, no tiem visi saistīti ar iesaistīto pu�u 
viedokļu neuzklausī�anu. Tomēr iespējams secināt, ka laikraksts nav īpa�i izvēlējies 
�neuzklausīt� kādas konkrētas partijas pārstāvjus. Tā pa reizei trūkst viedokļa no LPP 
(A.Laksa, kur� it kā esot pārmērīgi apmaksājis publicitāti (04.10) ), TP (A.�ķēle, kur� it 
kā slepkavojot spirta uzņēmumus (26.08), Sociāldemokrātiskās Labklājības partijas (Nav 
pavaicāts, kāpēc J. �uravļovs savā partijā uzaicinājis �dīvainus cilvēkus� (05.08)). 
Savukārt vienu reizi ziņā par J.Ādamsona tiesas procesu, dota iespēja gari un pla�i 
izteikties J.Ādamsonam, pieļaujot da�ādas spiediena izdarī�anas, bet nedodot iespēju 
spiediena izdarītājiem izteikt viedokli. 
 
Savukārt laikrakstā VZ konstatēti 4 gadījumi, no kuriem katrs ietilpst citā kategorijā. Arī 
vērtējot �os rakstus no partiju izdevīguma vai neizdevīguma viedokļa, jāatzīmē, ka katrā 
no tiem ieguvēja vai zaudētāja bija cita partija. �ajā laikrakstā jāatzīmē raksts Sektas 
vervē pusaud�us 14.08., kurā kā vienīgais Saeimas deputāts notikumu komentēja 
A.�lesers (LPP), turklāt �im deputātam ir visai pastarpināta saistība ar reliģiskajām 
sektām, taču tas ļauj lasītājam par viņu spriest kā par �ādus jautājumus pārzino�u 
cilvēku. Savukārt laikraksta pētījums par E.Rep�es (JL) sievām (07.09) bija tipisks 
pseidonotikuma piemērs, jo, pirmkārt, �āda informācija jau iepriek� tikusi publicēta, 
otrkārt, laikrakstam nebija izdevies nointervēt nedz pa�u E.Rep�i, nedz viņa biju�ās 
laulātās draudzenes, tāpēc notikums neieguva objektivitātes pieskaņu, jo neviens no 
tie�i iesaistītajiem notiku�o nekomentēja. Savukārt raksts par rokkoncertu J.Ādamsona 
aizstāvībai (27.08) viennozīmīgi rāda, kā par notikumu tiek padarīta vienas partijas 



 24 

preses konference, turklāt nesniedzot lasītājam �ādu partijas aktivitā�u kritisku 
novērtējumu. Savukārt raksts Sajuzplodimport vadītājs sponsorē TP, ir raksts, kurā 
trūkst iesaistīto pu�u viedokļa, gadījumā ja kāds tiek vainots �aubīgā rīcībā (�ajā 
gadījumā A.�ķēle). 
 
Laikrakstā Diena konstatēti 3 iespējamie pārkāpumi, 2 gadījumi, kuros deputāta 
kandidāts ir vienīgais (galvenais) notikuma komentētājs, bet 1 � kurā skaidri saskatāma 
partijas simbolika. 2 reizes �is laikraksts kā galveno komentētāju izmantojis TP deputāta 
kandidātu. 1.gadījums ar J.Lagzdiņu jau sīki aprakstīts augstāk, savukārt 2.rakstā 
Bārbijrozā drauds Basteja Bulvārī kā visvairāk cietu�ais nama iedzīvotājs figurē pirmā 
stāva iedzīvotājs, deputāta kandidāts R.Pauls. �āda publicitāte ļauj deputāta kandidātam 
parādīties pozitīvā gaismā un vēlētājam liek noprast, ka arī deputāta kandidātam ir tādas 
pa�as problēmas kā jebkuram citam iedzīvotājam. Tā kā visai ap�aubāma ir iespēja, ka 
R.Pauls ir vienīgais �ī nama 1.stāva iedzīvotājs (ja tā tas bija, �urnālistam to vajadzēja 
norādīt, lai nerastos �aubas), tāpēc nav saprotama viņa kā komentētāja izvēle 
priek�vēlē�anu periodā. Savukārt 3. gadījums saistīts ar partijas kandidātu saraksta 
numura popularizē�anu. Proti, nav saprotams, kāpēc kā persona ar izvilktu numuru 
izraudzīta tie�i A. Kantāne, kas turklāt uzskatāmi demonstrē partijas saraksta numuru 
(JL) (10.08). 
 
Attieksme pret partijām 
 
Visvairāk pozitīvu publikāciju ir par partiju LC (11). �eit gan jāatzīmē, ka pamatā pozitīvo 
publicitāti veido nekritiskās JA intervijas ar partijas līderiem, kā arī LA pozitīvās 
publikācijas par partijas līderu veikumu un viņu viedokļa nekritiska atspoguļo�ana, īpa�i, 
ziņojot par partijas priek�vēlē�anu aktivitātēm. 
 
 

 
 
Otro vietu pozitīvas publicitātes iegū�anā ieņem TP (6) un LSDSP (6). Vērtējot �īs ziņas 
saturiski, var secināt, ka LSDSP pozitīvo publicitiāti pamatā nodro�ināja J.Ādamsona 

11

6 6
5

2 2
1 1 1 1

0

2

4

6

8

10

12

Latvijas
ceļ�

Tautas
partija 

LSDSP Jaunais
laiks

LPP Centrs TB/LNNK Latvie�u
partija

ZZS SDS

Partijas, kas atspoguļotas pozitīvi 



 25 

gadījums �ziņas par viņa svītro�anu no deputātu kandidātu saraksta un ziņas par viņa 
aizstāvībai rīkoto rokkoncertu, kas publicētas da�ādos laikrakstos. 
 
Savukārt TP pozitīvā publicitāte nodro�ināta, veiksmīgi izmantojot ministriju preses 
dienestus (1 ziņa JA, kas bija pārpublicēta ZM preses relīze, kā arī IZM apmaksātais 
laukums NRA, kurā tomēr nebija nepārprotami norādīts, ka laukums ir apmaksāts). 
Pārējos gadījumus, ir grūti klasificēt kā līdzīgus. Piemēram, LA ir publicēta slavino�a 
informācija par TP priek�vēlē�anu pasākumu, bet Diena da�ādus TP pārstāvjus 2 reizes 
izmantojusi kā galvenos notikuma komentētājus. 
 
Tre�ajā vietā pozitīvas pubicitātes ziņā ir JL (5). 3 no �iem rakstiem publicēti LA, turklāt 
tie ir raksti (intervija, ziņa un E. Rep�es aicinājums), kuros laikraksta ziņu lapās partijai 
ļauts nodarboties ar propagandu un aģitāciju, bez kritiska �urnālista vērtējumu. Savukārt 
viena pozitīvā publikācija ir intervija ar A. Kantāni (JA 06.09), bet reizi � fotogrāfija, kurā 
labi atpazīstams partijas vēlē�anu saraksta numurs (Diena 10.08) 
 
Ceturtajā vietā pozitīvas publicitātes ziņā ir LPP(2), kura viena pozitīvā publikācija 
atrodama LA (ziņa par partijas priek�vēlē�anu aktivitātēm un aģitāciju), bet otra � VZ, 
kur partijas pārstāvis izmantots kā vienīgais deputāts, kur� komentē notikumu.  
 
2 pozitīvas publikācijas ir arī par politisko apvienību Centrs. Abas �īs publikācijas (viena 
LA, viena JA) saistītas ar nekritisku attieksmi pret partijas priek�vēlē�anu aģitācijas 
pasākumiem. 
 
Nepārspēts līderis negatīvās publicitātes ziņā ir TP (11). 8 no �īm ziņām publicētas NRA. 
Jau augstāk minēts, ka tie ir raksti, kuros viedokļi atlasīti tā, lai partija vai tās ministrs 
parādītos negatīvā gaismā, kā arī raksti, kuros partijas līderis un parija tiek vainota 
�aubīgās un nelikumīgās darbībās, taču partijas pārstāvju viedoklis nav jautāts. Pa vienai 
negatīvai publikācijai atrodamas arī LA, RB un VZ. �ajos laikrakstos atrodamā publicitāte 
saistāma ar to, ka �urnālisti nav pajautāju�i TP viedokli situācijā, kurā partija vai tās 
pārstāvis tiek vainots �aubīgā rīcībā. 
 
Otro vietu negatīvas publicitātes ziņā ieņem LPP ar 3 publikācijām, 2 no kurām ir 
publicētas laikrakstā NRA. Arī �īs publikācijas saistās ar viedokļa nejautā�anu 
iesaistītajām personām. Savukārt viena publikācija atrodama RB. Analizējot publikācijas 

11

2
1

3

0

2

4

6

8

10

12

TP LC JL LPP

Partijas, kas atspoguļotas negatīvi 



 26 

pēc satura var secināt, ka 2 no tām saistās ar A.Laksu (viena RB un viena NRA), kura 
viedokli �urnālisti nav centu�ies noskaidrot. 
 
2 negatīvas publikācijas atrodamas arī par LC, bet tās jau aukstāk aprakstītas. (2 NRA 
publikācijas, kurās nav premjera A.Bērziņa viedokļa). 
 
 
 

 Tautas partija Latvijas  Ceļ� LSDSP Jaunais Laiks LP P  Centrs TB/LNNK Latvie�u ZZS SDS LSDLP 
Kopā 

  + - + - + + - + - + + + +   
 

Diena 2     1          
 

3 
Jaunā 
avīze 1  5  1 1    1  1    

 
10 

Neatkarīgā 
Rīta Avīze 1 8 1 2 1    2    1   

 
16 

Lauku 
Avīze 2 1 5  2 3  1  1 1   1  

 
17* 

Rīgas 
Balss  1   1    1      1 

 
4 

Vakara 
Ziņas  1   1  1 1        

 
4 

                 
 

KOPĀ 6 11 13 2 6 5 1 2 3 2 1 1 1 1 1 
 

 
*Viens raksts, kurā minēts gan J. Bojārs (LSDSP), gan A. Panteļējevs (LC)  
 
 
 
 
 
 



 27 

 
Kopsavilkums. Krievu nacionālā prese.  
 
Kritiski izvērtējot rezultātus, problemātisko rakstu bie�o parādī�anos krievu nacionālajā 
presē ir iespējams skaidrot ar nepietiekamu raksto�o �urnālistu profesionalitāti.  Ja 
laikraksts izvēlas atbalstīt noteiktu partiju vai politisko kustību, tam būtu tas skaidri 
jānoformulē, lai nemaldinātu lasītājus, kas uz saņemtās informācijas pamata veido savu 
politisko izvēli. 
 
Jāatzīst, ka katrai avīzei ir tiesības veidot savu viedokli un paust to, kā arī publiski 
paziņot par savu politisko nostāju un/vai saikni ar politisko grupu vai partiju. Tomēr ir 
svarīgi, ka �ādos gadījumos lasītājs tiek pasargāts no maldinā�anas, proti avīzei skaidri 
jādefinē, ka tā sniedz nevis objektīvas ziņas, bet pau� noteiktas partijas viedokli. 
 
Nepiecie�ams atzīmēt, ka krievu laikrakstos priek�vēlē�anu perioda laikā turpināja 
strādāt �urnālisti, kuri vienlaicīgi bija deputātu  kandidāti vai pa�valdību deputāti. �ādi 
raksti liek ap�aubīt laikrakstu spēju un vēlmi palikt objektīvam, un sniegt lasītajam 
daudzpusīgu informāciju, ka arī laikraksta spēju pa�am sara�ot nepiecie�amo saturu un 
pietiekami kvalificēti analizēt da�ādus jautājumus. 
 
Vienlaicīgi, arī krievu laikraksti nebija imūni pret �pseidonotikumiem�, gan 
izmantojot deputāta kandidātu kā vienīgo kāda notikuma komentētāju,  gan arī 
atspoguļojot notikumus tikai tāpēc, lai deputāta kandidātam dotu iespēju 
parādīties. Tuklāt jāatzīst, ka krievu nacionālā prese bija vienīgā, kas atspoguļoja 
deputātu kandidātus, kam nebija nekāda sakara ar atspoguļojamo notikumu.  
 
Krievu nacionālā presē parādās arī intervijas tipa raksti ar deputāta kandidātiem, 
kuriem ir raksturīgs vienpusīgums, �urnālists paļaujas tikai uz pa�a intervējamā atbildēm, 
un neveic papildu analītisko darbu, tāpēc intervijas, kas ir ļoti interesants un pēc būtības 
kritiskai analīzei labi piemērots �anrs krievu nacionālajos laikrakstos netiek pilnībā 
izmantots.  
 
Visbeidzot, jāpiemin, ka rakstos nereti nav minēts kādas no iesaistītajām pusēm 
viedoklis. Tā rakstā, kurā tiek ap�aubīta kāda politiskā lēmuma pamatotība vai politiskā 
aktiera godīgums paralēli netiek fiksēts mēģinājums noskaidrot �vainīgās� vai iesaistītas 
personas viedokli par aprakstīto notikumu. Tas mazina raksta ticamību un no potenciāli 
�urnālistiski interesantas problēmas, kuras atklā�ana varētu kaut ko mainīt politiskajā 
procesā, kļūst tikai par vienas puses nomelno�anu.  
 



 28 

 
 
 
Vispārējo tendenču raksturojums 
 
Sabiedrība lielā mērā uzticas masu saziņas līdzekļiem un atkārto�ana ir viena no 
spēcīgākajām komunikācijā izmantotajām ietekmē�anas metodēm, tāpēc nepamatota 
deputāta kandidāta pieminē�ana var būtiski izkropļot auditorijas priek�status par reālo 
politisko spēku samēru valstī, kā arī par reālo politisko aktieru ieguldījumu, kā pozitīvu, 
tā negatīvu. Tāpēc �urnālistiem vajadzētu īpa�i izvairīties no deputāta kandidātu 
pieminē�anas bez acīmredzama iemesla gan pozitīvā, gan arī negatīvā snieguma 
kontekstā. 
 
Tomēr tie�i �āda kļūda ierindojas pirmajā vietā pēc parādī�anās bie�uma analizētajās 
ziņās. Proti, tas ir 2. kritērijs (summējot kopā 2a, 2b, 2c), kas attiecas uz gadījumiem, 
kuros notikums kļūst ievērojams un laikrakstā atspoguļojams tikai tāpēc, ka tajā piedalās 
vai to komentē deputāta kandidāts.  
 
Visvairāk saskaņā ar �o kritēriju tika novēroti raksti, kuros deputāta kandidāts izmantots 
kā vienīgais vai galvenais notikuma komentētājs vai raksturotājs (2b). Kā piemēru �eit 
var minēt   laikraksta �Vesti segodņa� rakstu "Daugavpilij draud bankrots?", kas tika 
publicēts 24. septembrī. Autors atspoguļojamā notikuma - Daugavpils kredīta saistību 
kārto�anas plāna komentē�anai izmantoja interviju ar vienu cilvēku. �ajā gadījumā Ilja 
Podkolzins, no politiskās apvienības PCTVL komentē Daugavpils mēra Riharda Eigima, 
(Latgales Gaisma) darbu. �āda avotu izvēle liek ap�aubīt vēlmi atspoguļot konfliktu 
pilnīgi un objektīvi, it īpa�i ņemot vērā cīņu par vēlētājiem, kas norisinās starp PCTVL un 
Latgales Gaismu Latgalē. �ādi raksti, kas atspoguļo tie�i �o divu politisko spēku cīņu, 
pētījuma laikā parādījās vairākkārt gan laikrakstos �Vesti segodņa�, kura vairāku rakstu 
par Latgales Gaismu vienīgais avots bija Ilja Podkolzins, kā arī laikrakstā �Panorama 
Latvii�, kas, pau�ot pilnīgu atbalstu apvienībai PCTVL, par partiju Latgales Gaisma un tās 
līderi Rihardu Eigimu rakstīja tikai negatīvi.  
 
Runājot par �urnālistu attiecībām ar ziņu avotiem vai komentētājiem ir jāatzīmē kāda 
bīstama tendence, kas, mūsuprāt apdraud laikrakstu uzticamību. Proti da�i laikraksti 
priek�vēlē�anu laikā publicēja rakstus kuru autori bija Rīgas domes vai Saeimas deputāti. 
Laikrakstos vairākkārt parādījās Jakova Plinera rakstītās ziņas par izglītības jautājumiem, 
Daugavpils domes deputāta Iljas Podkolzina raksti par R. Eigimu un Daugavpils Domes 
pasākumiem, ka arī da�i Rīgas Domes deputāta Alika Giļmana komentāri par Latvijas 
politiku, kuros viņ� aicina atbalstīt PCTVL.  
 
�ādi raksti liek ap�aubīt laikrakstu spēju un vēlmi palikt objektīvam, un sniegt lasītajam 
daudzpusīgu informāciju, ka arī laikraksta spēju pa�am sara�ot nepiecie�amo saturu un 
pietiekami kvalificēti analizēt da�ādus jautājumus. �ī pēdējā laikrakstu snieguma īpatnība 
� nespēja kvalificēti un analītiski risināt problēmas savās lappusēs ir vienīgais 
arguments, kas ļauj izskaidrot aizrau�anos ar �urnālistu darba deleģē�anu deputātiem 
vai deputātu kandidātiem.  
 
 



 29 

Tāpat tika novēroti arī �pseidonotikumi� (2a), raksti, kuriem pa�iem par sevi nav izteiktas 
ziņu vērtības, vai arī raksts par �radītu� notikumu, kā kampaņas elementu. Kopsummā 
uzskaitīti 40 �ādi raksti. Kā piemēru �eit var minēt rakstu "Bi�u  klipi: neviena politiķa!", 
kas tika publicēts laikrakstā �Vesti segodņa� 10.septembrī. Raksts nesatur nekādas ziņu 
vērtības. Tajā ir novērojumi, kas ir visai pozitīvi attiecībā pret politisko apvienību PCTVL, 
raksta pamatā nav reāla notikuma un pēc formas raksts izskatās kā komentārs, tomēr 
redakcija to publicē kā ziņu. 
 
Pie �ī pa�a kritērija minams arī kritērijs 2c, kas ir notikuma atspoguļojums, kurā parādās 
deputāts, lai gan tam nav saistības ar atspoguļojamo notikumu.  �ādi gadījumi ir 
visklajākie vai nu slēptas reklāmas vai arī sliktas �urnālistikas paraugi. Labs piemērs, 
mūsuprāt, ir laikrastā �Čas� 13.augustā publicētais raksts �Piecu dienu laikā Čas saņēma 
12 tūksto�us vēstuļu�, kurā tiek stāstīts par laikraksta rīkoto izlozi, kas pēc būtības jau ir 
pseidonotikums. Turklāt par cilvēku, kas izlozēja lasītāju vēstules, izvēlēts 8.Saeimas 
deputāta kandidāts un laikraksta sporta ziņu nodaļas redaktors Valērijs Karpu�kins. 
Ņemot vērā to, ka �ādai izvēlei nebija loģiska pamata (izlozei nav sakara ar sporta ziņu 
nodaļas darbu) un ka V.Karpu�kina parādī�anās, atspoguļotā tekstā bija papildināta ar 
vizuālo parādī�anos, var uzskatīt, ka tas saistīts ar laikraksta centieniem uzlabot 
Karpu�kina politisko tēlu, ko tādējādi var klasificēt kā politisko reklāmu.   
 
Līdzīgā veidā, 10.septembrī, laikraksts �Vesti Segodņa� rubrikā �parādības� publicē 
nelielu rakstu ar nosaukumu �Dūmi pārklāj Daugavpili�, kura autors (kura vārds nav 
norādīts) stāsta par to, ka vakar pilsētu un apkārtni pārklāja bieza dūmu kārta, kuras 
avots pēc atbildīgo instanču teiktā, visticamāk, ir kūdras purvu deg�ana. Tiek arī 
pateikts, ka pagaidām netika reģistrētas sūdzības no iedzīvotājiem par elpo�anas 
traucējumiem, un pēdējais raksta teikums skan �ādi: �Un Jūs jautāsiet, kāds gan ar to 
sakars ir Daugavpils pilsētas vadītājam Rihardam Eigimam?�. It kā pieļautais sakars 
starp  dūmu izcelsmi un R.Eigima darbu rakstā tomēr netiek paskaidrots. 
  
Otrajā vietā bie�uma ziņā (53) iespējamie slēptās reklāmas gadījumi atbilst 4. 
kritērijam2.  Kā piemēru var minēt laikraksta �Subbota� 15.augusta izdevumā publicēto 
rakstu �Mēri spēlēja �Zarnicā�, kurā tika aprakstītas pa�valdību sporta spēles. Ņemot 
vērā to, ka neraugoties uz pla�u pieejamās informācijas daudzumu, tika atspoguļoti tikai 
uzvarētāju, Daugavpils Domes komandas panākumi, īpa�u akcentu liekot uz Riharda 
Eigima sniegumu, var secināt, ka autora nolūks bija īpa�i pozitīvā veidā atspoguļot 
partijas Latgales Gaisma  priek�sēdētāju. Cits piemērs ir raksts ko 9.septembrī laikraksts 
�Vesti Segodņa� publicē rubrikā �Atsauksmes�. Tas ir raksts kas veidots no lasītāju 
atsauksmēm par iepriek� laikrakstā publicēto rakstu par R. Eigimu �Eigims � parasatis 
�kidala�?�. �eit lasītāju viedokļu atlasē kārtējo reizi atklājās laikraksta vispārēja attieksme 
pret partiju Latgales Gaisma un tās līderi: laikraksts piedāvā 6 cilvēku negatīvos 
vērtējumus par R.Eigimu un tikai vienu pozitīvu vērtējumu, kas uzreiz tiek atspēkots. 
�ādā veidā laikraksts pau� savu negatīvo attieksmi pret Latgales Gaismu. 
 
�ajā kategorijā minami arī piemēri, kas atklāj atsevi�ķu iespējamās slēptās reklāmas 
gadījumu tendenci, kas raksturīga  krievu nacionālajiem laikrakstiem kopumā. Tā 
attiecas uz intervijas tipa rakstiem ar deputāta kandidātiem, kuriem ir raksturīgs 
                                                 
2 Viedokļi par deputāta kandidātu vai partiju, vai arī pa�u deputātu kandidātu viedokļi atlasīti, lai apstiprinātu vēstījuma 
sākotnējo mērķi veicināt vai mazināt partijas vai deputāta kandidāta popularitāti. 



 30 

vienpusīgums, �urnālists paļaujas tikai uz pa�a intervējamā atbildēm, un neveic papildu 
analītisko darbu, lai noskaidrotu, kāda ir deputāta politiskā pieredze, kādi ir konkurentu, 
kolēģu viedokli. Otra nozīmīga �ādu interviju īpatnība ir tā, ka �urnālists ļauj 
intervētajam kontrolēt sarunas gaitu un pla�i atbildēt uz uzdotiem jautājumiem, bie�i 
vien arī mainot sarunas gaitas virzienu. Tre�ā īpatnība, kas raksturīga �ādām intervijām 
ar deputātu kandidātiem priek�vēlē�anu periodā, ir  kritiskuma un asuma trūkums. 
�urnālisti uzdod tikai tos jautājumus, kas ļaus deputāta kandidāta parādīties pozitīvā 
gaismā. Tātad, apkopojot varētu secināt, ka intervijas, kas ir ļoti interesants un pēc 
būtības kritiskai analīzei labi piemērots �anrs krievu nacionālajos laikrakstos netiek 
pilnībā izmantots.  
 
�ādas pieejas vai iespēju neizmanto�ana bija īpa�i raksturīga diviem nacionālajiem 
laikrakstiem � �Vesti Segodņa� un �Panorama Latvii� (20% atlasīto rakstu). Piemēram, 
laikrakstā �Vesti Segodņa� iepriek� aprakstītā veidā parādās intervijas ar PCTVL deputāta 
kandidātiem Daini Turlaju (07.septembrī) un Gitu Frolovu (10.septembrī). Laikrakstā 
�Panorama Latvii� ar Tatjanu Bogu�evič, Natāliju Elkinu, Jāni Jurkānu, Vitāliju Orlovu u.c. 
Pie �īs pa�as tendences varētu pieskaitīt arī tādus rakstus par deputātiem, kas balstās uz 
intervijām, bet tiek noformēti kā ziņas. Tas atrodams, piemēram, laikrakstā �Vesti 
Segodņa�, kur publicēts Alekseja Arkadjeva raksts par PCTVL deputāta kandidātu 
Valēriju Agē�inu.  
 
Tre�ajā vietā bie�uma ziņa ir kritērijs �Trūkst/nav mēģināts noskaidrot iesaistītās(-o) 
puses(-�u) viedokli/(-ļus) vai/un trūkst iesaistītās partijas/deputāta kandidāta viedokļi.� 
�is kritērijs identificē tos gadījumus, kad rakstā tiek ap�aubīta kāda politiskā lēmuma 
pamatotība vai politiskā aktiera godīgums un paralēli netiek fiksēts mēģinājums 
noskaidrot �vainīgās� vai iesaistītas personas viedokli par aprakstīto notikumu.  
 
�āds notikumu atspoguļojums ir nekorekts attiecība uz lasītāju, jo tas neļauj lasītājam 
veidot pa�am savus uzskatus, izanalizējot da�ādu konfliktā iesaistīto pu�u viedokļus. 
�ādai rīcībai līdz ar to nav objektīva iemesla, tomēr jāņem vērā arī tas, ko krieviski 
raksto�o laikrakstu diskusijā norādīja laikraksta �Teleraf� politisko ziņu nodaļas redaktore 
Anna Novicka3. Saskaņā ar viņas sacīto, labējo pariju deputāti (Kā piemērs tika minēts 
Juris Dobelis (TB/LNNK)) atsakās laikrakstam sniegt savus komentārus, jo nepiekrīt 
laikraksta paustajai politiskai nostājai. Tomēr arī �ādos gadījumos būtu ieteicams 
norādīt, ka laikraksts tomēr mēģinājis deputāta viedokli uzzināt.  
 
Kā piemērs �eit minams laikraksta �Večerņaja Riga� 27.augustā publicētais raksts ��ķēle 
nogalina alkohola uzņēmumus�, kura autors nemēģina noskaidrot Andra �ķēles viedokli 
par �ādu alkohola tirgus stāvokļa redzējumu, kaut arī A. �ķēle tiek aprakstīts kā vainīgs 
Latvijas alkohola tirgus izkropļo�ana un monopolizē�anā.  
 
Ceturtajā vietā skaita ziņā bija gadījumi, kas atbilda 8. kritērijam - Politiska rakstura 
sludinājums, kas noformēts kā ziņa.  Par �im kritērijam atbilsto�ām tika atzītas tādas 
ziņas, kas �anriski līdzinājās reklāmai, bet netika apzīmētas kā politiskā reklāma. 
Piemēram, laikraksts �Vesti segodņa� pēdējā priek�vēlē�anu nedēļā piecas dienas 
publicēja ziņu, kas pauda aicinājumu balsot par deputāta kandidātu Nikolaju Kabanovu 

                                                 
3 Diskusija notika 25.09.2002 uz to, sadarbojoties portālam www.politika.lv, ziņu aģentūrai BNS un projektam �Atklāti par 
8. Saeimas priek�vēlē�anu kampaņas finansēm� tika aicināti visu krieviski raksto�o laikrakstu pārstāvji.  



 31 

(30.septembrī, 1., 2., 3. un 4. oktobrī ar virsrakstu �Tavs kandidāts Rīgā�), kas 
nepārprotami izskatījās pēc politiskās priek�vēlē�anu reklāmas sludinājuma, bet nebija 
attiecīgi apzīmēts. Tāpat �eit var minēt laikrakstā �Panorama Latvii� 14.septembra 
izdevumā publicēto PCTVL deputāta kandidāta Andreja Jakovļeva rakstu �Kā es 
piedalījos Latvijas tēla veido�anā�, kurā autors apraksta savu profesionālo pieredzi, kā 
arī tās politisko saturu. �is raksts tika uzskatīts par problemātisku, jo to nav iespējams 
klasificēt kā ziņu, savukārt laikraksts to neatzīmē nedz kā komentāru, nedz arī kā 
politisku reklāmu.  
 
Vienlaicīgi jāpiemin 19 raksti, kas atbilda 6. kritērijam, kuros bija pausts atklāts 
�urnālista aicinājums balsot "par" vai "pret" sarakstu vai kandidātu. Par atbilstību �im 
kritērijam tika atlasīti raksti, kuros ziņas veidā noformētajā rakstā no �urnālista vai 
komentētāja puses izskanēja atklāts aicinājums balsot par noteiktu sarakstu. Kā piemēru 
�eit var minēt laikraksta �Panorama Latvii� 4.oktobrī publicēto rakstu �Kas ir �tautas 
draugi� un kā viņi palīdz labējiem�, kura autors skaidro, kā Latvijas politiskajā sistēmā 
mazās kreisās partijas, kas neiegūs pietiekamu balsu skaitu, lai pārkāptu 5 procentu 
slieksni, pēc būtības �uzdāvinās� savu vēlētāju balsis labējām partijām, kuru Saeimā būs 
vairākums. Tāpēc, apgalvo raksta autors ir jābalso tikai par PCTVL, jo �ī partija ir vienīgā 
kreisā partija, kas iekļūs 8.Seaimā. Cits labs piemērs ir da�i Rīgas Domes deputāta Alika 
Giļmana raksti, kas tika publicēti laikrakstā �Panorama Latvii� un kas beidzās ar 
aicinājumu balsot par PCTVL kā vienīgo minoritātēm pieejamo politisko spēku. 
 
Visbeidzot jāpiemin raksti, kas attiecas uz pirmo kritēriju, �Partijas simbolikas/ deputātu 
kandidātu attēla vizuāli labi uztverama parādī�anās, kas nav saistīta ar atspoguļojamo 
notikumu vai aprakstāmo tēmu�. �ajā kategorijā atlasīti raksti, kur attēlā, kas tiek 
publicēts, kopā ar noteiktu ziņu rakstu parādās deputāta kandidāts, kas nav tie�i saistīts 
ar atspoguļojamo notikumu, kas netiek pieminēts analizētajā rakstā, vai arī nav vienīgais 
tie�i ar �o notikumu saistītais cilvēks. Kā piemēru �eit var minēt laikraksta �Čas� 
26.septembra izdevumu, kur �Čas� rakstā partijām uzdeva piecus �krievu jautājumus�. 
Pie raksta tika publicēts Jāņa Jurkāna attēls. Ņemot vērā to, ka J. Jurkāns tiek izvēlēts to 
20 partiju un politisko apvienību līderiem, jājautā, kas motivēja tādu izvēli gadījumā, kad 
vizuālais attēls raksta atbalstam nebija nepiecie�ams, un notikums pats par sevi neradīja 
jaunu vizuāli pau�amo vērtību.  



 32 

Laikrakstu salīdzino�ā analīze  
 
Analizējot laikrakstu sniegumu priek�vēlē�anu periodā, kopumā jāatzīmē trīs līderus 
iespējamās slēptās reklāmas gadījumu ziņā. Pirmajā vietā ir laikraksts �Vesti Segodņja�, 
kuram kā problemātiski pētījuma perioda laikā tika atlasīti 75 raksti. �āds rādītājs, 
mūsuprāt, ir jāskaidro pirmkārt ar to, ka viens no tās �urnālistiem � Nikolajs Kabanovs 

vienlaicīgi bija arī deputāta kandidāts, un tikai ar viņu saistītie raksti veido ievērojamu 
daļu no kopējā rakstu skaita.  
 
Otrkārt, iespējams tas skaidrojams ar vieno�anos ar politiskajiem spēkiem par finansiāli 
atbalstītu noteikta politiskā diskursa veido�anu savos rakstos. Tre�kārt, to iespējams 
skaidrot ar vispārējo laikraksta pozicionē�anos politisko spēku spektra kreisajā daļā, 
tādējādi par ideoloģiskiem domubiedriem uzskatot minoritā�u tiesības un viedokļus 
pārstāvo�as partijas (PCTVL un citas mazās partijas). Tas, ka no kreisajiem spēkiem 
laikrakstā pozitīvu atspoguļojumu guva tikai PCTVL, mūsuprāt, liecina par to, ka  
laikraksts pau� ne tikai savu politisku viedokli, bet, iespējams vienojies  ar PCTVL par �ī 
saraksta popularizē�anu. 
 
Otrajā vietā ierindojās laikraksts �Panorama Latvii�, kurā tika atlasīti 69 raksti. �āda 
rādītāja galvenais iemesls ir laikraksta paustais nepārprotamais atbalsts politiskai 
apvienībai PCTVL. Savā ziņā laikraksts ir viens no konservatīvākajiem Latvijā un 
vienīgais, kuram varētu ieteikt atklāti nodeklarēt jau nodemonstrēto atbalstu vienam 
politiskam spēkam. Kā jau tika minēts iepriek� arī �im laikrakstam, iespējams, veidojās 
nedeklarētās finansiālas attiecības ar PCTVL pārstāvjiem.  
 
Tre�ajā vietā ir laikraksts �Čas�, kurā tika atlasīti 27 raksti. Neliela daļa no tiem, tāpat kā  
laikrakstā �Vesti segodņa� tiek rakstīti par savu deputātu - V. Karpu�kinu, tomēr 
jāpiemin arī citus gadījumus. Piemēram, rubrikas �Brīvais mikrofons� statuss nav pilnīgi 
skaidrs. Tajā vairāki PCTVL deputāti pau� savu viedokli, bet labējo partiju pārstāvji 
neparādās nekad. Otrā lieta, kas liecina par iespējamo slēpto reklāmu, ir avotu atlase � 
atlasīto laikrakstu grupā ekspertu viedokli pau� deputāta kandidāti no apvienības PCTVL 
B.Cilēvičs, A.Klementjevs un J.Pliners. Laikrakstam būtu jāpadara tā avotu atlases 

6

27

69

14

16

75

10

21

0 10 20 30 40 50 60 70 80

7 Sekretov

Čas

Panorama Latvii

Subbota

Telegraf

Vesti Segodnja

Vesti

Večerņaja Riga



 33 

kritēriji atklātāki, lai turpmāk no vienas puses kā kompetenti komentēt politiskās norises 
parādās ne tikai Saeimā un Rīgas domē pārstāvēto kreiso partiju spektra deputāti.  
 
Laikrakstā �Večerņaja Rīga� tika atlasīts 21 raksts. �ajā laikrakstā parādās gan pozitīvi 
gan negatīvi raksti par vienu un to pa�u partiju, proti Latgales Gaismu. �āda 
nekonsekvence varētu liecināt par slēptas reklāmas esamību, proti, ja kāds politiskais 
spēks maksā, tiek publicētas gan pozitīvas, gan negatīvas ziņas par vienu un to pa�u 
politisko spēku.  
 
Arī laikraksta �Telegraf� darbā atrasti 16 iespējamās slēptās reklāmas gadījumi. Tā 
16.augustā laikrakstā tiek publicēts Andreja Musatova raksts �Valsts Kontrole ir gatava 
nolasīt spriedumu�, kas ietver sevī da�as daļas, kas ir identiskas citā laikrakstā 
publicētajam (skat. iepriek�ējo sadaļu par laikrakstu �Čas�). Tas rada aizdomas, ka 
autors �o sagatavojis pēc pasūtījuma. Tāpat jāatzīmē personiskā viedokļa pau�ana ziņu 
raktos (autores Tatjana Strugar un Olga Kontus) (piem. Viktora Jaksona nomelno�ana 
rakstos par P. Stradiņa slimnīcu un veselības aprūpes reformu).  
 
Salīdzino�i maz - 14 gadījumi konstatēti nedēļas laikrakstā �Subbota�. Kā nedēļas 
izdevums, �Subbota� vairāk orientēts uz nepolitiskām ziņām un par politiku parasti 
apjomīgi neraksta. Tomēr priek�vēlē�anu periodā Subbota īpa�i pievērsās Latgales 
Gaismas popularizē�anai, par to nopublicējot 7 pozitīvus rakstus, kas tika klasificēti kā 
iespējamās slēptās reklāmas gadījumi.   
 
Nedēļas laikraksta �Vesti� darbā var izdalīt vienu tendenci un da�us atsevi�ķus 
gadījumus. Acīmredzama tendence ir daudzveidīgi paustais atbalsts apvienībai PCTVL 
(tās deputāta kandidāti parādās gan kā komentētājii, gan kā interviju objekti, gan tiek 
pieminēti �garāmejot�).  
 
Savukārt runājot par atsevi�ķiem gadījumiem, jāmin divi � viens R. Eigimu slavino�s 
raksts un viena intervija ar Pirmās Partijas vadītāju Ēriku Jēkabsonu. �ie raksti gan 
�anriskā, gan saturiskā ziņā vairāk līdzinās reklāmrakstiem un neatbilst arī kopējai 
laikraksta pozīcijai � PCTVL aizstāvībai.  
 
 �7 sekretov� ir biezs nedēļas izdevums, kas fokusējas uz izklaidi. Priek�vēlē�anu laikā 
tas neizrādīja īpa�u aizrau�anos ar politiku, un tāpēc tā pēk�ņi publicētie labvēlīgie raksti 
par R. Eigimu (Latgales Gaisma) un A. Rumjancevu (Pirmā Partija) liek jautāt par 
parādī�anās iemesliem. Tas pats attiecas uz N. Kabanova politisko reklāmu, kas vienā 
izdevumā tika nopublicēta bez atzīmes �apmaksāta politiskā reklāma�. Analīzes rezultātā 
var secināt, ka laikraksts nekonsekventi publicēja rakstus par politiskām partijām un 
deputāta kandidātiem, kam nebija sakara nedz ar ziņu aktualitāti, nedz vienlīdzības 
principu, nedz pēc iepriek� pausto politisko nostāju. Tāpēc var secināt, ka, iespējams, 
vairākos gadījumos laikrakstam bija nedeklarētas naudas attiecības ar ieinteresētajiem 
politiķiem. 
 
 
 
 
 



 34 

 
Attieksme pret partijām  
 
Partiju tēla spodrinā�anā pirmajā vietā ierindojas politiskā apvienība PCTVL � vairāk 
nekā 73 % iespējamās slēptās reklāmas gadījumos pozitīvā gaismā atspoguļota tie�i 
PCTVL, negatīvā gaismā PCTVL atspoguļota tikai 4% gadījumu.  
 
 
 
 

 
 
Runājot par skaidri redzamu politisko pozīciju, no visiem dienas un nedēļas krievu 
nacionālajiem laikrakstiem ir iespējams izdalīt divus. Tā laikraksts �Panorama Latvii� visa 
priek�vēlē�anu kampaņas laikā rakstīja pozitīvi tikai par PCTVL un �ī politiskā spēka 
pārstāvjiem. Avīze arī rīkoja atsevi�ķu notikumu "Nevibori" ("Nevēlē�anas), kurā gandrīz 
visas balsis tika atdotas PCTVL, ka arī rīkoja interaktīvo kampaņu PCTVL programmas 
uzlabo�anai, aicinot savus lasītājus vērsties ar ieteikumiem un komentāriem. No otras 
puses "PL" arī būtiski pievērsās Riharda Eigima un viņa partijas kritikai, kas acīmredzami 
konkurēja ar PCTVL potenciālajiem vēlētājiem. Nedēļas laikraksts "Subbota", savukārt, 
pauda atklātu atbalstu Rihardam Eigimam un viņa vadītajai partijai. Visi raksti, kas tika 
klasificēti kā problemātiski un tika atlasīti pētījuma gaitā, ir vērsti uz R.Eigima un 
"Latgales Gaisma" popularitātes veicinā�anu.   
 
Kopumā ir jāatzīmē ka visi laikraksti izņemot �Subbota�, kas atklāti atbalstīja partiju 
Latgales Gaisma, par savu favorītu izvēlējās politisko apvienību PCTVL. To var skaidrot 

0
4 5

8 1 2

12
19

6 0 0 2 2

139

12

1 1
7 10

3 0 4
0

20

40

60

80

100

120

140

LS
DLP

 
LC LP

P LG JL BP

PCTVL TP

LS
DSP

TB/LN
NK

ZZS

Poltisko partiju atspoguļojums krievu nacionālajos laikrakstos 

Negatīvi
Pozitīvi



 35 

divējādi � kā iespējamu slēpto reklāmu �ai apvienībai vai arī kā lielākā kreisā bloka un 
�krieviskā� politiskā bloka atbalstī�anu.  
 
Viena no būtiskam tendencēm krievu nacionālajos laikrakstos ir tas, ka �urnālisti- 
deputāta kandidāti turpināja savu darbu arī priek�vēlē�anu laikā un da�os gadījumos 
savu �urnālistikas darbu izmantoja politiskai aģitācijai. Tā politisko rakstu un komentāru 
rakstī�anu turpināja  Nikolajs Kabanovs, kas kandidēja no PCTVL saraksta. �ādā veidā 
kandidātam��urnālistam tiek dotas papildus iespējas uzslavēt savu partiju un nomelnot 
oponentus, �ādā veidā iespējams nopietni ietekmējot velētāja pozīciju.  
 
Neraugoties uz to, ka pētījuma laikā parādījās diezgan daudz �ļoti un atklāti pozitīvu� 
materiālu par da�ādiem politiskiem spēkiem un kandidātiem ir jāatzīmē ka pēdējā 
pētījuma nedēļā tika novērots pieaugums to materiālu skaitā, kuros vizuāli labi 
pamanāmā veidā parādījās atzīme par to, ka materiāls ir kādas partijas vai politiskās 
apvienības priek�vēlē�anu aģitācija. Tas nenoliedzami izpelnās uzslavu, kaut gan uzstāda 
arī jautājumu - kāpēc tāda pieeja netika praktizēta iepriek�.   
 
 
 



 36 

 
 
 
 

  
7 

Sekretov Čas 
Panorama 

Latvii Subbota Telegraf 
Vesti 

Segodnja Vesti Večerņaja Riga KOPĀ 

LSDLP                    

negat.                 0 

pozit.       3   1     4 

LC                   

negat.   1       4     5 

pozit.         4 2 1 1 8 

LPP                   

negat.         1       1 

pozit. 1           1   2 

LG                   

negat.   1 7     3   1 12 

pozit. 2 4   7 2 2 1 1 19 

JL                   

negat.   2   1   3     6 

pozit.                 0 

BP                   

negat.                 0 

pozit.       1   1     2 

PCTVL                   

negat.   1       1     2 

pozit. 1 11 58 2 4 47 6 10 139 

TP                   

negat. 1 4     1 2   4 12 

pozit.   1             1 

LSDSP                   

negat. 1               1 

pozit.     2     3 1 1 7 

TB/LNNK                   

negat.   1 1   3 2   3 10 

pozit.         1 2     3 

ZZS                   

negat.                 0 

pozit.   1 1     2     4 

 Kopā  6  27 69   14  16 75  10  21   



 37 

 
 
Kopsavilkums. Latvie�u reģionālā prese.  
 
Vērtējot latviski raksto�o reģionālo laikrakstu darbu priek�vēlē�anu periodā, iespējams 
secināt, ka daudzi laikraksti centās sniegt lasītājam vispusīgu informāciju par visiem 
politiskajiem spēkiem, gan intervējot deputāta kandidātus, gan stāstot par partiju 
priek�vēlē�anu pasākumiem. Tomēr laikrakstus vērtējot kopumā, jāsecina, ka daudzos 
rakstos pietrūka �urnālista analītiskā darba � netika konfrontēti partijas solījumi ar 
padarīto, netika uzdoti precizējo�i jautājumi un nebija faktu, kas liktu ap�aubīt deputātu 
kandidātu solījumu patiesumu. 

 
Atspoguļojot partiju aģitācijas pasākumus, kas pagasta līmenī nenoliedzami uzskatāmi 
par būtiskiem notikumiem, �urnālisti visai bie�i nebija centu�ies noskaidrot sabiedrības 
viedokli, kā arī neanalizēja pasākumu jēgu. Tas pats attiecināms uz rakstiem par partiju 
dāvanām. Iespējams, dāvanas saņēmējam tās bija ļoti svarīgas, bet pla�ākam  lasītāju 
lokam netika sniegta salīdzino�a informācija par to, cik dāvanas lietderīgas, cik ilgi 
gaidītas, kā lūgtas un tamlīdzīgi, tāpēc lasītājam grūti iegūt objektīvu priek�statu par 
partijas nolūkiem. 
 
Tāpat analīzes gaitā tika secināts, ka nereti laikrakstos kāds notikums atspoguļots tikai 
tāpēc, ka tajā piedalās deputāta kandidāts, �ajā ziņojumā tie dēvēti par 
pseidonotikumiem. Tas, ka partijas priek�vēlē�anu laikā rīko da�ādas aktivitātes un 
pasākumus ir normāla partijas sabiedrisko attiecību sastāvdaļa, tomēr varētu vēlēties, lai 
laikraksti rūpīgāk izvērtē, kuram notikumam ir pla�āka sabiedriski politiska nozīme un 
kuram nav. Ja laikraksts tomēr izvēlas ziņot par kādas partijas sabiedrisko attiecību 
aktivitātēm, būtu ieteicams tās izvērtēt kritiski.   
 
Vienlaicīgi, analīzes autori secināju�i, ka, atspoguļojot kādu ar partiju vai to pārstāvo�u 
ministru saistītu notikumu, laikraksti neapjautā notikumā iesaistītās puses, pasniedz ziņu 
vienpusīgi, atainojot tikai partijas vai ministra nopelnus. Tas lasītājam liedz iespēju iegūt 
pilnīgu informāciju par notikuma jēgu.  
 
Visbeidzot, nereti reģionālie laikraksti informāciju par kādas partijas plānotajām 
priek�vēlē�anu aktivitātēm vai ministra vizīti kādā pagastā publicē ziņu lapās. 
Informācijas noformē�anas veids vairāk liecina par to, ka tas ir sludinājums, tāpēc 
nesaprotama �ķiet tā publicē�ana ziņām paredzētajā sadaļā.    

 
Analīzes gaitā tika konstatēts, ka publikācijas vairāk raisa aizdomas par 
neprofesionālismu, slinkumu vai neziņu nekā par konkrētām naudas attiecībām laikraksta 
� politiķa starpā. Autori cer, ka �ī reģionālo laikrakstu publikāciju analīze reģionālajiem 
laikrakstiem dos iespēju veidot savus priek�vēlē�anu atspoguļojuma principus, izvairoties 
gan no savām, gan no citu kolēģu pieļautajām nepilnībām. Jācer, ka, iepazīstoties ar 
alternatīvu un vispusīgu konkrētu rakstu analīzi, reģionālo laikrakstu redaktori izvērtēs, 
kā lasītājam sniegt vispusīgāku un kritiskāku politisko partiju vērtējumu. Analīzes gaitā 
izvēlēti spilgtākie piemēri, kas vislabāk raksturo katru no gadījumiem, savukārt analīzes 
beigās ietvertas tabulas, kurās apkopoti katrā laikrakstā konstatētie iespējamās slēptās 
reklāmas gadījumi un norādīts, kuram no analīzes kritērijiem tie atbilst.  



 38 

 
Vispārējo tendenču raksturojums  
 
2 mēne�u laikā 33 reģionālajos laikrakstos konstatēti 138 iespējamās slēptās politiskās 
reklāmas gadījumi. Jāatzīmē, ka nebija tāda laikraksta, kurā netiktu atrasts kāds 
iespējamās slēptās reklāmas gadījums. Visbie�āk �ie raksti atlasīti pēc 3. kritērija4 - 
rakstā viedokļi par partiju vai deputāta kandidāta atlasīti, lai pastiprinātu vēstījuma 
sākotnējo nolūku. Kopsummā atlasīti 65 �ādi raksti. �is kritērijs visbie�āk piemērojams 
trīs veidu rakstiem: 

 
1. Raksti, kas informē par kādas partijas vai kandidāta priek�vēlē�anu 

aktivitātēm -  �ajos rakstos bie�i aprakstīta kādas partijas vai deputāta 
kandidāta tik�anās ar vēlētājiem.  

 
�ajos rakstos ir maz vai nemaz informācijas par pasākuma norises gaitu, 
nav pasākuma apmeklētāju viedokļa par politiķu atbildēm, trūkst kritiskas 
pieejas deputātu solījumu izvērtējumam.  
 
Piemēram, it bie�i netiek izteiktas pamatotas �aubas par iespēju solījumus 
izpildīt pat tad, ja deputāta kandidāta solījumi vai apgalvojumi ir pretrunā 
ar tirgus ekonomikas un valsts bud�eta sastādī�anas pamatprincipiem, kuru 
neievēro�ana demokrātiskā valstī nav iedomājama. Toties �ādos rakstos 
nereti atrodama pa�a �urnālista attieksme pret notiku�o, kas vienmēr ir 
pozitīva (Iespaidīgi. Tikpat kā atmodas laikos �.Kozlova Stars 27.09 � nav 
kritiskas attieksmes pret politiskās apvienības Centrs aktivitātēm, turklāt 
reportieris rakstā pau� savu poztīvo nostāju pret notiku�o).  

 
2. Intervijas ar deputāta kandidātiem � �ajās intervijās �urnālisti parasti 

uzdod jautājumus, kas ļauj deputātam reklamēt savas partijas 
programmu. �īs intervijas iekļautas ziņu sadaļā un tajās nav atrodami 
jautājumi par kandidāta privāto dzīvi vai jautājumi, kas neatbilstu politiski 
aktuālas intervijas stilam, tomēr �ajās intervijās reti atrodami kritiski 
jautājumi. It īpa�i tas attiecināms uz partijām, kas jau biju�as pie varas.  

 
�urnālists nav centies konfrontēt partijas �ā gada solījumus ar aizvadīto 
četru gadu veikumu vai uzdot citus āķīgus jautājumus, kas ļautu lasītājam 
informēti spriest par partiju vai deputāta kandidātu. (Par prioritātēm 
J.Smildziņ� Rīgas Apriņķa Avīze 01.10. � tikai V.Lauskim tīkami jautājumi, 
nav skaidrs, ko �is deputāts patie�ām aizvadītajos četros Saeimas gados ir 
izdarījis)  
 
Jānorāda, ka �ajā sadaļā atlasītas intervijas ar deputāta kandidātiem tikai 
tādā gadījumā, ja konstatēts, ka attiecībā pret citiem deputātu 
kandidātiem vai partijām laikrakstam bijusi kritiskāka attieksme, vai arī 
citiem deputāta kandidātiem vai partijām nav uzdoti jautājumi, kas tām 
netraucēti ļauj slavināt konkrētu politisku partiju vai arī ja laikraksts ir 

                                                 
4 Viedokļi par deputāta kandidātu vai partiju, vai arī pa�u deputātu kandidātu viedokļi atlasīti, lai apstiprinātu 
vēstījuma sākotnējo mērķi veicināt vai mazināt partijas vai deputāta kandidāta popularitāti. 



 39 

intervējis tikai vienas partijas pārstāvjus. (LC Uzrunā tos, kas pa�i veido 
savu dzīvi Tukuma Ziņotājs, 01.10. � jautājumi ļauj LC pārstāvjiem 
nodarboties ar savas partijas aģitāciju. Citām partijām laikraksts tika 
uzdevis kritiskākus jautājumus).  

 
 
3. Ministru, partiju vai ministru prezidenta preses paziņojumu publikācijas -  

laikrakstos atrodama arī virkne pārpublicētu da�ādu ministriju preses 
paziņojumu, kuros pozitīvā gaismā atainots kāda ministra vai partijas 
veikums. Tie�i pārpublicējot �ādu informāciju, lasītajam netiek dota 
objektīva informāciju par ministrijas paveiktā lietderību un svarīgumu. 
�ādos paziņojumos informācija vienmēr pasniegta ministrijām vēlamā 
gaismā un paustie viedokļi ir izdevīgi lēmuma pieņēmējam jeb ministram 
vai partijai. Iespējams, ka par �o �pseido� ziņu publicē�anu nedz laikraksts, 
nedz �urnālists samaksu nav saņēmis, tā pārpublicēta vienkār�ības labad, 
aizņemtības vai slinkuma dēļ. Visbie�āk preses paziņojumus reģionālajos 
laikrakstos publicējusi Zemkopības (5) un Finansu ministrija (2), kuru 
ministri ir no Tautas partijas.  

 
 

Otrajā vietā skaita ziņā ir raksti, kas atlasīti pēc 1. kritērija5, kopumā konstatēti 24 �ādi 
gadījumi, kuros deputāta kandidāts pieminēts bez acīm redzama iemesla. �āda tipa ziņu 
visizplatītākā pazīme ir notikuma tap�ana par ziņu tikai tāpēc, ka tajā ir piedalījies 
deputāta kandidāts vai �pseidonotikumi� (1a). Spilgts pseidonotikuma paraugs ir raksti 
par Smaida ordeņa pie�ķir�anu. �eit jāpiebilst, ka ordeņa dibinātājs Smaidis Aizpurietis 
bija deputāta kandidāts no partijas Tēvzemei un Brīvībai/LNNK, bet starp ordeņa 
saņēmējiem bija arī viņa partijas biedri, piemēram, aizsardzības ministrs Ģirts Valdis 
Kristovskis. Jānorāda, ka ordeņa pie�ķir�ana �ogad notikusi pirmo reizi un zīmīgi, ka tie�i 
pirms Saeimas vēlē�anām tā dodot iespēju tā ordeņa izveidotājam gūt papildus pozitīvu 
publicitāti. Taču to �urnālisti nav savos rakstos nav pieminēju�i. Jāatzīmē, ka pozitīvie 
raksti par S.Aizpurieti pavisam publicēti 6 laikrakstos � Brīvā Daugava (1), Dzirkstele (1), 
Druva (1), Ventas Balss (1), Zemgales Ziņas (1), Ziemeļlatvija (1). 

 
Tāpat par tipiskiem pseidonotikumiem var uzskatīt ziņas par kādas partijas rīkotiem 
sporta svētkiem (Piem. Bauskas Dzīve 05.08. Premjeru sveic dzim�anas dienā � ziņa par 
Latvijas Ceļa rīkotiem sporta svētkiem, kuros tiek apsveikts premjers Andris Bērziņ�)6 vai 
citiem partijas lokā notieko�iem pasākumiem (Kurzemnieks 24.08. Latvijas Ceļam birojs 
Kuldīgas vecpilsētā).  

 
Pie pseidonotikumiem pieskaitāmas arī ziņas, kurā atspoguļotas partijas aktivitātes, kam 
nav pla�ākas publiskas nozīmes (Bauskas dzīve 19.08. Pilī sprie� par lauksaimniecību � 

                                                 
5  

Deputāta kandidāta pieminē�ana bez acīmredzama iemesla 
 a) pseidonotikums, lai 
kandidātam būtu iespēja 
parādīties 

 b) deputāta kandidāts tiek 
izmantots kā vienīgais/galvenais 
kāda notikuma komentētājs, 
raksturotājs   

c) parādī�anās, kam  
nav sakara ar atspoguļojamo notikumu. 

 
6 Iekavās minēts tikai viens piemērs, visus pārējos gadījumus var atrast 1.tabulā 



 40 

ziņa par LSDSP sanāksmi, kuras nozīme lasītājam netiek paskaidrota), ziņas par partijas 
dāvanām iedzīvotājiem (Vaduguns 21.08. Sociāldemokrāti apdāvina Bērzpilietes � ziņā 
pat nav paskaidrots, cik cilvēki dabūja �īs dāvanas, kā viņi tās vērtē un tamlīdzīga 
informācija, kas ļauj lasītājam spriest par notikumu). �āda informācija ļauj partiju 
pārstāvjiem parādīties pozitīvā gaismā, bet lasītājam neļauj spriest par notiku�ā jēgu � 
to, cik derīgas ir dāvanas, cik svarīgas ir partiju sapulces un citiem jautājumiem, kas 
svarīgi priek�vēlē�anu laikā. 

 
Pirmajā kritērijā iekļaujas arī raksti, kuros kāds deputāta kandidāts izmantots kā 
vienīgais notikuma raksturotājs vai arī salīdzinājumā ar citiem notikuma raksturotājiem 
deputāta kandidātam atvēlēts daudz vairāk vietas (1b). kopā konstatēti 16 �ādi gadījumi. 
Visbie�āk �ādi raksti konstatēti ziņās par kādas partijas popularizē�anas pasākumiem. 
Piemēram, Talsu vēstis 27.08. Politika, alus Kostanda un tortes kā pasākuma raksturotāji 
izmantoti tikai deputāta kandidāti, lai gan �ādos pasākumos parasti piedalās daudz 
cilvēku un savākt da�ādus viedokļus nav grūti. Tāpat 1b kritērijs piemērojams ziņām par 
kāda ministra vizīti attiecīgajā reģionā. Nereti �o vizī�u aprakstos rodas sajūta, ka 
�urnālistam nav izdevies atrast nevienu cilvēku, kur� varētu pastāstīt par saviem 
iespaidiem par ministru vizītes nozīmību vai glu�i pretēji � nesvarīgumu. (Kultūras 
ministre tiekas ar pilsētas kultūras darbiniekiem Kurzemes Vārds 30.09 � pēc raksta var 
spriest, ka ministre tikai ieradās rajonā, izklāstīja savu partijas programmu, informeja 
par nākotnes plāniem un devas atpakaļ uz Rīgu. Taču no �ī raksta nav nojau�ams, vai 
ministres teiktais atbilst patiesībai, vai solījumi ir izpildāmi un vispār, cik derīga ir �āda 
vizīte) 

 
Visbeidzot, jāpiemin arī 2. kritērija neievēro�ana � raksti, kuros ignorēts iesaistītās puses 
viedoklis7. Proti, 11 rakstos �urnālisti nav noskaidroju�i iesaistītās puses viedokli, kas 
liedz lasītājam gūt objektīvu priek�statu par notiku�o. (Kurzemes vārds 09.08. Atsakās 
no N.Terentjeva � ziņā, kas informē par strīdiem partijā (PCTVL) un kurā stāstīts par 
partijas negatīvo vērtējumu viena deputāta darbam, nav pajautāts pa�a vainotā 
deputāta viedoklis). Tāpat 2. kritērijs bie�i nav ievērots rakstos par kādu lēmumu, kuru 
pieņēmusi kāda ministrija vai ministrs. (Staburags  13.08. Var pirkt ārzemju tehniku � 
rakstā sniegta pozitīva informācija par Zemkopības ministrijas un ministra Ata Slaktera 
(TP) lēmumu, bet nav pajautāts nevienam zemniekam, vai viņ� ministrijas lēmumu vērtē 
tikpat optimistiski kā to pasniedz A. Slakteris).  

 
Tāpat jāatzīmē, ka daudzās reģionālajās avīzēs ziņu lapās varēja atrast informāciju par 
kādas partijas plānotajiem priek�vēlē�anu pasākumiem, vai arī par kāda ministra plānoto 
vizīti. Informācijas noformē�anas veids un saturs būtībā atgādināja sludinājumu, tāpēc 
nav saprotama to ievieto�ana ziņu laukumos. �o ziņojumu ievieto�anas lietderību vēl 
mazāku padara tas, ka sprie�ot pēc ziņojumiem par plānotajām ministru vizītēm varēja 
saprast, ka lielai sabiedrības daļai �āda informācija ir lieka, jo viņiem nav biju�as iespējas  
ministriem uzdot jautājumus. Vēlētājā �ādas īsas ziņas var nostiprināt pārliecību par 
ministru kā darbīgu un reģionus ievērojo�u personu. Turklāt �ajās sludinājuma tipa ziņās 
nebija atrodama tāda lasītājam interesanta informācija kā ziņas par to, kad ministrs �ajā 
rajonā vai pilsētā bijis pēdējo reizi.  

 

                                                 
7 Trūkst/nav mēģināts noskaidrot iesaistītās(-o) puses(-�u) viedokli/(-ļus) vai/un trūkst iesaistītās partijas/deputāta kandidāta viedokļi.   



 41 

Laikrakstu salīdzino�ā analīze 
 
1. tabula. Iespējamie slēptās reklāmas gadījumi reģionālajos 
laikrakstos

13
9

8
7
7
7

6
6

5
5
5

4
4
4
4
4

3
3
3
3
3
3
3

2
2
2
2

1
1
1
1
1
1

0 2 4 6 8 10 12 14

Tukuma Ziņotājs

Talsu Vēstis

Kurzemnieks

Rīgas Apriņķa Avīze

Stars

Ziemļlatvija

Dzirkstele

Zemgale

Brīvā Daugava

Kurzemes Vārds

 Saldus Zeme

Auseklis

Ogres Vēstis

Rezeknes Vestis

Zemgales Ziņas

Vietējā

Bauskas dzīve

Druva

Latgales Laiks

Madonas Ziņas

Staburags

Vaduguns

Ventas Balss

Ludzas Zeme

Liesma

Liepājas Acis

Novadnieks

Alūksnes Ziņas

Ezerzeme

Jaunais Vēstnesis

Kursas Laiks

Neatkarīgās Tukuma Ziņas

Ogres Zinas

 
 
 



 42 

 
 
 
Visvairāk gadījumu konstatēts laikrakstā Tukuma ziņotājs (13) (skat. salīdzino�o tabulu). 
Laikraksts pārsvarā bijis nekritisks pret konkrētām politiskām partijām un deputāta 
kandidātiem. Kā redzams no 2.tabulas, laikraksts izteikti simpatizējis partijai Latvijas ceļ� 
(LC) (5 pozitīvi raksti) un Latvijas pirmajai partijai (LPP) (4 pozitīvi raksti). Īpa�i gribētos 
atzīmēt laikraksta lielās intervijas ar LPP līderiem Ēriku Jēkabsonu un Oskaru Kastēnu, 
kur nav atrodamas norādes par apmaksātu laukumu, bet kurās jautājumu brīvā forma 
ļauj politiķiem parādīties sev vēlamā gaismā. Vienlaicīgi, laikraksts pa reizei izteicis 
simpātijas LSDSP un Jaunajam laikam.  

 
Otrajā vietā pēc konstatēto gadījumu skaita ir laikraksts Talsu vēstis, kur konstatēti 9 
iespējamās slēptās reklāmas gadījumi. Vērtējot arī �o laikrakstu, redzams, ka visvairāk 
simpātijas izteiktas LC � 3 pozitīvi raksti, bet TB/LNNK � 2 pozitīvi raksti. Arī �ajā 
laikrakstā izplatītākais no gadījumiem bija vienpusēja viedokļu atlase, parādot partiju vai 
deputāta kandidātu pozitīvā gaismā. �eit gribētos atzīmēt divus rakstus par 
zemessardzes problēmām (17.09. un 12.09.). Tie laikrakstā tika publicēti vienā nedēļā 
un to pamatā ir aizsardzības ministra Ģ.V.Kristovska uzruna un ministrijas viedoklis. �ādi 
raksti liedz lasītājam gūt priek�statu par problēmām zemessardzē un saprast, vai 
ministra piedāvātā reforma vispār ir nepiecie�ama, tie vienīgi atstāj iespaidu par 
Kristovski kā  lietpratīgu zemessardzes reformētāju. 

 
Tre�ajā vietā ir Kurzemnieks ar 8 gadījumiem. Laikraksts 2 reizes izteicis savas 
simpātijas Tautas partijai, divas � LSDSP, bet citām partijām pa reizei. �eit jāpiebilst, ka 
laikraksts pēdējā nedēļā pirms vēlē�anām ļāva pilsētā ietekmīgam uzņēmējam atklāti 
aģitēt par TP. Analizējot �ī laikraksta ziņu rakstus gribētos izcelt D.Bitenieces rakstu 
Partija, kur uzklausa visus 26.09. pēc kura izlasī�anas pat kļūst �ēl labo Brīvības partijas 
deputātu kandidātu, ar kuriem tikai retais gribēja tikties. �eit gan jāpiebilst, ka 
piemēram �urnālists, kas arī apmeklēja �o aģitācijas pasākumu, varēja uzdot kritiskus 
jautājumus gan Z.Čeveram, gan R.Karnītei gan M.Kostaņeckai, tā ļaujot lasītājam 
objektīvi spriest par �o partiju.  
 
Tik pat iespējamās slēptās reklāmas gadījumu ir arī laikrakstos Stars un Ziemeļlatvija. 
Ziemeļlatvija, kas divu mēne�u laikā publicēja 5 pozitīvus rakstus par partiju TB/LNNK. 
Kopā laikrakstā konstatēti 8 iespējamie slēptās reklāmas gadījumi. Laikraksta simpātijas 
pret TB/LNNK raksturo arī fakts, ka partijas pārstāvji kā komentētāji izmantoti arī ziņās, 
kur deputātu kandidātu klātbūtne nav pamatota. Piemēram, ziņojot par kultūras nama 
kolektīviem, kas uzsāk sezonu, vai par to, ka pilsētas dome iegādājas mazlietotu 
autobusu, tiek teikts paldies TB/LNNK, lai gan no raksta nav saprotama partijas loma 
notiku�ajā. Tāpat, lasot laikrakstā paustos iedzīvotāju viedokļus par to, kuru partiju 
izvēlēties, vienīgi TB/LNNK biedres Velgas Graumanes viedoklim pievienota viedokļa 
paudējas fotogrāfija, turklāt tekstā izteikts klaj� aicinājums balsot par partiju un tas 
drīzāk atgādina maksas uzsaukumu, nevis lasītājam svarīgu viedokli. 
 
Savukārt vērtējot laikraksta Stars rakstu saturu, iespējams konstatēt, ka laikraksts 3 
reizes publicējis ziņas, kuru saturs ir izdevīgs politiskajai apvienībai Centrs. Vispirms 
19.09. rakstot par reklāmas izvieto�anu pilsētā tiek īpa�i uzsvērts, kad, kur un cikos 



 43 

notiks politiskās apvienības Centrs priek�vēlē�anu pasākums, tā ziņu padarot līdzīgu 
politiskās partijas sludinājumam, bet pēc 2 nedēļām (27.09.) tiek publicētas 2 ziņas par 
vienu pasākumu, turklāt pasākums tiek atspoguļots pilnībā nekritiski, tajos nav analīzes 
par solījumu ticamību, nav da�ādu cilvēku viedokļu - tie ir vienpusēji, turklāt �urnālists 
pau� savu attieksmi pret notiku�o.   

 
 

Attieksme pret partijām 
 
Visvairāk pozitīvu ziņu reģionālajos laikrakstos atrodamas par TP (33), tikai par divām 
ziņām mazāk veltīts Latvijas ceļam. Vērtējot �īs ziņas saturiski, jāsecina, ka TP 
visveiksmīgāk ir izmantojusi savu ministru (īpa�i Zemkopības, Finansu un Izglītības) 
veikumu, savukārt �urnālisti nav kritiski vērtēju�i ministru paveikto un nav analizēju�i, 
vai �labie darbi� nav vērojami tikai pirms vēlē�anām un cik ministriju lēmumi izdevīgi 
zemniekiem vai skolotājiem.  
 
Par labu Tautas partijai nosvēru�ās laikraksta Zemgale simpātijas� 4 pozitīvi raksti. Par 
LC laikraksts publicējis divus pozitīvus rakstus. �ajā laikrakstā vērojama arī Tautas 
partijas ministru darbu pozitīva atspoguļo�ana. Piemēram, divas reizes publicētas 
Finansu ministrijas preses relīzes, kas pozitīvā gaismā raksturo ministra Gundara Bērziņa 
(TP) veikumu. Vienreiz atspoguļota Izglītības ministra Kārļa Grei�kalna (TP) vizīte. �ajā 
rakstā nav neviena kritiska viedokļa par ministra veikumu. Spilgts pseidonotikuma 
paraugs ir pla�ais raksts par to, kā TP velomaratons piestāja Dobelē. 
 
Salīdzinot to, kā laikraksti ziņoju�i par da�ādām partijām jāsecina, ka pozitīva attieksme 
pret TP bijusi arī Madonas ziņām, kur visi 3 konstatētie gadījumi biju�i �par labu TP�, kā 
arī Ogres Vēstis, kurā no 4 kopā uzskaitītajiem rakstiem, trijos pozitīvā gaismā 
atspoguļoja tie�i TP. 
 
 



 44 

 
 
Vērtējot rakstus par TP, jāatzīmē arī partijas pa�valdību vadītāju pozitīvs atspoguļojums.  
Atspoguļojot, piemēram, Kuldīgas mēra Edgara Zalāna viedokli, vienmēr atgādināts par 
Zalāna partejisko piederību. Savukārt, Kurzemes vārds, apkopojot informāciju par 
liepājnieku � Saeimas deputātu veikumu, pozitīvi aprakstījusi 3 TP deputātu darbu un 
pieminējusi arī vienu LC pārstāvi, bet citu partiju pārstāvji vispār nav pieminēti. 
 
Savukārt Latvijas Ceļ�  veiksmīgi izmantojis premjera veikumu, bet �urnālisti tikai 
atreferēju�i da�ādas premjera preses konferences viņam izdevīgā gaismā. Laikrakstos 
atrodamas daudzas ziņas par LC dāvanām iedzīvotājiem, taču visbie�āk laikrakstu 
�urnālisti nav aptaujāju�i apdāvinātos, kā arī nav izvērtēju�i dāvanas lietderību un 
atgādināju�i lasītājam, vai �ādas dāvanas no partijām netika saņemtas arī citus gadus. 
Visvairāk Latvijas Ceļa iespējamo slēptās reklāmas gadījumi konstatēti Tukuma ziņotājā, 
kur konstatēti 5 �ādi raksti. LC popularizēja arī Talsu vēstis, kurās atrodami 2 LC 
slavino�i raksti. Īpa�i laikrakstā Talsu Vēstis jāizceļ raksts Pilsētas sakoptībai un 
iedzīvotāju dro�ībai (01.10), kur pēk�ņi stāstā par salabotām kāpnēm parādās K.Lībane, 
kura turklāt vēl aģitē par partiju LC. Kopsummā LC atspoguļots 31 iespējamās slēptās 
reklāmas rakstos.  
 
Savukārt par tre�ās visbie�āk pozitīvi pieminētās partijas � TB/LNNK publicitāti visvairāk 
rūpējies laikraksts Ziemeļlatvija, kas jau aprakstīts augstāk un kas par TB/LNNK 
publicējis 5 iespējamās slēptās reklāmas rakstus. Kopsummā TB/LNNK iespējamās 
slēptās reklāmas rakstos parādījusies 18 reizes.  
 

1

1

3

3

3

5

8

12

14

18

31

33

0 5 10 15 20 25 30 35

Latvie�u partija 

Brīvības partija

SDS

ZZS

PCTVL

Centrs

JL

LPP

LSDSP

TB/LNNK

LC

TP



 45 

14 reizes nepamatoti pozitīvi pieminēta arī LSDSP. LSDSP gadījumā neparādās izteiktas 
kādas avīzes simpātijas pret partiju, iespējamās slēptās reklāmas raksti par partiju 
parādās da�ādos laikrakstos. Jāatzīmē, ka visbie�āk partija publicitāti ieguvusi ar tā 
līdera Valda Lauska pozitīvajām intervijām, ziņām par partijas aģitācijas pasākumiem un 
�urnālistu nekritisku attieksmi pret deputāta kandidāta Jāņa Ādamsona svītro�anu no 
vēlē�anu listes. �eit jāatzīmē laikrakstā Staburags publicētais raksts Jāizvēlas pareizā 
partija (22.08.), kuru ir parakstījusi reportiere A.Grīnvalde un kurā skaidri iezīmējas 
reportiera attieksme par notiku�o, kas materiālu padara par komentāru, nevis ziņu.  

 
Līdzīga situācija ir arī ar LPP, kuras pozitīvo publicitāti veidoja raksti par partijas līderu 
un vēlētāju diskusijām, kuros dominēja tikai partijas pārstāvju viedoklis un 
neatspoguļojās klausītāju komentāri. Vienlaicīgi minamas arī lielās intervijas ar partijas 
līderiem � Ēriku Jekabsonu un Oskaru Kastēnu. Kopsummā par LPP uzrakstīti 12 
iespējamās slēptās reklāmas raksti, visvairāk � 4 no tiem publicējis jau pieminētais 
Tukuma ziņotājs.  

 
 

 TP LC TB/LNNK LSDSP LPP JL Centrs PCTVL ZZS SDS BP LP Kopā 

Auseklis 1 1   1  1      4 
Alūksnes 
Ziņas  1           1 
Bauskas 
dzīve  1  1  1       3 
Brīvā 
Daugava  2 1   2       5 

Dzirkstele 3 2 1          6 

Druva 2  1          3 

Ezerzeme  1           1 
Jaunais 
Vēstnesis         1    1 
Kurzemniek
s 2 1  2 1 1     1  8 
Kurzemes 
Vārds 1 2      2     5 
Kursas 
Laiks   1          1 
Latgales 
Laiks  1  1 1        3 
Ludzas 
Zeme  1    1       2 

Liesma 1 1           2 
Liepājas 
Acis 1  1          2 
Madonas 
Zinas 3            3 

Novadnieks 1 1           2 
Neatkarīgas 
Tukuma 
Ziņas 1            1 
Ogres 
Vēstis 3 1           4 

Ogres Zinas            1 1 

Rīgas 1 1  2 2     1   7 



 46 

Apriņķa 
Avīze 
Rēzeknes 
Vēstis 1   1 1   1     4 
 Saldus 
Zeme   1 1 1 2       5 

Stars 1  1 2   3      7 

Staburags 1  1 1         3 
Tukuma 
Ziņotājs  5  1 4 1   2    13 

Talsu Vēstis 1 2 2  1  1   1   9 

Vaduguns 1 1  1         3 

Vietējā 2 1        1   4 
Ventas 
Balss.   2 1         3 

Zemgale 4 2           6 

Ziemļlatvija 1 1 5          7 
Zemgales 
Zinas 1 2 1          4 

Kopā  33 31 18 14 12 8 5 3 3 3 1 1  

 
 
Komentāri par citiem gadījumiem 
 
 
Pētījuma gaitā tika atklāti vairāki gadījumi, kas prasa papildus komentārus. Piemēram, 
laikrakstā Ludzas zeme pēdējā nedēļā publicētas it kā intervijas ar vairāku partiju (LC, 
LPP, Centrs, TP, LSDSP un PCTVL) deputāta kandidātiem. Pēc �īm intervijām atrodama 
piebilde, ka publicēti tikai to partiju viedokļi, kuras laikrakstā iegādāju�ās reklāmas 
laukumus. Tas norāda, ka laikraksts visā priek�vēlē�anu laikā pret partijām izmantojis 
nevienlīdzīgu attieksmi � rakstījis tikai par tām, kas iegādājas reklāmu. �āda piebilde 
lasītājam liek �aubīties, vai priek�vēlē�anu periodā laikrakstā bija atrodams ticams un 
objektīvs politisko partiju atspoguļojums. 

 
Otrs gadījums, kas pievēr� īpa�u uzmanību, ir laikraksts Kurzemnieks un Ziemeļlatvija 
atrodamie aicinājumi balsot par kādu no partijām. Tā, Kurzemniekā (03.10) rajonā 
ietekmīgs uzņēmējs skaidri pasaka, ka jābalso tikai un vienīgi par TP, bet Ziemeļlatvijā  
(21.09.) - TB/LNNK biedre atklāti aģitē par savu partiju. Turklāt abos gadījumos 
aģitācijas slejai pievienota arī �o cilvēku fotogrāfija. Tas tā nav gadījumos, kad viedokli, 
par ko balsot, izsaka kāds cits cilvēks. 
 
Tāpat jāatzīmē, ka daudzi laikraksti pirms vēlē�anām nolēma (par to liecina piebildes pie 
intervijām ar deputātu kandidātiem), ka tiks intervēti visi deputāta kandidāti no 
konkrētās pilsētas vai rajona, vai arī cilvēki, kas apgabalā kandidē ar pirmo numuru (par 
to liecina piebildes pie intervijām ar deputātu kandidātiem). �eit jānorāda, ka tikai da�i 
laikraksti potenciālajiem deputātiem uzdeva kritiskus jautājumus, vai arī rīkoja diskusijas, 
pēc kurām lasītājs var izdarīt savu politisko izvēli. Piemēram, veiksmīgas �āda veida 
diskusijas atrodamas laikrakstā Zemgales Ziņas. Turpretī laikrakstu Auseklis, Druva un 
Ogres ziņas sagatavotās intervijas ar deputāta kandidātiem lasītajam nedod objektīvu 
priek�statu nedz par kandidātu, nedz partiju � visi kandidāti pasniegti kā vienlīdz labi un 



 47 

visu solījumi kā vienlīdz ticami. Tāpat laikraksti nav veiku�i nedz solījumu izvērtējumu, 
nedz uzdevu�i precizējo�us jautājumus par apgalvojumiem, kas �ķiet maz ticami. 

 
Dīvaina publikācija atrodama arī laikrakstā Vaduguns (31.08) � tā ir Saeimas deputāta 
Jāņa Urbanoviča atbilde kādam lasītājam, interesanti, ka zem J.Urbanoviča uzvārda 
atrodama piezīme � �Apmaksāja R. Kļaviņa�. Jāpiebilst, ka �āda tre�o personu 
apmaksāta reklāma ir pret politisko partiju finansē�anas likuma garu, kas paredz, ka visi 
ziedojumi, tai skaitā bezmaksas reklāmas vieta, tie�i un nepastarpināti jānodod partijai. 

 
Tāpat īpa�a kategorija ir laikrakstos atrodamās izteiktās pateicības kādai partijai par 
kādu dāvanu. Jānorāda, ka nereti tās robe�ojas ar partijas reklāmu, taču gadījumos, ja 
pateicība bija nodalīta atsevi�ķā sadaļā un to nebija rakstījis �urnālists, tā netika 
uzskaitīta kā slēptā reklāma, savukārt it bie�i atrodamas pateicības partijām kā 
pasākuma sponsoriem, kas iepītas rakstos un �ie gadījumi ir atlasīti kā slēptā politiskā 
reklāma. (TP bānī�a svētkos cienā ar saldējumu Dzirkstele 14.09 � �is patiesībā bija 
raksts par labo TP, kas cienāja bērnus ar saldējumu un par to, cik labi, ka Vaira Paegle ir 
tik iejūtīgs cilvēks, vai arī Dome iegādājas mazlietotu autobusu Ziemeļlatvija 21.09 � 
rakstā tiek pateikts paldies TB/LNNK, bet nav pat skaidrs, ko �ī partija ir izdarījusi, lai 
dome varētu iegādāties autobusu.) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 48 

 
 

Kopsavilkums. Krievu reģionālā prese.  
 
Visbie�āk atlasītie gadījumi krievu reģionālajā presē atbilda pseidonotikuma 
statusam, proti tie bija notikumi, par kuriem ārpus vēlē�anu laika nerakstītu, 
nereti deputāta kandidāts tika izmantots kā vienīgais kāda notikuma 
komentētājs, tre�ajā vietā bija deputāta kandidāta kā vienīgā notikuma 
komentētāja izmanto�ana.  
 
Kopsummā kā iespējamās slēptās reklāmas publikācijas visvairāk tika atlasītas 
publikācijas no laikraksta �Million�, otrajā vietā ierindojas laikraksts �Dinaburg 
segodnja�, tre�ajā � �Na�a gazeta�. Laikraksti partiju poluraizē�anai nereti 
izmanto arī netradicionālas metodes � �Million� paziņo, ka laikraksta abonē�ana 
kļuvusi lētāka, pateicoties Latvijas Brīvības partijas atbalstam, savukārt �Dinaburg 
sevodnja� veido rubrikas, kas paredzētas kāda konkrēta deputāta kandidāta 
popularizē�anai.  
 
No visām partijām vislielākais iespējamās slēptās reklāmas gadījumu īpatsvars 
bija par partiju Latgales Gaisma, tas pamatā saistīts ar to, ka 5 no analizētajiem 
izdevumiem darbojas Daugavpilī, viens Rēzeknē un tikai viens Jelgavā. 
Interesants ir visbie�āk iespējami slēpti reklamēto partiju trijnieks � LG, Latvijas 
brīvības partija un Latvijas Pirmā Partija.   
 
Vispārējo tendenču raksturojums  
 
Visbie�āk atlasītie gadījumi atbilda sekojo�iem analīzes kritērijiem: 
 

1. Pseidonotikums, lai kandidātam būtu iespēja parādīties, notikums, par 
kuru ārpus pirmsvēlē�anu konteksta avīzē nerakstītu,  

2. Deputāta kandidāts kā vienīgais vai galvenais kāda notikuma komentētājs;  
3. Viedokļi par deputāta kandidātu vai partiju, vai arī pa�u deputātu 

kandidātu viedokļi atlasīti, lai apstiprinātu vēstījuma sākotnējo mērķi 
veicināt vai mazināt partijas vai deputāta kandidāta popularitāti. 

 
Atklāts �urnālista aicinājums balsot par konkrētu partiju publikācijās tika atlasīts 
divos gadījumos, avīzē �Dinaburg segodnja� par LSDSP pirmspēdējā nedēļā pirms 
vēlē�anām. Tomēr tik klaji pārkāpumi kā atklāti aģitācijas sludinājumi bez 
norādījuma, ka tā ir reklāma,  parādījās visretāk. Diezgan reti �urnālisti savos 
rakstos minēja kandidātu veidā, kam nebija sakara ar atspoguļojamo notikumu.  
 
Visbeidzot, krieviski raksto�ā reģionālā prese ir izteikti reģionāli bāzēta � 6 no 
analizētajiem laikrakstiem atrodas Latgalē un tikai viens Jelgavā,  tāpēc to 
simpātijas, kas izteiktas Latgales gaismai ir ja ne pieņemams, tad vismaz 
izskaidrojamas. Krievu reģionālajā presē izteikti iezīmējas antireklāma � kāda 



 49 

izdevuma pla�a negatīvu rakstu sērija par partiju Latgales gaisma. Interesanti, ka 
Latvijas Brīvības partija, kas citos laikrakstos ievērojamu slēptās reklāmas 
gadījumu skaitu neuzrādīja, krievu reģionālajos laikrakstos bija otrajā vietā 
iespējamo slēptās reklāmas gadījumu ziņā, savukārt tre�ajā vietā ierindojās 
Latvijas Pirmā partija. �eit, �ķiet vērojama partiju  vēlme ar iespējamās slēptās 
reklāmas palīdzību uzrunāt �auru, konkrētu potenciālo elektorātu.  



 50 

 
 
Laikrakstu salīdzino�ā analīze 
 
 
 

 
 
No kopējo rezultātu tabulas redzams, ka līderis reģionālo izdevumu vidū pēc 
iespējamās slēptās reklāmas publikāciju skaita ir Daugavpils avīze �Million�, kurā 
2 mēne�u laikā tika atlasītas 47 publikācijas, kas vie� aizdomas par iespējamo 
slēpto reklāmu. �Million� ir vienīga Latgales avīze, kas rakstīja par Ziedoņa Čevera 
Brīvības partiju. Tabulā redzams, ka �pasūtītas� publikācijas par �o partiju 
nevienā citā no krievu reģionālajiem laikrakstiem netika publicētas.  
 
Popularitātes cel�anai partija izmantoja ne tikai tradicionālus �anrus � intervijas, 
ziņas utt., bet arī izgudroja savus, neatkārtojamus paņēmienus. Piemēram, 
�Million� uzsāka abonē�anas kampaņu ar lozungu �Brīvības partija�. Avīze aicināja 
lasītājus izteikt pateicību partijai par to, ka, pateicoties tās finansiālam atbalstam, 
abonē�anas maksa ir kļuvusi zemāka. Tādējādi, lasītājam tiek radīts partijas 
pozitīvais tēls, jo ar tās palīdzību viņ� var abonēt avīzi daudz lētāk. �ādu 
publikāciju sēriju avīzē �Million� var ievietot kategorijā �Pseidonotikums�. 
 
Otrais visizplātītākais publikāciju tips, kas raksturīgs ne tikai laikrakstam �Million�, 
bet arī visām analizējamām avīzēm, ir kandidāta radio vai televīzijas intervijas 
atstāsts. Visbie�āk �ajos �at�ifrējumos� nav asu, neērtu jautājumu, kas skar 
problemātiskas parādības. Jautājumu lielākā daļa ir noformulēti tā, lai deputāta 
kandidātam būtu viegli manipulēt un atbildēt tā, ka viņ� pats uzskata par 
nepiecie�amu. Piemēram: �Kā jūsu partija risinās smagās ekonomiskās situācijas 
problēmu Latgalē?�, vai: �Kā nepieļaut, lai valsts netiktu izzagta?� Un vēl daudzi 
citi �āda veida jautājumi, kas ļauj kandidātam runāt lozungos, izklāstīt savu 
pirmsvēlē�anu programmu un ideoloģiju. 
 

47

29

8 6
2 1 1

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

Миллион Динабург
сегодня

Наша газета Сейчас Капитал
Латгалии

Новая
назета

Панорама
Резекне



 51 

Avīzē �Million� parādās arī pa�u �urnālistu intervijas ar kandidātiem, bet arī tajās 
parasti izteikti par kandidātiem tiek izteikti komplimenti. �urnālists, neizpētot 
detaļas un neiedziļinoties tēmā, uzdod nominālus pamatjautājumus, kas provocē 
kandidātu vispārīgi izteikties par partijas programmas punktiem. 
 
Praktiski visas publikācijas, kurās tika atrasta iespējamā slēpta politiskā reklāma, 
varēja at�ķirt arī pēc rubrikām un virsrakstiem. Gan �Million�, gan �Dinaburg 
segodnja� raksturīgas tādas rubrikas kā �Iepazīstieties ar kandidātu�, �Par ko 
balsot?� utt. Virsraksts vairumā gadījumos ir kāda tēze no pirmsvēlē�anu 
kampaņas. Piemēram, �Gundars Prolis: �Ģimenes ārsti ir absurdā situācijā� 
(�Million�, 5. septembrī). Vai: �Raita Karnīte: �Es aicinu visus piedalīties cienīgās 
dzīves tap�anā� (�Million�, 12. septembris). 
 
Visbeidzot, reģionālajā presē diezgan populārs ir tāds sabiedriskās domas 
ietekmē�anas paņēmiens kā iedzīvotāju aptaujas un vēstules. Piemēram, vienā 
no ielas aptaujām tika uzdots jautājums: �Vai vajadzētu palielināt sievie�u skaitu 
Saeimā?� Zīmīgi ir tas, ka blakus aptaujai tika izklāstīts, ka Brīvības partija izvirzīs 
premjera amatam Ekonomikas institūta direktori Raitu Karnīti. Līdzīgi aptaujas un 
vēstuļu �anri tiek izmantoti arī antireklāmas nolūkos.  
 
Otrajā vietā pēc iespējamo slēptās reklāmas gadījumu skaita ir Daugavpils avīze 
�Dinaburg segodnja�, kas dod priek�roku pilsētas mēram Rihardam Eigimam, 
partijas Latgales gaisma līderim. No 29 analizētajiem rakstiem � 16 tiek aicināts 
balsot par Eigima partiju. 
 
Avīzei �Dinaburg segodnja� ir raksturīgas arī rubrikas �Iepazīstieties ar 
kandidātu�, kurās paradās da�i partijas Latgales gaisma biedri, izņemot pa�u 
Eigimu. Daudz uzmanības laikraksts veltīja Riharda Eigima aicinājumam izsvītrot 
viņa vārdu no saraksta, kam tiek izmantotas arī ielu aptaujās. Uz jautājumu �Vai 
svītrot Eigima vārdu no saraksta?� visi avīzes aptaujātie vienbalsīgi atbild, ka 
Eigimam būtu labāk palikt eso�ajā amatā, jo viņ� daudz kā dara pilsētas 
labklājībai.   
 
Ik nedēļu �Dinaburg segodnja� lappusēs parādās rubrika �Uzdod savu jautājumu 
Imantam Beke�am�, kas tiek paskaidrots ar lielo lasītāju interesi par �o Latgales 
gaismas kandidātu un pilsētas policijas vadītāju. 
 
Da�ās publikācijās tika konstatēta LSDSP, ka arī SDS iespējamas slēptās 
reklāmas gadījumi. Pie tam, SDS kandidātu vidū īpa�i tiek izcelts Aleksandra 
Kaļnicka vārds. Bet kopumā avīzes aģitācija par Latgales gaismu daudz 
neat�ķiras no citu avī�u propagandas.  
 
Mazāk iespējamās slēptās reklāmas publikāciju ir avīzē �Sejčas� � 6. Avīzes kā 
�Panorama Rezekne� un �Novaja gazeta� pirmsvēlē�anu periodā izturējās visai 



 52 

atturīgi  � katrā no izdevumiem pa vienam iespējamās slēptās reklāmas 
gadījumam. 
 
�urnālā �Kapital Latgalii� tika atklāti divi aizdomīgi raksti � gan augusta, gan 
septembra numuros, tātad pa vienam rakstam katrā numurā, kas ir diezgan 
augsts rādītājs. Augustā tika reklamēta partija Jaunais laiks, bet septembrī � 
SDS.  
 

Par antireklāmu  
 
Lai gan laikrakstā �Na�a gazeta� atlasīti tikai 8 iespējamās slēptās reklāmas 
gadījumi, tas ir vienīgais izdevums, kas izmanto antireklāmu. To varētu 
paskaidrot ar avīzes komerciālo piederību: tā pieder kompānijas Guron Trast 
īpa�niekam Oļegam Gu�činam, kas jau ilgāku laiku ir  Riharda Eigima konkurents. 
Pierādījumus tam varēja pamanīt ne tikai pirmsvēlē�anu notikumu 
atspoguļo�anā, bet arī pilsētas ikdienas problēmu aprakstos. Jebkur� notikums, 
kas bija tā vai citādi saistīts ar mēra darbību, avīzē tika ne�ēlīgi un bie�i 
neargumentēti kritizēts.  
 
Laikrakstu attieksme pret partijām  
 

Partiju atspoguļojums iespējamās slēptās reklāmas publikācijās 

30

8

15

11

10

7

1

1

4

5

2

0 5 10 15 20 25 30 35

Latgales gaisma

PCTVL

Latvijas brīvības partija

Latvijas pirmā partija

LSDSP

SDS

Tautas partija

Latvijas ceļ�

LSDLP

Jaunais laiks

ZZS

 
 
 
Viegli izskaidrojams ir fakts, ka Latgales reģionā starp partijām � iespējamās 
slēptās reklāmas rakstu objektiem - pirmo vietu ieņem Riharda Eigima partija 
Latgales gaisma. Var tomēr apgalvot, ka daudzi no atlasītajiem rakstiem, kas 
atbilda  iespējamās slēptas reklāmas  kritērijiem, tādi varēja arī nebūt. 



 53 

Komplimentus partijām var arī skaidrot ar izdevumu ekonomisko atkarību no 
pilsētas (galvenokārt Daugavpils) varas.  
 
Otrajā vietā  - Latvijas Brīvības partija, par kuru rakstīja avīze �Million�. Tre�ajā 
vietā pēc atlasīto rakstu skaita � Latvijas Pirmā partija. �īs partijas reklāmas 
tehnika at�ķīrās no citu partiju metodēm. Ja Latvijas Brīvības partija vai Latgales 
gaisma centās koncentrēt lasītāju uzmanību uz kandidātu profesionālo vai 
politisko pieredzi vai ekonomiskajiem uzskatiem, tad Latvijas Pirmā partija 
pirmajā vietā  izvirzīja savu līderu personības. Neretas ir publikācijas, kurās 
partijas līderis Ēriks Jēkabsons stāsta netik par partijas programmu, bet vairāk 
par sevi, par savu �garīgo ceļu�. 
 
LSDSP un SDS reklāma galvenokārt iepazīstināja ar konkrēto kandidātu, kas 
klāsta par savas partijas uzskatiem. Blakus tādām publikācijām vienmēr bija 
izvietotas arī kandidātu fotogrāfijas.  
 
 
 LG PCTVL BP LPP LSDRP SDS TP LC LSDLP JL ZZS Kopā 

Миллион 11 3 15 8 5 2 1  1 1  47 
Динабург 
сегодня 16   3 4 4    2  

29 

Наша газета 1 3      1 2 1  8 

Сейчас 2 1   1      2 6 
Капитал 
Латгалии      1    1  

2 

Новая газета         1   1 
Панорама 
Резекне  1          

1 

Kopā:  30 8 15 11 10 7 1 1 4 5 2  

 
 



 54 

 
Secinājumi  
 
Pirms vēlē�anām laicīgi uzsāktā debate par slēpto reklāmu, sabiedrības izpratnes 
pieaugums par to, kā arī raidorganizāciju uzrauginstitūcijas � NRTP iesaistī�anās slēptās 
reklāmas analīzē nodro�ināja to, ka iespējamās slēptās reklāmas gadījumu skaits 
medijos samazinājās.   
 
Pirms pa�valdību vēlē�anām 2001. gada slēptās reklāmas analīzes laikā televīzijās 
kopsummā konstatēti 215 iespējamās slēptās reklāmas gadījumi, �ogad gandrīz trīs 
reizes ilgākā laika posmā � 39 dienās konstatēti 22 iespējamās slēptās reklāmas 
gadījumi. �is skaitlis iegūts, neskaitot Radio PIK 100 gadījumus, ko projekta autori 
uzskata par izņēmumu. Tāpat laikrakstu analīze ļauj secināt, ka slēptās reklāmas apjomi 
pirms 8. Saeimas vēlē�anām varētu būs samazināju�ies par se�ām reizēm. Pamatā �ādu 
attīstību var skaidrot ar to, ka mediji politisko partiju apmaksātus rakstus un intervijas 
sāka attiecīgi apzīmēt. Kopsummā laika periodā no 5. augusta līdz 5. oktobrim parādījās 
702 �ādas publikācijas, kas liecina par jauna �anra � apmaksāta politiska raidījuma, 
intervijas vai rakstu ienāk�anu �urnālistikā. Tas paver tālāku jautājumu loku par to, cik 
daudz no raidorganizācijas raidlaika un no laikraksta slejām vajadzētu atvēlēt �āda veida 
materiāliem. Raidorganizācijām �o apjomu regulē noteikums, ka reklāmas laiks vienā 
stundā priek�vēlē�anu aģitācijas periodā nedrīkst pārsniegt 18 minūtes. Laikrakstiem, 
ņemot vērā to specifiku, nekādus formālus ierobe�ojumus noteikt nevar, tie balstīti vien 
veselajā saprātā un godprātīgā attieksmē pret lasītāju. 
 
Vislielākais iespējamo slēptas reklāmas gadījumu skaits novērots Radio PIK, kur 
konstatēts ļoti daudz iespējamās slēptās reklāmas gadījumu un kas ievērojami izceļas uz 
visu citu raidroganizāciju fona. Otrajā vietā ierindojas televīzija LNT, tomēr �ogad 
iespējamo slēpto reklāmu skaits sarucis gandrīz 7 reizes, pagāju�ogad 13 dienās tika 
konstatēti 109 iespējamās slēptās reklāmas gadījumi, �ogad � 16. Tas, ka iespējamās 
slēptās reklāmas gadījumi vairākos medijos saruku�i vairākkārt saistīts gan ar savlaicīgi 
sāktajām diskusijām, gan ar to, ka operatīvas iespējamās slēptās reklāmas atskaites 
iknedēļas saņēma NRTP, kam, lai gan ierobe�otas, ir tiesības uzlikt da�ādas sankcijas. Uz 
analīzē sniegto ziņu pamata NRTP par auditorijas maldinā�anu Radio PIK  sastādīja 
kontroles aktu un administratīvo protokolu, kas iesniegts Patērētāju tiesību aizsardzības 
centrā lietas izskatī�anai. Par auditorijas maldinā�anu NRTP atzina arī deputātu 
kandidātu klātbūtni �LNT brokastīs� , arī par �iem gadījumiem padome sastādīja 
kontroles aktu, pamatojoties uz kuru Padome ir pieņēmusi lēmumu par brīdinājuma 
izteik�anu.  
 
Analīze arī pierādīja, ka iespējamās slēptās reklāmas gadījumu skaits ievērojami sarucis 
latviski raksto�ajos nacionālajos laikrakstos. Lielākā daļa atlasīto gadījumu balansē uz 
�urnālistikas kvalitātes, profesionālisma vai citu faktoru robe�as.  Viena no lielākajām 
problēmām latvie�u nacionālajā presē ir tas, ka netiek atspoguļots kādas no iesaistītajām 
pusēm viedoklis. Rakstā, kurā tiek ap�aubīta kāda politiskā lēmuma pamatotība vai 
politiskā aktiera godīgums, paralēli netiek fiksēts mēģinājums noskaidrot �vainīgās� vai 
iesaistītas personas viedokli par aprakstīto notikumu. Tas mazina raksta ticamību un no 
potenciāli �urnālistiski interesantas problēmas, kuras atklā�ana varētu mainīt politiskā 
procesa kvalitāti, raksts kļūst tikai par kādas no pusēm  nomelno�anu vai slavinā�anu.  



 55 

 
Līdzīgs secinājums izdarāms par latviski raksto�ajiem reģionālajiem medijiem, lai gan 
atlasīto gadījumu skaits tajos bija salīdzino�i liels � 138 gadījumi. Tomēr visbie�āk tie 
bija gadījumi, kad �urnālisti bija nekritiski uztvēru�i politisko partiju reklāmas 
pasākumus, �uzķēru�ies� uz �pseidonotikuma� āķa vai arī nekritiski, nejautājot iesaistīto 
pu�u viedokļus uztvēru�i partiju paziņojumus par to labajiem darbiem. Projekta rīkotajā 
reģionālo laikrakstu seminārā, kas notika 12. septembrī, vairāki reģionālo laikrakstu 
redaktori atzina, ka priek�vēlē�anu laikā, kad ievērojami pieaug politisko partiju 
aktivitāte, nereti grūti izraudzīties kritērijus, pēc kuriem atspoguļot politiskās partijas, 
tāpēc pla�ākas kolēģu diskusijas par �iem jautājumiem ir ļoti svarīgas. Autori cer, ka 
sagatavotais ziņojums �ajā jomā kalpos kā bagātīgs izziņas materiāls.  
 
Saturiski at�ķirīgi secinājumi izdarāmi par krieviski raksto�o nacionālo presi, konstatēto 
iespējamās slēptās reklāmas gadījumu skaits kopsummā bija ļoti ievērojams. Laikrakstu 
starpā gan vērojamas būtsikas at�ķirības � 75 iespējamās slēptās reklāmas gadījumi tika 
atlasīti laikrakstā �Vesti Segodņja� un tikai 16 gadījumi laikrakstā �Telegraf�. Tomēr 
pamatā krievu prese (izņēmums ir laikraksts �Telegraf�) nedarbojas pēc t.s. kvalitatīvās 
�urnālistikas principiem, kuras mērķis ir lasītājam sniegt pēc iespējas sabalansētu, 
objektīvu un vispusīgu vēstījumu. No �īs tendences zaudētājs ir tikai krieviski laso�ais 
vēlētājs, kam tiek sniegts deformēts priek�stats par da�ādiem  politiskajiem spēkiem, to 
programmatiskajām nostādnēm un piedāvātajām politiskajām alternatīvām.   

 
Interesanti, ka at�ķirībā no krievu nacionālās preses krievu reģionālajā presē dominēja 
pavisam citādāka politisko spēku trijotne � Latgales Gaisma, Latvijas Brīvības partija, 
Latvijas pirmā partija. Tas, �ķiet, liecina, ka vismaz divas pēdējās partijas ar krieviski 
raksto�o reģionālo laikrakstu palīdzību mēģināja uzrunāt noteiktu vēlētāju grupu 
konkrētā reģionā.  
 
Nobeigumā nepiecie�ams izdarīt da�us secinājumus par partiju atainojumu iespējamos 
slēptās reklāmas gadījumos. Pirmo trijnieku �ajā ziņā veido neordināra kombinācija � 
PCTVL (152), LSDLP (117) un Tautas partija (54). PCTVL pirmajā vietā ierindojas 
pamatā tādēļ, ka par �o partiju parādījās ļoti daudz pozitīvu aģitācijas rakstu krievu 
nacionālajos un arī reģionālajos medijos, no tā var secināt, ka PCTVL politiskais profils 
partijai rada �salīdzino�o priek�rocību� publicitātes ziņā. Otrajā vietā, pateicoties aktīvajai 
Radio PIK aģitācijai (100 gadījumi) ierindojas LSDLP, tre�ajā vietā � Tautas partija. 
Tautas partijai bija vislielākie priek�vēlē�anu aģitācijas tēriņi un arī visblīvākā reklāmas 
kampaņa, iespējams, daļa no tās bijusi vērsta arī iespējamās slēptās reklāmas apmaksai. 
Reizē arī jāpiebilst, ka TP ir līderis negatīvo iespējamās slēptās reklāmas publikāciju ziņā 
� kopsummā par TP uzrakstītas 20 �ādas publikācijas.   
 
 
 
 
 
 
 
 



 56 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

152

2
1171

54
20

4912
451

412

283
2210

19
7

18

12

10

8

1

0 20 40 60 80 100 120 140 160

PCTVL

LSDLP

TP

LG

LSDSP

LC

LPP

TB/LNNK

JL

BP

SDS

ZZS

Centrs

Latvie�u

Partiju atainojums iespējamos slēptās reklāmas 
gadījumos 

Negatīvi

Pozitīvi



 57 

 
 
Rekomendācijas 
 

1. Nepiecie�ama tālāka diskusija par reklāmas materiāliem, kas apzīmēti kā 
apmaksāti un kas aizņem lielu laikraksta vai �urnāla saturu daļu, bet 
formas ziņā līdzinās �urnālistikas darbam un ir atzīmēti veidā, kas nav 
viegli vizuāli uztverams. Diskusijai vajadzētu atbildēt uz jautājumu, vai tā  
ir godprātīga attieksme pret lasītāju. Raidorganizācijās �ī problēma 
atrisināta ar reklāmas laika ierobe�ojumiem, savukārt reklāmas 
kopapjomu laikrakstos neregulē neviena likuma norma. Tāpēc, 
visticamāk, �ī debate risināma pa�u mediju darbinieku lokā.   

 
2. Slēptās reklāmas analīzi nepiecie�ams veikt vismaz divās nāko�ajās 

vēlē�anās, pirms tam veicot pla�as diskusijas par slēptās reklāmas 
problemātiku, iezīmēm un iespējam to atpazīt. Pa�u mediju pārstāvji 
atzīst, ka iespēja tikt iekļautiem �āda veida ziņojumā tiem ir krietni 
nepatīkamāka par atteik�anos piepelnīties no slēptās reklāmas 
izvieto�anas.  

 
3. Būtisku lomu slēptās reklāmas gadījumu izskau�anā spēlē �ierindas� 

�urnālists, kura lomu mediju satura veido�anā nevar pārvērtēt. �Ierindas� 
�urnālista pa�apziņas un profesionalitātes pieaugums var būt garants 
tālākai kvalitatīvai mediju attīstībai.  

 
4. Iespējams, ka izskau�ot slēpto reklāmu medijos  parādīsies citādi, 

�rafinētāki� politisko partiju atbalsta vai nemelno�anas veidi (piemēram, 
t.s. �melnais PR�), tāpēc analīzes metodes nepiecie�ams attīstīt un 
piemērot jauniem apstākļiem, tāpat nepiecie�ama pastāvīga diskusija par 
�īm tēmām. Iespējams, ka nākotnē būtu ieteicams atrast metodi ziņu 
aģentūru materiālu analīzei.   

 
5. Nepiecie�ams veicināt �urnālistu un mediju vadītāju pa�organizāciju, lai 

veidotos diskusiju forums un arī pa�kontroles organizācijas, kas pa�laik 
īpa�i pietrūkst presei, būtu ļoti ieteicams �ādā organizācijā maksimāli lielā 
mērā iesaistīt arī krieviski raksto�o laikrakstu pārstāvjus.  

 
6. Priek�vēlē�anu aģitācijas likumā nepiecie�ams iekļaut un definēt slēptās 

reklāmas jēdzienu.  
 
 
 
 
 



 58 

 
 
 
Pielikumi  
 
Nacionālās radio un televīzijas padomes 8. Saeimas vēlē�anu priek�vēlē�anu aģitācijas 
monitoringa atskaite. 

 
Izvērtējot priek�vēlē�anu aģitācijas procesu pirms 8. Saeimas vēlē�anām, NRTP 

konstatēja, ka eso�ajā likumdo�anā (Radio un televīzijas likums, likums �Par 
priek�vēlē�anu aģitāciju pirms Saeimas vēlē�anām) joprojām nedod iespēju nodro�ināt 
operatīvu priek�vēlē�anu aģitācijas radio un televīzijā pārkāpumu konstatāciju un 
novēr�anu. NRTP uzskata, ka �o problēmu cēloņi izriet no vēl joprojām nesakārtotās 
likumdo�anas. Radio un televīzijas likums ietver slēptās reklāmas definīciju, bet �ī 
definīcija ir nepilnīga, pārāk vispārīga un grūti piemērojama slēpto politisko reklāmu 
identificē�anā.  

Likums �Par priek�vēlē�anu aģitāciju pirms Saeimas vēlē�anām� nenosaka  kura 
institūcija uzrauga likuma ievēro�anu un būtu tiesīga piemērot sankcijas par tā 
pārkāp�anu. NRTP kompetence ir noteikta Radio un televīzijas likumā un saskaņā ar 
likumu NRTP lēmumu var pieņemt tikai pamatojoties uz Radio un televīzijas likumā 
paredzētu pārkāpumu.  

Kā vēl vienu būtisku problēmu NRTP atzīst - politisko aģitāciju vēlē�anu dienā. 
Likumā �Par priek�vēlē�anu aģitāciju pirms Saeimas vēlē�ānām� ir noteikts aizliegums 
Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio publiskot socioloģisko aptauju rezultātus vēlē�anu 
dienā, bet, ņemot vērā citu raidorganizāciju popularitāti (tirgus daļu), �āda aizlieguma 
attiecinā�ana tikai uz sabiedriskajām raidorganizācijām ir nepamatota. NRTP uzskata, ka, 
lai pasargātu auditoriju no iespējamās politiskās ietekmē�anas vēlē�anu dienā, minētā 
norma būtu jāattiecina uz visām raidorganizāzijām. Papildus varētu arī apsvērt 
jautājumu par politiskās aģitācijas aizliegumu vēlē�anu dienā.  

Neskatoties uz minētajām problēmām un salīdzinot priek�vēlē�anu aģitāciju 
raidorganizācijās 2001. gada martā pirms pa�valdību vēlē�anām un 8. Saeimas 
priek�vēlē�anu aģitāciju, NRTP secina, ka situācija ir būtiski un pozitīvi mainījusies. 
Iespējamās slēptās reklāmas gadījumu samazinā�anās raidorganizācijās ir skaidrojama 
ar izmaiņām likumdo�anā, jo tika noteikta metode kā politiskā aģitācija ir atdalāma no 
pārējās programmas daļas, kā arī ar to, ka diskusijas par slēpto politisko aģitāciju sākās 
jau pirms raidorganizācijām likumā paredzētais reklāmas apjoms tika palielināts par 10 
procentiem, atvēlot to priek�vēlē�anu aģitācijai. Diskusiju rezultātā Nacionālā radio un 
televīzijas padome noslēdza sadarbības līgumu ar Sorosa fonds � Latvija, kuras ietvaros 
NRTP saņēma operatīvu informāciju par iespējamajiem raidorganizāciju pārkāpumiem.  

Nacionālā radio un televīzijas padome laika posmā no 2. septembra līdz 1. 
oktobrim ir veikusi 35 Latvijas vietējo, reģionālo un nacionālo raidorganizāciju 
programmu monitoringu, ierakstot raidorganizāciju programmas 24 stundu (diennakts) 
apjomā, un pārbaudījusi to atbilstību Radio un televīzijas likuma un likuma �Par 
priek�vēļē�anu aģitāciju pirms Saeimas vēlē�anām� prasībām. 

Radio un televīzijas likuma  22.panta 3. daļas pārkāpums � slēptā reklāma, 
konstatēta SIA �Daugavpils televīzijas studija� 2. septembra izplatītajā programmā 
�Daugavpils TV�, kur Daugavpils pilsētas domes veidotais raidījums par notikumiem 
Daugavpils pilsētā, pārtapa par p/o �Latgales Gaisma� priek�sēdētāja R.Eigima 



 59 

priek�vēlē�anu aģitāciju. Par minēto faktu � auditorijas maldinā�anu � slēpto reklāmu 
tika sastādīts akts un 2002. gada 10. oktobrī ir pieņemts lēmums par brīdinājuma 
izteik�anu. 

SIA �Super FM Kuldīga� 10. septembra izplatītajā programmā �Radio Skala�  ne 
pirms, ne pēc priek�vēlē�anu aģitācijas netika paziņots, kura politiskā organizācija, 
politisko organizāciju apvienība vai kur� deputāta kandidāts �o priek�vēlē�anu aģitāciju ir 
apmaksājis pats vai apmaksu veicis, izmantojot citu personu pakalpojumus. Līdz ar to 
tika konstatēts likuma �Par priek�vēlē�anu aģitāciju pirms Saeimas vēlē�anām� 7. panta 
3.daļas pārkāpums. Par konstatēto pārkāpumu sastādīts akts, bet Padome lēmumu 
nevarēja pieņemt, jo saskaņā ar Radio un televīzijas likuma 45. panta piekto daļu, 
Padome lēmumu var pieņemt tikai pamatojoties uz Radio un televīzijas likumā paredzētu 
pārkāpumu. 

Nacionālā radio un televīzijas padome sadarbībā ar Sorosa fonds � Latvija un 
Sabiedrības par atklatību �Delna� kopprojetu �Atklāti par 8. Saeimas priek�vēlē�anu 
kampaņas finansēm� un mediju pētī�anas kompāniju �Observer�, no 22. jūlija līdz 3. 
septembrim veica nejau�ās izlases monitoringu, savukārt no 6. septembra līdz 6. 
oktobrim veica pilnu visu programmu analīzi. Monitoringa ietvaros tika kontrolētas 
sekojo�as raidorganizāciju programmas: LTV 1, LTV 2, TV3 � Latvija, LNT, TV-5, Latvijas 
Radio -1., 2., 4., SWH, SWH +, Radio Skonto, MIX FM un Radio PIK. 

Monitoringa laikā, SIA �Pikal un partneri� izplatītajā programmā �Radio Pik�  
vairākkārt tik konstatēts, ka reklāma (Sociāldemokrātiskās Labklājības partijas 
priek�vēlē�anu aģitācija) nav atdalīta no citas programmas daļas, kā arī ne pirms, ne pēc 
reklāmas netiek paziņots, kura politiskā organizācija, politisko organizāciju apvienība vai 
kur� deputātu kandidāts �o priek�vēlē�anu aģitāciju ir apmaksājis pats tie�i vai apmaksu 
veicis, izmantojot citu personu pakalpojumus. Līdz ar to ir pārkāpts �Radio un televīzijas 
likuma� 22.panta 1. daļa, kā arī likuma �Par priek�vēlē�anu aģitāciju pirms Saeimas 
vēlē�anām� 7. panta 3.daļa. 10., 17., 24. septembrī izplatītais raidījums �Nedēļas 
apskats ar Juriju �uravļovu (SDLP)� pēc savas būtības ir atzīstams par priek�vēlē�anu 
aģitāciju, tādējādi tika maldināta auditorija, kas saskaņā ar Radio un televīzijas likuma 
2.panta 13. punktu ir atzīstams par slēpto reklāmu, un kā rezultātā ir konstatēts Radio 
un televīzijas likuma 22.panta 3. daļas pārkāpums. Par minētajiem pārkāpumiem ir 
sastādīts kontroles akts un administratīvais protokols, kas iesniegts Patērētāju tiesību 
aizsardzības centrā lietas izskatī�anai. 

Raidorganizācijas A/S �Latvijas Neatkarīgā televīzija� izplatītajā programmā �LNT� 
3., 10., 17., 24.  septembrī pārraidītās intervijas  ar 8. Saeimas deputāta kandidātiem 
pēc būtības ir atzīstamas par priek�vēlē�anu aģitāciju. Ņemot vērā, ka intervijas nav 
identificējamas kā reklāma, kā arī ne pirms, ne pēc minētajām intervijām nav norādes uz 
to, kura politiskā organizācija, politisko organizāciju apvienība vai kur� deputātu 
kandidāts �o priek�vēlē�anu aģitāciju ir apmaksājis pats tie�i vai apmaksu veicis, 
izmantojot citu personu pakalpojumus, tiek maldināta auditorija. Maldinot auditoriju 
minētās intervijas saskaņā ar Radio un televīzijas likuma 2.panta 13. punktu ir 
atzīstamas par slēpto reklāmu, kā rezultātā ir konstatēts Radio un televīzijas likuma 
22.panta 3. daļas pārkāpums. Par minētajiem pārkāpumiem ir sastādīts kontroles akts, 
pamatojoties uz kuru Padome ir pieņēmusi lēmumu par brīdinājuma izteik�anu. 

Nacionālās radio un televīzijas padomes monitoringa ietvaros Padome veica 
analīzi par reklāmas apjomiem 6 televīzijas raidorganizācijās � LTV 1; LTV2; LNT; TV 3; 
TV5 RĪGA; TEM TV, kā arī vienlaicīgi Padome veica vienas nedēļas analīzi minētajās 
se�ās televīzijas raidorganizācijās, izmantojot Baltic Media Facts pētījumu par reklāmas 



 60 

apjomiem. Reklāmas apjoma pārkāpums tika konstatēts LTV 1; LNT, TV3 un TV 5 RĪGA. 
Par minētajiem pārkāpumiem tiks sastādīti kontroles akti. 

Saskaņā ar likuma �Par priek�vēlē�anu aģitāciju pirms Saeimas vēlē�anām� 26. 
pantu, raidorganizācijas NRTP ir iesniegu�as priek�vēlē�anu aģitācijas pārskatu. 
Apkopojot pārskatos sniegto informāciju redzams, ka raidorganizācijas priek�vēlē�anu 
laikā kopā ieņēmu�as Ls 1�517�999,96. Padome atskaites nav saņēmusi no Rūjienas 
pilsētas SIA �Tornis�, Talsu pilsētas Domes PO BO �Talsu Televīzija� un B.Indrāna IU TV 
studija � mācību raidījumi �Spektrs�. 

 
 
 

Pielikumā : Raidorganizāciju ieņēmumu pārskati � 4 lapas. 
 
Nacionālās radio un televīzijas padomes  
Vecākais referents Andris Ķēniņ� 
7221848 

 
 

 
 
 
 
 
 



 61 

 
Konstatēto iespējamās slēptās reklāmas gadījumu uzskaite  
 
 
 


	Tituls
	Ievads. Projekta norises fons un iespaids.
	Slēptās reklāmas definīcija
	Metodoloģijas apraksts
	Metodoloģijas veidošanās process
	Projekta praktiskā norise
	Prese
	Raidorganizācijas

	Analīzes darba grupa:
	Projekta padome:

	Kopsavilkums. Raidorganizācijas
	Vispārējo tendenču raksturojums
	Raidorganizāciju salīdzinošā analīze
	Attieksme pret partijām
	NRTP iniciatīvas raidorganizāciju darba kvalitātes uzlabošana

	Kopsavilkums. Latviešu nacionālā prese
	Vispārējo tendenču raksturojums
	Laikrakstu salīdzinošā analīze
	Attieksme pret partijām

	Kopsavilkums. Krievu nacionālā prese
	Vispārējo tendenču raksturojums
	Laikrakstu salīdzinošā analīze
	Attieksme pret partijām

	Kopsavilkums. Latviešu reģionālā prese
	Vispārējo tendenču raksturojums
	Laikrakstu salīdzinošā analīze
	Attieksme pret partijām
	Komentāri par citiem gadījumiem

	Kopsavilkums. Krievu reģionālā prese
	Vispārējo tendenču raksturojums
	Laikrakstu salīdzinošā analīze
	Par antireklāmu

	Laikrakstu attieksme pret partijām

	Secinājumi
	Rekomendācijas
	Pielikumi
	NRTVP 8. Saeimas vēlēšanu priekšvēlēšanu aģitācijas monitoringa atskaite
	Konstatēto iespējamās slēptās reklāmas gadījumu uzskaite


