Zviedri atbalsta laulības pārdefinēšanu 11

Šodienas zviedru konservatīvā dienas laikraksta Svenska Dagbladet pirmajā lappusē galvenā dienas ziņa ir „Septiņi no desmit saka jā viendzimuma laulībām”. Lai arī viendzimuma pāri var noslēgt partnerattiecības kopš 1995. gada, ilgstoši ir pētīts un diskutēts priekšlikums pārdefinēt laulību tā, lai tā tiku juridiski saprasta kā savienība starp diviem cilvēkiem neatkarīgi no to dzimuma. 14.-17. janvārī veiktajā socioloģiskajā aptaujā 71% respodentu atbildēja pozitīvi uz jautājumu „Vai Tu domā, ka homoseksuāljiem pāriem ir jāļauj noslēgt laulības un precēties vai arī Tu domā, ka viņiem nevajadzētu ļaut to darīt?” Pret bija 24% respondentu un 5% šaubījās vai nezināja.

Iesaki citiem:

Arī politiķu vidū ir zināma vienotība – visas Riksdāga partijas, izņemot Kristīgos demokrātus, atbalsta Laulības likuma grozīšanu, lai definētu laulību kā savienību starp divām personām. Agrāk vai vēlāk – saskaņā ar pieredzējušu Riksdāga novērotāju viedokli tas varētu notikt šoruden – šis likums arī tiks grozīts. Kristīgo demokrātu pretestībai ir mazs svars – tiem ir tikai 24 (jeb 6%) no visiem 349 Riksdāga mandātiem.

Jāatzīmē, ka pagājušo nedēļu Kristīgie demokrāti vēl diskutēja ideju, vai nevajadzētu rosināt īpašu tautas nobalsošanu par viendzimuma laulībām, kas notiktu nākamgad kopā ar Eiropas Parlamenta vēlēšanām. Domājams, ka viņi tagad atmetīs ar roku šādai idejai. Bet, ja viņi to nedarīs, tad ir skaidrs, ka Kristīgie demokrāti vienkārši cenšas novelt smago atbildību par šo jautājumu uz tautas pleciem. Zviedrijā tautas nobalsošanai ir tikai konsultatīvs raksturs, jo, kā jau pārstāvnieciskā demokrātijā pienākas, likumdošanas atbildība ir uz Riksdāga pleciem. Izņēmums ir, ja nobalsošana notiek par konstitūcijas grozījumiem, tad tautas nobalsošanas rezultāti ir saistoši. Ja tautas nobalsošanas rezultāts atbalstītu laulības definīcijas modernizēšanu, Kristīgie demokrāti visticamāk balsotu par laulības definīcijas maiņu.

Medijos notiekošā debate lielākoties ir civilizēta, jo „par”- un „pret”-argumenti tiek apspriesti īsteni ziemeļnieciskā pragmatiskumā un stoiskā mierā. Galvenā argumentu cīņa ir starp „konservatoru” uzskatu, ka laulība ir sensena tradīcija un ka tamdēļ tā nav maināma, un „modernizētāju” uzskatu, ka laulība ir dinamisks jēdziens, kurš attīstās līdz ar sabiedrību un tādēļ likumam jāatspoguļo sociālās izmaiņas.

„Konservatori” apgalvo, ka laulības definīciju nedrīkstot mainīt, jo tās mērķis ir aizsargāt bērnus, kas esot heteroseksuālo attiecību un līdz ar to arī laulības definīcijas pamatā, turklāt – laulību heteroseksuāla definīcija esot visas pasaules valstu likumdošanas pamatā. „Modernizētāji” savukārt norāda, ka homoseksuāliem pāriem ir savi bērni, vai nu bioloģiski vai adoptēti, tas ir, viņi jau audzina bērnus - bērni nebūt nav heteroseksuāļu privilēģija, kuru starpā ir daudzi nespējīgi radīt bērnus. Ja laulības mērķis esot aizsargāt bērnus un to īpašo nozīmi ģimenes definēšanā, pēc „modernizētāju” domām, laulības definīcija tieši ir jāpaplašina, nevis jāatstāj ierobežotā un ekskluzīvā versijā. Turklāt, viņi norāda, mainīta laulības definīcija jau eksistē vairāku valstu likumdošanā – piemēram, Kanādā, Beļģijā, Nīderlandē, Spānijā, Dienvidāfrikā – un nekādas starptautiskas problēmas tā nav radījusi.

Premjerministrs, konservatīvais moderāts, savukārt netaisās ielaisties kompromisos ne ar Kristīgajiem demokrātiem, ne ar citiem "konservatoriem" un uzsver, ka viņš tic, ka "cilvēki vienkārši vēlas precēties. Un es uzskatu, ka tas ir labi, ka cilvēki drīkst to darīt, ja viņi viens otru mīl, neskatoties uz to vai pāris ir viena vai pretēja dzimuma". Lielāks pretstats situācijai Latvijā laikam nemaz nevar būt.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (11) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Pēteris - dainai 23.01.2008 13:00
Cik man zināms, un patiešām šinī jautājumā neesmu speciālists, Zviedrijas baznīca turās pie uzskata, ka tā ir tautas baznīca, proti, tai demokrātiski jāmainās līdzi sabiedrībai uzturot aktīvu dialogu par sabiedrības vērtībām. Pamats tam esot uzskats, ka baznīca ir ne tikai hierahija un dogmas, bet arī draudzes locekļi, kuri tādā veidā var ietekmēt, kā tiek definēta dogma un citi ticības jautājumi. Proti, dogmas tur pastāv, bet tās tiek definētas baznīcas sapulcēs (kaut kas līdzīgs konciliem Katoļu baznīcā). Bībele ir svarīgs dokuments, bet tas ir tikai viens no faktoriem, kurš ietekmē Zviedrijas baznīcas dogmu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Pēteris - daina 22.01.2008 17:02
Nesapratu jautājumu.

Ja jautāji par kristīgo demokrātu iecerēm uz baznīcu, tad visticamāk, ka viņi netaisās darīt neko, jo Zviedrijā baznīca ir šķirta no valsts. Tādēļ politiķi nedrīkst iejaukties baznīcas iekšējā dzīvē, tradīcijās un regulācijās.

Ja jautājums bija par to, kā baznīca reaģē uz laulības pārdefinēšanu, tad attieksme ir atkarīga no baznīcas uz baznīcu. Ir dažas konfesijas, kurām ne tikai nav iebildumu, bet kuras ar lielāko prieku sagaida grozījumus, piemēram, kvēkeri. Katoļu baznīca un dažādas fundamentālistu sektas ir pret laulības pārdefinēšanu, bet viņiem bija grūti arī "norīt" arī partnerattiecību reģistrēšanas ideju. Zviedru luteriskā baznīca (Svenska kyrkan) uzskata, ka partnerattiecības un laulība ir vienlīdzīgas kopdzīves formas, tādēļ tās ir jāregulē ar vienu likumu, bet ir par partnerattiecību kā īpaša juridiska institūta saglabāšanu, lai pasargātu semantisko nošķīrumu un tradīciju. Tanī pašā laikā Zviedrijas baznīca oficiāli praktizē partneratiecību svētīšanu ceremoniju, kas ļoti līdzinās laulības ceremonijai.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


daina - Pēteris 23.01.2008 09:45
Paldies par Zviedrijas situācijas aprakstu, patiešam interesanti lasīt.

kāds tur iepriekš iekomentēja, ka ir cits laikmets, bet mauprāt, tas ir baisi, ja baznīca sāk mainīties līdzi laikam, atteikties no dogmām, kas pamatotas Bībelē

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Pēteris - Kristai 22.01.2008 16:39
Principā neatšķiras, tādēļ arī "modernizētāji" argumentē, ka nav īpašas vajadzības apgrūtināt likumdošanu ar "speciāliem" juridiskiem institūtiem, proti, ka daudz racionālāk ir iekļaut viena un pretējā dzimuma savienības jēdzienā "laulība".

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Krista>Pēterim 22.01.2008 16:16
Paldies par skaidrojumu! Vai tad partnerattiecības kaut kādā veidā atšķiras no laulību reģistrācijas civilā kārtā? Laikam tikai ar nosaukumu, ja es pareizi saprotu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Jandžs>daina 22.01.2008 15:46
Ir cits laikmets. Pilnīgi piekrītu Zviedrijai. Kas attiecas uz baznīcu--tā jau sen atlaista, jo visu laiku turās pretī maiņām. Tai šņorīte vēl ap kaklu, bet pati sen skraida kā bez galvas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Pēteris 22.01.2008 15:15
Zviedrijā viendzimuma pāriem ir iespējas noslēgt partnerattiecības. Tikai partnerattiecības juridiski nesauc par laulību (äktenskap), lai arī partneru tiesības un pienākumi ir precīzi tieši tie paši, kas laulībā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Krista 22.01.2008 11:33
Pēteri - bet Zviedrijā taču homoseksuāli pāri jau var precēties, vai tad nē? Par ko tieši ir diskusija? Vai arī ir kaut kāda starpība starp "attiecību reģistrēšanu" un "laulību"?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


daina 22.01.2008 09:04
tie kristīgie demokrāti ir kaut kāds sātana veidojums.labi, pasaule ir pasaule, tur viss ir atļauts, bet baznīcu mainīt ne pat nedrīkst, bet to nemaz nevar. ko viņi darīs ar baznīcu?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Andris 22.01.2008 01:05
„Modernizētāji” savukārt norāda, ka homoseksuāliem pāriem ir savi bērni, vai nu bioloģiski vai adoptēti, tas ir, viņi jau audzina bērnus - bērni nebūt nav heteroseksuāļu privilēģija, kuru starpā ir daudzi nespējīgi radīt bērnus.
======
Laulība nav nekam garantija, bet tā vienīgā dod pietiekami labas izredzes, ka abi vecāki ilgstoši piedalīsies savu bērnu audzināšanā un katram bērnam būs iespējams augt kopā ar abiem vecākiem. Citi ģimenes modeļi (pāri, kas nedomā precēties, vientuļās māmiņas kopā ar vecmāmiņām, homoseksuāļu adoptēti bērni, utml.) varbūt ir labāk nekā nekas, bet tie rada bērnus, kuri jau drīz pēc dzimšanas var būt (dzīvu vecāku) bāreņi vai pusbāreņi.

Žēl, ka "modernizētāji" nevēlas saprast šādas vienkāršas lietas. Cik labi morāles jautājumus var risināt ar aritmētisku balsu vairākumu - to mēs labi redzam mūsu pašu Saeimā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Krish 21.01.2008 21:20
Nesaprotu, kapec vispar notiek diskusija, lauliba ir un paliek savieniba starp Sievieti un Virieti. Ja ipashie velas, lai preces, ka vini grib un kur vini grib, bet vardu "lauliba" aizstaj ar ko citu, ja viniem nepatik ta definicija. Domaju, ka shadu likuma grozijumi par pardefineshanu, tikai un vienigi ir jalemj tautai.

Citi autora darbi